سه شنبه , ۱۳ آبان, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 44
تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

«آرامش در حضور دیگران» اثر ماندگار ناصر تقوایی، فیلمی است که با تکیه بر فرم و ساختار، جهانی انتقادی و روان‌شناختی خلق می‌کند. این تحلیل بر نقش حیاتی معماری فضای روایت (خانه سیروس طاهباز) به‌عنوان پیکره‌ای فعال برای نمایش وضعیت روانی شخصیت‌ها تأکید دارد؛ جایی که پله‌ها محور میزانسن بوده و تقابل میان نظم و فروپاشی را نشان می‌دهند.

نتفلیکس درخواست دولت بریتانیا را رد کرد/ برنامه‌ای نداریم دوشنبه 17 آذر 1399 10:01

نتفلیکس درخواست دولت بریتانیا را رد کرد/ برنامه‌ای نداریم

نتفلیکس اعلام کرد قصد ندارد عنوان داستانی را به سریال «تاج» بیفزاید.

محفل اکران های خصوصی فیلم ها داغ تر می شود؟! دوشنبه 17 آذر 1399 09:17

محفل اکران های خصوصی فیلم ها داغ تر می شود؟!

جزئیات اعلام شده از چگونگی برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن امسال نشان می‌دهد که بیش از هر چیز اکران‌های خصوصی فیلم‌ها داغ می‌شود، رسمی که پیش از این هم با برگزاری حضوری جشنواره داغ بود.

نگاهی به دیالوگ نویسی علی حاتمی در سالروز درگذشت «سعدی سینما» شنبه 15 آذر 1399 23:33

نگاهی به دیالوگ نویسی علی حاتمی در سالروز درگذشت «سعدی سینما»

امروز 24سال است «زنده ‌یاد علی حاتمی» که نامش احترام آمیز و ستایش برانگیز است، دیگر میان ما نیست. یگانه مردی که در جای ‌جای آثارش همچون «کمال ‌الملک»، «دلشدگان»، «حاجی واشنگتن»، «مادر»، «هزاردستان» و... سنت ‌ها، آداب، آیین‌ ها، فرهنگ و هنر ایرانی موج می‌ زند.

چرا کرونا بیشتر هنرمندان را می‌کُشد؟ شنبه 15 آذر 1399 14:22

چرا کرونا بیشتر هنرمندان را می‌کُشد؟

بی‌شک درگذشت هر شهروند و هموطنی در هر کسوت و مرتبه‌ای بر اثر ابتلا به ویروس کرونا یا هر عامل دیگری، ناراحت‌کننده است. اما در این روزهای عجیب، برای بسیاری این پرسش پدید آمده است که ویروس مرگبار چرا بیش از شاخه‌های دیگر همچون اقتصاد، سیاست، ورزش و... بیشتر شخصیت‌های فرهنگی و هنری را به کام مرگ می‌کشاند؟

درباره پرویز پورحسینی / هم شیفته اخلاقش بودیم و هم بازی خوبش دوشنبه 10 آذر 1399 00:00

درباره پرویز پورحسینی / هم شیفته اخلاقش بودیم و هم بازی خوبش

کل کل عجیبی بین تشکل‌های تئاتری بود. انگار علی حاتمی با اطلاع و آگاهی از همین بحث‌ها آنها را کنار هم قرار داده بود تا توانایی‌شان را به رخ بکشند. پرویز پورحسینی از اعضای کارگاه نمایش بود. آن زمان کارگاه نمایشی‌ها به اداره تئاتری‌ها می‌گفتند تئاتر سنگلجی‌ها.

درباره ويژگی‌های كارنامه كامبوزيا پرتوی/ يك سينماگر صاحب سبك پنجشنبه 6 آذر 1399 02:44

درباره ويژگی‌های كارنامه كامبوزيا پرتوی/ يك سينماگر صاحب سبك

پرتوي به خاطر سواد و سابقه پرافتخارش، جزو هيات داوري جشنواره‌هاي معتبر بود و علاوه بر اين مدرس فيلمنامه‌نويسي و به خوبي تجربياتش را به جوانان منتقل مي‌كرد و اغلب هنرجويانش از شيوه تدريس او به نيكي ياد مي‌كردند اما حالا، ديگر يك مدرس خوب سينما را هم از دست داديم.

