یکشنبه , ۷ دی, ۱۴۰۴
گفتگو | صفحه 42
نمایشی آیینی سنتی با نگاهی مدرن چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 14:37
گفت و گو با شهاب الدین حسین پور، کارگردان نمایش «سرآشپز پیشنهاد می‌کند»

نمایشی آیینی سنتی با نگاهی مدرن

این نکته برای محمد امیریاراحمدی بسیار مهم است که در قصه‌اش گره‌های کور وجود نداشته باشد. در مورد «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» چون متن اولیه توسط کس دیگری نوشته شده بود، ضرورت حضور یاراحمدی باز کردن گره‌های کوری بود که پیش‌تر در متن شکل گرفته بودند و او از ابتدا تا انتهای متن را بازنویسی و ربط‌های منطقی را که گم شده بودند به آن اضافه کرد.

 بهروز غریب‌پور؛ «اُپرای عشق» بر عشق بی‌پیرایه شیخ صنعان تأکید دارد چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 13:20
۱۰۰ عروسک در دست ساخت است

بهروز غریب‌پور؛ «اُپرای عشق» بر عشق بی‌پیرایه شیخ صنعان تأکید دارد

بهروز غریب پور کارگردان و سرپرست گروه تئاتر عروسکی آران گفت: ما برای هر اُپرایی عروسک‌های خاص خودش را می‌سازیم و برای «اُپرای عشق» هم بیش از ۱۰۰ عروسک در دست ساخت قرار دارد.

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 10:16
گفت‌وگو با هوشمند هنرکار و شهرام زرگر به مناسبت اجرای «زندانی خیابان نواب»

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است

مقوله بازنویسی، مقوله‌ای جدید نیست. قدمت بازنویسی، شاید، به قدمت نمایش‌نامه‌های کلاسیک یونان و رم باستان باشد؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان به «مده‌آ»‌های مختلف اشاره کرد. البته شاید کسانی بگویند که آن بازنویسی نیست، ولی فراموش نکنیم که پلات ثابت است و نویسندگان مختلف، جنبه‌های مختلفی از این پلات را برجسته کرده‌اند.

امیر دژاکام: کارگر درد مشترک مردم است اما نمایش از آن دور افتاده سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 10:00
کارگر برای چه باید به تماشای تئاتر بیاید وقتی وجه مشترکی بین او و تئاتر نیست

امیر دژاکام: کارگر درد مشترک مردم است اما نمایش از آن دور افتاده

امیر دژاکام با بیان اینکه «موضوع کار و کارگر درد مشترک مردم است اما متاسفانه هنرهای نمایشی از آن دور افتاده» می‌گوید: کارگر برای چه باید به تماشای تئاتر بیاید؟ چه وجه مشترکی بین او و تئاتر وجود دارد؟

قطب‌الدین صادقی: اگر تئاتری به طبقه کارگر بپردازد اداره سانسور به او گیر می‌دهد پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 18:03

قطب‌الدین صادقی: اگر تئاتری به طبقه کارگر بپردازد اداره سانسور به او گیر می‌دهد

قطب‌الدین صادقی می‌گوید: طبقه کارگر جایی در تئاتر امروز ما ندارد چون هم هنرمند و هم قشر مرفه نوکیسه‌ای که امروز مخاطب اصلی تئاتر ما شده؛ دنبال تفنن و سرگرمی است نه تماشای مسائل اجتماعی. او این مساله را امری جهانی دانسته و ادامه می‌دهد: آرمان‌گرایی ایدئولوژیک از جهان رخت بر بسته است. در کشورهای دیگر هم خبری از حضور طبقه کارگر در تئاتر نیست برای اینکه همه به طرف بورژوازی می‌روند و این دوره پایان عصر ایدئولوژی است.

علاقه‌مند بي‌استعداد ماندگار نمي‌شود دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 19:19
كارگردان نمايش «مرثيه‌اي براي يك دختر»:

علاقه‌مند بي‌استعداد ماندگار نمي‌شود

من بيشتر از محتوا به فرم علاقه‌مندم اما از اين تجربه نتيجه گرفتم كه ذهن تماشاگر ما چندان براي سهيم شدن در فضاي سوررئال آماده نيست. به نظرم مخاطب اين روزها تا حد زيادي حس شاعرانگي‌اش را از دست داده و همه‌چيز را به صورت رئال مي‌خواهد.

سایه ترس باید از روی تئاتر برداشته شود/کارنامه سانسور در ایران فاجعه است چهارشنبه 29 فروردین 1397 13:09
حسین کیانی: هیچ‌کسی به اندازه خود تئاتری‌ها بدِ تئاتر را نمی‌خواهد

سایه ترس باید از روی تئاتر برداشته شود/کارنامه سانسور در ایران فاجعه است

کیانی با اشاره به تاریخ سانسور تئاتر و با بیان اینکه «دو پدیده فرهنگی تئاتر و امر سیاسی همواره با یکدیگر درگیری داشته‌اند» می‌گوید: تئاتر، قضایا را ریشه‌یابی می‌کند و این باید به دانش مدیریتی تئاتر اضافه شود که ذهنیت بیمارگونه پاک کردن صورت مساله را کنار بگذارد.

