جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ با حضور بهترین کارگردانان بینالمللی و فیلمهای مطرح از سراسر جهان، بهزودی آغاز خواهد شد. این جشنواره که از ۱۳ تا ۲۴ مه در جنوب فرانسه برگزار میشود، آثار متنوعی را در بخشهای مختلف از جمله مسابقه اصلی، بخشهای جانبی و نمایشهای ویژه به نمایش خواهد گذاشت. در این مطلب، فهرست کامل فیلمهای منتخب، از جمله اسامی کارگردانها و فیلمها را میتوانید مشاهده کنید.
با اجرای تأثیرگذار اوِگنیا دودینا در نقش زنی که سالها از خانه دور بوده، فیلم «مامان» به کارگردانی اور سینای در بخش نمایش ویژه جشنواره کن، نمایشی تلخ و انسانی از تضاد نقشهای خانوادگی و طبقاتی ارائه میدهد. با وجود شروعی قدرتمند و مشاهداتی دقیق، فیلم در نیمه دوم خود به دام ملودرام میافتد و از قدرت شخصیتپردازیاش فاصله میگیرد.
جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ با خاموشی گستردهای در روز پایانیاش، احتمالاً به دلیل خرابکاری، به پایان رسید. از شوکهای غیرمنتظره تا استقبال بینظیر منتقدان از آثار خاص، این دوره پر از غافلگیری بود. در این مطلب، بهترین فیلمهای جشنواره را به انتخاب منتقدان بینالمللی معرفی میکنیم.
«Highest 2 Lowest» بازسازی هوشمندانه و مدرن فیلم کلاسیک «High and Low» اثر آکیرا کوروساوا است که توسط اسپایک لی کارگردانی شده است. این فیلم با بازی درخشان دنزل واشنگتن و حضور متفاوت A$AP Rocky، داستانی پرتنش از ربوده شدن فرزند یک تاجر موفق در نیویورک را روایت میکند؛ اثری که نه تنها یک تریلر جذاب است، بلکه به مانیفستی اجتماعی و فرهنگی درباره عدالت، نژاد و قدرت تبدیل میشود.
فیلم «الینور کبیر» به کارگردانی اسکارلت جوهانسون، اولین تجربه کارگردانی این بازیگر مطرح هالیوود، با حضور درخشان اما بحثبرانگیز جون اسکوئیب، بازیگر ۹۵ ساله، تلاش میکند ترکیبی از طنز، غم و هویت فرهنگی را ارائه دهد. اما آیا این اثر در رسیدن به هدف خود موفق بوده است؟
فیلم جدید برادران داردن با عنوان «مادران جوان» در جشنوارههای بینالمللی با تحسین منتقدان مواجه شده است. این فیلم که با محوریت بارداری نوجوانان و زندگی در خانههای حمایت اجتماعی ساخته شده، روایتی تلخ و در عین حال سرشار از امید از واقعیتهای جامعه معاصر بلژیک ارائه میدهد.
در مراسم اختتامیه هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم کن، فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی، موفق به کسب نخل طلای بهترین فیلم شد. این دومین باری است که سینمای ایران پس از فیلم «طعم گیلاس» عباس کیارستمی، این جایزه معتبر را از آن خود میکند.
در هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵، فیلم «فقط یک تصادف ساده» (It Was Just An Accident) ساخته جعفر پناهی با کسب میانگین امتیاز ۳.۱، به طور مشترک در صدر جدول منتقدان قرار گرفت. در مقابل، فیلم «زن و بچه» (Woman And Child) اثر سعید روستایی با میانگین ۱.۹، یکی از پایینترین امتیازات جدول را به خود اختصاص داد.
جعفر پناهی، فیلمساز برجسته ایرانی، در هفتاد و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن، موفق به دریافت جایزه شهروندی شد. این جایزه به پاس آثاری اهدا میشود که ارزشهای هنری را با عدالت اجتماعی و دفاع از ارزشهای جهانی در هم آمیختهاند.
در آخرین روز هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم کن، گمانهزنیها درباره برندگان جوایز اصلی، به ویژه نخل طلا، به اوج خود رسیده است. منتقدان و منابع نزدیک به هیئت داوران، فیلم «ارزش احساسی» ساخته یوآخیم تریه را پیشتاز اصلی میدانند.
