فیلمهای علمیتخیلی اغلب از دل مفاهیم فلسفی و دغدغههای اجتماعی متولد میشوند و درخشانترین آنها، با استعاره به هنجارهای اخلاقی و سیاسی ما میپردازند. اما چالش این ژانر در ارائه یک پایان رضایتبخش است؛ زیرا پاسخ ندادن به پرسشهای بنیادینی که فیلم مطرح میکند، میتواند کل داستان را تضعیف کند. در این گزارش، به ده فیلم مطرح ژانر علمیتخیلی میپردازیم که با وجود شروعی جذاب و ایدههای خارقالعاده، در لحظه پایانی دچار فروپاشی شدند و با پایانی ضعیف یا اشتباه در ذهن مخاطب ماندند.
انیمه «One Piece» بیتردید یکی از بزرگترین و ماندگارترین آثار تاریخ انیمه است، اما حتی شاهکار «ایچیرو اودا» هم خالی از نقص نیست. با وجود بیش از هزار قسمت و دو دهه پخش مداوم، یکی از ایرادهای ساختاری این مجموعه آنقدر آزاردهنده است که حتی طرفداران سرسختش هم نمیتوانند از آن چشمپوشی کنند.
انیمه «One Piece» بیتردید یکی از بزرگترین و ماندگارترین آثار تاریخ انیمه است، اما حتی شاهکار «ایچیرو اودا» هم خالی از نقص نیست. با وجود بیش از هزار قسمت و دو دهه پخش مداوم، یکی از ایرادهای ساختاری این مجموعه آنقدر آزاردهنده است که حتی طرفداران سرسختش هم نمیتوانند از آن چشمپوشی کنند.
هفت ماه از زمانی که «کاتلین کندی» رئیس شرکت «Lucasfilm» از مهمترین فیلم در حال ساخت مجموعه «جنگ ستارگان» پرده برداشت میگذرد، اما هنوز تقریباً هیچکس نمیداند این پروژه دقیقاً چیست. با این حال، تحلیلها نشان میدهد سهگانه جدیدی که «سایمون کینبرگ» در حال نگارش آن است، میتواند مسیر آینده این کهکشان دور، دور را برای دهه بعدی مشخص کند.
ناصر تقوایی یکی از کارگردانان مولف و گزیدهکار سینمای ایران، همواره بر استقلال هنری و وفاداری به ادبیات و قومیتهای ایرانی، به ویژه جنوب کشور، تأکید داشت. او در مواجهه با سانسور و ممیزی، به جای تسلیم، آثارش را با تمثیل، نمادگرایی، ارجاع به نوستالژی و فضاسازیهای قوی، به لایههای روانشناختی، اجتماعی و سیاسی مجهز میکرد.
پلتفرم نمایش خانگی «استارنت» که در مهر ۱۴۰۳ با سرمایهگذاری هلدینگ «طبیعت ماکان» راهاندازی شده بود، پس از یک سال فعالیت و به دلیل بحرانهای مالی و مدیریتی، در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
روژه بینارشتهای «هپنینگ آرت» (هنر اتفاق) برای نخستین بار در ایران با خط داستانی مشخص و تجربهای تعاملی، از چهارشنبه ۳۰ مهر تا جمعه ۲ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود. این رویداد گسترده، با ایدهپردازی و کارگردانی برکه فروتن و کیوریتوری مهران زاغری، ترکیبی از هنرهای تجسمی (مانند سرامیک آرت و نقاشی)، موسیقی، پرفورمنس، حرکات موزون و نمایش را به مخاطب ارائه میکند؛ به گونهای که تماشاگر بخشی از رویداد هنری خواهد بود.
ژانر کمدی در سینمای ایران به دلیل بحران ایدهپردازی و انحصار گیشه، به سمت استفاده از فرمولهای نازل و امتحانپسداده سوق یافته است. حربه تغییر جنسیت لباس و گریم یکی از این الگوهای تاریخی برای دور زدن ممیزی و جلب مخاطب بوده است؛ راهکاری که سابقاً در مواردی نادر به «مردپوشی» نیز رو میآورد. در تازهترین نمونه، تبلیغات فیلم «کجپیله» با تمرکز بر گریم و رقص مردانه الناز شاکردوست، مخاطب را به سالن میکشاند، درحالیکه پخشکننده اذعان کرده است این تصاویر در نسخه اکرانشده، کارکرد دراماتیک ندارند و تنها نوعی تقلّب آشکار تبلیغاتی است.
لغو و توقف سریالی اجراهای زنده موسیقی در ماههای اخیر، از جمله کنسرت محسن یگانه در کرمان و برنامههای امید حاجیلی و گروه لیان در شیراز، ابهاماتی جدی در خصوص مرجع نهایی صدور مجوز ایجاد کرده است. در حالی که وزیر ارشاد سابق، سند ملی موسیقی را مرجع واحد صدور مجوز معرفی کرده بود، گزارشها نشان میدهد که تصمیمگیریهای متفاوتی در استانها صورت میگیرد.