باپیری: خانه تئاتر علاقه‌ای ندارد نسل‌های جوان‌تر اضافه شوند چهارشنبه 29 فروردین 1397 12:58

باپیری: خانه تئاتر علاقه‌ای ندارد نسل‌های جوان‌تر اضافه شوند

یوسف باپیری معتقد است وضعیت خانه تئاتر در شرایط کنونی متناقض است. او می‌گوید خانه تئاتر در حالتی رویه اپوزیسیونی نسبت به دولت دارد که خواهان حمایت اقتصادی دولت است. او می‌گوید خانه تئاتر علاقه‌ای به جذب هنرمندان جوان ندارد.

بودجه تئاتر در سال 97 خوب است/ تئاتر هنری نیست که بدون حمایت دولت‌ها موثر باشد چهارشنبه 8 فروردین 1397 12:51

بودجه تئاتر در سال 97 خوب است/ تئاتر هنری نیست که بدون حمایت دولت‌ها موثر باشد

مدیرکل جدید هنرهای نمایشی معتقد است که تئاتر به حمایت جدی دولتی نیاز دارد و این حمایت در سراسر دنیا هم وجود دارد؛ چون تئاتر، هنری نیست که بدون حمایت دولتی بتواند نقش موثر خود را تکمیل کند.

تبدیل به آدم‌های اجاره‌ای شده‌ایم سه شنبه 29 اسفند 1396 04:35
گفت‌وگو با اشکان خیل‌نژاد؛ کارگردانی که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هت‌تریک کرد

تبدیل به آدم‌های اجاره‌ای شده‌ایم

من «پسران تاریخ» را با التزام به اینکه با بچه‌های خودمان کار کنم، شروع کردم و دیدم اکثر بازیگرانم در آن مدت سر کارهای دیگری هستند. کم‌کم مجبور شدم جایگزین کنم؛ تا‌جایی‌که ٧٠ درصد بازیگران از گروه قبلی بازیگرانم متفاوت شدند؛ یعنی باز هم من ناگزیرم وقتی متنی دستم می‌گیرم، با همان بازیگرهای قبلی‌ام وارد مذاکره شوم؛ اما آن بازیگرها در آن لحظه درگیر کارهای دیگری هستند.

نويسنده مرده است چهارشنبه 23 اسفند 1396 17:33
گفت‌وگو با سمانه زندي‌نژاد و شيما ميرحميدي به بهانه اجراي نمايش «اگه بميري... »

نويسنده مرده است

وقتي به چشم تجربه به ماجرا نگاه مي‌كنم قضيه متفاوت مي‌شود. اما از آنجا كه متاسفانه با افزايش سن دز محافظه‌كاري هم بيشتر مي‌شود، فكر كردم اگر امروز اين تجربه‌ها را پشت سر نگذارم شايد بعدا چنين فرصت يا جراتي پيش نيايد. مثلا شايد هيچ‌وقت پيش نيايد نمايشنامه‌اي مثل «كلاغ» انتخاب كنم كه ايستايي زيادي داشت و كل ماجرا فقط با دو بازيگر پيش مي‌رفت.

محمد یعقوبی: بلد نیستم مانند نویسنده‌های فرمایشی روزگارم را بزک کنم چهارشنبه 16 اسفند 1396 11:44
تندروها می‌خواهند تفسیر خودشان را به کار الصاق کنند تا برای جنگ‌های جناحی بهانه داشته باشند

محمد یعقوبی: بلد نیستم مانند نویسنده‌های فرمایشی روزگارم را بزک کنم

محمد یعقوبی» نویسنده ناکام ادبیات نمایشی نیست؛ این را خود در توصیف تفاوتش با شخصیت نمایشنامه‌نویس «تنها راه ممکن» آخرین نمایش‌اش که در ایران اجرا شد، می‌گوید. با یعقوبی درباره سانسور، مهاجرت و ناامیدی صحبت کردیم.

گرفتار در بحران بی‌اعتمادی و منافع فردی سه شنبه 8 اسفند 1396 02:35
مدیرعامل خانه تئاتر از چالش‌های واگذاری امور به صنف می‌گوید

گرفتار در بحران بی‌اعتمادی و منافع فردی

تئاتر در هیچ نقطه‌ای از جهان خودکفا نیست و دولت‌ها و شهرداری‌ها بدون آنکه نظارتی بر فعالیت هنرمندان داشته باشند فقط از آنها حمایت می‌کنند. صحبت ما چیست؟ همان چیزی که عرف و قانون می‌گوید. یعنی دولت باید به سیاستگذاری، حمایت، هدایت و نظارت بپردازد و من متوجه نمی‌شوم چرا واگذاری امور به هنرمندان و افراد کارشناس ایجاد نگرانی می‌کند.

