با بالا گرفتن رقابت در فصل جوایز، شانس اسکار سیدنی سوئینی برای فیلم کریستی به یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات سینمایی سال تبدیل شده است. سوئینی در نقش بوکسور مشهور، کریستی مارتین، یکی از قدرتمندترین اجرای کارنامهاش را ارائه میدهد، اما ازدحام بازیگران مطرح و واکنشهای محدود به فیلم، مسیر او را برای رسیدن به نامزدی اسکار دشوار کرده است.
نخستین حضور سینمایی ادل با فیلم اقتباسی Cry to Heaven رقم میخورد؛ اثری برگرفته از رمان آن ریس که با کارگردانی تام فورد و کنار هم قرار گرفتن جمعی از بازیگران مطرح، به یکی از پروژههای مهم و پرانتظار سال ۲۰۲۶ تبدیل شده است. ورود ادل به سینما پس از سالها موفقیت در عرصه موسیقی، توجه گستردهای را به این فیلم تاریخی-موسیقایی جلب کرده است.
ر دنیای کنونی، پلتفرمهای ویدئویی به جریان اصلی اقتصاد محتوا تبدیل شدهاند، بهگونهای که یک کانال موفق میتواند تا ۵۰۰ میلیون تومان در ماه درآمدزایی کند. این گزارش، مدلهای تبلیغاتی و درآمدزایی دو پلتفرم برجسته، یعنی آپارات (نسخه ایرانی با بیش از ۷۴ میلیون کاربر فعال ماهانه) و یوتیوب (غول جهانی با بیش از ۲.۵ میلیارد کاربر)، را مقایسه میکند.
با گذشت بیش از سه دهه از رد درخواست کمپانی برادران وارنر برای فیلمبرداری «مالکوم ایکس» در مکه، اکنون خبرهایی مبنی بر قصد صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی برای خرید این کمپانی ورشکسته آمریکایی منتشر شده است. این خرید احتمالی، که ظاهراً با حمایت ترامپ برای حذف بازوی تبلیغاتی دموکراتها (CNN) نیز همراه است، تلاشی از سوی محمد بنسلمان برای سرپوش گذاشتن بر افول گیشه سینمای عربستان است.
اجرای نمایش «مانتیکور»، اثر میکرو تئاتر نوشته و کار مهدی موسیخانی، در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر برای ۴ اجرا تمدید شد و تا جمعه ۷ آذرماه ادامه خواهد داشت.
هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت و مفسر آثار اکبر رادی که صبح یکشنبه (۲ آذر ۱۴۰۴) به دلیل ابتلا به سرطان لوزالمعده درگذشت، میراثی چهار دههای از فعالیت در عرصه تئاتر از خود بر جای گذاشت. این هنرمند فقید (متولد ۱۳۲۳ در سبزوار) دانشآموخته لندن و دارای نشان درجه یک هنری بود. در این مجموعه، مروری داریم بر بخشهایی از زندگی هنری این استاد و کارگردان دهها اثر شاخص مانند «پلکان» و «آهسته با گل سرخ»، همراه با تصاویری از دوران فعالیت او که کمتر دیده شده است.
نمایش «زیر زمین» به نویسندگی آرش عباسی و کارگردانی جعفر شکرپور (سومین تجربه کارگردانی او) از نهم تا ۲۸ آذرماه ۱۴۰۴ در بوتیک هنر ایران روی صحنه میرود.
وضعیت جاری سینمای کشور، شاهد کثرت بیرویه و بیبرنامه جشنوارههای سینمایی است؛ رویدادهایی که عمدتاً با پشتوانه نهادهای بودجهگیر شکل میگیرند و به ویترینهای کوچک و کماثر تبدیل شدهاند. این جشنوارهها فاقد هویت، سیاستگذاری روشن و کارکرد مشخصی هستند و اصلیترین خروجی آنها، رزومهسازی برای مدیران و هدررفت منابع عمومی است.
نمایش «اتاق ورونیکا»، یکی از شاهکارهای دراماتیک آیرا لوین (نمایشنامهنویس شهیر آمریکایی) با ترجمه شهرام زرگر، به کارگردانی سعیده سیفالهزاده از ۷ تا ۲۱ آذرماه ۱۴۰۴ در تماشاخانه سیمرغ روی صحنه میرود.
در پی درگذشت هادی مرزبان، کارگردان و پیشکسوت نامآشنای تئاتر ایران، موجی از پیامهای تسلیت از سوی مدیران و نهادهای فرهنگی کشور منتشر شد.
