سه شنبه , ۱۸ شهریور, ۱۴۰۴
گفتگو | صفحه 11
هیچ فانوسی به راه نمایشنامه‌نویسی در ایران نور نمی‌تاباند/ برای نجات نمایشنامه‌هایم کارگردان شدم پنجشنبه 1 تیر 1402 00:33
گفت‌وگو با ایوب آقاخانی به مناسبت انتشار «زیر‌نور موضعی» مجموعه سه‌جلدی نمایشنامه‌هایش

هیچ فانوسی به راه نمایشنامه‌نویسی در ایران نور نمی‌تاباند/ برای نجات نمایشنامه‌هایم کارگردان شدم

من وضعیت نمایشنامه‌نویسی را بغرنج می‌دانم. معلم نمایشنامه‌نویسی خوب نداریم یا بسیار انگشت‌شمار و بی‌انگیزه هستند. بخشی از این به این دلیل است که انگار اصلا مستمع جاذب و جالبی هم وجود ندارد.

 «مصلحت» نه کهنه می‌شود نه بیانیه سیاسی صادر می‌کند سه شنبه 30 خرداد 1402 22:59

«مصلحت» نه کهنه می‌شود نه بیانیه سیاسی صادر می‌کند

حسین دارابی با اشاره به اینکه در فیلم سینمایی «مصلحت» از ارائه بیانیه سیاسی و ابراز دیدگاه‌های سیاسی به شکلی غلو شده فاصله گرفته است، تأکید کرد: «مصلحت» پیش از اینکه فیلمی سیاسی باشد یک درام پلیسی معمایی است.

تئاتری که جراحی‌های زیبایی را به چالش می‌کشد / مینی مالی برای تبلیغ زیبایی درون دوشنبه 29 خرداد 1402 17:23

تئاتری که جراحی‌های زیبایی را به چالش می‌کشد / مینی مالی برای تبلیغ زیبایی درون

نمایش "بی صورت فلکی" این روزها در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود تا از منظر طنز به موضوع جراحی‌های زیبایی و معضلات موجود در آن بپردازد.

تئاتر ما با این شرایط به قهقرا می‌رود یکشنبه 28 خرداد 1402 23:31
گفت‌وگو با قطب‌الدین صادقی درباره امروز و فردای هنر نمایش در ایران

تئاتر ما با این شرایط به قهقرا می‌رود

تئاتر در ایران پشتوانه اداری محکمی ندارد. مرکز هنرهای نمایشی خودش را موظف به حمایت از گروه‌های تئاتری نمی‌داند و حمایت‌هایی که هر از چند گاهی می‌کند خیلی قابل توجه نیست و برخی از پرنسل مرکز که اتفاقا خودشان نیز از دانش‌آموختگان رشته هنرهای نمایشی هستند در شرایط موجود دیگر نسبت به وظیفه‌ای که به هنرهای نمایشی دارند احساس مسوولیت نمی‌کنند و به سود گروه‌های تئاتری حتی یک قدم برنداشته‌اند و مدیران تئاتری کشور نیز پشتوانه ندارند.

چرا ژانر کمدی با قدمت و پیشینه بالا نتوانسته در ایران جریان‌ساز باشد؟ / کمدی به مثابه خودفراموشی یکشنبه 28 خرداد 1402 23:15
اهمیت سینمای کمدی در گفت‌وگو با مهرزاد دانش، منتقد سینما

چرا ژانر کمدی با قدمت و پیشینه بالا نتوانسته در ایران جریان‌ساز باشد؟ / کمدی به مثابه خودفراموشی

