سه شنبه , ۲۵ شهریور, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 25
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

نگاهی به فیلم «در آغوش درخت»؛ چالش بدون پشتوانه جمعه 21 بهمن 1401 02:50
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «در آغوش درخت»؛ چالش بدون پشتوانه

نخستین ساخته بابک خواجه‌پاشا، فیلم خلاقانه‌ای نیست. سوژه کهنه‌ای دارد و در برابر این سوژه، پرداخت مبتکرانه‌ای صورت‌ نگرفته است.

نگاهی به فیلم «اتاقک گلی»؛ سینمای حسرت جمعه 21 بهمن 1401 01:31

نگاهی به فیلم «اتاقک گلی»؛ سینمای حسرت

«اتاقک گلی» به هر حال از سطحی دست‌کم متوسط برخوردار است که غصه هدررفت بودجه و اعتبار تخصیص یافته به آن را نمی‌توان خورد اما این افسوس را به همراه دارد که ای کاش چنین آثاری با میزانی از واقع‌بینی و دقت در شکل دهی یک اثر حرفه‌ای، بر نسل جوان ما بتواند تاثیر مطلوبی بگذارد.

درباره فیلم «های پاور»؛ سینمای ضدارزش جمعه 21 بهمن 1401 00:08
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «های پاور»؛ سینمای ضدارزش

آیا این انتخاب تکراری به مسائل فرامتنی، ازجمله اشتغال فرزند شهید در مسولیت به نسبت عالیرتبه دولتی برمی‌گردد؟ فرآیند سفارش ساخت اثر به سازندگانش چگونه بوده است؟ کارگردان اثر در خود توان پذیرش این مسوولیت را می‌دیده است؟ آیا کارگردان اثر توانایی‌های فنی لازم را داشته اما شرایط به‌گونه‌ای بوده که در آفرینش یک اثر کیفی مطلوب ناموفق شده است؟ ناظران کیفی طرح چه کسانی بوده‌اند و مسوولیت خود را چگونه به انجام رسانده اند؟ و....

 اظهارات برنامه هفت مصداق بارز خشونت جنسی است پنجشنبه 20 بهمن 1401 01:25
ناهید خداکرمی:

اظهارات برنامه هفت مصداق بارز خشونت جنسی است

ناهید خداکرمی نوشت: با شناختی که از رفتارها و گفتارهای ابوالقاسم طالبی داریم، احتمال بیان هر حرفی از سوی ایشان می‌رود. در کل آنچه او و همپالکی‌اش در رسانه ملی مطرح می‌کند، مصداق بارز خشونت جنسی علیه زنان و مردم ایران است.

تیم امید سینما پنجشنبه 20 بهمن 1401 01:15
جشنواره امسال پر از استعدادهای جدید با آثار متوسط بود، مدیریت سینما با این استعدادها چه می‌کند؟

تیم امید سینما

در این دوره از جشنواره ایده‌های چشمگیری می‌بینیم و سینما اساسا قصه‌گوتر از دوره‌های قبل شده اما به‌جز چند مورد خاص، ضعف شدید کارگردانی هنوز وجود دارد.

درباره فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا»؛ یک پرتره هدر‌رفته پنجشنبه 20 بهمن 1401 00:43
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا»؛ یک پرتره هدر‌رفته

در ثلث پایانی فیلم، مخاطب متوجه گرایش این شخصیت به سازمان می‌شود. سکانس مذکور در اجرا هم موفق بوده است اما زمینه‌چینی‌های لازم برای این امر ابدا کافی نبوده است. طوری‌که مخاطب حتی شاید حس کند شخصیت دچار یک جنون ناگهانی شده است.

سینمای ایران و فقر ابدی ژانرها پنجشنبه 20 بهمن 1401 00:38

سینمای ایران و فقر ابدی ژانرها

سینمایی که همه تولیداتش کمدی یا جنگی یا اکشن باشد، در حقیقت دچار یک رشد گلخانه‌ای شده و نتوانسته توسعه متوازنی را به همه بخش‌هایش داشته باشد.

 سینمای ایران و فقدان ژانر فاجعه؛ مساله‌ای فراتر از تکنیک در میان است پنجشنبه 20 بهمن 1401 00:15

سینمای ایران و فقدان ژانر فاجعه؛ مساله‌ای فراتر از تکنیک در میان است

چرا سینمای ایران کمتر سراغ ژانر فاجعه رفته و فیلم‌های ایرانی با محوریت یک فاجعه یا بحران عمومی، یا کم است یا اصلا وجود ندارد. درحالی‌که ایران کشوری بلاخیز و پر از حوادث و بحران‌های طبیعی و اجتماعی است که هرکدام از آنها می‌تواند دستمایه ساخت فیلم سینمایی قرار بگیرد.

«کاپیتان»؛ بخشش کودکانه برای زیستن مومنانه چهارشنبه 19 بهمن 1401 20:09
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«کاپیتان»؛ بخشش کودکانه برای زیستن مومنانه

یک خصلت بزرگ بچه ها این است که نگران فردا نیستند و هر آنچه که در چنته دارند برای زندگی امروزشان هزینه می کنند. بنابراین همواره باید از کودکان آموخت.

