سه شنبه , ۱۳ آبان, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 26
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

 نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ بازنده تنهاست! چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:57
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ بازنده تنهاست!

پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری فیلم‌سازان جوان سینمای ایران در دومین تجربه کارگردانی‌ مشترک‌شان به سراغ روایت قصه‌ای چندلایه و پرتعلیق رفته‌اند.

نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی‌کنی»؛ تصویر شکوه زوال در طبقه شبه روشنفکر چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:49
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی‌کنی»؛ تصویر شکوه زوال در طبقه شبه روشنفکر

در این یادداشت نقدی بر فیلم "چرا گریه نمی کنی" به نویسندگی و کارگردانی علیرضامعتمدی و تهیه‌کنندگی رضا محقق را می‌خوانید.

نگاهی به فیلم چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:44
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "هوک"؛ فیلمی سرشار از موقعیت‌های ازدست‌رفته و ناقص

دو علت اصلی در این فیلم که مانع از ارتقای سطح کیفی هوک و علت قرار نگرفتن این فیلم در لیست اندک فیلم‌های قابل‌قبول ورزشی ایران می‌شود، فقدان سکانس‌های قابل‌قبول و تکنیکی ورزشی و مبارزات بوکس و فقدان درام و داستان پرچالش و تماشایی است.

نگاهی به فیلم چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:40
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم "کت چرمی"؛ فاصله از یک تریلر سیاه پلیسی و برجسته کردن سویه‌های اجتماعی

«کت چرمی» از منظر داستانی و نوع نگاه کارگردانش به موضوع،‌ کوشیده تفاوت‌های قابل لمسی را هم با «مرد بازنده» داشته باشد.

 نگاهی به فیلم «روایت ناتمام سیما»؛ آن روی سکه شهرت! چهارشنبه 19 بهمن 1401 19:30
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «روایت ناتمام سیما»؛ آن روی سکه شهرت!

«روایت ناتمام سیما» سومین ساخته بلند سینمایی علیرضا صمدی در کسوت کارگردان، تجربه‌ای متفاوت نسبت به ساخته‌های پیشین او محسوب می‌شود.

«درافشانی» ابوالقاسم طالبی و «نیشخند» افخمی، روی آنتن زنده تلویزیون مایه شرم ساری است چهارشنبه 19 بهمن 1401 15:37

«درافشانی» ابوالقاسم طالبی و «نیشخند» افخمی، روی آنتن زنده تلویزیون مایه شرم ساری است

نظرات درخشان و مشعشع ابوالقاسم طالبی جای خود، او می‌تواند هر نظر راست و ناراستی داشته باشد و می‌تواند برای اثبات عقیده خودش هر هجوی را سرهم کند؛ اما نکته اینجا است، بهروز افخمی اگر به‌عنوان نماینده تلویزیون -که نهادی رسمی است- آنجا نشسته، نباید حرف مدعو برنامه را اصلاح کند یا به احترام ساحت عمومی به سخنانش تعریضی داشته باشد؟

درباره «کاپیتان»؛ حضور منطقی «کریم باقری» در فیلم چهارشنبه 19 بهمن 1401 15:24
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «کاپیتان»؛ حضور منطقی «کریم باقری» در فیلم

«کاپیتان» هر چند این شاخص‌ها را تا حدودی در خود دارد اما واقعیت این است که با یک نگاه حساب شده، به پرداخت و سرانجام‌دهی متفاوت از قصه‌ای پرداخته که فضایش در تعدادی از فیلم‌هایی پیشتر تجربه‌شده، به نمایش درآمده است. در ضمن نباید فراموش کرد که «کاپیتان» یک فیلم کودک و نوجوان با استاندارهای مشخص و رعایت‌شده است.

«روایت ناتمام سیما»؛ سقف این آسمان کوتاه است چهارشنبه 19 بهمن 1401 00:20
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«روایت ناتمام سیما»؛ سقف این آسمان کوتاه است

دیدن یا اندیشیدن؟ مساله برای سینما این است. آیا ما فیلم می سازیم که سرگرم کنیم یا به فکر کردن وادار کنیم؟

نگاهی به فیلم‌ «روایت‌ ناتمام سیما»؛ شوآفی برای یک درام خانوادگی چهارشنبه 19 بهمن 1401 00:13
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم‌ «روایت‌ ناتمام سیما»؛ شوآفی برای یک درام خانوادگی

یک‌ نقل‌قول معروفی در سینمای جهان وجود دارد که معتقد است تمامی سوژه‌های فیلم در دنیا، تکراری هستند و این‌، پرداخت‌ها هستند که سبب تازگی و طراوت یک فیلم می‌شوند.

جواد عزتی عزیز، رودربایستی را کنار بگذار چهارشنبه 19 بهمن 1401 00:10

جواد عزتی عزیز، رودربایستی را کنار بگذار

وجود شباهت‌های بسیار میان نقش عزتی در ۲ فیلم «مرد بازنده» و «کت چرمی»، سوالاتی را راجع به نوع انتخاب فیلمنامه توسط این بازیگر به وجود آورده است.

