سه شنبه , ۲۵ شهریور, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 26
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

درباره فیلم «هفت بهار نارنج»؛ شکفتن در فراموشی چهارشنبه 19 بهمن 1401 00:07
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «هفت بهار نارنج»؛ شکفتن در فراموشی

یکی از چالش هایی که سینمای ایران با آن دست در گریبان است، به موضوع فیلمنامه برمی گردد. فیلمنامه نویسی در ایران از یک موضوع رنج می برد: «چه می شود اگر»ها در آن شاخص و خلاقانه نیست.

یک اثر تازه در ستایش جایگاه خانواده چهارشنبه 19 بهمن 1401 00:05
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

یک اثر تازه در ستایش جایگاه خانواده

این که فیلمساز بتواند در نخستین اثر سینمایی خود به سراغ یک مضمون اجتماعی برود؛ قصه اش در ستایش جایگاه خانواده باشد و در روایت بتواند تقابل سه نسل را به تصویر بکشد، یک دستاورد ارزشمند تلقی می‌شود.

«کت چرمی»؛ قیصر در آتش سه شنبه 18 بهمن 1401 23:09
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«کت چرمی»؛ قیصر در آتش

یکی از ستون های سینما در جذاب کردن یک اثر، طراحی و ارائه یک شخصیت است که آن را ماندگار می کند و درام را شکل می بخشد. سینمای ما چقدر توانسته است بر بال شخصیت پردازی، حرکت کند؟

«بعد از رفتن»؛ در جستجوی یک بازگشت سه شنبه 18 بهمن 1401 23:01
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«بعد از رفتن»؛ در جستجوی یک بازگشت

اولین ساخته بلند رضا نجاتی فیلمساز شناخته شده سال‌های اخیر فیلم کوتاه را شاید بتوان به لحاظ داستانی ادامه‌ای برفیلم‌های کوتاهش دانست.

جنگل پرتقال با بیانیه تصویری فیلمساز به پایان می‌رسد سه شنبه 18 بهمن 1401 22:57
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

جنگل پرتقال با بیانیه تصویری فیلمساز به پایان می‌رسد

«جنگل پرتقال» خوب شروع می‌شود، ناامیدکننده ادامه می‌یابد و با بیانیه تصویری فیلمساز به پایان می‌رسد. فیلم داستان نویسنده‌ای است که در یک مدرسه به تدریس ادبیات مشغول است و در سفر دوباره به محل تحصیلش، با ماجراهایی مربوط به گذشته‌اش روبه‌رو می‌شود.

هفت بهارنارنج کند پیش می‌رود سه شنبه 18 بهمن 1401 22:54
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

هفت بهارنارنج کند پیش می‌رود

«هفت بهار نارنج» خیلی وقت تلف می‌کند، فیلم می‌توانست پنجاه دقیقه اول را در پنج دقیقه خلاصه کند و سراغ شخصیت‌هایش برود. فیلم، ماجرای پیرمردی (با بازی علی نصیریان) است که حواس‌پرتی دارد و با خاطرات همسرش زندگی می‌کند.

درباره «روایت ناتمام سیما»؛ خیانت و فرصت‌طلبی سه شنبه 18 بهمن 1401 20:10
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «روایت ناتمام سیما»؛ خیانت و فرصت‌طلبی

فیلم، انتخابهای منطقی در انتخاب بازیگر و بازیگردانی دارد؛ هرچند تا حدودی تکراری و کلیشه‌ای. برخی وجه های فنی کار هم قابلیت برنده شدن در جشنواره را دارند؛ ازجمله موسیقی.

نگاهی به فیلم «هفت بهار نارنج»؛ عشق نصیریان به مثابه یک سوژه! سه شنبه 18 بهمن 1401 19:36
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «هفت بهار نارنج»؛ عشق نصیریان به مثابه یک سوژه!

قصه «هفت بهارنارنج» که هیچ چیز پنهانی با مخاطب ندارد و خیلی رو، مقابل چشم او در جریان قرار دارد، درواقع یک داستان کوتاه خوب و انگار از جنس یک نمایشنامه بوده که همین الان هم امکان اجرا روی صحنه تئاتر را تمام و کمال دارد، منتها سازندگان آن با بهره‌گیری از برخی امکانات تصویری، آن‌را به قالب یک فیلم سینمایی درآورده‌اند.

درباره فیلم «سرهنگ ثریا»؛ حماسه سیزیف سه شنبه 18 بهمن 1401 01:42
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «سرهنگ ثریا»؛ حماسه سیزیف

نخستین ساخته بلند سینمایی «لیلی عاج» را نباید با فرمول رایج محک آثاری در گونه‌های دفاع مقدس یا مقاومت سنجید.

نگاهی به فیلم سینمایی «چرا گریه نمی کنی؟»؛ گریه کردن یا نکردن مساله این است سه شنبه 18 بهمن 1401 01:34
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم سینمایی «چرا گریه نمی کنی؟»؛ گریه کردن یا نکردن مساله این است

ساخته جدید علیرضا معتمدی ایده و سوژه جالب و منحصر به فردی در سینمای ایران دارد. گریه کردن یا نکردن مساله این است، گریه کردن به عنوان یکی از راه های مؤثر تخلیه احساسات برای حفظ سلامت روحی و روانی انسان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ضربه «هوک» از موقعیت‌های زیست نشده فیلمساز سه شنبه 18 بهمن 1401 01:27
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

ضربه «هوک» از موقعیت‌های زیست نشده فیلمساز

فیلمنامه «هوک» یک فیلمنامه استاندارد و آکادمیک است که به تماشاگر اجازه میدهد تا انتهای فیلم قصه را دنبال کند. اما فیلم از موقعیت‌هایی ضربه میخورد که توسط فیلمساز زیست نشده اند؛ از رینگ بوکس گرفته تا مهمانی شبانه دلال فیلم.