خوشحالی وزیر از اینکه تئاتر از بودجه دولتی بی‌نیاز شده، فاجعه است شنبه 5 اسفند 1396 11:31
گفنگو با صدرالدین زاهد

خوشحالی وزیر از اینکه تئاتر از بودجه دولتی بی‌نیاز شده، فاجعه است

صدرالدین زاهد که پس از نزدیک به چهار دهه به ایران بازگشته، درباره انتخاب «افسانه ببر» داریو فو می‌گوید: شخصا معتقدم فرهنگ همیشه باید از آن چیزی که در جامعه است، تغذیه کند اما ده قدم جلوتر. در نتیجه همیشه در کارم این موضوع را لحاظ می‌کنم.

اصغر نوری: داورها در ایران بیانیه‌اشان را جدی نمی‌گیرند چهارشنبه 2 اسفند 1396 15:52

اصغر نوری: داورها در ایران بیانیه‌اشان را جدی نمی‌گیرند

اصغر نوری در مقام دبیر جایزه ادبیات نمایشی جشنواره تئاتر فجر بر این باور است که اساساً جایزه دادن و داوری کردن اثر هنری بدین شکل امری بیهوده است. او تأکید می‌کند که جایزه ۱۰میلیونی امسال نظر فرهاد مهندس‌پور بوده است.

زیر پوست سیاه آدینه چهارشنبه 2 اسفند 1396 10:24
گفت‌وگو با گلاب آدینه به بهانه نقش‌آفرینی او در نقش سیاهِ نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه»

زیر پوست سیاه آدینه

متن جای بداهه‌پردازی نداشت؛ اما با قَسَم و آیه کارگردان را راضی کردیم «و خوشحالم که راضی شدند» این جناب سیاه در مواقعی مزه‌‌پرانی و بداهه‌پردازی داشته باشد. همان‌طور که در نمایش دیدید، به دلیل آهنگین‌بودن متن و زبان نمایش، جای بداهه‌پردازی زیادی وجود نداشت؛ اما ما با همفکری به فرم مشخصی رسیدیم.

برای تئاتر فاتحه بخوانیم یکشنبه 29 بهمن 1396 12:30

برای تئاتر فاتحه بخوانیم

هادی مرزبان می‌گوید: وقتی از روی فیلم کپی می‌کنند و اسمش را می‌گذارند تئاتر ارزشمند باید فاتحه تئاتر را خواند!

همه‌چيز پاك شده بود چهارشنبه 18 بهمن 1396 02:10
دشت‌آراي از حواشي بخش بين‌الملل تئاتر فجر مي‌گويد:

همه‌چيز پاك شده بود

حواشي بخش بين‌الملل جشنواره سي‌وششم تئاتر فجر حتي بعد از برگزاري اختتاميه نيز ادامه داشت. گروهي به كيفيت آثار و گروه‌هاي دعوت شده انتقاد داشتند، عده‌اي سعي كردند از آب گل‌آلود ماهي بگيرند و به تك‌نگاري! عليه تئاتر روي آوردند و بعضي هم همچنان در انتظار برگزاري جلسه آسيب‌شناسي به سر مي‌برند. آروند دشت‌آراي، مدير بخش بين‌الملل جشنواره تئاتر فجر درباره بخشي از حواشي پيش آمده توضيحاتي ارايه داده است.

در‌صدد تأسیس تئاتر بی‌همه‌چیز دوشنبه 9 بهمن 1396 14:03
با صدرالدین زاهد به مناسبت اجرا در تئاتر شهر پس از ۳۸ سال دوری از وطن

در‌صدد تأسیس تئاتر بی‌همه‌چیز

صدرالدین زاهد، از بازماندگان مهم‌ترین جریان تئاتری ایران، -کارگاه نمایش- پس از ۱۸ سال دوباره به ایران بازگشته و پس از حدود ۴۰ سال، بار دیگر شب گذشته در آخرین شب جشنواره سی‌وششم تئاتر فجر، به دبيري فرهاد مهندس‌پور، با اجرای نمایش «افسانه ببر» داریو فو در تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

ما درصحنه متوقف نمي‌شويم شنبه 7 بهمن 1396 03:49
گفت‌وگو با كريستوفر روپينگ، كارگردان آلماني نمايش «هملت»

ما درصحنه متوقف نمي‌شويم

به گمانم خشونت از نمايشنامه مي‌آيد. چرا كه در ابتداي نمايشنامه همه مرده‌اند، اما مرگي آرام نداشته‌اند بلكه كشته شده‌اند. در نتيجه اگر مي‌خواهيد آن را روي صحنه ببريد بايد راهي را پيدا كنيد كه با خشونت توصيف‌شده در اثر نسبت داشته باشد.