نگاهی به فیلم دوئت/ چهارراه عواطف سه شنبه 4 آذر 1399 16:14

نگاهی به فیلم دوئت/ چهارراه عواطف

همین که در این فیلم از ناله‌پروری رایج سینمایی که در آن عواطف، روابط و آلام انسانی به‌راحتی نادیده گرفته می‌شود، خبری نیست و به اعتبار کاراکترهای درون فیلم که برخلاف روحیه آتشین و بیش از حد هیجانی مرسوم، روابطشان را در اوج احترام و محبت بنا کرده‌اند، باید قدر دقت و سلیقه‌ای را که صرف ساخت فیلم دوئت شده است، دانست.

نگاهی به سریال «صفر 21»ساخته سیامک انصاری و جواد رضویان / خود گویی و خود خندی؟! دوشنبه 3 آذر 1399 18:23

نگاهی به سریال «صفر 21»ساخته سیامک انصاری و جواد رضویان / خود گویی و خود خندی؟!

گفته می‌شود مجموعه تلویزیونی «021» برای تولید و پخش در چهار فصل، طراحی و برنامه‌ریزی شده است؛ سریالی که در فصل نخستش هم نتوانسته توفیقی در جلب نظر مخاطب داشته باشد، با چه منطقی باید چهار فصل میهمان‌ خانه‌های مردم باشد؟

درباره «سازهای ناكوك» ساخته‌ علی حضرتی / آنچه به تجربه حاصل می‌شود دوشنبه 3 آذر 1399 00:00

درباره «سازهای ناكوك» ساخته‌ علی حضرتی / آنچه به تجربه حاصل می‌شود

حضرتي در اجرا كوشيده تا مايه‌هاي تمثيلي و بلاغي (rhetoric) فيلم را تشديد كند. اين كيفيت را مي‌توان در ترك ‌اين ها و ترك‌بك‌هاي متعدد دوربين، فضاي سرد داخل خانه در مقابل نورهاي گرم كافه يا احتراز بازيگران از برون‌ريزي احساسات (كه اصطلاحا بازي كنترل‌ شده خوانده مي‌شود) مشاهده كرد.

مانع‌تراشی رقیب یا بازارگرمی سازندگان؟ شنبه 24 آبان 1399 00:00

مانع‌تراشی رقیب یا بازارگرمی سازندگان؟

اولین تجربه سریال‌سازی هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی هر چقدر در سکوت خبری و چراغ خاموش مراحل تولید را طی کرد، حالا در مرحله پخش خبرساز و پرحاشیه است. اولین خبرها در باره پخش «قورباغه» به ایام پس از اتمام سریال «همگناه» بازمی‌گردد.

نگاهی به فیلم «یلدا» / روایتی نو از یک موضوع تکراری شنبه 24 آبان 1399 17:35

نگاهی به فیلم «یلدا» / روایتی نو از یک موضوع تکراری

«یلدا» بیشتر از آن که مرهون موضوعش باشد، اساسا فیلمی شخصیت محور است و پی رنگ قتل (عمد یا غیر عمد) را با تکیه بر آنالیز کاراکتر های مسبب آن به نقد و چالش، کشیده است. گذشته را در همان گذشته قرار داده و با آدم هایی که از آن گذشته آمده اند، دادگاهی در پیشگاه مخاطب فراهم می سازد تا او با عنایت به هویت و احوالات امروزِ کاراکترها، ماجرا را داوری کند

چرا «خورشید» به اسکار رفت شنبه 24 آبان 1399 17:29

چرا «خورشید» به اسکار رفت

انتخاب فیلم مجید مجیدی به‌عنوان نماینده ایران برای آکادمی اسکار اصلا دور از انتظار نبود. در سالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت اکران فیلم در تمام دنیا سروسامانی ندارد و بسیاری از فیلم‌های ایرانی در انتظار فروکش کردن بحران کرونا و بازگشایی سالن‌های سینما، به سر می‌برند، انتخاب فیلم برای اسکار از میان گزینه‌های موجود کار دشواری به نظر نمی‌رسید.

