چهارشنبه , ۱۲ آذر, ۱۴۰۴
گفتگو | صفحه 3
گفت‌وگو با كارگردان و دو بازیگر و طراح نور نمایش «بونكر» در «تئاتر تجربی» كسی خودش را تكرار نمی‌كند پنجشنبه 17 آبان 1403 01:38

گفت‌وگو با كارگردان و دو بازیگر و طراح نور نمایش «بونكر» در «تئاتر تجربی» كسی خودش را تكرار نمی‌كند

جلال تهرانی، این روزها با اجرای «بونكر» سالن مجموعه تئاتر «لبخند» را افتتاح كرده تا پس از مدت‌ها، غیبت از سالن‌های نمایش عمومی را پایان بدهد. گرچه او در این گفت‌وگو می‌گوید در این سال‌ها با هنرجویان خود در «مكتب تهران» اجراهایی داشته اما «بونكر» با بازیگران حرفه‌ای سینما و تئاتر ایران، حمیدرضا آذرنگ و سارا رسول‌زاده در حال اجرا است.

آوردن ستاره‌ها وقت تلف کردن است سه شنبه 15 آبان 1403 00:28

آوردن ستاره‌ها وقت تلف کردن است

بهروز افخمی می‌گوید؛ آن گروهی که از برنامه «هفت» خوش‌شان نمی‌آید، اکثراً از دور خارج شده‌اند، یعنی دیگر فیلم‌سازان مهمی نیستند، فیلم‌هایشان تماشاچی زیادی ندارد و ارتباط‌شان با ملت قطع شده است. الان فیلم‌سازان جوان می‌آیند و ما به‌دنبال اینیم که آنها را بشناسیم؛ کدام‌شان بااستعدادترند، کدام‌شان می‌توانند جریان‌ساز و دوران‌ساز باشند، کدام‌شان تقلبی‌اند و می‌شود به کدام‌شان امیدوار بود، با وجودی که هنوز فیلم بزرگش و تأثیرگذارش را نساخته است.

سند مالکیت خانه تئاتر به نام شخص رئیس هیئت مدیره خلاف قانون است سه شنبه 8 آبان 1403 17:42

سند مالکیت خانه تئاتر به نام شخص رئیس هیئت مدیره خلاف قانون است

مقصود نعیمی ذاکر مدیرعامل پیشین خانه تئاتر در آبان ماه سال گذشته استعفا داد و پس از این تصمیم، سئوالات بسیاری مبنی بر چرایی این استعفا مطرح شد و اصل ماجرا طرح این پرسش بود که چه اتفاقی افتاده که عمر مدیریت در خانه تئاتر به یک دوره حداقلی مدیریت یعنی چهار سال نمی‌رسد؟

چرا خندوانه تمام شد؟ سه شنبه 8 آبان 1403 16:02

چرا خندوانه تمام شد؟

علی احمدی، تهیه‌کننده «خندوانه» از سال‌ها تجربه تولید و البته روند تعطیلی این برنامه گفت.

امید در بستر تاریکی می‌روید شنبه 5 آبان 1403 18:31
گفت‏‌وگو با محمدرضا رحمانی کارگردان «آنها مرا دوست داشتند»

امید در بستر تاریکی می‌روید

فیلم «آن‌ها مرا دوست داشتند» پنجمین تجربه سینمایی محمدرضا رحمانی است که خودش هم تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است؛ فیلمی که می‌توان آن را در ذیل سینمای اجتماعی قرار داد که خریدوفروش نوزاد را محور قصه‌اش قرار داده است.