مراسم بدرقه پیکر هادی مرزبان، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر که صبح امروز، یکشنبه دوم آذرماه، به دلیل ناراحتی حاد لوزالمعده درگذشت، روز سهشنبه چهارم آذرماه برگزار خواهد شد. فرزانه کابلی، همسر این هنرمند، اعلام کرد که این مراسم ساعت ۹:۳۰ صبح از مقابل تالار وحدت آغاز شده و پیکر این هنرمند فقید برای تدفین به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع میشود.
شورای بازبینی فیلمهای سینمایی، با صدور پروانه نمایش دو فیلم «جهیزیه» و «موی گرگ» موافقت کرد. فیلم «جهیزیه»، یک اثر کمدی به تهیهکنندگی مهدی منیری و کارگردانی امین قوامی دهکردی است که بازیگرانی چون الیکا عبدالرزاقی، مهران احمدی و بیژن بنفشهخواه در آن حضور دارند.
پردیس سینمایی ملت برای دومین بار متوالی، به عنوان خانه جشنواره نوزدهمین دوره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» انتخاب شد. این تصمیم به دلیل افزایش تعداد مستندها در بخش ملی و بینالملل و نیاز به تعدد سالنها و امکانات نمایشی بیشتر گرفته شده است.
هادی مرزبان، هنرمند برجسته و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران، صبح امروز (ساعت ۷ صبح) در پی بیماری لوزالمعده در بیمارستان درگذشت.
هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم «کج پیله» (با بازی الناز شاکردوست و سروش صحت)، در گفتوگویی درباره حواشی و محتوای فیلمش صحبت کرد. او اعلام کرد که علیرغم داشتن پروانه نمایش، فیلمش به دلیل فشارهای خارج از وزارت فرهنگ دچار «توقیف خاموش» شده و سانسهای آن در بسیاری از شهرها ناجوانمردانه حذف شده است. علیمردانی ماهیت فیلم را تجربهای در ژانر فانتزی با هدف نقد طبقه بورژوایی خودخواه دانسته و تأکید کرد که یکی از کانسپتهای اصلی فیلم، به تصویر کشیدن شرافت و نجابت مردان، برخلاف جریان رایج در سینما، بوده است.
محمدحسن خدایی، وضعیت جاری صحنههای نمایشی پایتخت را تحتتأثیر منطق نئولیبرالی بازار و تمایزات طبقاتی دانسته و از تسخیر میدان فرهنگی به دست جماعت پولساز انتقاد کرد. به گفته این نویسنده، بلیتهای گرانقیمت اجراهای «لاکچری» که با حضور بازیگران معروف سینما تدارک دیده میشوند، تماشاگر را به «مشتری مصرفگرا» تقلیل داده و باعث میشود معیار زیباشناسی فدای بازنمایی هویت اجتماعی فرادستان شود.
ینمای ایران در آبان ماه ۱۴۰۴ با فروش ۱۸۶ میلیارد و ۹۶۶ میلیون تومانی و حضور ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار مخاطب، شاهد افت ۸ درصدی نسبت به مهرماه بود. در این ماه، «آقای زالو» پرفروشترین فیلم شد و «یوز» (پویانمایی) جایگاه دوم خود را حفظ کرد. نکته مهم آماری، عبور فروش فیلم «مرد عینکی» از مرز ۱۸۱ میلیارد تومان و کسب عنوان پرفروشترین فیلم سال (با کنار زدن «پیرپسر») است.
محمود گبرلو، روزنامهنگار و عضو انجمن منتقدان سینمایی، با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به وزارت ارشاد، خانه سینما و دبیران جشنوارهها، نسبت به حضور «منتقدنماها» و «خبرنگارنماها»ی سودجو در سینما هشدار داد.
نمایش «مرد مُرده»، اولین تجربه نویسندگی و کارگردانی حسین میرزایی، از ۲۹ آبان ۱۴۰۴ در سالن دو مجموعه تئاتر لبخند اجرای عمومی خود را آغاز کرد.
با نزدیکشدن به زمان اجرای نمایش «افسانه پرِ طلایی»، علی شاهصفی، کارگردان این اثر، بازیگران خود را معرفی کرد. این نمایش که اقتباسی از نمایشنامه گرک پالمر با ترجمه سیدحسین فداییحسین است، با بازی علی بیگمحمدی، سپیده زینلی، سمیه بیگی و دیگر بازیگران، از ۱۰ آذرماه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تالار هنر روی صحنه میرود.