حسن معجونی: من در نسخه پایانی نیاز به تفاوت سنی داشتم. رنگآمیزیهایی است که خیلی به نظر من جذابش میکند. تازه من دارم تصور میکنم که یک دور دیگر اگر بخواهم نسخه جدیدی ارائه کنم، دوباره یکی، دو نفر، مثلا حتی از محمد هم یک مقدار مُسنتر، بیاورم سر کار؛ خیلی جذاب خواهد شد. داشتم این را اضافه میکردم که در سری اول رسما همه جوان بودند، بعد آرامآرام این اتفاق افتاد که مثلا حضور محمد، حضور خود من، تلورانس سنی کار را بالا میبرد و این به نظر من جذاب است.
عباس جمالی معتقد است تئاتر ما اساساً برنامهریزی ندارد و از سوی دولت افق مشخصی برای آن طراحی نشده و میگوید: یک بداهگی در تمام فرآیند تئاتر وجود دارد که انگار همه چیز در لحظه و بداهه پیش میرود. وقتی دولت برنامهای برای تئاتر ندارد، طبیعی است که به بحران برمیخوریم و همه چیز در ابهام خواهد بود؛ مانند وضعیت تئاتر در پساکرونا.
بامداد افشار آهنگساز و طراح صدا میگوید از جایی به بعد تصمیم گرفت فقط در یک شاخه سینمایی فعالیت کند و بخش طراحی صدا را در کارهای تئاتری انجام بدهد چون در تئاتر فرصت آزمون و خطای بیشتری وجود دارد.
محمدعلی سجادی بیستمین فیلم سینمایی کارنامه خود را که تجربهگرایی ویژگی اصلی آن است، با گذر سه سال از زمان ساخت روانه اکران گروه هنر و تجربه کرده است. «طلاقم بده به خاطر گربهها» دومین بخش از سهگانه او بعد از فیلم به نمایش درنیامده «سودابه»، برگرفته از یک پرونده واقعی است.
«استفانی کرپ» دبیر جشنواره تئاتر سه سالانه «روهر» آلمان است؛ جشنوارهای که از سال ۱۹۹۹ در کارخانههای قدیمی و از رده خارج شده آلمان برپا میشود و به دنبال احیای حس غرور و هویت کارگران و مردم شاغل و ساکن این کارخانهها و مناطق صنعتی است.
رئیسیان گفت: زنگ چراغ قرمز سینما، سالها پیش نواخته شده و مسئولان هیچ راهبردی برای شاخههای فرهنگ نداشته و ندارند.
رستم اخمدشین، تهیهکننده تئاتر و مدیر تور بینالمللی روس است که سالهاست در آلمان به کار هنری و زندگی میپردازد. او با طرح این سوال که "آیا ما امروز واقعا به استانیسلاوسکی احتیاج داریم؟" میگوید: خیلی سخت است که به این سوال جواب «بله» بدهیم. چون فکر میکنم تئاتر تیپیکال روسیه که همیشه درباره آن حرف میزدیم دیگر وجود خارجی ندارد، یا حداقل برای من وجود ندارد.
نميخواستم در اين باره باشد كه ويتامينها را به خاطر طعم بدشان پشت شكلاتها پنهان كرده باشم. احساس ميكنم چيزي كه واقعا سرگرمكننده است، اين است كه داستان لايههاي متفاوتي دارد و احساس ميكنم كلمه «سرگرمي» را سرگرميهاي بيمغز به سرقت بردهاند. مفهوم اينكه اگر فيبري در غذا باشد، سرگرمكننده نيست... از نظر من، فقط و فقط چيزي سرگرمكننده است كه در آن سطوح عمل كند. با وجود اين بايد شوخطبعانه باشد. با وجود اين بايد سرگرمكننده باشد. با وجود اين بايد تجربهاي پر فراز و نشيب باشد، اما اگر چيز ديگري نداشته باشد، نميدانم چه بشود. به نظرم سرگرمي واقعي نيست.
داود نامور، مدیر تماشاخانه نوفل لوشاتو عنوان کرد: در سال 99 اگر مردم و هنر دوستان و دولت از تئاتر خصوصی حمایت نکنند، اتفاق بدی برای سالن های خصوصی خواهد افتاد چرا که الان هم ما در مرز ورشکستگی مالی قرار داریم.
عباس امینی میگوید: فیلمسازان اروپایی در آثارشان بسیار تند از سیستم موجود در کشورشان انتقاد میکنند اما هرگز متهم به سیاهنمایی نمیشوند.
محمودرضا رحیمی با توجه به شرایط کنونی هنرمندان در ایام تعطیلی سالن ها عنوان کرد: امسال به طرق مختلف سالن های تئاتر و گروه ها متضرر شدند تا حال که به دلیل ویروس کرونا و عدم امکانات سالن ها تعطیل هستند متأسفانه هنوز چیزی به عنوان قانون بیمه بیکاری هنرمندان تصویب نشده است تا در شرایط بحران به داد آنها برسد.
عباس امینی، کارگردان فیلمهای تقدیرشدهای نظیر «والدراما» و «هندی و هرمز»، امسال به عنوان داور در بخش نسل برلیناله حضور دارد.
مدیر تئاتر مستقل عنوان کرد:متأسفانه هیچ امکاناتی برای توانمندسازی سالن ها از رعایت بهداشت تا تأمین خسارت گروه ها در این ایام وجود ندارد و در صورتی که از سوی مرکز هنرهای نمایشی این اتفاق نیافتد باید به همین ترتیب شرایط را ادامه داد.
حمیدرضا نعیمی میگوید: من میل به خودویرانگری دارم. چیزی که ساختهام را دوست دارم ویران کنم تا به چیز بهتری برسم. همان چیزی که جامعه سنتی و جهان سومی آن را نمیپسندد و دلش میخواهد هیچ چیزی از جای خود حرکت نکند. اگر ما مسئولی را انتخاب کردیم تا زمانی که پدرمان درنیامده باید با آن جلو برویم اگر بخواهیم حرکت کنیم، اعتراض کنیم و بگوییم او باید کنار برود کار خیلی بدی کردهایم.
نامزد بهترین بازیگر زن نوزدهمین جشنواره فیلم فجر از حسرت هایش برای ادامه ندادن بازیگری صحبت کرد.
سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد در گفتوگویی ابعاد و مسائل اکران قرعهکشی را از شیوه تا اکرانهای مناسبتی و توقیفی بیان کرد و به حواشی پیشآمده پاسخ داد.
عباس بلوندی یکی از اعضای هیات داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره سکوت داوران در برابر اعتراض سعید ملکان و نیز شایعه حذف سیمرغ جواد عزتی با نظر سعید راد، توضیحاتی ارائه کرد.
میتوانم بگویم تا امروز در هر تئاتری که کار کردهام، رویهام این بوده یک کاری کنم که آن نمایش هم برایم تجربه جدیدی باشد و هم در آن کشف، جستوجو، کنکاش و پژوهش باشد.
کارگردان فیلم «سهکامحبس» میگوید: این روزها زنها قدرتمندتر، مدیرتر و مستقلتر شدهاند اما به هر حال ما به شکل تاریخی در یک جامعه مردسالار زندگی میکنیم که در آن زنها در تلاش برای گرفتن حقوق خودشان هستند که برخی از آنها به نحوی موفق شده و برخی دیگر موفق نمیشوند.
محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «درخت گردو» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شده است، میگوید در فرآیند ساخت این فیلم نگاه به مخاطب جهانی داشته است.