فیلمساز سینماگران باید مطالبه‌گر باشند و مدیران پاسخگو/ چالش جدی و مهم سینمای ایران ممنوع‌الکاری و پوشش بازیگران است شنبه 28 مهر 1403 15:02
بررسی مشکلات سینمای ایران در گفت‌وگو با شهرام مکری،

فیلمساز سینماگران باید مطالبه‌گر باشند و مدیران پاسخگو/ چالش جدی و مهم سینمای ایران ممنوع‌الکاری و پوشش بازیگران است

شهرام مکری: موضوع نباید این باشد که اگر پروانه ساخت نگیریم جرمی انجام داده باشیم، چون تولید هنر و فکر احتیاج به گرفتن اجازه از کسی ندارد، برای نشر و منتشر کردن در چارچوب سینمای ایران ممکن است ضوابطی داشته باشیم، همان‌طور که کسی کتاب را برای خودش بنویسد، اما برای منتشر کردن به قوانین نشر کشوری که در آن زندگی می‌کند، مقید باشد. اما کسی را برای نوشتن یک کتاب که نباید دستگیر کنند

سینمای ایران ذهنیت فیلم‌سازهاست نه حقیقت ایران یکشنبه 22 مهر 1403 00:59

سینمای ایران ذهنیت فیلم‌سازهاست نه حقیقت ایران

بابک خواجه‌پاشا، کارگردان فیلم «در آغوش درخت» نماینده ایران در اسکار در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار داشت: سینمای ایران تصویر ذهنی فیلمسازهاست؛ خیلی زیاد. چیزی از حقیقت ایران نیست.

داریوش مهرجویی؛ فیلسوفی که کارگردان شد شنبه 21 مهر 1403 19:47
گفت‌و‌گو با همایون ارشادی درباره فیلم تحسین‌شده «درخت گلابی»

داریوش مهرجویی؛ فیلسوفی که کارگردان شد

نیمه‌های شب 22 مهر خبر هولناک قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، به گوش رسید. لحظات کشدار نیمه‌شب خوفناک، هر ثانیه عجیب‌تر و غیر قابل باورتر می‌شد. نمی‌خواستیم باور کنیم چنین ساده یکی از مشاهیر و هنرمندان کشورمان را از دست می‌دهیم. اینکه داریوش مهرجویی و همسرش چنین فجیح به قتل رسیده‌اند در باور هیچ‌کس نمی‌گنجید.

نیاز سینمای ایران ریسک‌پذیری است سه شنبه 17 مهر 1403 01:26
مصاحبه با بهروز شعیبی کارگردان آغوش باز

نیاز سینمای ایران ریسک‌پذیری است

باید یک دفتر یا دبیرخانه دائمی برای انتخاب سالانه فیلم اسکار راه‌اندازی شود که فیلم‌ها را در طول سال رصد کنند و آنهایی که از ویژگی‌ها و ظرفیت لازم برخوردارند، معرفی کنند تا امکان اکران و شرایط لازمی که برای نمایش آن لازم است فراهم شود و اینطور نباشد فیلمی که شایستگی انتخاب دارد به دلیل مشکلات و محدودیت‌های اکران و نمایش، نتواند برای ارسال به اسکار انتخاب شود. سینمای ما مثل گذشته از نظر فیلم‌های خوب غنی نیست.

گفت‏‌وگو با رویا اسدی کارگردان و میکائیل شهرستانی طراح و بازیگر تئاتر کالیگولا عصیان علیه پوچی جمعه 13 مهر 1403 13:48

گفت‏‌وگو با رویا اسدی کارگردان و میکائیل شهرستانی طراح و بازیگر تئاتر کالیگولا عصیان علیه پوچی

این روزها که مضراب ابتذال بر صحنه تئاتر زخمه می‌زند، تماشای اجرایی تازه از نمایشنامه «کالیگولا»، اثر آلبر کامو، به کارگردانی رویا اسدی و طراحی و بازی میکائیل شهرستانی و شاگردانش در سالن استاد سمندریان ایرانشهر، مرهمی بر این زخم است و البته پالایش حال در این زمانه ملال و دلمردگی. کالیگولا، در مواجهه با مرگ معشوقه‌اش دگرگون می‌شود.

