بازسازی فیلم ترسناک کلاسیک «میدانم تابستان گذشته چه کردی» تلاش میکند یک معمای قتل مدرن و متفاوت ارائه دهد، اما با کشتارهای کمهیجان و داستانی کلیشهای، بیشتر حس نوستالژی دهه نود را زنده میکند تا ترس واقعی.
جشنواره معتبر فیلم بمبئی (MAMI) اعلام کرد که نسخه سال ۲۰۲۵ خود را برگزار نخواهد کرد. مسئولان برگزاری میگویند این توقف موقت با هدف بازطراحی کامل ساختار و چشمانداز جشنواره صورت گرفته و برنامهریزی برای بازگشت قدرتمند در سال ۲۰۲۶ آغاز شده است.
فیلم بلند «آگون» به نویسندگی و کارگردانی جولیو برتلی، فرزند طراح مد معروف «میوچیا پرادا»، پیش از نمایش جهانیاش در بخش هفته منتقدان جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۴، توسط پلتفرم فیلم هنری Mubi برای اکران در ایتالیا خریداری شد.
«هفته منتقدان جشنواره فیلم ونیز» که هرساله به معرفی فیلمهای اول و دوم کارگردانان نوظهور میپردازد، امسال با حضور پررنگ آثار بریتانیایی و فیلمهایی جسورانه از سراسر جهان، لیست رسمی خود را معرفی کرد. فیلم فانتزی «۱۰۰ شب قهرمان» به کارگردانی جولیا جکمن به عنوان فیلم اختتامیه این بخش معرفی شده است.
«Nashville»، فیلمی از رابرت آلتمن، نهتنها یکی از شاهکارهای سینمای دهه ۷۰ بلکه آینهای تمامقد از آن چیزیست که آمریکا به آن تبدیل شد — کشوری پراکنده، پرهیاهو، پرشخصیت و گمشده در خودش. پنجاه سال پس از اکران اولیه، این اثر همچنان زنده، تپنده و پیشبینانه است.
جنیفر لاو هیویت در مصاحبهای جدید میگوید که از زمان اکران اولین قسمت «I Know What You Did Last Summer» با سارا میشل گلر ارتباطی نداشته است. او شایعات درباره اختلاف میانشان را رد میکند.
فیلم بلژیکی «Before/After» به کارگردانی مانوئل دوپون، با نگاهی مستندگونه به سفر دو مرد برای پیوند مو در استانبول، رابطهای لطیف و آسیبپذیر را روایت میکند. نگاهی داریم به این اثر متفاوت که در جشنواره کارلووی واری درخشید.
فراخوان نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با اضافه شدن سه بخش رقابتی جدید «ایران»، «فیلمهای دانشجویی» و «مسابقه عکس نگاه مستند»، منتشر شد. علاقهمندان میتوانند آثار خود را از اول مرداد تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ برای حضور در این جشنواره ثبت کنند.
فیلم کوتاه «آنارشی» به نویسندگی و کارگردانی مجید کاظمی و تهیهکنندگی رهام رسولی و انجمن سینمای جوانان ایران، به بخش مسابقه بیست و چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ویناروس اسپانیا راه یافت. این فیلم پیش از این نیز در چندین رویداد بینالمللی حضور داشته است.
سینماهای ایران نفس تازه کردند! «پیرپسر»، فیلم اجتماعی جنجالی اکتای براهنی، پس از عبور از بحرانهای جنگ ۱۲ روزه و تعطیلات محرم، گیشه را در دست گرفت و حتی از کمدیها پیشی گرفت. فرشته فکری، مدیر پردیس پرده طلایی، از بازگشت شور و نشاط به سالنها خبر میدهد و بر اهمیت پردیسهای سینمایی و نیاز به رشتههای دانشگاهی برای مدیریت حرفهای سینما تاکید میکند.
جنجال بر سر فیلم «پیرپسر» اکتای براهنی بالا گرفته است. در پی فشارهای روزافزون برای توقف اکران این فیلم و حملات بیسابقه به وزیر فرهنگ، کانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار بیانیهای با عنوان «شرمتان باد، سیه فکران ضد سینما و هنر!»، به حمایت از این اثر پرمخاطب برخاست. این بیانیه، ضمن محکوم کردن "عربدهکشیها" و "تبر زدن بر تن خسته سینمای اجتماعی"، خواستار ادامه اکران فیلمهای اجتماعی و پایان دادن به دوران "تندرویهای سیاستورزانه" در سینما شد.
