چارسو پرس: جشنواره بینالمللی فیلم بوسان (Busan International Film Festival - BIFF) بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی آسیا، در سیامین سال فعالیت خود با تغییر ساختار اساسی، از حالت غیررقابتی به رقابتی تغییر جهت میدهد. این تصمیم استراتژیک که از مدتها پیش مطرح شده بود، اکنون بهصورت رسمی برای دوره ۲۰۲۴ تأیید شده و گامی مهم برای تقویت جایگاه سینمای آسیا در نقشه سینمای جهان به شمار میرود.
سیاُمین دوره جشنواره فیلم بوسان از ۲۶ شهریور تا ۴ مهر ۱۴۰۳ (۱۷ تا ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴) برگزار خواهد شد و طبق اعلام رسمی، بخش رقابتی جدیدی شامل ۱۴ فیلم از کارگردانان آسیایی خواهد بود. این آثار برای دریافت پنج جایزه اصلی با یکدیگر رقابت خواهند کرد: جایزه بزرگ، بهترین کارگردانی، جایزه ویژه هیئت داوران، بهترین بازیگر زن یا مرد و جایزه دستاورد هنری.
نکته قابل توجه این است که برای نخستینبار، فیلم برنده جایزه بزرگ، بهجای انتخاب فیلمی جداگانه، بهعنوان فیلم اختتامیه جشنواره به نمایش درمیآید؛ تصمیمی که نمادی از تمرکز جشنواره بر کیفیت محتوای رقابتی و توجه بیشتر به تولیدات ارزشمند آسیایی است.
پارک کوانگسو، رئیس کمیته برگزاری جشنواره، در نشست خبری روز سهشنبه که بهصورت حضوری و آنلاین برگزار شد، گفت:
«دوره سیام جشنواره فرصتی معنادار برای بازنگری در مسیر رشد سینمای آسیا طی سه دهه گذشته است و همزمان، نگاهی به آینده و ترسیم چشماندازی نو برای ۳۰ سال آینده دارد.»
او افزود: «هدف ما معرفی و کشف ظرفیتهای غنی و متنوع سینمای آسیاست و تلاش داریم با این تغییر ساختار، بیش از پیش به ارتقای جایگاه فیلمهای آسیایی در سینمای جهان کمک کنیم.»
از دیگر تغییرات مهم، طراحی جوایز توسط فیلمساز برجسته تایلندی، آپیچاتپونگ ویراستاکول است؛ کارگردانی که با آثار خاص خود در جشنوارههای جهانی خوش درخشیده و اکنون مسئول طراحی تندیسهای جوایز این دوره خواهد بود. همچنین جایزه جدیدی تحت عنوان «جایزه بوسان» نیز معرفی شده که به بهترین اثر سینمایی آسیایی تعلق خواهد گرفت.
بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان
این دگرگونی در ساختار جشنواره، با تغییراتی در تیم مدیریتی نیز همراه بوده است. جونگ هانسوک از تاریخ ۲۱ مارس بهعنوان دبیر جدید جشنواره فعالیت خود را آغاز کرده و تأکید کرده است که قصد دارند از طریق برگزاری نشستها و برنامههای تحلیلی، راهکارهایی عملی برای عبور از بحران فعلی سینمای کره جنوبی بیابند.
وی همچنین گفت: «با جذب آثار شاخص و مهم از سینمای جهان و حضور مهمانان سرشناس، تلاش داریم مشارکت مخاطبان را در این دوره بهطور چشمگیری افزایش دهیم.»
بخش برنامهریزی جشنواره نیز دچار تحول شده و کارن پارک جایگزین نام دونگ-چول بهعنوان مدیر بخش برنامهها شده است. همچنین مراسم افتتاحیه و اختتامیه این دوره از جشنواره تحت نظارت فیلمساز شناختهشده، مین کیو-دونگ (کارگردان «Memento Mori») برگزار خواهد شد؛ موضوعی که نویدبخش ارائهای پویاتر و متفاوتتر برای این رویداد ویژه است.
بر اساس تصمیمات جدید، بخشهای «جریانهای نو» (New Currents) و «جیسوک» که پیشتر پلتفرمهای اصلی برای رقابت فیلمها در جشنواره بوسان بودند، در قالب بخش رقابتی جدید ادغام میشوند. همچنین بخش «چشمانداز سینمای کره امروز» (Korean Cinema Today Vision) به دو بخش جدید با نامهای «چشمانداز آسیا» و «چشمانداز کره» تفکیک خواهد شد تا گستره نگاه جشنواره به تولیدات متنوع سینمای آسیا بیشتر شود.
جشنواره فیلم بوسان در سالهای اخیر نقش مهمی در معرفی استعدادهای نوظهور آسیا به بازار جهانی ایفا کرده و این تحول ساختاری میتواند نقش آن را در شکلدهی به آینده سینمای جهان پررنگتر از پیش کند.
نویسنده: فرشته پورمند