یکی از ریشه‌های وضع موجود را می‌توان در منفعت‌انگاری فارغ از کیفیت بسیاری از تهیه‌کنندگان سینما در موقعیت کنونی دانست. سال‌هاست که بحران مخاطب تبدیل به یکی از معضلات جدی اکران در سینمای ایران شده و در این باره احتمالا اساسی‌ترین راه نزد سازندگان و تهیه‌کنندگان این جور فیلم‌ها، آن بوده که رونق بخشیدن به بازار ساده‌پسندی می‌تواند فروش کم فیلم‌ها و عدم استقبال مخاطب از سینما را جبران کند. از همین رو با بهره‌گیری از موضوعات پیش‌پاافتاده خانوادگی مانند ازدواج و طلاق و حسادت هوو‌ها به یکدیگر یا مایه‌های نازلی مانند انداختن قهرمان داستان در حوض و با زیرشلواری راه رفتن و دیالوگ‌پردازی‌های سخیف که معمولا هم ‌ایهامی دال بر معانی کنایی جنسی داشت، تلاش شد تا پای تماشاگر گریزان از سینما، به این بهانه هم که شده، دوباره به سینما باز شود.

تلخی اگر تاثیرگذار باشد، دلچسب است! یکشنبه 28 خرداد 1402 20:12
گفت‌وگو با سامان سالور درباره فیلم «سه کام حبس»

تلخی اگر تاثیرگذار باشد، دلچسب است!

‌آنچه در حال حاضر زیاد شده طلاق و اعتیاد است که در جامعه روز به روز هم زیادتر می‌شود. خب ما فیلمسازان هم در همین جامعه و اتمسفر نفس می‌کشیم و زندگی می‌‌کنیم. «سه کام حبس» محصول تفکر آدمی است که در تمام سال‌های گذشته تمام وقایع تلخ جامعه بر او هم گذشته است.

سینمای ایران را از نابودی نجات دهید/ «سوختن در آب، غرق شدن در آتش» فیلم جدید بهمن فرمان‌آراست یکشنبه 28 خرداد 1402 19:58
گفت‌وگو با بهمن فرمان‌آرا درباره جدیدترین فعالیت‌هایش و اوضاع این روزهای سینما

سینمای ایران را از نابودی نجات دهید/ «سوختن در آب، غرق شدن در آتش» فیلم جدید بهمن فرمان‌آراست

به نظر من اگر دولت اینقدر دلش می‌خواهد همه‌ چیز را کنترل کند، بگوید اصلا نمی‌گذاریم فیلم بسازید. یک گروه ده هزار نفری بیکار می‌شوند، زندگی‌شان به هم ریخته می‌شود ولی آقایان بدانند آدم‌های محبوب سیستم حکومتی نیستند.
من کاری که زورکی باشد دیگر نمی‌کنم. به سنی رسیدم که نه دنبال افتخارات هستم و نه دنبال پول کلان می‌گردم. همین که در این سن صبح بلند می‌شوم و می‌خواهم کار کنم برای من اهمیت دارد. بازنشستگی برای من مثل مردن است.

از بازگشت آرامش به سینما تا رفع مشکل «کلاه قرمزی»/ گفت‌وگو با مرضیه برومند یکشنبه 14 خرداد 1402 18:08

از بازگشت آرامش به سینما تا رفع مشکل «کلاه قرمزی»/ گفت‌وگو با مرضیه برومند

مدیرعامل خانه سینما در واکنش به این سؤال که باید چه کار کرد آرامش به سینمای ایران برگردد، می‌گوید: من فکر می‌کنم در هیچ زمانی نباید فرهنگ و هنر تعطیل شود؛ اینکه بیاییم به عنوان اعتراض، تحریم و تعطیل کنیم شدنی نیست چون فرهنگ و هنر تعطیل‌ی ندارد.

برای سینمای ایران کوتاهی کرده‌ایم سه شنبه 9 خرداد 1402 17:13
گفت‌وگو با شاپور عظیمی منتقد و مترجم درباره کتاب‌ها و پژوهش‌های نظری سینمایی

برای سینمای ایران کوتاهی کرده‌ایم

اگر برای مطالعه دستاورد‌ها و کاستی‌های اجتماعی، نیاز داریم کتاب‌های جامعه‌شناسی مطالعه کنیم، شاید به‌همان اندازه لازم است جامعه‌شناسی سینما را بشناسیم. اگر معتقدیم به‌لحاظ فلسفی این جهان تمامش «بازنموده» است و هیچ‌چیز زیر آفتاب تازه نیست، پس لازم است نظریه‌های فلسفه فیلم و ارتباط آنها با نگرش فلسفی–مثلاً افلاطون و تمثیل غار- را بشناسیم.