سخنگوی دولت، فاطمه مهاجرانی، پس از تماشای فیلم جنجالی «پیر پسر»، در شبکههای اجتماعی بر لزوم ایجاد «فضای گفتوگو، نه حذف» در عرصه فرهنگی تأکید کرد. او این فیلم را «روایتی جسورانه» دانست که به زخمی پنهان در جامعه میپردازد و هدف هنر را «وادار کردن به فکر» عنوان کرد. این اظهارنظر در پی حواشی اخیر اکران این فیلم، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
«شب سرد» کلید میخورد؛ فیلم جدیدی که محصول مشترک ایران و فرانسه است و با حضور نیوشا ضیغمی و بهنوش بختیاری، به یکی از معضلات پنهان جامعه میپردازد. این اثر که قرار است به زودی فیلمبرداری خود را آغاز کند، با همکاری کمپانی «یوالیتی»، همان تیمی که پیشتر «آن دیگری» را در سینماهای فرانسه اکران کرده بود، ساخته میشود. با رویکردی نوآورانه و نگاهی عمیق به مسائل اجتماعی، «شب سرد» میتواند یکی از آثار پربحث سال باشد.
فیلم کوتاه "تنبیه" ساخته پویا مفید درخشش بینالمللی خود را آغاز کرد. این اثر تاثیرگذار نه تنها به جشنواره معتبر داکوفست کوزوو راه یافت، بلکه در جشنواره نینگبو چین نامزد بهترین فیلمنامه شد. "تنبیه" داستان تلخ یک دانشآموز سیاهپوست است که پس از تنبیه شدید معلم دچار لکنت زبان میشود و خانوادهاش به دنبال اجرای عدالت هستند. با این موفقیتها، پویا مفید خود را برای ساخت اولین فیلم سینماییاش آماده میکند.
اکران فیلم "پیر پسر" به صحنه نبردی بر سر "فرهنگ و سیاست" تبدیل شده است. تشکلهای سینمایی ایران با انتشار بیانیهای تند، به "حجم حیرتآور" اعتراضات غیرمتعارف علیه این فیلم واکنش نشان دادند. آنها زیر سوال بردن مجوزهای قانونی حوزه فرهنگ را "تضعیف نهادهای قانونی" دانسته و پشت پرده این "نفرتپراکنی" را "تضعیف دولت مستقر و باجخواهیهای سیاسی" میدانند. این بیانیه، هشدار جدی به "گردانندگان تسویه حسابهای سیاسی" میدهد که سینما را قربانی اغراض خود نکنند و خواستار برخورد قانونی با این "سرکشیها" شده است.
فیلم «Madly» جدیدترین اثر پائولو جنووزه، خالق فیلم پرفروش «غریبههای تمامعیار»، تلاش میکند با فرمولی پرزرقوبرق اما آشنا، روان و احساسات درونی شخصیتها را به تصویر بکشد. اثری که گرچه پتانسیل بالایی برای بازسازی در فرهنگهای مختلف دارد، اما در نسخه اصلی بیش از آنکه عاشقانه باشد، عصبی و پرحرف از کار درآمده است.
فیلم «Guns & Moses» ساختهی سالوادور لیتواک با ترکیب عجیبی از کمدی، اکشن و پیامهای اجتماعی، تصویری نامتعارف از یک خاخام مسلح ارائه میدهد که در دل صحرای کالیفرنیا با تهدیداتی پیچیدهتر از نفرتپراکنی مذهبی مواجه میشود. آیا این فیلم یک تریلر سیاسیاجتماعی هوشمندانه است یا صرفاً نمایشی پرهیاهو اما ناهماهنگ از دغدغههای یهودی-آمریکایی؟
فیلم «Out of Love» به نویسندگی و کارگردانی ناتان آمبروزیونی، نگاهی انسانی و چندلایه به غیبت یک مادر و تلاش خواهر او برای حفظ ساختار خانواده دارد. با بازی درخشان کمیل کوتن در نقش زنی که ناخواسته به مادر موقت دو کودک تبدیل میشود، این درام فرانسوی با لحنی ظریف و واقعگرا به بررسی روابط خانوادگی، مسئولیتپذیری و بازسازی عاطفی میپردازد.
فیلم «Madea’s Destination Wedding» سیزدهمین حضور کاراکتر محبوب و جنجالی تایِر پری، یعنی مادیا (Madea) در دنیای سینما است. فیلمی که در آن، همان فرمول همیشگی آثار پری تکرار میشود: شوخیهای اغراقآمیز، لحظاتی از نصیحتهای فلسفی و ماجراهایی پرهیاهو با دیالوگهایی آشنا. اثری که اگر طرفدار همیشگی مادیا هستید، دقیقاً همان چیزیست که انتظارش را دارید؛ نه بیشتر، نه کمتر.
فیلم درام و مستقل «Eleanor the Great» نخستین تجربه کارگردانی اسکارلت جوهانسون، قرار است در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۵ در سینماهای ایالات متحده و کانادا توسط کمپانی Sony Pictures Classics اکران شود. این فیلم که با استقبال تماشاگران جشنواره کن همراه بود، داستانی گرم و انسانی از دوستی، غم و آشتی را روایت میکند.