عادل تبریزی، کارگردان سریال پرمخاطب «اجل معلق»، در گفتگویی صریح به نقد جریان نقد سینمایی، دلایل موفقیت سریال خود و حواشی کمکاری ناصر تقوایی پرداخت. تبریزی با اشاره به بازگشت به مؤلفههای کمدی دهههای ۷۰ و ۸۰ (مانند «ساعت خوش» و «بزنگاه») در «اجل معلق»، تأکید کرد که کار با رضا عطاران (که او را «کریستیانو رونالدوی سریال» میخواند) بزرگترین دستاوردش بوده است.
مهران مدیری، پس از ۱۵ سال دوری، برای نوروز با ساخت «مرد هزار چهره ۳» به تلویزیون بازمیگردد. محسن برمهانی، معاون صداوسیما، اعلام کرد که مدیری ساخت این فصل جدید را پس از اتمام سریال «شش ماهه» آغاز خواهد کرد.
فیلم کوتاه «او اینجا نیست» به نویسندگی و کارگردانی سعید سیری، موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از بخش کوتاه پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم پِیجِن (PIFF) در ایسلند شد.
نمایش کمدی «سلول» نوشته مشترک پوریا گلستانی و محسن زرآبادیپور، به کارگردانی زرآبادیپور و تهیهکنندگی داود نامور، از اواخر آبان در عمارت نوفل لوشاتو اجرای خود را آغاز میکند. این نمایش با حضور بازیگرانی چون وحید نفر و حسین میرزائیان، ماجرای طنزآمیز دو سرباز زندان را روایت میکند که تصمیم میگیرند شب یلدا را با زندانیان بند اعدامی سپری کنند.
نمایش کودک «مینیونها و راز جاودانگی» به نویسندگی و کارگردانی فائزه کلبری و تهیهکنندگی امین گلستانه، از ۷ آبان در پردیس تئاتر شهرزاد اجرای خود را آغاز میکند. این نمایش که اولین تجربه کارگردانی کودک برای کلبری محسوب میشود، داستان طنزآمیز مینیونها و گُرو را روایت میکند که برای یافتن «راز جاودانگی» نزد یک دانشمند و مخترع ایرانی به ایران سفر میکنند.
قدکچیان دلیل کمکاری تقوایی در سالهای اخیر را ناشی از «بگیر و ببند» و «ممیزی» دانست و تأکید کرد که تقوایی با شیوه فیلمسازی فعلی که امکان کار با دست باز و تهیهکننده مناسب را نمیدهد، نمیتوانست اثر خلق کند. به گفته قدکچیان، مجوز نگرفتن فیلمنامه نیز برای فیلمساز بزرگی چون تقوایی، حکم ممیزی را دارد.
فیلم کوتاه «اُکسی توسین» به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی فاطمه پالیزبان، موفق به راهیابی به چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران شد. این فیلم ۱۵ دقیقهای که در تهران فیلمبرداری شده، داستان زنی را روایت میکند که برای نجات همسر معتادش، با یک تصمیم دشوار و مسیری متفاوت مواجه میشود. «اُکسی توسین» با بازی نسیم یعقوبی، فرزاد احدی و سجاد باقری در بخشهای رقابتی جشنواره اکران خواهد شد.
دومین اجرا از رپرتوار نمایشی «جان پنهان؛ کاوشی روانکاوانه از سفر قهرمانی در آثار ایبسن»، به نمایشنامهخوانی و تحلیل اثر برجسته «خانه عروسک» اختصاص یافت. این رپرتوار که با پژوهش و هدایت سروناز نانکلی، نگاهی درونی و روانکاوانه به آثار هنریک ایبسن دارد، یکشنبه ۲۷ مهر در سالن شیشهای تماشاخانه هما برگزار میشود.
سریال جدید «بامداد خمار» به کارگردانی نرگس آبیار، فیلمساز شناختهشده ایرانی، به زودی منتشر خواهد شد. روابط عمومی این اثر اعلام کرد که این سریال که برگرفته از رمانی پرطرفدار با همین نام است، روز دوشنبه ۲۸ مهرماه به صورت عمومی رونمایی و منتشر خواهد شد.
بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن و کاریکاتوریست، خاطرهای بسیار تکاندهنده و خشن از دوران فعالیت کمیتههای انقلاب اسلامی (یا گشتهای کمیته) در تهران را روایت کرد. عظیمی فاش کرد که کمیته، گروهی از جوانانی را که در پارک شفق به سبک مایکل جکسون میرقصیدند، مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس با شکستن یخ حوض، آنها را مجبور کردند در آب یخ زمستان فرو بروند.
نمایش «بلیط لعنتی» به نویسندگی و کارگردانی محمد طیب طاهر، که نگاهی طنزآمیز به دنیای «اجبار تماشای تئاتر» دارد، از ۳۰ مهر تا ۱۴ آبان هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن کوچک تالار مولوی روی صحنه میرود. در خلاصه این اثر آمده است: «وقتی تماشای تئاتر برای همه اجباری میشود.»