بابک کریمی: همان‌هایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنت‌شکن بودند یکشنبه 7 خرداد 1402 20:50

بابک کریمی: همان‌هایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنت‌شکن بودند

جنبش «می‌تو» ابتدا در غرب راه‌اندازی شد. این مسئله جزو تحولات صحیح یک جامعه محسوب می‌شود. ما باید یاد بگیریم که روی این موضوعات را نپوشانیم و بدون ترس درباره‌اش صحبت کنیم. جریانی که جنبش «می‌تو» راه انداخت لحظه‌‌ای تاریخی برای جامعه‌ی ایران بود؛ چرا که عده‌ای رودربایستی را کنار گذاشتند و توانستند در خصوص این موضوعات و حق و حقوق خودشان صحبت کنند.

گفت‌وگو با حسین پارسایی به بهانه چهارشنبه 3 خرداد 1402 21:43

گفت‌وگو با حسین پارسایی به بهانه "هفت خان اسفندیار" / از خداحافظی حیایی و خطیبی تا بازی درخشان بانیپال

حسین پارسایی کارگردان نمایش "هفت خان اسفندیار" گفت: من آدم سیاسی نیستم و گرایش فکری‌ام روشن است؛ متأسفم عده‌ای رنجیده خاطر شدند.

 کار تئاتر در ایران پوست کلفت می‏‌خواهد چهارشنبه 3 خرداد 1402 17:07
گفت‌وگو با حسین کیانی که اخیرا «کافه کات» را روی صحنه برد

کار تئاتر در ایران پوست کلفت می‏‌خواهد

وقتی سند چشم‌انداز وجود ندارد عملاً همه‌چیز باری به هر جهت است، هنرمند تکلیف خود را نمی‌داند و تئاتر برایش تبدیل به رنج‌خانه‌ای می‌شود که هرچقدر سوابق‌اش در آن بالاتر می‌رود و زحمت بیشتری می‌کشد، رنجی هم که بر دوش دارد بیشتر می‌شود و ناچار است سیزیف‌وار، سنگی را که به پایین غلتیده دوباره به زحمت بالا ببرد.

تلویزیون باید تا صد سال آینده بابت حذف «نود» عذر خواهی کند/ کارگردان «زخم کاری» پشیمان شد که من را زود کشته! چهارشنبه 3 خرداد 1402 02:41

تلویزیون باید تا صد سال آینده بابت حذف «نود» عذر خواهی کند/ کارگردان «زخم کاری» پشیمان شد که من را زود کشته!

سیاوش طهمورث از معایب شهرت می‌گوید و باور دارد وقتی همه شما را دیدند مسئولیت شما زیادتر می‌شود و هیچ‌گونه کار خلاف کوچک را نمی‌توان انجام داد، حتی نمی‌توان از چراغ قرمز هم رد شد. شهرت فقط مسئولیت ایجاد می‌کند و به همین دلیلم هست که باید کاری بکنیم که خطا نباشد. ما شهرت را به اشتباه استفاده می‌کنیم و فکر می‌کنیم باید پز بدهیم که معروف هستیم.

دو مانع اصلی داریم، سانسور و مشکلات حقوقی/ قیمت بلیت برای اکران فیلم خارجی باید ۳۰۰ هزارتومان باشد یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 01:41

دو مانع اصلی داریم، سانسور و مشکلات حقوقی/ قیمت بلیت برای اکران فیلم خارجی باید ۳۰۰ هزارتومان باشد

امیر حسین علم‌الهدی معتقد است ما برای اکران فیلم خارجی در ایران دو مانع اصلی داریم، سانسور و مشکلات حقوقی، مسئله ممیزی فارغ از مسائل حقوقی، سینمای ایران را با مشکلات کاملا جدی مواجه کرده است. به طور مثال فیلم هندی اگر رقص داشته باشد، اجازه اکران آن وجود ندارد، با این وضعیت چگونه می‌خواهیم مخاطب را بازگردانیم؟ با این مکانیزم‌های دستوری مشکلی از سینما حل نمی‌شود.