درباره «کت چرمی»؛ جسورانه در مضمون و نحوه روایت سه شنبه 18 بهمن 1401 01:23
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «کت چرمی»؛ جسورانه در مضمون و نحوه روایت

«کت چرمی» به لحاظ فیلمنامه و منطق روایی ضعف هایی دارد اما موضوع ملتهب و جسورانه ای که دستمایه قرار داده است در نحوه روایت جهان کارگردان، به درستی پیش می‌رود و چفت و بست‌ها روی کاغد به خوبی شکل گرفته و برای یک فیلمساز اول، یک قدم مثبت محسوب می‌شود.

نگاهی به فیلم «کت چرمی»؛ آفت نوآر برای سینمای ایران دوشنبه 17 بهمن 1401 18:56
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «کت چرمی»؛ آفت نوآر برای سینمای ایران

«کت چرمی» فیلمی نیست که عموم مخاطبان به آن روی خوش نشان ندهند؛ مخصوصا در دورانی که فیلم‌های با قهرمان‌های عصیانگر، ساختارشکن و تا حدودی خشن، در جهان و از جمله در ایران با اقبال روبه‌روست.

درباره فیلم «پرونده باز است»؛ نشد دوشنبه 17 بهمن 1401 18:25

درباره فیلم «پرونده باز است»؛ نشد

یکی از امیدهای جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، توقع‌ها را فراهم نکرد.

نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ ماقبلِ جان‌دار دوشنبه 17 بهمن 1401 18:11
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ ماقبلِ جان‌دار

دومین ساخته سینمایی حسین دوماری و پدرام‌ پورامیری، نسبت به فیلم‌ نخست‌شان (جان‌دار)، چند گام به عقب محسوب می‌شود.

نگاهی به فیلم «عطرآلود»؛ شکست دوجانبه تمام عیار دوشنبه 17 بهمن 1401 18:03
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «عطرآلود»؛ شکست دوجانبه تمام عیار

شاید یک داستان کوتاه با موضوع مردی که رایحه ها را می بیند و بخاطر همین عاشق می شود و ازدواج می کند و مریض می شود، شاید برای یک خواننده نوجوان تازه کار بد نباشد، اما برای یک فیلم صد و چند دقیقه ای قطعا نه کافی است و نه کشش دارد.به همه این ها کارگردانی ضعیف کار را هم اضافه کنید.

درباره «های پاور»؛ در این فیلم هیچ خبری از فیلمنامه نیست دوشنبه 17 بهمن 1401 17:59
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «های پاور»؛ در این فیلم هیچ خبری از فیلمنامه نیست

«هایپاور» پر است از نابلدی. فیلمی آماتور و کارنشده که متاسفانه مایه خنده مخاطب جدی سینما می‌شود. در این پروژه هیچ خبری از فیلمنامه نیست. همه چیز در دیالوگ توضیح داده می‌شود.

درباره «سرهنگ ثریا»؛ اثری کم‌نقص با مضمون منافقین دوشنبه 17 بهمن 1401 17:33
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «سرهنگ ثریا»؛ اثری کم‌نقص با مضمون منافقین

«سرهنگ ثریا» فیلم کم نقصی است؛ اولین فیلم «لیلی عاج» که تجربه‌های موفقی در تئاتر داشته است. فیلم، به جرات بهترین اثر سینمای ایران با مضمون منافقین است.

درباره فیلم «آنها مرا دوست داشتند»؛ فیلمی برای آزار تماشاگر دوشنبه 17 بهمن 1401 15:50
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «آنها مرا دوست داشتند»؛ فیلمی برای آزار تماشاگر

«آن‌ها مرا دوست داشتند» همان همیشگی شبه‌ژانر (گونه) به اصطلاح اجتماعی است. فیلمی پر از تصاویر آزاردهنده از مناطق و آدم‌های حاشیه‌ای. گویا شبه ژانر نکبت تبدیل به پناهگاهی شده برای فیلمسازانی که نه مسئله و دغدغه‌ای دارند و نه حتی به مسائل ابتدایی سینما مسلط‌اند.

نگاهی به «هوک»؛ مصائب سینمای سوبسیدی! دوشنبه 17 بهمن 1401 02:36

نگاهی به «هوک»؛ مصائب سینمای سوبسیدی!

خیلی عجیب نیست که وقتی نام خانوادگی نویسنده و کارگردان فیلم، «ریگی» است، تعصبی به زادگاه خود داشته باشد و قصه در جغرافیا و فرهنگ سیستان و بلوچستان بگذرد. اتفاقا این خیلی هم ارزشمند است، نه تنها به دلیل توجه به یک منطقه محروم و البته مغفول در سینمای ایران، بلکه بیشتر به‌خاطر تنوع و امکان متفاوتی که به عرصه سینمایی کشور می‌بخشد.