اهمیت دیده شدن «نیمه مهم جامعه» جمعه 13 مهر 1403 00:10
گفت‌وگو با بهروز شعیبی کارگردان فیلم «آغوش باز»

اهمیت دیده شدن «نیمه مهم جامعه»

وقتی کمدی و درام با هم تلفیق می‌شود دیگر اتفاقات آن تلخی را ندارند اما موضوع همان حساسیت خودش را دارد، برای همین اتفاقی که در «آغوش باز» افتاده است، در واقع همان ته‌نشین و رسوبی بود که تلفیق قصه کنسرت و زوج‌های مختلفی که با آن درگیر هستند و برای من تبدیل به گویش و لحن جدید شد.

گفت‌وگو با نغمه ثمینی به مناسبت انتشار مجموعه نمایشنامه «مکاشفات جادو»؛ بسی رنج بردم در این سال سی پنجشنبه 12 مهر 1403 21:39

گفت‌وگو با نغمه ثمینی به مناسبت انتشار مجموعه نمایشنامه «مکاشفات جادو»؛ بسی رنج بردم در این سال سی

نمایشنامه چاپ کردن در آن زمان بیش از آنکه کار نمایشنامه‌نویسان جوان باشد کار کسانی بود که در دهه هفتاد برای ما اساتید محسوب می‌شدند، مثل بیضایی یا رادی یا ساعدی. اما من از همان ابتدا مطمئن بودم که نمایشنامه‌ها باید منتشر بشوند و چنان‌که پیش‌تر هم‌ گفتم، معتقد بودم که خواندن نمایشنامه می‌تواند به اندازه خواندن یک داستان کوتاه یا یک رمان لذت‌بخش باشد.

تئاتر ایران درحال سقوط و غلطیدن به ابتذال محض است سه شنبه 10 مهر 1403 20:43
گفت‌وگو با آرش رادی درباره وضعیت کنونی تئاتر ایران؛

تئاتر ایران درحال سقوط و غلطیدن به ابتذال محض است

آرش رادی؛ جمع کردن بساط جشنواره‌های فله‌ای و سرمایه‌سوز و آنگاه برگزاری تنها یک جشنوارۀ ملی بااحتشام را راهگشا می‌دانم.

نمی‌گذارند کار کنم ولی من از کار کردن منصرف نمی‌شوم! یکشنبه 25 شهریور 1403 15:19

نمی‌گذارند کار کنم ولی من از کار کردن منصرف نمی‌شوم!

در یکی از این پروژه‌ها هفت ماه با گروهم کار می‌کردیم که به من گفتند دو نفر از اعضای کمیسیون تایید‌کننده عوض شدند . به آنها گفتم دو نفر عوض شده‌اند، 9 نفر دیگر که هستید و می‌توانید درباره پروژه‌ام تصمیم بگیرید. گفتند خیر، گفتم شما عطف به ‌ماسبق که نمی‌توانید بکنید! در جوابم گفتند خیر، کار را متوقف کنید.

«قصه‌های مجید» همه‌اش امید بود شنبه 17 شهریور 1403 19:22
هوشنگ مرادی‌کرمانی در سالروز 80 سالگی‌اش با «فرهیختگان» از قصه‎های مجید، آموزش‌وپرورش، مهرجویی، پوراحمد و... گفت؛

«قصه‌های مجید» همه‌اش امید بود

هوشنگ مرادی‌کرمانی نویسندگی را در دهه 20 زندگی‌اش شروع کرده و اولین بار احمد شاملو، داستانش را می‌خواند و تایید می‌کند. همین می‌شود شروع راه او برای داستان‌نویسی و خلق شخصیت‌هایی که امروز برای همه نوجوانان ایرانی و حتی در دنیا ماندگار شده‌اند. مرادی کرمانی در 80سالگی پر است از شور زندگی و می‌گوید کتاب‌ها هم مثل آدم‌ها هستند و هر آدمی داستانی دارد.

