یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 46
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

«دم غنیمت است»/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص» سه شنبه 1 بهمن 1398 17:10

«دم غنیمت است»/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»

سروش صحت در فضای فیلمش بین تلخی و خوشی، زندگی و مرگ، ملایمات و سرسختیها تعادل ایجاد کرده و آن را به نمایش می‌گذارد. او بطرز زیرکانه ای تلنگری به موضوعات به ظاهر جدی زندگی زده و آنها را تنها یک شوخی قلمداد می‌کند.

قلقلک فلسفی مرگ/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص» سه شنبه 1 بهمن 1398 01:04

قلقلک فلسفی مرگ/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»

جهان با من برقص به حتم فیلم مهمی در پرونده کارگردانش خواهد شد اگر بتواند شاکله اصلی فیلمش را به درستی برای مخاطب ترسیم نماید تا تماشاگر عادی سینما هم، برخی مفاهیم مستتر آن را درک نماید و در بند برخی سکانس های گیشه پسندش نشود. که اگر قرار بود چنین می شد و کارگردان و سرمایه گذار فقط در پی حرف اصلی شان می بودند و نیاز به دوازده یار و کاراکتر نمی داشتند.

از روزگار رفته/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق» سه شنبه 1 بهمن 1398 00:00

از روزگار رفته/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»

«میدان جوانان سابق» سند زیبا، موثر و ارزشمندی است از دورانی سپری‌شده، با تمام تلخی ها و شیرینی هایش. امید که اکبری هم‌چنان مستندساز بماند و بسازد و روزگار رفته را از خطر فراموشی برهاند.

خیابان ناآرام/ نگاهی به فیلم «قصه بولوار» سه شنبه 1 بهمن 1398 00:56

خیابان ناآرام/ نگاهی به فیلم «قصه بولوار»

«قصه بولوار» مستندِ کوتاهی است که موجز و با دقت نظر، داستان این مهم‌ترین و پرماجراترین نهر شهر تهران را توصیف می‌کند (همان آب کرج، بولوار الیزابت، بولوار کشاورز). روایت این قصه واقعی، به گونه‌ای از آغاز شکل‌گیری این مسیل مهم و نام‌آشنا شروع می‌شود و مسیر پرپیچ‌وخمی را که این منطقه پرداستان طی کرده تا به صورت نه‌چندان خوش‌رنگ‌وحال امروزی درآید، نمایش می‌دهد.

دست خالی مخاطب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای انتخاب دوشنبه 30 دی 1398 17:23

دست خالی مخاطب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای انتخاب

در حالی که تا آغاز جشنواره فیلم فجر تنها 12 روز باقی مانده است، هیچ‌یک از آثار بخش مسابقه و نگاه نو تاکنون از مواد تبلیغاتی خود رونمایی نکرده‌اند.

«امیر»؛ قهرمانی غرق در سکوت یکشنبه 29 دی 1398 18:28

«امیر»؛ قهرمانی غرق در سکوت

فیلم سینمایی «امیر» که به‌تازگی در پردۀ نقره‌ای اکران بخش هنر و تجربه دیدنی شده؛ فیلمی با قهرمانی خاموش است که تلاش می‌کند مشکلاتش را در خویشتن خویش دفن کند.

فیلم‌هایی که به پای «فجر» کوتاه‌تر شد!/ روز عزای «فیلم کوتاه» یکشنبه 29 دی 1398 14:17

فیلم‌هایی که به پای «فجر» کوتاه‌تر شد!/ روز عزای «فیلم کوتاه»

پویا نبی منتقد و کارگردان فیلم کوتاه در یادداشتی به انتقاد از کیفیت پذیرش فیلم‌های کوتاه در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر پرداخت.