 نگاهی به چهارشنبه 19 بهمن 1401 20:04
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به "شماره ۱۰"؛ آزاده‌ای که به زندان بازمی‌گردد

"شماره ۱۰" یک فیلم فرار و گریز دفاع مقدسی است که کمتر در سینمای ایران دیده می‌شود. خط روایت، قصه فیلم، بازی‌ها و طراحی صحنه و لباس یکدستی خوبی برای یک فضای تیره و تار و گریز از زندان شکل بخشیده است که هدف مهمی را در پایان دنبال می‌کند.

 نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ بازنده تنهاست! چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:57
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ بازنده تنهاست!

پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری فیلم‌سازان جوان سینمای ایران در دومین تجربه کارگردانی‌ مشترک‌شان به سراغ روایت قصه‌ای چندلایه و پرتعلیق رفته‌اند.

نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی‌کنی»؛ تصویر شکوه زوال در طبقه شبه روشنفکر چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:49
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی‌کنی»؛ تصویر شکوه زوال در طبقه شبه روشنفکر

در این یادداشت نقدی بر فیلم "چرا گریه نمی کنی" به نویسندگی و کارگردانی علیرضامعتمدی و تهیه‌کنندگی رضا محقق را می‌خوانید.

نگاهی به فیلم چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:44
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "هوک"؛ فیلمی سرشار از موقعیت‌های ازدست‌رفته و ناقص

دو علت اصلی در این فیلم که مانع از ارتقای سطح کیفی هوک و علت قرار نگرفتن این فیلم در لیست اندک فیلم‌های قابل‌قبول ورزشی ایران می‌شود، فقدان سکانس‌های قابل‌قبول و تکنیکی ورزشی و مبارزات بوکس و فقدان درام و داستان پرچالش و تماشایی است.

نگاهی به فیلم چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:40
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "کت چرمی"؛ فاصله از یک تریلر سیاه پلیسی و برجسته کردن سویه‌های اجتماعی

«کت چرمی» از منظر داستانی و نوع نگاه کارگردانش به موضوع،‌ کوشیده تفاوت‌های قابل لمسی را هم با «مرد بازنده» داشته باشد.

 نگاهی به فیلم «روایت ناتمام سیما»؛ آن روی سکه شهرت! چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:30
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «روایت ناتمام سیما»؛ آن روی سکه شهرت!

«روایت ناتمام سیما» سومین ساخته بلند سینمایی علیرضا صمدی در کسوت کارگردان، تجربه‌ای متفاوت نسبت به ساخته‌های پیشین او محسوب می‌شود.

«درافشانی» ابوالقاسم طالبی و «نیشخند» افخمی، روی آنتن زنده تلویزیون مایه شرم ساری است چهارشنبه 19 بهمن 1401 15:37

«درافشانی» ابوالقاسم طالبی و «نیشخند» افخمی، روی آنتن زنده تلویزیون مایه شرم ساری است

نظرات درخشان و مشعشع ابوالقاسم طالبی جای خود، او می‌تواند هر نظر راست و ناراستی داشته باشد و می‌تواند برای اثبات عقیده خودش هر هجوی را سرهم کند؛ اما نکته اینجا است، بهروز افخمی اگر به‌عنوان نماینده تلویزیون -که نهادی رسمی است- آنجا نشسته، نباید حرف مدعو برنامه را اصلاح کند یا به احترام ساحت عمومی به سخنانش تعریضی داشته باشد؟

درباره «کاپیتان»؛ حضور منطقی «کریم باقری» در فیلم چهارشنبه 19 بهمن 1401 15:24
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «کاپیتان»؛ حضور منطقی «کریم باقری» در فیلم

«کاپیتان» هر چند این شاخص‌ها را تا حدودی در خود دارد اما واقعیت این است که با یک نگاه حساب شده، به پرداخت و سرانجام‌دهی متفاوت از قصه‌ای پرداخته که فضایش در تعدادی از فیلم‌هایی پیشتر تجربه‌شده، به نمایش درآمده است. در ضمن نباید فراموش کرد که «کاپیتان» یک فیلم کودک و نوجوان با استاندارهای مشخص و رعایت‌شده است.

«روایت ناتمام سیما»؛ سقف این آسمان کوتاه است چهارشنبه 19 بهمن 1401 00:20
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«روایت ناتمام سیما»؛ سقف این آسمان کوتاه است

دیدن یا اندیشیدن؟ مساله برای سینما این است. آیا ما فیلم می سازیم که سرگرم کنیم یا به فکر کردن وادار کنیم؟

نگاهی به فیلم‌ «روایت‌ ناتمام سیما»؛ شوآفی برای یک درام خانوادگی چهارشنبه 19 بهمن 1401 00:13
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم‌ «روایت‌ ناتمام سیما»؛ شوآفی برای یک درام خانوادگی

یک‌ نقل‌قول معروفی در سینمای جهان وجود دارد که معتقد است تمامی سوژه‌های فیلم در دنیا، تکراری هستند و این‌، پرداخت‌ها هستند که سبب تازگی و طراوت یک فیلم می‌شوند.

جواد عزتی عزیز، رودربایستی را کنار بگذار چهارشنبه 19 بهمن 1401 00:10

جواد عزتی عزیز، رودربایستی را کنار بگذار

وجود شباهت‌های بسیار میان نقش عزتی در ۲ فیلم «مرد بازنده» و «کت چرمی»، سوالاتی را راجع به نوع انتخاب فیلمنامه توسط این بازیگر به وجود آورده است.