تماشای پشت سرهم تلویزیون در دوران قرنطینه کرونایی و تقاضای بی‌سابقه برای ساخت سریال‌های جدید در انگلیس، تهیه‌کنندگان انگلیسی را با کمبود دوربین و دیگر تجهیزات اصلی برای فیلمسازی روبه‌رو کرده است.

پایگاه خبری تئاتر: عطش سیری‌ناپذیر شهروندان انگلیسی برای تماشای محتوای جدید و حجم بالای فیلمبرداری‌هایی که به دلیل شیوع کرونا به رو هم تلنبار شده بودند، باعث شده تیم‌های فیلمبرداری در این کشور با کمبود نیروهای تعلیم دیده و تجهیزات ضروری روبه‌رو شوند و غول‌هایی چون آمازون و نتفلیکس بتوانند معدود منابع باقیمانده را از چنگ رقبای مستقل خود درآوردند.

گای هیلی (Guy Heeley) دستیار کارگردان و تهیه‌کننده شناخته شده انگلیسی درباره این معضل عجیب گفت: با کمبود شدید تجهیزات مواجهیم. تا جایی که زمانی دنبال آن بودیم بسته الکتریکی موردنیازمان را از اروپای شرقی وارد کنیم چون حتی یک نور یا ژنراتور در لندن یا حوالی آن پیدا نمی‌شد.

صنعت ساخت فیلم و سریال در انگلیس سال گذشته پس از اجرای طرح حمایتی دولت برای جبران خسارت مالی ناشی از شیوع کرونا، رونق گرفت. از یک سو این طرح انگلیس را به پناهگاهی برای شرکت‌هایی تبدیل کرده است که می‌خواستند به فیلمبرداری در دوران کرونا ادامه دهند و از سوی دیگر شرکت‌های پخش اینترنتی فیلم و سریال به دنبال سواستفاده از قوانین سخاوتمندانه مالیاتی در انگلیس بودند. بنابراین تیم‌های فیلمسازی به این کشور اروپایی سرازیر شدند.

کای الیوت (Kaye Elliott) کارگردان سرشناس فیلم‌های تلویزیونی می‌گوید: شرایط قمر در عقرب است؛ کارهایی که قرار بود فیلمبرداری شوند سرانجام کلید می‌خورند، حجم تقاضا سرسام آور بوده و انگلیس جایی فوق‌العاده برای تولید محتواست.

همزمان، با وجود میلیاردها پوندی که به ساخت استودیوهای فیلمسازی جدید در انگلیس اختصاص داده شده پیدا کردن لوکیشن برای فیلمبرداری یک چالش جدید است. روری آیتکن (Rory Aitken) از بنیان‌گذاران شرکت فیلمسازی ۴۲ با اشاره به این معضل گفت: پروژه‌های فیلمسازی به تعویق می‌افتند چون تیم‌های سازنده نمی‌توانند عوامل، فضای استودیو و تجهیزات موردنیازشان را تامین کنند. ۱۰ سال پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد.

تجهیزات موردنیاز برای ساخت فیلم و سریال‌های باکیفیت، از جمله دوربین‌های گرانقیمت، معمولا توسط تیم‌های تولید کرایه می‌شوند اما برخی تیم‌ها از کمبود در تامین‌کنندگان اصلی خبر داده‌اند.

جِنین وان ویک (Jannine van Wyk) از شرکت ARRI فعال در حوزه کرایه تجهیزات فیلمسازی از تقاضای بی سابقه برای کرایه تجهیزات در انگلیس خبر داد و گفت: کمبود ابزار و فضای استودیو در دوران شیوع کرونا باعث شده این شرکت به فکر سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های جدید بیفتند.

وی افزود: یکی از این نوآوری‌ها، ساخت استودیوهای مجازی بود که در آنها می‌توان با استفاده از ال‌ای‌دی‌هایی که در پشت، بالا و جلوی دوربین قرار داده‌شده‌اند چند صحنه را فیلمبرداری کرد و از نرم‌افزار کامپیوتری گیمینگ برای ساخت لوکیشن‌هایی استفاده کرد که پیش‌تر تیم‌های تولید برای فیلمبرداری در آنها باید سوار هواپیما می‌شدند و به نقطه موردنظر سفر می‌کردند.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به‌تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۷۶ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.