در حقیقت نمایشهای ما این شکلی شروع میشوند؛ یعنی یک شیوه اجرائی خلاقانه. خلاقانه منظور این نیست که ما خوبیم، یک شیوه اجرائی بکر، دستنخورده، تازه، دغدغه ما میشود و براساس آن، شیوه اجرائی، خودش نمایشنامه خودش را یا موضوع خودش را انتخاب میکند و بعد نویسنده میآید براساس نمایشنامهای که انتخاب شده، نمایشنامه را دوبارهنویسی میکند.
متن بهشدت شلخته و شعاری و بیانیهوار است و مملو از واژگان عربی و گاه مترادف. مثلا: «زخمی و مجروح» یا اصطلاحات کاملا عربی که با جوهر این نمایش در تعارض قرار میگیرد و... «درست مثل برخی که در نوشتار و گفتار بین پارسی و عربی معلق ماندهاند و برای کمنیاوردن میگویند «سلام و درود» که خب میدانیم سلام همان درود است و درود همان سلام.
آنچه را که میتوان به نحو ضمنی در این نوشته بازخواند این است که بیایید در کلاسهای بازیگری من ثبتنام کنید تا از این دشواری برآیید. این کلاسها علمی و محترمند! اما در کمال ناباوری باید بگویم میتوان گفت این اجرا بهطورکلی نهتنها علمی نیست، بلکه میتوان گفت اصلا کارگردانی نشده است.
عنوان «شیطونی» با معنای محاورهای که با خود به دوش میکشد، در همان ابتدای امر خود را بهعنوان یک اثر برآمده از دلِ فرهنگ عامه مطرح میکند. به این معنا، مخاطب از همان بدو ماجرا انتظار دارد تا به درونِ اثری کشیده شود که از جنسِ گفتوگوهای زیست روزمرهاش است. کوشکی از این حیث همنوایی خوبی میانِ محتوا و فرم ایجاد میکند و ما را به درونِ نمایشی پرتاب میکند که دیالوگهای روزمره بسیاری دارد.
برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی حالا به بیست و یکمین سال برگزاری گام گذاشته است. رویدادی که بحق در کنار جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از معتبرترین جشنوارههای تئاتری ایران به حساب میآید و در تمام سالهای برگزاری استعدادهای متعددی را به جریان تئاتر ایران معرفی کرده است. اما روند سالهای اخیر نشان میدهد این جشنواره دیگر رونق سابق را ندارد و از جنبههایی سیر نزولی در پیش گرفته است.
در گذشته بعضی کتابهای خارجی درباره کوروش کبیر را خوانده بودم ولی از اطلاعات آنها برای نوشتن نمایشنامه استفاده نکردم. نمایشنامه بیشتر بر پایه اطلاعات کتابهایی شکل گرفت که به فارسی ترجمه شدهاند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در جریان شکلگیری متن و کارگردانی نمایش به حس درونی و شخصی خودم نسبت به این شخصیت نیز توجه داشتم. مهربانی و گذشت او نسبت به اقوام و مردمی که در جنگ شکستشان میداد نکته بسیار مهمی است. کوروش از این نظر شخصیتی بسیار استثنایی است.
این نکته برای محمد امیریاراحمدی بسیار مهم است که در قصهاش گرههای کور وجود نداشته باشد. در مورد «سرآشپز پیشنهاد میکند» چون متن اولیه توسط کس دیگری نوشته شده بود، ضرورت حضور یاراحمدی باز کردن گرههای کوری بود که پیشتر در متن شکل گرفته بودند و او از ابتدا تا انتهای متن را بازنویسی و ربطهای منطقی را که گم شده بودند به آن اضافه کرد.
نمایش "ماما یرما" در پانزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشجویی کافار به روی صحنه میرود.
هادی مرزبان معتقد است که بچه های فعال تئاتر شهرستان ها به الگوی تئاتری درستی دسترسی ندارند و اجرای آثار تهران در شهرهای دیگر می تواند راهکار خوبی برای حل این وضعیت باشد.
بهروز غریب پور کارگردان و سرپرست گروه تئاتر عروسکی آران گفت: ما برای هر اُپرایی عروسکهای خاص خودش را میسازیم و برای «اُپرای عشق» هم بیش از ۱۰۰ عروسک در دست ساخت قرار دارد.
بهرام افشاری در عرصه نمایش کمدی به سبب فیزیک متفاوتش، به چهرهای جذاب و شاخص تبدیل شده است. بخشی از این اتفاق را باید به حضورش در آثار کوروش نریمانی – یکی از نویسندگان کمدی شاخص تئاتر عصر حاضر – ربط داد که از مشاورهاش در «جوجهتیغی» چندان هم دور از انتظار نبوده است.
تئاتر «پناهکاه» با به تصویر کشیدن جامعهای بهظاهر سالم در دنیای مدرن، نوع دیگری از جامعه آرمانی انسان امروزی را نمایان میکند. اما همین انسان امروزی در دور باطل چرخه اقتدارگرایی که برآمده از وجود آدمی است، غرق میشود و به همان دلیلی که پوپر میگوید: «بهشت تبدیل به دوزخی دیگر میشود».
انتشارات افزار ناشر تخصصی ادبیات نمایشی و ادبیات داستانی، ۹۶ عنوان کتاب حوزه نمایش خود را در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب در معرض دید علاقه مندان قرار داد.
اختتامیه سومین دوره جشنواره هنرهای نمایشی و بازیگری استاد مهدی فتحی، جمعه ۲۱ اردیبهشت با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن برگزاری بزرگداشت بانو «اختر تاجیک» به معرفی برگزیدگان رشتههای بازیگری زن و مرد،کارگردانی،گریم، لباس، موسیقی و طراحی پوستر و بروشور و ... خواهد پرداخت.
جشنواره، بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران در روز چهارم برگزاری خود میزبان ۷ نمایش در ۱۵ سانس خواهد بود.
به دليل حضور بهناز جعفرى در فستيوال بين المللى فيلم كن براى بازى در فيلم سه رخ، به كارگردانى جعفر پناهى، ناز آفرين كاظمى از روز جمعه ٢١ ارديبهشت جايگزين بهناز جعفری در نقش دايه مى شود.
نمایشنامه «مسافر اتاق شماره 37» نوشته هومن بنائی که ساعات پایانی زندگی صادق هدایت را روایت می کند، در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می شود
همزمان با ارزیابی اولیه اثار متقای شرکت در هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی چند کارگاه آموزشی برای گروههای شرکت کننده برپا میشود.
هیات انتخاب مرحله اول هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران مبارک معرفی شدند.
داوران جشن بازیگر ۱۶۵ نمایش را دیده و داوری کرده اند که به نظر می رسد مبنای این تعداد آثار، سلیقه بوده و نه عدالت!