همه بازیگریم شنبه 30 اردیبهشت 1402 15:24
گفت‌وگو با نیما جاویدی کارگردان سریال آکتور

همه بازیگریم

در گفت‌وگو با نیما جاویدی: من خواستم در زمین بازی خودم دست به تجربه‌گرایی بزنم و چاره‌ای جز ریسک کردن نداشتم. اگر در ساخت فیلمی که دوست داری ریسک نکنی، هیچ‌وقت نمی‌توانی فیلم خودت را بسازی. من به کلیشه‌ها نگاه منفی ندارم اما معتقدم مخاطب در وجودش از تکرار گریزان است و به تماشای تجربه‌های تازه تمایل دارد.

همه بازیگریم شنبه 30 اردیبهشت 1402 15:24
گفت‌وگو با نیما جاویدی کارگردان سریال آکتور

همه بازیگریم

در گفت‌وگو با نیما جاویدی: من خواستم در زمین بازی خودم دست به تجربه‌گرایی بزنم و چاره‌ای جز ریسک کردن نداشتم. اگر در ساخت فیلمی که دوست داری ریسک نکنی، هیچ‌وقت نمی‌توانی فیلم خودت را بسازی. من به کلیشه‌ها نگاه منفی ندارم اما معتقدم مخاطب در وجودش از تکرار گریزان است و به تماشای تجربه‌های تازه تمایل دارد.

«سلمان فارسی» چهره‌پردازی با پنج اسکار را هم وسوسه می‌کرد شنبه 30 اردیبهشت 1402 14:48

«سلمان فارسی» چهره‌پردازی با پنج اسکار را هم وسوسه می‌کرد

مجسمه‌ای که من برای پیری «نوید محمدزاده» طراحی کردم تفاوت‌های زیادی با چیزی که در «آکتور» می‌بینید دارد. من اگر بخواهم یک پیرمرد بسازم تا پیشانی برایش مو نمی‌گذارم‌. باید گریم را جوری تلطیف کنم که هارمونی چشم بیننده را خراب نکند. یعنی می‌خواهم بگویم در بخش مخصوصِ پیرمردها دست من بسته بود.

مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 18:37
یک فیلمنامه‌نویس مطرح کرد؛

مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است

مصطفی رستگاری معتقد است: مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است. نویسندگان ما در برخورد با انسان ایرانی بخشی از آن را در اثرشان می‌بینند و به آن توجه دارند اما بخش دیگر آن را از روی عصبانیت سانسور می‌کنند و نادیده می‌گیرند.

چرا کارگردانی «موسی»‌ را نپذیرفتم؟/ پرونده «هفت» را بسته‌ام! یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 18:17
گفتگو با محمدحسین لطیفی- بخش سوم

چرا کارگردانی «موسی»‌ را نپذیرفتم؟/ پرونده «هفت» را بسته‌ام!

محمدحسین لطیفی کارگردان سریال «سنجرخان»‌ ضمن ارائه روایتی درباره حاشیه‌های این مجموعه تلویزیونی، از دلایلش برای نپذیرفتن کارگردانی سریال «موسی»‌ و قطع همکاری با برنامه سینمایی «هفت» گفت.

چون گفتگو بلد نیستیم، از مهرورزی هم بی‌خبریم/ نگاه فمینیستی به مسائل اجتماعی ندارم شنبه 23 اردیبهشت 1402 20:40

چون گفتگو بلد نیستیم، از مهرورزی هم بی‌خبریم/ نگاه فمینیستی به مسائل اجتماعی ندارم

مریم بحرالعلومی معتقد است که فیلم «قطع فوری» از اهمیت گفتگو در زندگی می‌گوید. به اعتقاد او؛ یکی از ریشه‌های طلاق در جامعه این است که ما حرف زدن با هم را بلد نیستیم.