فیلم خدمتکار، جدیدترین تریلر هیجانانگیز با بازی سیدنای سوئنی و آماندا سیفرید، داستان میلی، خدمتکار جوانی را روایت میکند که وارد خانهای ثروتمند میشود اما روابط پرتنش و خطرناک این خانه، زندگی او را به سمت خشونت و ترس میکشاند. این فیلم با الهام از رمان پرفروش فراید مکفادن، یکی از مورد انتظارترین آثار سال ۲۰۲۵ است.
جیمی وانگ یو، یکی از ستارگان کمتر شناخته شده ژانر فیلمهای هنرهای رزمی، سه بار در طول یک دهه این ژانر را متحول کرد. از خلق قهرمانان مرد با قدرت و مهارتهای بیسابقه گرفته تا تاثیر بر بروس لی و جکی چان، او نقشی فراموشنشدنی در شکلدهی به فیلمهای رزمی داشته است.
پس از موفقیت متعدد آثار استیون کینگ در سینما و تلویزیون، حالا داستان کوتاه Mister Yummy از مجموعه The Bazaar of Bad Dreams برای اولین بار به فیلم تبدیل میشود. این اقتباس، که توسط Intrinsic Value Films تولید خواهد شد، داستانی هراسناک درباره مقابله یک سالمند با مرگ را روایت میکند و هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد.
فیلم One Battle After Another به کارگردانی پل توماس اندرسون، به یکی از مهمترین مدعیان فصل جوایز ۲۰۲۶ تبدیل شده و بسیاری آن را یکی از گزینههای اصلی اسکار بهترین فیلم میدانند. با این حال، باوجود تحسین گسترده منتقدان و استقبال تماشاگران، یک جایزه مهم احتمالاً از دسترس این فیلم دور میماند. دلایل این موضوع، به تاریخچه اسکار و نوع نقشآفرینی بازیگران اصلی بازمیگردد.
فیلم نوول واگ، تازهترین اثر ریچارد لینکلیتر، با امتیاز چشمگیر ۸۹ درصد در راتن تومیتوز و انتخاب بهعنوان یکی از مهمترین بیوگرافیهای سال، موج تازهای از توجه جهانی را بهسوی خود جلب کرده است. این فیلم که به دوران تولد موج نوی فرانسه میپردازد، نهتنها یک تجربه سینمایی متفاوت، بلکه یکی از جاهطلبانهترین پروژههای لینکلیتر محسوب میشود و بهگفته عوامل آن، ساختش لحظاتی رقم زده که «حس تاریخسازی» داشته است.
فیلم بازگشته بار دیگر با موجی از محبوبیت جهانی روبهرو شده است. این اثر تحسینشده لئوناردو دیکاپریو و تام هاردی که یک دهه از اکرانش میگذرد، اکنون در سرویسهای استریم رکوردهای تازهای ثبت کرده و نشان داده همچنان یکی از تأثیرگذارترین آثار سینمایی دهه گذشته است.
فیلم اودیسه نولان با انتشار نخستین تصاویر رسمی از مت دیمون و اسب افسانهای تروا، دوباره به یکی از داغترین موضوعات سینمایی تبدیل شده است. این پروژه عظیم که بسیاری آن را جاهطلبانهترین اثر کریستوفر نولان میدانند، اکنون در آستانه اکران سال ۲۰۲۶، با موجی تازه از هیجان و توجه رسانهای همراه شده است.
فرهاد توحیدی، مشاور فرهنگی خانه سینما، از احتمال برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران در سال آینده خبر داد. این رویداد مهم سینمایی پس از ۵ دوره وقفه، با بازگشت داوری احیا خواهد شد.
انیمه موفق «شیطان کش: قلعه بیپایان» با کسب ۵۲ میلیون دلار در افتتاحیه قدرتمند خود در گیشه چین، مجموع فروش جهانیاش را به ۷۳۰ میلیون دلار رساند. این انیمه محصول سونی و کرانچی رول، با پشت سر گذاشتن فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان»، به عنوان پرفروشترین فیلم غیرآمریکایی تاریخ گیشه آمریکای شمالی شناخته شد و اکنون پنجمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۵ در جهان است.