اول سند را پنهانی می‌نویسند بعد غلط‌های آن را ویرایش می کنند؟! عجیب نیست؟ شنبه 27 مرداد 1403 19:53

اول سند را پنهانی می‌نویسند بعد غلط‌های آن را ویرایش می کنند؟! عجیب نیست؟

با ابوالحسن داودی، فيلمساز و كارشناس سينما درباره چگونگی تصویب سند ملی سینما گفت وگویی انجام دادیم که پیش روی شماست.

سینمای ایران در گرداب اقتصاد سیاسی چهارشنبه 24 مرداد 1403 17:55
گفت‌وگو با علیرضا داودنژاد نویسنده و کارگردان فیلم «مصائب شیرین 2»

سینمای ایران در گرداب اقتصاد سیاسی

سینمای ایران با توجه به توسعه روزافزون سالن‌های سینما باید در مقابل ابتلا به سانسور و ناامنی بازار چاره‌اندیشی کند و با توسل به هرگونه شگرد ممکن از تولید انبوه فیلم‌های سینمایی وانماند. عقب‌نشینی در تولید یعنی میدان باز کردن برای آنها که رسما در انتظار واردات فیلم خارجی هستند.

برای ساخت سریال «پاییز صحرا» به من گفتند «مفسد» دوشنبه 22 مرداد 1403 11:29
گفت‌وگو با اسد‌الله (اسی) نیک‌نژاد، کارگردان سریال «پاییز صحرا»

برای ساخت سریال «پاییز صحرا» به من گفتند «مفسد»

وقتی سریال را ساختم و قرار بر پخش شد موضع‌گیری‌های عجیبی درباره زیبایی‌های بصری سریال شد. برای اولین‌بار بعد از انقلاب در تلویزیون جمهوری ایران تصاویری نشان داده می‌شود که تا به آن روز دیده نشده بود، زن‌هایی که در زندگی مبارزه می‌کنند تا پیش از این سریال، چنین چیزی در تلویزیون رسم نبود.

کمک سینما به بازدارندگی جرم سه شنبه 16 مرداد 1403 14:11
گفت‏‌وگو با جواد طوسی درباره فیلم‌های دادگاهی که اخیرا تعداد آن زیاد شده است

کمک سینما به بازدارندگی جرم

اکران فیلم «بی‌‏بدن» در شبکه نمایش خانگی، بار دیگر بازنمایی و روایت پرونده‏‌های قضایی بر پرده‏‌های سینمایی را در کانون نقد و نظر قرار داده است. اینکه فیلمی که براساس یک پرونده واقعی ساخته می‏شود، چقدر می‏تواند یا باید وفادار و ملزم به اصل پرونده باشد و چقدر فیلمساز می‏تواند به‌اقتضای سینمایی و منطق درام در آن تصرف کرده و به بازخوانی آن بپردازد. در این میان نقش مشاوران حقوقی فیلم‏‌ها چیست و آنها چه وظایفی در قبال ساخت چنین آثاری دارند.

گفت‌و‌گویی منتشر نشده با سعید راد/ سینمای هند را مسخره می‌کردیم، سرِ خودمان آمد! دوشنبه 8 مرداد 1403 23:18

گفت‌و‌گویی منتشر نشده با سعید راد/ سینمای هند را مسخره می‌کردیم، سرِ خودمان آمد!

گفت‌و‌گوی نیما نوربخش - روزنامه‌نگار- با ستارۀ تازه درگذشتۀ سینمای پیش و بعد از انقلاب 10 سال قبل انجام شده و اگرچه 10 سال خاک خورده اما کهنه نشده و همچنان تازه است.... او در این مصاحبه می گوید: به حاشیه رفتن بزرگان سینما با این سیاست‌های نادرستی که داریم حال سینمای کشور را هر روز وخیم‌تر می‌کند. من متاسفم که باید بگویم امروز حتی خیلی از سوژه‌های مورد استفاده در فیلم‌های ما را دنیا کنار گذاشته است؛ حتی هند‌ی‌ها هم دیگر از این فیلم‌ها نمی‌سازند. سینمای هند را مسخره کردیم سر خودمان آمد!