در مراسمی که شامگاه جمعه ۲۳ می ۲۰۲۵ (۲ خرداد ۱۴۰۴) برگزار شد، برندگان بخش رقابتی «نوعی نگاه» (Un Certain Regard) در هفتاد و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن معرفی شدند. فیلم «نگاه اسرارآمیز فلامینگو» به کارگردانی دیگو سسپید جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد.
فیلم سینمایی «زن و بچه» ساخته سعید روستایی، در نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره کن، با واکنش «متوسط» منتقدان روبرو شد و در جدول منتقدان اسکرین، نمره ۱.۹ از ۴ را به دست آورد.
فیلم «زن و بچه» به کارگردانی سعید روستایی با بازی درخشان پاریناز ایزدیار، درامی تلخ و پرحادثه است که جایگاه زنان در جامعه مردسالار را به تصویر میکشد. اما آیا افراط در روایت این فیلم را به ملودرامی اغراقآمیز تبدیل کرده؟
کارگردان ایرانی سعید روستایی در تازهترین مصاحبهاش به چالشهای ساخت فیلم «زن و فرزند» با مجوز رسمی و پوشش حجاب زنان در فیلم اشاره کرد و توضیح داد چگونه در شرایط سخت ایران مجبور به رعایت این محدودیتها شده است.
در چهارمین فیلم بلندش، سعید روستایی تصویری تلخ، پرتنش و در مواردی گیجکننده از مادری تنها در برابر جامعهای مردسالار ارائه میدهد؛ تصویری که هرچند با جسارت آغاز میشود، در نهایت در بنبستهای روانشناختی و روایت غیرمنسجم گیر میافتد.
جعفر پناهی، کارگردان سرشناس و منتقد اجتماعی سینمای ایران، پس از آزادی از زندان با فیلم جدیدش «فقط یک تصادف بود» به رقابت اصلی جشنواره کن بازگشت و با تشویق ایستاده نزدیک به ۸ دقیقه، سالن را به صحنهای از شور و احساس بدل کرد.
بازگشت باشکوه جودی فاستر به سینمای فرانسه با «زندگی خصوصی» در نقش رواندرمانگری گرفتار در راز مرگ یک بیمار، تجربهای متفاوت از تریلری روانشناختی و شخصیتمحور را رقم میزند.
فیلم معمایی جدید «Vie Privée» با بازی جودی فاستر و کارگردانی ربکا زلوتوفسکی در جشنواره فیلم کن با استقبال بینظیر منتقدان و تماشاگران مواجه شد و تشویق ایستاده ۸ دقیقهای را به همراه داشت. این فیلم، نخستین تجربه فاستر در سینمای فرانسه پس از دو دهه است.
در حالی که جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ به نیمه رسید، نشانههایی از بازگشت شور و هیجان سالهای گذشته دیده میشد؛ اما واقعیت آن است که سیاست، محدودیتهای مالی و قوانین سختگیرانه فرش قرمز، بیش از هر زمان دیگری بر فضای جشنواره سایه انداختهاند. حتی حضور ستارگان هم نتوانست حواسها را از تغییراتی که جشنواره را دگرگون کرده، پرت کند.
کوین اسپیسی، بازیگر سرشناس و برنده دو جایزه اسکار، پس از تقریباً یک دهه دوری از جشنواره کن و پس از تبرئه کامل از تمامی اتهامات جنسی، با سخنرانی احساسی و آتشین به صحنه بازگشت. او در مراسمی که توسط مؤسسه Better World Fund برگزار شد، با نقلقولی از التون جان تأکید کرد: «من هنوز سر پا هستم.»
فیلم «ناپدید شدن یوزف منگله» به کارگردانی کیریل سربرنیکوف، تلاش دارد تا چهرهی فرشته مرگ اردوگاههای نازی را در تبعید بازسازی کند؛ اما با وجود بازی درخشان آگوست دیل، درگیر ساختاری پراکنده و روایتی سردرگم میشود که مانع شکلگیری یک پرتره انسانی و روانشناسانه میگردد.