درباره فیلم «هفت بهار نارنج»؛ شکفتن در فراموشی چهارشنبه 19 بهمن 1401 00:07
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «هفت بهار نارنج»؛ شکفتن در فراموشی

یکی از چالش هایی که سینمای ایران با آن دست در گریبان است، به موضوع فیلمنامه برمی گردد. فیلمنامه نویسی در ایران از یک موضوع رنج می برد: «چه می شود اگر»ها در آن شاخص و خلاقانه نیست.

یک اثر تازه در ستایش جایگاه خانواده چهارشنبه 19 بهمن 1401 00:05
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

یک اثر تازه در ستایش جایگاه خانواده

این که فیلمساز بتواند در نخستین اثر سینمایی خود به سراغ یک مضمون اجتماعی برود؛ قصه اش در ستایش جایگاه خانواده باشد و در روایت بتواند تقابل سه نسل را به تصویر بکشد، یک دستاورد ارزشمند تلقی می‌شود.

«کت چرمی»؛ قیصر در آتش سه شنبه 18 بهمن 1401 23:09
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«کت چرمی»؛ قیصر در آتش

یکی از ستون های سینما در جذاب کردن یک اثر، طراحی و ارائه یک شخصیت است که آن را ماندگار می کند و درام را شکل می بخشد. سینمای ما چقدر توانسته است بر بال شخصیت پردازی، حرکت کند؟

«بعد از رفتن»؛ در جستجوی یک بازگشت سه شنبه 18 بهمن 1401 23:01
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«بعد از رفتن»؛ در جستجوی یک بازگشت

اولین ساخته بلند رضا نجاتی فیلمساز شناخته شده سال‌های اخیر فیلم کوتاه را شاید بتوان به لحاظ داستانی ادامه‌ای برفیلم‌های کوتاهش دانست.

جنگل پرتقال با بیانیه تصویری فیلمساز به پایان می‌رسد سه شنبه 18 بهمن 1401 22:57
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

جنگل پرتقال با بیانیه تصویری فیلمساز به پایان می‌رسد

«جنگل پرتقال» خوب شروع می‌شود، ناامیدکننده ادامه می‌یابد و با بیانیه تصویری فیلمساز به پایان می‌رسد. فیلم داستان نویسنده‌ای است که در یک مدرسه به تدریس ادبیات مشغول است و در سفر دوباره به محل تحصیلش، با ماجراهایی مربوط به گذشته‌اش روبه‌رو می‌شود.

هفت بهارنارنج کند پیش می‌رود سه شنبه 18 بهمن 1401 22:54
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

هفت بهارنارنج کند پیش می‌رود

«هفت بهار نارنج» خیلی وقت تلف می‌کند، فیلم می‌توانست پنجاه دقیقه اول را در پنج دقیقه خلاصه کند و سراغ شخصیت‌هایش برود. فیلم، ماجرای پیرمردی (با بازی علی نصیریان) است که حواس‌پرتی دارد و با خاطرات همسرش زندگی می‌کند.

درباره «روایت ناتمام سیما»؛ خیانت و فرصت‌طلبی سه شنبه 18 بهمن 1401 20:10
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «روایت ناتمام سیما»؛ خیانت و فرصت‌طلبی

فیلم، انتخابهای منطقی در انتخاب بازیگر و بازیگردانی دارد؛ هرچند تا حدودی تکراری و کلیشه‌ای. برخی وجه های فنی کار هم قابلیت برنده شدن در جشنواره را دارند؛ ازجمله موسیقی.

نگاهی به فیلم «هفت بهار نارنج»؛ عشق نصیریان به مثابه یک سوژه! سه شنبه 18 بهمن 1401 19:36
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «هفت بهار نارنج»؛ عشق نصیریان به مثابه یک سوژه!

قصه «هفت بهارنارنج» که هیچ چیز پنهانی با مخاطب ندارد و خیلی رو، مقابل چشم او در جریان قرار دارد، درواقع یک داستان کوتاه خوب و انگار از جنس یک نمایشنامه بوده که همین الان هم امکان اجرا روی صحنه تئاتر را تمام و کمال دارد، منتها سازندگان آن با بهره‌گیری از برخی امکانات تصویری، آن‌را به قالب یک فیلم سینمایی درآورده‌اند.

درباره فیلم «سرهنگ ثریا»؛ حماسه سیزیف سه شنبه 18 بهمن 1401 01:42
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «سرهنگ ثریا»؛ حماسه سیزیف

نخستین ساخته بلند سینمایی «لیلی عاج» را نباید با فرمول رایج محک آثاری در گونه‌های دفاع مقدس یا مقاومت سنجید.

نگاهی به فیلم سینمایی «چرا گریه نمی کنی؟»؛ گریه کردن یا نکردن مساله این است سه شنبه 18 بهمن 1401 01:34
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم سینمایی «چرا گریه نمی کنی؟»؛ گریه کردن یا نکردن مساله این است

ساخته جدید علیرضا معتمدی ایده و سوژه جالب و منحصر به فردی در سینمای ایران دارد. گریه کردن یا نکردن مساله این است، گریه کردن به عنوان یکی از راه های مؤثر تخلیه احساسات برای حفظ سلامت روحی و روانی انسان از اهمیت بسیاری برخوردار است.