مدیر یکی از تماشاخانه‌های خصوصی می‌گوید: وقتی در سطح شهر تهران و حتی همین مرکز شهر و اطراف سالن‌های تئاتری می‌روید این سوال پیش می‌آید که آیا ابلاغیه محدودیت فعالیت‌ها و مشاغل در پایتخت فقط برای سینما و تئاتر است؟ آیا عمدی وجود دارد که مدیران حوزه فرهنگ و هنر در تعطیلی پیشقدم هستند؟

پایگاه خبری تئاتر: امروز ۱۵ مهرماه سومین روزی است که سالن‌های سینما و تئاتر تهران بنا به خواست ستاد مقابله با کرونا و اعلام استانداری تعطیل شده است، این در حالی است که فعالیت این سالن‌ها علاوه بر اینکه با رعایت پروتکل‌ها و ظرفیت ۵۰ درصدی همراه بوده، به دلیل استقبال کم مخاطب نیز با مشکلاتی مواجه بوده است. برهمین اساس این انتقاد میان هنرمندان این دو حوزه مطرح می‌شود که آیا ملاک و معیاری برای محدود کردن مشاغل وجود دارد؟

در این باره مصطفا کوشکی - مدیر تئاتر مستقل تهران - با اشاره به شلوغی خیابان‌های تهران که نشانی از محدودیت ندارد گفت: به نظر می رسد از بین مشاغل اعلام شده سینما و تئاتر و باغ وحش‌ها خیلی جدی تعطیل شده‌اند چون آنطور که مستقیم در خیابان مشاهده می کنیم، مشخص است که کافه ها و رستوران ها و سالن های ورزشی باز هستند و وقتی این وضع را می‌بینیم فکر می‌کنیم آیا این ها عمدی است؟ چون انگار تصمیم‌های سیستماتیک قرار است تئاتر و سینما و کلاً هنر را از دور خارج کند.

او با بیان اینکه امیدوارم وزیر ارشاد با این جریان همراه نباشد، ادامه داد: چنین برداشتی از آنجا به وجود می‌آید که شاهد حمایتی نیستیم ولی ضرب‌الاجل‌هایی برای بستن سالن‌ها به عنوان محدودیت داریم و از آن طرف وقتی هم کار می‌کنیم با ورود نیروهای غیرفرهنگی به فضاهای فرهنگی مواجه هستیم که از حوزه اختیارات گذشته و نشان می‌دهد یک اتفاق های سیستماتیکی در این حوزه در حال رخ دادن است. در حالی که ما در این فضای هنری با فشار حداکثری شورای ممیزی کار خاصی جدا از آنچه طبق سیاست‌های حاکمیت در نظر گرفته شده نمی‌توانیم انجام دهیم. به همین دلیل وقتی همه این ها را کنار هم می‌گذاریم این نگرانی پیش می‌آید که نکند تلاشی برای به حاشیه بردن فرهنگ و هنر وجود داشته باشد؟ بخصوص آنکه جایگاه فرهنگ و هنر در کشور و در دهه ۹۰ به لحاظ عمومیت پیدا کردن بسیار بااهمیت است.

کوشکی در پایان تاکید کرد: آنچه مطرح می‌کنم همه براساس چیزی است که در این فضا میبینیم چون به جای حمایت مدام شاهد محدود شدن هستیم. مسئولان باید بدانند جامعه هنری آن چند نفری که جلوی چشم هستند و زندگی بهتری دارند، نیستند و اتفاقا ۹۰ درصد هنرمندان سینما و تئاتر کاملاً به نان شب محتاج هستند. در این روزها بسیاری از عوامل پشت صحنه که برایشان شغل ایجاد شده بود همه با مشکل روبرو شدند و این تعطیلی‌ها مشکلات بیشتری را به وجود می‌آورد. خیلی از مجموعه هایی که در این چند ماه همچنان خود را سرپا نگه داشته و مشغول کار هستند به دلیل قول‌ها و وعده‌هایی بوده که به آنها داده شده است. اما وقتی اطلاعیه‌ای صادر می‌شود که پای ثابت اجرای آن سینما و تئاتر است این سوال پیش می‌آید که چطور کافه ها و رستوران ها در همین خیابان انقلاب و تماشاخانه های تئاتری باز هستند و سالن‌های تئاتر و سینما اولین جایی هستند که بسته می شوند آیا این اتفاق با هماهنگی صنف آن‌ها انجام می‌شود ؟ آیا به بقیه به طور جدی ابلاغ نشده و به اختیار خودشان گذاشته شده است؟ آیا ترس یا نگرانی وجود دارد که وزارت ارشاد برای تعطیلی اینقدر جدی پیشقدم می‌شود؟


منبع: خبرگزاری ایسنا