جنگ فرصت تجربه‌های عاشقانه را می‌گیرد شنبه 28 دی 1398 17:15
یک کارگردان سینما درباره فیلم حوا،مریم،عایشه» نوشت:

جنگ فرصت تجربه‌های عاشقانه را می‌گیرد

نوید محمودی که خود سال‌ها در فیلم‌هایش به مشکلات و مهاجرت مردم افغانستان پرداخته است، درباره فیلم سینمایی«حوا مریم عایشه» نوشت:«مهمترین مشخصه فیلم «حوا مریم عایشه» این بود که قصه آدم‌هایی را بازگو می کند که زندگی‌شان تحت تاثیر جنگ است. یعنی هر سه زنی که در فیلم روایت زندگی‌شان را می‌بینیم آدم‌هایی هستند که قربانی جنگ شده‌اند و هر بلایی که سر آنها و عشق شان آمده است به دلیل جنگ بیش از 4 دهه در افغانستان است.»

«اسکار» جایزه‌ای ضدسیاه پوستان و زنان شنبه 28 دی 1398 11:14

«اسکار» جایزه‌ای ضدسیاه پوستان و زنان

در تاریخ ۹۲ ساله‌ی اسکار؛ تنها پنج سینماگر زن برای بخش‌های مهم نامزد شده‌اند.

آقای کوشکی! حیا کنید پنجشنبه 26 دی 1398 00:00

آقای کوشکی! حیا کنید

آیا هر کسی که با رویه و روش ما موافق نباشد اجازه داریم هر حرفی در مورد او بزنیم و هر تهمتی را به او و خانواده‌اش روا داریم؟ مرز این حرفها به لحاظ عرفی، شرعی و اخلاقی تا کجاست؟

«مشت آخر» یک تله فیلم که جایش روی پرده سینما نیست سه شنبه 24 دی 1398 00:00

«مشت آخر» یک تله فیلم که جایش روی پرده سینما نیست

بازگشت او پس از 14 سال دوری به عرصه سینما در حدی بود که می‌توان گفت فیلم «هم نفس» ساخته 1382 و حضور پیشین فخیم زاده در مقام کارگردان سینما، به مراتب قوی‌تر از این بود و اثر تازه این کارگردان در بهترین برآورد یک تله فیلم خوب است که ارزش‌های نمایشی برای اکران عمومی روی پرده بزرگ سینما ندارد.

سقوطی ابهام‌آمیز در شکوه دریا شنبه 21 دی 1398 21:56
نقد فیلم «فانوس دریایی» ساخته رابرت اگرز

سقوطی ابهام‌آمیز در شکوه دریا

«فانوس دریایی» فیلمی پرکشش است که در جهان داستانی خود ترکیبی از ترس، دلهره و تعلیق، سوررئالیسم و اگزیستانسیالیسم، افسانه پری‌دریایی و ادبیات دریانوردان کهن، نماد و استعاره، خودآگاه و ناخودآگاه انسانی دارد و تا جایی پیش می‌رود که خط بین واقعیت و شیدایی تار می‌شود.

نگاهی به فيلم «چشم‌وگوش‌بسته»، ساخته فرزاد مؤتمن / يک سوءتفاهم فرهنگی شنبه 21 دی 1398 08:53

نگاهی به فيلم «چشم‌وگوش‌بسته»، ساخته فرزاد مؤتمن / يک سوءتفاهم فرهنگی

بايد پذيرفت که دامن‌زدن به خودسانسوري و تکثير آن به اين شکل، به راحتي مي‌تواند جايگاه «سينماگر دانا» و همچنين «منتقد سينمايي متفکر» را تقليل دهد و برخلاف تصورشان، لباس «دستگاه نظارتي» را به قامت ايشان نيز بپوشاند.

متفاوت و زیبا و به‌یادماندنی/ نگاهی به فیلم «درباره الی» شنبه 21 دی 1398 00:00

متفاوت و زیبا و به‌یادماندنی/ نگاهی به فیلم «درباره الی»

«درباره الی…» چهارمین فیلم فرهادی در جایگاه کارگردانی سینما بود و متفاوت با «رقص در غبار» و «شهر زیبا» و «چهارشنبه‌سوری»؛ گرچه درون‌مایه‌های فیلم‌های قبلی را هم می‌شد در این فیلم جست‌وجو کرد، اما حاصلِ کار، نوعی بازگشت بود به تجربه‌ تلویزیونی او در «داستان یک شهر»؛ آدم‌های عادی و باورپذیر با انگیزه‌های عادی که در شرایط غافل‌گیرکننده به چیزی ورای خود بدل می‌شدند.