شطرنج باد و سينمايی برباد‌رفته چهارشنبه 21 آبان 1399 00:00

شطرنج باد و سينمايی برباد‌رفته

خوشبختم که شطرنج باد احيا شد اين را هديه‌اي مي‌دانم به جهاني فيلم: تا آنها كه بيش از 50 سال است تلاش مي‌كنند به ما بگويند كيستيم و چگونه بايد باشيم و كدام‌مان هنر داريم و كدام‌مان نداريم، درسي بگيرند و در ميان «منقدان» داخلي هم شايد اندكي بفهمند كه نيازي به ديدن بهترين نسخه فيلم نبود و نيست تا بفهمي اثري ارزش دارد و آن را نه فقط ستايش، بلكه تحليل كني، كاري كه من بارها و به صورت تفصيلي كرده‌ام.

نگاهی به فيلم «آبادان يازده 60»/ فركانس ماندگار چهارشنبه 21 آبان 1399 00:00

نگاهی به فيلم «آبادان يازده 60»/ فركانس ماندگار

«آبادان يازده 60 » از سوژه نوين و جذابي برخوردار است. همانند فيلم هاي؛ روزهاي زندگي (پرويز شيخ طادي) و جنگ نفتكش‌ها (محمد بزرگ‌نيا) اين نكته را يادآور مي‌شود كه تنها نيروهاي مسلح ايران نبودند كه در برابر متجاوزان ايستادند و پزشكان، مهندسان، هنرمندان، خبرنگاران و... در جنگ هشت ساله به زيبايي و بدون ادعا و سهم‌خواهي به وظيفه ملي‌شان عمل كردند.

نگاهی به فیلم «پریناز»/ آدم‌های اشتباه چهارشنبه 14 آبان 1399 19:16

نگاهی به فیلم «پریناز»/ آدم‌های اشتباه

جزئیات و توجه به آن ها از مولفه های همیشگی آثار بهرام بهرامیان است. این توجه به جزئیات حالا و در «پریناز» نیز به کارش آمده است و برخی ظرایف و ریزه کاری های به بار نشسته ی فیلم حاصل همین نکته بینی و نکته سنجی او هستند.

آنچه دیگران دارند و ما نداریم! چهارشنبه 14 آبان 1399 12:58

آنچه دیگران دارند و ما نداریم!

فیلمسازی در روزهایی که آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور صعودی شده، از بحث‌های مهم چند وقت اخیر بوده و نگرانی‌ها کار را به درخواست تعطیلی دو هفته‌ای پروژها در تهران کشانده است، در حالی که به نظر می‌رسد اگر پروتکلی مخصوص تهیه شده بود و نظارتی جدی وجود داشت، شاید کار به اینجا نمی‌کشید.

نگاهی به فیلم «گیلدا» / در ستایش فرم دوشنبه 12 آبان 1399 22:15

نگاهی به فیلم «گیلدا» / در ستایش فرم

«گیلدا» در اجرا فیلم تمیز و شسته رفته ای است. زوایای نامتعارف دوربین و قاب هایی که گاه غافلگیرکننده می شوند، همچنین اهمیت کنتراست نورها و بهره گیری از تونالیته های رنگی خاصی در برخی صحنه ها که به نحوی تداعی کننده ی همان فضای جریان سیال ذهن هستند از انتخاب های درست دو کارگردان فیلم است.

انتقاد شدید از ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی دوشنبه 12 آبان 1399 14:43

انتقاد شدید از ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی

جواد طوسی، منتقد سینما، در یادداشتی با عنوان «حکایتِ ما و ابراهیم و عیار تنها» به انتقاد از گفته‌های اخیر ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی پرداخت.

برای سالروز تولد فاطمه معتمد آریا و یک آرزو پنجشنبه 8 آبان 1399 00:00

برای سالروز تولد فاطمه معتمد آریا و یک آرزو

«وقتی خشم طبیعت هم نمی‌تواند آدم‌ها را وادار کند که با هم جنگ نکنند، فکر می‌کنی انگار انسان هنوز به تکامل نرسیده است؛ پس فقط باید صلح و آرامش خواست» و این آرزوی فاطمه معتمدآریا در سالروز تولدش است.

درباره «بی حسی موضعی» ساخته حسين مهكام/ فراسوی نيك و بد شنبه 3 آبان 1399 08:36

درباره «بی حسی موضعی» ساخته حسين مهكام/ فراسوی نيك و بد

هيچ چيز در اين ميان جدي نيست، نه مرگ و نه زندگي، نه دغدغه محيط زيست، نه ازدواج، نه دوستي، نه زيستن در هر شرايطي و نه حتي خود آدم‌ها كه نه خودشان را جدي مي‌گيرند و نه آدم‌هاي اطراف‌شان را.