در ادامه ۷ فیلم سینمایی نام بردیم که منگنه در آن‌ها نقش عجیب و بعضا مهمی ایفا می‌کند.

چارسو پرس: منگنه یک ابزار مرسوم و در عین حال مهم است که روی میز هر اداره، دفتر یا دانش‌آموزی به چشم می‌خورد و ممکن است طرح و رنگ و اندازه‌ی متفاوتی داشته باشد. استفاده از آن هم که دیگر نیاز به توضیح ندارد، بالاخره همه ما حداقل یک بار در زندگی‌ روزمره‌مان از این دستگاه استفاده کرده‌ایم. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که یک منگنه ساده می‌تواند یک سلاح مرگبار یا ابزار دفاع شخصی باشد؟ یا وقتی در جایی که فکرش را نمی‌کنید به واسطه‌ی حادثه‌ای که توقعش را ندارید قسمتی از بدنتان دچار جراحتی عمیق شود و از منگنه به عنوان بخیه استفاده کنید؟

شاید با خود بگویید که این اتفاقات تنها در فیلم‌ها رخ می‌دهند و از منگنه فقط در داستان‌های تخیلی می‌شود به عنوان یک آلت قتل، وسیله دفاع از خود یا حتی وصله  پینه کردن گوشتی پاره استفاده کرد. این تصور کاملا درست است، واقعا هم منگنه به عنوان یک ابزار دست‌کم‌گرفته‌شده، از فیلم‌های کمدی و خنده‌دار تا آثار ژانر وحشت در برخی از صحنه‌های فوق‌العاده سینمایی نقش داشته است. در ادامه ۷ فیلم سینمایی نام بردیم که منگنه در آن‌ها نقش عجیب و بعضا مهمی ایفا می‌کند.

۱. فیلم «محیط اداره» (Office Space) و دستگاه منگنه قرمز

۱. فیلم «محیط اداره» (Office Space) و دستگاه منگنه قرمز

فیلم «محیط اداری» یکی از نمونه‌های جالب، اگر نگوییم غیرعادی از استفاده منگنه در فیلم‌های سینمایی است. این فیلم نه تنها جرقه فروش برای منگنه برند سی‌بی‌اس را برانگیخت، بلکه کل ایده منگنه‌های رنگی و متالیک را ابداع کرد. اکنون، شرکت‌های زیادی که همیشه دستگاه‌های منگنه را با طراحی و رنگ تکراری و عموما تیره تولید می‌کردند، برای تولید محصولات جوان‌پسند و خوش‌آب‌و‌رنگ و جذاب‌تر دست به کار شدند. از همه مهم‌تر، استفاده از منگنه در فیلم «فضای اداری» یک سکه هم برای آن‌ها هزینه نداشت.

در این فیلم یک کارمند عجیب و غریب را می‌بینیم که غیرت و تعصب خاصی به منگنه قرمزرنگ و محبوب خود دارد و اگر کسی از مدیران ارشد دارایی ارزشمند او را بدزدد عصبانی می‌شود. منگنه قرمز تبدیل به یک ابزار معروف و محبوب برای میزهای اداری شده است. به نظر می‌رسد که داشتن منگنه قرمز در دنیای مکعبی یک اتاق در اداره یک اقدام مهم و حیاتی است. وال استریت ژورنال مقاله‌ای تحت عنوان «پدیده منگنه قرمز» بعد از این فیلم منتشر کرد و به جزییات بیشتری درباره این محصول و نقش آن در محیط اداره پرداخت.

۲. در فیلم «مرا به دوزخ بکشان» (Drag Me to Hell) از دستگاه منگنه به عنوان وسیله دفاعی استفاده شد

۲. در فیلم «مرا به دوزخ بکشان» (Drag Me to Hell) از دستگاه منگنه به عنوان وسیله دفاعی استفاده شد 

اگر یک زن کولی در ماشین به شما حمله کند چه می‌کنید؟ حتما هرچه به دستتان برسد برمی‌دارید و آن را به سر و صورت مهاجم می‌کوبید. در فیلم «مرا به دوزخ بکشان» قهرمان داستان از یک منگنه استفاده می‌کند و برای نجات جانش با این وسیله به ظاهر ساده اما خطرناک به صورت پیرزن می‌کوبد. این صحنه یک نبرد نفس‌گیر را نشان می‌دهد که از ناکجاآباد آغاز و در نهایت به منگنه شدن چشم پیرزن ختم می‌شود.

۳. فیلم «تنها در خانه ۲» (Home Alone 2) و منگنه‌شدن بینی

۳. فیلم «تنها در خانه ۲» (Home Alone 2) و منگنه‌شدن بینی 

مارو و هری در فیلم‌ «تنها در خانه ۲» دردهای وحشتناکی را متحمل می‌شوند. این واقعیت که آن‌ها هربار از این همه ضربه و آسیب جان سالم به در می‌برند و به راه خود ادامه می‌دهند تقریبا باعث می‌شود فکر کنیم آن‌ها ترمیناتورهایی هستند که به نوعی وارد زندگی واقعی شده‌اند. در «تنها در خانه ۲»، مارو بیچاره سه بار توسط منگنه آسیب می‌بیند که بدون شک درد ناشی از آن هر کسی را زمین‌گیر می‌کند. درست است که او در نهایت خودش را جمع و جور می‌کند اما منگنه شدن بینی، ماتحت و پا آخرین دردی است که هر کسی بخواهد آن را تجربه و تحمل کند.

