نقد فیلم آواتار: آتش و خاکستر نشان میدهد سومین قسمت از مجموعه جیمز کامرون، اگرچه از نظر داستانی قابل قبول و از نظر اکشن چشمگیر است، اما دیگر آن حس شگفتی بصری بیهمتای قسمت اول را تکرار نمیکند.
در دل یک مزرعه قدیمی در آلمان، روایتی تلخ و شاعرانه از زنانِ چند نسل روایت میشود که گویی اندوه و رنج، در آجرهای دیوار خانهشان حک شده است. فیلم «صدای افتادن» ساختهی ماشا شیلینسکی، اثری جاهطلبانه و جسور در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن امسال است که با فضاسازی بصری و روایت غیرخطی، تماشاگر را به دل تاریخ و زخمهای نسلی میبرد.
فیلم «ماموریت غیرممکن: حساب نهایی» به عنوان هشتمین قسمت از مجموعه محبوب و پرفروش تام کروز، با هیاهوی بسیار در جشنواره کن روی پرده رفت. اما آیا این قسمت توانسته انتظارات را برآورده کند یا در گرداب افسانهسازی از خود غرق شده است؟
اگر به سینمای اجتماعی و مستقل علاقهمندید، فیلم «آسمان وعدهها» به کارگردانی اریژ سهیری شما را شگفتزده خواهد کرد. این فیلم تونسی، نگاهی انسانی به وضعیت مهاجران در تونس دارد و با روایتی گرم و تأملبرانگیز، سه زن از ساحل عاج را به تصویر میکشد که در دل سختیها به دنبال امید و آیندهای بهتر هستند.
فیلم The Surfer با بازی نیکلاس کیج، اثری پرتنش، روانپریشانه و خیرهکننده است که مخاطب را در آفتاب سوزان استرالیا و در دل یک کابوس سورئال رها میکند. کارگردانی لورکان فینگان و موسیقی پر رمز و راز فرانسوا تتاز، این تریلر روانشناختی را به یک تجربه سینمایی تبدار و گیجکننده تبدیل کردهاند. نیکلاس کیج در نقشی بهشدت متفاوت، اما درخشان، مرزهای واقعیت و جنون را درمینوردد.
نسخهی جدید فیلم The Wedding Banquet با نگاهی معاصر، به بحرانهای هویتی، روابط عاشقانه و واقعیتهای تلخ مهاجرت میپردازد. با بازی چشمگیر لیلی گلداستون و کلی مری ترن، این درام اجتماعی علیرغم نقاط قوتش، در پرداخت احساسی و عمق شخصیتها گاهی دچار لغزش میشود.
فیلم «به خاطر آدام» (Adam’s Sake) دومین اثر بلند لورا واندل، کارگردان بلژیکی، پس از موفقیت «زمین بازی»، بار دیگر مخاطب را به دل فضایی محدود و پرآشوب میبرد. اینبار نه مدرسه، بلکه بخش کودکان یک بیمارستان دولتی صحنهی درامی انسانی و پرسشبرانگیز است؛ جایی که یک پرستار تلاش میکند از جدایی مادر و فرزند جلوگیری کند، درحالیکه سیستم پزشکی و حقوقی مقابل او ایستادهاند.
مستند «یک نوع جدید از طبیعت» (A New Kind of Wilderness) از سینماگر نروژی، سیلژا اوونسمو یاکوبسن، روایتگر داستانی غمانگیز است که پس از درگذشت عکاس ماریا واتنه در سال ۲۰۱۹، خانوادهاش باید با از دست دادن نه تنها یک عزیز، بلکه سبک زندگی خاصشان کنار بیایند. این فیلم در حالی که داستانی دردناک و پیچیده را مطرح میکند، به زیبایی تنشهای عاطفی میان گذشته و آینده را به تصویر میکشد.
مستند "زمستان آهنین" که بحران زیستمحیطی سال گذشته مغولستان را روایت میکند، زندگی دو جوان دامدار را در برابر سرمای شدید، برف سنگین و یخزدگیهای مرگبار به تصویر میکشد. فیلم با نگاهی دقیق به سختیهای زندگی عشایری در این کشور و تلاشهای این دو دامدار برای نجات ۱۰۰۰ اسب در طول چهار ماه، نه تنها زیباییهای طبیعی مغولستان بلکه واقعیتهای تلخ زندگی در یک محیط تهدیدشده را نمایش میدهد.
فیلم "گناهکاران" ساخته ریان کوگلر، با حضور مایکل بی. جوردن و هیلای استاینفلد، داستانی خونآشامی است که علاوه بر ایجاد هیجان و وحشت، به مسائل سیاسی و اجتماعی آمریکا و تبعیض نژادی میپردازد. این فیلم با تلفیق ترس و پیامهای اجتماعی، یک اثر متفاوت در دنیای سینمایی ایجاد میکند.
