گی‌یرمو دل‌تورو با اقتباس تازه‌اش از رمان جاودانه «فرانکنشتاین»، برخلاف انتظار بسیاری، اثری ساخته که بیشتر یک درام خانوادگی و فلسفی است تا فیلمی ترسناک. این کارگردان برنده اسکار در گفت‌وگویی جدید توضیح داده که نسخه‌ی او از «فرانکنشتاین» به‌جای وحشت، بر رابطه پدر و پسر و رنجی که میان نسل‌ها منتقل می‌شود تمرکز دارد.
چارسو پرس: یکی از موردانتظارترین فیلم‌های سال ۲۰۲۵، نسخه‌ی جدید «فرانکنشتاین» به کارگردانی گی‌یرمو دل‌تورو است که اقتباسی باشکوه از رمان گوتیک مری شلی به شمار می‌آید. این فیلم با بازی اسکار آیزاک در نقش دکتر ویکتور فرانکنشتاین و جاکوب الوردی در نقش هیولا، نخستین‌بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و نقدهای مثبتی دریافت کرد.

پس از حضور در جشنواره‌های تورنتو و بوسان، «فرانکنشتاین» از ۱۷ اکتبر در سینماهای منتخب اکران می‌شود و از ۷ نوامبر روی نتفلیکس در دسترس خواهد بود. میا گات، رالف اینسون، چارلز دنس و کریستف والتس دیگر بازیگران این فیلم هستند.

دل‌تورو در فرش قرمز نمایش لس‌آنجلس در گفت‌وگو با نشریه Deadline توضیح داد:
«به‌صورت اسمی، بله، “فرانکنشتاین” یک فیلم ترسناک است. اما پس از سی سال فیلم‌سازی در ژانر فانتزی، می‌دانم که چنین داستانی می‌تواند چیزی فراتر از آن باشد. این فیلم در اصل درباره پدران و پسران است، درباره دردهایی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. از این نظر، نوعی درام خانوادگی است.»

او افزود: «بعد از دویست سال، هنوز این داستان می‌تواند در ما همدلی و ترس از عبور از مرز انسانیت را برانگیزد، و ما سعی کردیم این احساسات را به شکلی تازه و زیبا بیان کنیم.»

دل‌تورو پیش‌تر هم گفته بود «فرانکنشتاین» را به‌عنوان روایتی از رابطه‌ی پدر و پسری میان خالق و مخلوق می‌بیند. ایده‌ای که در تازه‌ترین تریلر فیلم با روایت هیولا پررنگ‌تر شده است. در حالی‌که پوسترها و تبلیغات فیلم حال‌و‌هوایی کلاسیک و تاریک دارند، خود دل‌تورو تأکید می‌کند که هدفش خلق اثری انسانی و احساسی بوده است.

منتقدان واکنش‌های متفاوتی نسبت به این رویکرد نشان داده‌اند، اما بسیاری از تحسین‌کنندگان فیلم، شیمی بازی اسکار آیزاک و جاکوب الوردی را نقطه قوت اصلی آن می‌دانند. در نهایت، به نظر می‌رسد دل‌تورو با این نسخه، بار دیگر مرزهای ژانر ترس را جابه‌جا کرده و چهره‌ای تازه از «فرانکنشتاین» را برای نسل جدید به نمایش گذاشته است.

منبع: screenrant
نویسنده: نسرین پورمند