نگاهی به مستند «قاضی و مرگ» / زندگی قاضی یا مرگ محکومین؟ جمعه 20 دی 1398 00:00

نگاهی به مستند «قاضی و مرگ» / زندگی قاضی یا مرگ محکومین؟

نورالله عزیزمحمدی- مشهورترین قاضی جنایی ایران- در طول ۴۵ سال قضاوت خود قریب به ۴۵۰۰ پرونده قتل را بررسی کرده و حدود ۴۰۰۰ نفر را به اعدام یا قصاص محکوم کرده است. این پیرنگ اصلی مستند «قاضی و مرگ» به کارگردانی حسن خادمی است.

تخت سلیمان و رازهای سه هزار ساله‌اش/ نگاهی به فیلم «اسرار دریاچه» جمعه 20 دی 1398 11:22

تخت سلیمان و رازهای سه هزار ساله‌اش/ نگاهی به فیلم «اسرار دریاچه»

آرمین ایثاریان پس از کارگردانی چندین مستند و برنامه تلویزیونی برای ساختن اولین مستند بلند خود، سراغ موضوع جذابی رفته است. «اسرار دریاچه» مجموعه باستانی تخت سلیمان را که گفته می‌شود زادگاه زرتشت بوده، با قدمتی بیش از سه هزار سال و با عجایب پُررمزورازش به تصویر می‌کشد.

درباره زاون قوکاسیان / مردی از جنس مهربانی و سینما جمعه 20 دی 1398 11:12

درباره زاون قوکاسیان / مردی از جنس مهربانی و سینما

زاون اصفهان را بسیار دوست داشت و نکته حیرت‌انگیز در این میان تطابق بی‌نظیر فرهنگی زاون با محیطی است که به شکل مرسوم می‌توانست بین او و عشقش به اصفهان فاصله بیندازد، اما نه‌تنها این‌گونه نشد، که حتی او مانند بسیاری دیگر از ارامنه سینمای ایران خدمات فوق‌العاده‌ای به سینما، فرهنگ و سرزمینی که بسیار دوستش داشت، انجام داد؛ کاری که انگار برایش آفریده شده بود.

غلبه‌ بر ایستایی جنگ/ چگونه آخرین فیلم سام مندس گوی سبقت را از فیلم‌های اسکورسیزی و تارانتینو ربود پنجشنبه 19 دی 1398 12:07

غلبه‌ بر ایستایی جنگ/ چگونه آخرین فیلم سام مندس گوی سبقت را از فیلم‌های اسکورسیزی و تارانتینو ربود

سام مندس به‌خاطر ساخت فیلم1917 در هفتادوهفتمین دوره مراسم گلدن‌گلوب جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان را از آن خود کرد. به‌خاطر این موفقیت غیرقابل پیش‌بینی می‌توان اینگونه ارزیابی کرد که مندس امروز سالن‌های سینما را در اختیار گرفته است.

درباره فیلم «فانوس دريايی» / ترس‌های كسالت‌آور سه شنبه 17 دی 1398 00:00

درباره فیلم «فانوس دريايی» / ترس‌های كسالت‌آور

ساخته اخير رابرت اگرز كه در ميان نمرات جذاب سايت‌هاي ريز و درشت نقد، يك نفر زير همه ‌چيز مي‌زند. همان يك نمره قرمز رنگ كافي است همه اذهان حساس شوند. چرا؟ چرا داستان ساده توماس ويك و افريم وينزلو نتوانسته نگاه يك منتقد را جذب كند؟

فيلم جان‌دار/ عرق سردی كه بر پيشانی دونده نشست سه شنبه 17 دی 1398 00:00

فيلم جان‌دار/ عرق سردی كه بر پيشانی دونده نشست

با اينكه در «جاندار»، تعليق و هيجان و گره‌افكني به موقع رخ مي‌دهد و در ادامه قصه به اوج بلاتكليفي و چالش مي‌رسد، اما در پايان، برآيند همكاري و همفكري دو نفره كارگردانان فيلم است كه در آخرين پلان، ناباورانه ما را با يك پرسش بي‌پاسخ و تصويري از راهروي زندان رها مي‌كند.