در اولین فیلم بلند تتسویا ناکاشیما پس از هفت سال، The Brightest Sun یک کارآگاه شکستخورده و دستیار تازهکارش مأمور حل پرونده قتلی میشوند که آنها را ناخواسته با زخمهای پنهان گذشته، شکستهای خانوادگی و نقش دردناک والد بودن مواجه میکند. «خورشید درخشان» با بازی تأثیرگذار هیدتوشی نیشیجیما، نهتنها یک درام جنایی، بلکه روایتی انسانی از گناه، پشیمانی و مسئولیت است.
این مستند خوشساخت، نگاهی نوستالژیک به زوج کمدی تأثیرگذار دهه ۱۹۷۰ دارد؛ اثری که شاید نسل جوان را به آرشیو آثار آنها علاقهمند نکند، اما برای طرفداران قدیمی، پایانی درخور برای این دو چهره ضدفرهنگ خواهد بود.
در «Thunderbolts*»، مارول با کنار گذاشتن ابرقهرمانان بینقص، به سراغ گروهی از ضدقهرمانان و افراد زخمخورده رفته تا نشان دهد هنوز هم حرفهایی برای گفتن دارد. این فیلم با تمرکز بر سلامت روان، اعتیاد و تنهایی، نگاهی تازه به دنیای گسترده MCU ارائه میدهد.
فیلم "جولیِت و رومئو" به کارگردانی تیموتی اسکات بوگارت، در تلاش است تا داستان عاشقانهی قدیمی شکسپیر را بهصورت موزیکال و با الهام از موسیقی پاپ دوباره بیان کند. با این حال، این بازسازی بیش از حد کاهش یافته و به شدت مخاطبان را سردرگم و خسته میکند.
فیلم «گوشه تیز» با بازی متفاوت بن فاستر، داستان مردی را روایت میکند که وسواس نجاتدادن دیگران در او به فروپاشی روانی و خانوادگی میانجامد. رواندرامی آرامسوز از جیسون باکستون که نگاهی نهچندان تازه اما تأملبرانگیز به مردانگی معاصر دارد.
فیلم «Shadow Force» با بازی کری واشنگتن و عمر سی، تلاش میکند در سبک اکشن-زوجی موفق شود، اما فیلمنامه ضعیف، اکشنهای بیروح و نبود شیمی بین شخصیتها باعث شده تنها به اثری قابل تحمل و نهچندان ماندگار تبدیل شود.
در نخستین تجربه بلند سینمایی زوج کارگردان انگلیسی فرانکلین و مارچتا، توبی کِبِل در نقش یک بوکسر اهل ولز درگیر کشمکشهای درونی و بیرونیست؛ فیلمی با بازی شایا لباف و جیمز کازمو که با وجود فضاسازی چشمنواز و بازیهای قابل قبول، نتوانسته از کلیشههای ژانر بوکس فراتر برود.
فیلم «هنری جانسون | Henry Johnson» به کارگردانی دیوید ممت، با وجود بازی قدرتمند شایا لاباف، بیشتر از آنکه روایتی دراماتیک از واقعیت باشد، به تمرینی در خودستایی کلامی تبدیل شده که از درک مخاطب فراتر میرود؛ نمونهای دیگر از انزوای فکری نویسندهای که زمانی در قلب سینمای جهان قرار داشت.
بازسازی مدرن رمان کلاسیک «سلام بر غم | Bonjour Tristesse» با حضور کلوئی سونی و لیلی مکاینرنی، روایتگر بلوغ، حسادت و پیچیدگیهای روابط زنانه در بستری معاصر و دیجیتالی است. فیلمی که با نخستین تجربه کارگردانی دورگا چو-بوز، نویسنده تحسینشده، رنگی تازه به سینمای جهان میزند.
فیلم «راست» (Rust) با بازی الک بالدوین، پس از سالها حواشی و یک فاجعه مرگبار در پشت صحنه، بالاخره به نمایش درآمد. اما آیا این وسترن مستقل که در دل ماجرایی تراژیک شکل گرفته، میتواند در دنیای سینمای جهان جایگاهی شایسته پیدا کند؟
فیلم "تاندربولتز" از دنیای سینمایی مارول، گروهی از ضدقهرمانان فراموششده را در مرکز داستان خود قرار میدهد. با لحن طنزآمیز و بررسی بحرانهای روانی شخصیتها، این فیلم به تلاشهای گروهی برای مقابله با تهدیدات جدید مارول پرداخته و نشان میدهد که حتی در دنیای قهرمانان، بهدست آوردن هویت واقعی کاری دشوار است.