هر داستان کم‌نظیری سهم عادلانه‌ای از شخصیت‌های شرور افسانه‌ای و قهرمان دارد و «مکس دیوانه» شخصیت‌های شرور نمادین و بی‌رحمی خلق کرده است که هر کدام به نوعی نقطه قوت داستان محسوب می‌شوند. در ادامه با ۷ نمونه از این شخصیت‌ها آشنا شوید.
چارسو پرس: فرنچایز «مکس دیوانه» (Mad Max) یک حماسه‌ی خارق‌العاده است که در دنیایی پساآخرالزمانی اتفاق می‌افتد. این دنیای خشن و پرآشوب از سال ۱۹۷۹ با اولین فیلم آغاز شد و بعدا در چهار فیلم دیگر، از جمله یک بازسازی در سال ۲۰۱۶ و یک پیش‌درآمد که به زودی اکران می‌شود گسترش یافت. علاوه بر این مانند هر فرنچایز ماندگار و محبوب دیگری به سایر رسانه‌ها نیز راه پیدا کرد. با ساخته شدن بازی‌های ویدیویی بلندپروازانه‌ای که عمیقا در این جهان غوطه‌ور می‌شوند و کتاب‌های کمیکی که پیشینه‌ای عمیق‌تر از این دنیا و شخصیت‌هایش ارائه می‌دهند، به راحتی می‌توان فهمید که چرا «مکس دیوانه» برای بیش از ۴۰ سال جایگاه درجه یک خود را حفظ کرده است. 

۷. ریکتوس ارکتوس در فیلم «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» (Mad Max: Fury Road)


ریکتوس ارکتوس پسر ایمورتان جو و یک شخصیت منفی خطرناک و بی‌رحم است که در تمام صحنه‌های خود در فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» تهدیدآمیز به نظر می‌رسد. ریکتوس با نیروی فیزیکی خارق‌العاده، بدون نیاز به سلاح قادر است آدم بکشد و از آنجایی که حتی ذره‌ای وجدان در او دیده نمی‌شود، هیچ چیز جلودارش نیست.
با اینکه او برجسته‌ترین شخصیت فیلم نیست، اما با نیرو و خشونت بی‌پایانش، صحنه‌های نبرد فیلم را حماسی‌تر می‌کند. ریکتوس که زیر سایه پدرش قرار دارد، به عنوان یک شخصیت منفی مکمل عالی عمل می‌کند و هر کسی را که سر راهش قرار می‌گیرد می‌کشد، اما به اندازه‌ای باهوش نیست که بتواند نقشه بکشد یا تهدیدی ساختاری محسوب شود.

۶. مستر بلاستر در فیلم «مکس دیوانه در آن‌سوی تاندورم» (Mad Max Beyond Thunderdome)


مستر بلاستر در واقع از دو نفر تشکیل شده است؛ مستر مغز متفکر عملیات و بلاستر که نیروی فیزیکی را برعهده دارد. این رابطه همزیستی که در آن هر کدام ضعف دیگری را جبران می‌کند، به هر دوی آن‌ها اجازه می‌دهد نه تنها در این دنیای خشن زنده بمانند، بلکه با اداره‌ی انرژی مورد نیاز بارترتاون به خوبی زندگی کنند.
در نتیجه، مستر بلاستر از تعادل منحصربه‌فردی از قدرت و هوش برخوردار است که شخصیت‌های شرور دیگر این مجموعه، حتی با وجود استبداد درخشان آنتی انتیتی به عنوان شخصیت منفی اصلی از آن محرومند. شاید فیلم «مکس دیوانه در آن سوی تاندورم» کم‌ترین امتیاز را در کل مجموعه داشته باشد، اما چند نمونه از بهترین شخصیت‌های منفی کل فرنچایز «مکس دیوانه» را در خود دارد.

۵. توکاتر در فیلم «مکس دیوانه»


اولین فیلم «مکس دیوانه» که یک قهرمان بزرگ و در عین حال از نظر اخلاقی خاکستری را معرفی کرد، یک آنتاگونیست قوی به نام توکاتر هم در مقابل او قرار داد تا تعادلی بین عدالت قهرمان با ظلم شرور برقرار کند. با اینکه او به اندازه برخی از شخصیت‌های منفی دیگر در این مجموعه خرابکاری نمی‌کند، اما قطعا دیوانه است و برای هر کسی یک تهدید محسوب می‌شود.
همانطور که از نام توکاتر پیداست این شخصیت طبق غرایز حیوانی‌ عمل می‌کند و نشان می‌دهد که بی‌اخلاقی می‌تواند انسان را به جنون بکشد. با وجود اینکه توکاتر ثبات روانی برای گسترش بیرحمی‌اش را نداشت، اما بیش از هر شخصیت منفی دیگری روی داستان شخصیت اصلی تاثیر گذاشت.