۴. وقتی در فیلم «تعطیلات کریسمس» (Christmas Vacation) لباس‌ها منگنه می‌شوند

۴. وقتی در فیلم «تعطیلات کریسمس» (Christmas Vacation) لباس‌ها منگنه می‌شوند

وصل کردن ریسه‌های چراغ کریسمس در فیلم «تعطیلات کریسمس» یکی از معروف‌ترین صحنه‌های این فیلم است. این صحنه به خوبی نشان می‌‎دهد که زیاده‌روی در هر کاری چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت. درست است که منگنه کار کلارک گریسولد را آسان‌تر کرد اما او اصلا موقع کار کردن با آن حواسش را جمع نکرده بود. کلارک لباس خود را به خانه منگنه می‌کند و بعد از آن اتفاقات خنده‌داری است که یکی پس از دیگری از راه می‌رسند. برای بسیاری از بینندگان این فیلم سوال پیش آمد که کلارک از چه سوزن منگنه‌ و دستگاهی استفاده کرده بود که تا این حد مقاومت داشت و از جایش در نیامد اما آستین لباسش را پاره کرد؟!

۵. وقتی پشت میکی رورک در فیلم «کشتی گیر» (The Wrestler) منگنه می‌شود

۵. وقتی پشت میکی رورک در فیلم «کشتی گیر» (The Wrestler) منگنه می‌شود

«کشتی‌گیر» فیلم فوق‌العاده‌ای است که صحنه‌های نبرد طاقت‌فرسا و نفس‌گیری را به نمایش می‌گذارد. در طول یک مسابقه بسیار خشن، حریف رندی رام با منگنه به او آسیب می‌رساند. صحنه به قدری دردناک است که تماشاگران را آزار می‌دهد چون حتی تصور اینکه از یک وسیله ساده و مفید به عنوان ابزار شکنجه استفاده شود واقعا وحشتناک است.

۶. وقتی راک در فیلم «اسمارت را بگیر» (Get Smart) یک کاغذ را با منگنه به پیشانی دیوید کوچنر می‌چسباند

۶. وقتی راک در فیلم «اسمارت را بگیر» (Get Smart) یک کاغذ را با منگنه به پیشانی دیوید کوچنر می‌چسباند

وقتی کسی راک را اذیت کند عکس‌العمل او چه خواهد بود؟ شاید بگویید که مثل اکثر فیلم‌هایی که از او دیدیم مشتی حواله صورت کسی می‌کند یا آن بدبخت فلک‌زده را روی سر بلند می‌کند و به گوشه‌ای می‌اندازد. اما در فیلم «اسمارت را بگیر» او یک تکه کاغذ را با منگنه به سر یک نفر می‌چسباند! راک در این صحنه برای این چنین کاری می‌کند که مطمئن شود لارابی (با بازی دیوید کوچنر) کاغذ مورد نظرش را می‌خواند. این یکی از خنده‌دارترین موارد استفاده از منگنه در فیلم‌های سینمایی است.

۷. وقتی نومی راپاس در فیلم «پرومتئوس» (Prometheus) با دستگاه منگنه یک جراحی عذاب‌آور روی خودش انجام می‌دهد

۷. وقتی نومی راپاس در فیلم «پرومتئوس» (Prometheus) با دستگاه منگنه یک جراحی عذاب‌آور روی خودش انجام می‌دهد

یکی از متفاوت‌ترین استفاده‌ها از دستگاه منگنه در فیلم‌های سینمایی به «پرومتئوس» مربوط می‌شود. اگر فیلم را دیده باشید، حتما این صحنه دل‌خراش را به خاطر دارید که الیزابت (با بازی نومی راپاس) بعد از خارج کردن یک موجود بیگانه از شکمش وارد یک محفظه پزشکی هوشمند می‌شود که یک دستگاه شبیه به منگنه شکم او را به هم می‌دوزد، آن هم در کمال هوشیاری و وقتی الیزابت در حال تماشای این صحنه است.

امروزه استفاده از دستگاه‌های به این اندازه هوشمند در پزشکی دیگر غافلگیرکننده نیست اما چنین دستگاهی که بتواند به این تمیزی یک زخم عمیق و بزرگ را به هم ببندد حتما تنها در فیلم‌های تخیلی نظیرش پیدا می‌شود. اما مثل تمام گجت‌ها و ابزارآلات هوشمندی که در فیلم‌های تخیلی دیدیم و در نهایت پایشان به دنیای واقعی باز شد، این هم می‌تواند یک تبلیغ یا پیش‌بینی از آینده صنعت پزشکی باشد.

منبع: moviesfilmsandflix


منبع: دیجی‌مگ