اجرای پانزدهم نمایش «خندیدن زیر مشت و لگد» به نویسندگی و کارگردانی الناز ملک، به فرهاد ناظرزاده کرمانی، پیشکسوت برجسته هنرهای نمایشی، تقدیم شد. ناظرزاده کرمانی پس از تماشای این اثر در تماشاخانه ملک، اجرای آن را «درست، سنجیده و با فکر» توصیف کرد و سادگی نهفته در اجرا را مهمترین ویژگی آن دانست. در این شب، رضا بنفشهخواه، بازیگر سینما و تئاتر، نیز دیگر مهمان ویژه این نمایش بود.
فرشته حسینی، بازیگر سینمای ایران، با دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از سیاُمین جشنواره سینمای مؤلف رباط مراکش، موفق به کسب پنجمین جایزه بینالمللی خود برای فیلم «زندگی در میان خدایان» (محصول صربستان/کراوسی/ایتالیا) شد.
اجرای ترانه «سوغاتی» توسط مهران مدیری در یک استیج در دبی، بار دیگر بحثهای کهنه پیرامون ورود سلبریتیها به حوزه موسیقی و نادیده گرفته شدن حقوق خالقان اصلی آثار را داغ کرد. این تحلیل با مرور تاریخچه سختگیریهای هنری در دهههای پیشین، به این پرسش میپردازد که چرا مدیری با اتکا به یک اجازه تلفنی از اردلان سرفراز، توانست این اثر را بازخوانی کند، درحالیکه ناصر چشمآذر (تنظیمکننده و یکی از پایههای اصلی قطعه) از اجرای نسخه باکلام آن در کنسرتهای داخلی محروم بود. این وضعیت، لزوم بازنگری در قانون ۵۶ ساله حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان را بیش از پیش نمایان میسازد.
محمدرضا هنرمند، کارگردان سینما، ضمن تأکید بر لزوم ادامه نظارت در سینما (نه به شکل امروزی)، به انتقاد از عملکرد شورای پروانه ساخت پرداخت. او اظهار داشت که این شورا از مأموریت اصلی خود که "رعایت عدالت و توزیع عادلانه ژانرها" بود، منحرف شده و به "تشکیلات اعمال سلیقه" تبدیل شده است.
نمایش «تاسیان» به نویسندگی و کارگردانی رضا صفری، از روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه هر شب (به جز شنبهها) ساعت ۱۹ در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی اجرای خود را آغاز میکند.
نمایش «ویژه بانوان نیست» به نویسندگی کیمیا خلج و کارگردانی سعید حشمتی، از شب گذشته (۲۵ آبانماه ۱۴۰۴) در سالن شماره ۲ پردیس تئاتر و موسیقی شهرزاد اجرای خود را آغاز کرد.
تام کروز بازیگر مطرح سینما، در مراسم جوایز گاورنرز آکادمی، جایزه اسکار افتخاری را از الخاندرو گونسالس اینیاریتو دریافت کرد. کروز در سخنرانی احساسی خود، ضمن ادای احترام به دستاندرکاران صنعت سینما، از قدرت وحدتبخش سینما سخن گفت و تأکید کرد که سینما، فارغ از تفاوتها، بشریت مشترک ما را نشان میدهد.
امبیز برجاس، وکیل مدافع پژمان جمشیدی، در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکلش اعلام کرد که پرونده همچنان در مرحله تحقیقات قرار دارد و اقدام خاص جدیدی صورت نگرفته است. برجاس تأکید کرد که موکلش با رضایت خود به کشور بازگشته و آماده حضور در محکمه است.
تماشاخانه ایرانشهر از ۴ آذر ماه میزبان دو نمایش جدید خواهد بود. نمایش «شهر گناه» به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی ساعت ۱۹ در سالن ناظرزاده کرمانی اجرا میشود. همچنین، نمایش «دیوآب» به نویسندگی علی اتحاد و کارگردانی مشترک برکه بذری و یاسر خاسب (با بازی یاسر خاسب) از همان شب ساعت ۲۰:۳۰ در همین سالن به صحنه میرود.
در ادامه برنامه «کلاسیکهای کانون کارگردانان سینمای ایران»، مراسم بزرگداشت کیانوش عیاری برگزار خواهد شد و فیلم شاخص او با عنوان «شبح کژدم» به نمایش درمیآید. این فیلم توسط فیلمخانه ملی ایران مرمت و بازسازی شده و قرار است روز پنجشنبه ۲۹ آبان ماه ساعت ۱۷ در موزه سینمای ایران روی پرده برود.
دبیرخانه پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «موج» کیش با هدف شناسایی استعدادهای نوظهور و معرفی ظرفیتهای فرهنگی و گردشگری کیش، فراخوان خود را منتشر کرد.