۴. آنتی انتیتی در فیلم «مکس دیوانه در آنسوی تاندورم»


«مکس دیوانه در آن سوی تاندورم» شاید بهترین فیلم مجموعه نباشد، اما چند عنصر محوری به این فرنچایز اضافه می‌کند، از جمله سرزمین‌های بایر معروف و یک شخصیت منفی منحصربه‌فرد به نام آنتی انتیتی. انتیتی با ترکیب مقاصد شرورانه با دوز بالایی از نوآوری، به راحتی به یکی از نکات برجسته فیلم و کل مجموعه تبدیل می‌شود.
این شخصیت منفی در میان دیگر شخصیت‌های شرور «مکس دیوانه» برجسته است، چرا که به طور کلی نیت خوبی دارد و می‌خواهد تمدنشان را بازسازی کند. با این حال در ماموریت پیچیده اما امیدوارکننده‌اش برای بازگرداندن جامعه، حتی با وجود رونق آن موجی از ویرانی به جا می‌گذارد. با این حال، هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که او به عنوان یکی از باهوش‌ترین و سازنده‌ترین شخصیت‌های منفی این مجموعه که به دنبال چیزی فراتر از صرفا سلطه است، تا چه اندازه توانست به اهدافش برسد.

۳. اسکابروس اسکراتوس در بازی ویدیویی «مکس دیوانه»


در میان بازی‌های «مکس دیوانه» نسخه سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از بهترین بازی‌های پساآخرالزمانی شناخته می‌شود و مکس را در مقابل یکی از بهترین شخصیت‌های شرور این فرنچایز، اسکابروس اسکراتوس قرار می‌دهد. او به عنوان پسرِ ایمورتان جو، تهدیدی جدی برای شخصیت اصلی و بازیکن به شمار می‌رود.
او به اندازه برادرش ریکتوس قوی است، اما به خاطر هوش بیشتر، به مراتب خطرناک‌تر به نظر می‌رسد. ترکیب قدرت خام، مهارت‌های پیشرفته و دانش عملیاتی، اسکابروس را به یک شخصیت منفی بی‌رحم اما در عین حال شایسته تبدیل می‌کند. با وجود شایعاتی مبنی بر حضور او در فیلم‌های آینده، اسکابروس قطعا سزاوار توجه بیشتری است، هرچند این ممکن است خبر خوبی برای قهرمانان نباشد.

۲. لرد هومونگوس در فیلم «مکس دیوانه ۲: جنگجوی جاده» (Mad Max 2: The Road Warrior)


در دنیای وحشی پساآخرالزمانی، هیچ چیز به اندازه رهبر یک گروه موتورسوار خون‌ریز نمی‌تواند خطرناک باشد. لرد هومونگوس از نظر فیزیکی فردی است که باید از او ترسید و به همان اندازه از نظر تاکتیکی قابل احترام است. این شخصیت منفی بی‌رحم، هر طور که صلاح بداند می‌کشد و شکنجه می‌کند و از دانش لازم برای فرماندهی بی‌رحم‌ترین ارتشی که می‌توان تصور کرد برخوردار است.
«مکس دیوانه ۲: جنگجوی جاده» که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های اکشن دهه ۸۰ میلادی شناخته می‌شود، مملو از صحنه‌های تماشایی و بی‌رحمانه‌ است و یک شخصیت شرور در حد و اندازه آن به نمایش می‌گذارد. لرد هومونگوس با تکیه بر تمام ویژگی‌های شرور اول این فرنچایز یعنی توکاتر، اطمینان حاصل کرد که دنباله «مکس دیوانه» در دستان شروری توانا قرار دارد، حتی با وجود اینکه او اصیل‌ترین شخصیت منفی این مجموعه به شمار نمی‌رود.

۱. ایمورتان جو در فیلم «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم»


در دنیای «مکس دیوانه»، با وجود اینکه شخصیت‌های منفی بی‌رحم، باهوش و ظالمی خلق شده‌اند، اما هیچ‌کس به جز ایمورتان جو نمی‌تواند جایگاه بهترین شخصیت شرور را تصاحب کند. در کمیک‌ها گذشته‌ی پیچیده‌ای برای او روایت شده است که نه تنها نشان می‌دهد چگونه به چنین چهره شاخصی تبدیل شده، بلکه دلیلی محکم برای احترام بالای هوادارانش نیز آشکار می‌کند.
ایمورتان جو هم مانند هومونگوس توانست بین پسران جنگی هواداران زیادی پیدا کند، اما جو یک قدم جلوتر رفت و خودش را به یک شخصیت الهی تبدیل کرد. این شخصیت شرور با ویژگی‌های خداگونه، نه تنها رهبری قدرتمند است، بلکه در چشم پیروانش یک خدای مقدس محسوب می‌شود. خباثت ایمورتان جو قطعا چیزی است که فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» را برجسته می‌کند، چرا که او عامل مهمی در تبدیل شدن این فیلم به یکی از بهترین بازسازی‌های تاریخ سینما است.



منبع: دیجی‌مگ