دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 47
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

درباره فيلم «داستان ازدواج» به كارگردانی/ نوآ بامباك نمايش‌های هر روزه زندگی سه شنبه 17 دی 1398 00:00

درباره فيلم «داستان ازدواج» به كارگردانی/ نوآ بامباك نمايش‌های هر روزه زندگی

«داستان ازدواج» بامباك را اغلب با فيلم‌هايي همچون «صحنه‌هايي از يك ازدواج» (اينگمار برگمان، ۱۹۷۳) «كريمر عليه كريمر» (رابرت بنتون، ۱۹۷۹) يا برخي از آثار وودي آلن مقايسه كرده‌اند. چنين مقايسه‌هايي با آنكه نادرست نيست ولي همچنان مبتني بر وجوه مشابه اوليه و ظاهري اين فيلم‌هاست.

فيلمساز يا اينستاگرامر سه شنبه 17 دی 1398 04:22
به بهانه توزيع نسخه نمايش خانگی فيلم «شبی كه ماه كامل شد»

فيلمساز يا اينستاگرامر

نرگس آبيار و تيمش اين امكان را به هر لحاظ داشتند كه نگاه امنيتي را كمي تلطيف كنند؛ چه در جامعه چه در حاكميت اما متاسفانه فرصت‌سوزي كردند.

درباره فيلم «جان‌دار» /  شرح يك ويرانی سه شنبه 17 دی 1398 04:13

درباره فيلم «جان‌دار» / شرح يك ويرانی

«جان‌دار» خوب شروع مي‌شود و براي حادثه ويرانگر زمينه‌سازي مي‌كند، اجراي صحنه‌هاي درگيري خانوادگي نفسگير است و با يك ضربهبه پايان مي‌رسد.

جوکر و شورش‌های مختلف که در رأسشان دلقک‌ها قرار دارند یکشنبه 15 دی 1398 18:17

جوکر و شورش‌های مختلف که در رأسشان دلقک‌ها قرار دارند

فیلم سینمایی «جوکر» محصول سال ۲۰۱۹ آمریکاست؛ اثری قابل بحث و مهم که تاد فیلیپس آن را کارگردانی کرده و دیدن این فیلم برای افراد زیر ۱۷ سال منع و حداقل دیدن آن به همراه والدینشان توصیه شده است.

جشنواره فجر؛ ویترین استعدادهای تازه/ با جوانان کارها دشوار نیست شنبه 7 دی 1398 00:00

جشنواره فجر؛ ویترین استعدادهای تازه/ با جوانان کارها دشوار نیست

مروری کوتاه بر حضور فیلمسازان جوان در دوره‌های اخیر جشنواره فیلم فجر نشان از آن دارد که استعدادهای نوظهور پشتوانه اصلی سینمای ایران در سال‌های اخیر بوده‌اند.

نمایش فیلم «مستند رایگان نیست»؛ از رویا تا حقیقت جمعه 6 دی 1398 00:00

نمایش فیلم «مستند رایگان نیست»؛ از رویا تا حقیقت

«اول باید شرایط برای فروش فیلم مستند مهیا شود و مستند تبدیل به کالایی صاحب ارزش اقتصادی شود پس از آن کارگردان و تهیه کننده و سرمایه گذار هریک بر مبنای قانون حقوق خود را مطالبه کنند.»

سخت است بیضایی شدن! جمعه 6 دی 1398 00:00

سخت است بیضایی شدن!

یضایی مسیر طاقت‌فرسایی را برگزیده که پستی و بلندی‌های آن می‌تواند هر هنرمندی را از پای درآورد. بزرگی بیضایی نمایشی، تقلبی و برساخته از پروپاگاندای پوچ و هیاهوی رسانه‌های نوین و برآمده از جدال‌های سیاسی و جناحی نبوده و از یک شعور ذاتی و پشتوانه علمی و دغدغه‌مندی متبلور شده که هزینه آن، صرف زمان و ثانیه به ثانیه از عمر خود کاستن، برای رسیدن به نتیجه‌ای در خور است.

درباره فيلم «جاندار»/ يك تولد خونين جمعه 6 دی 1398 03:13

درباره فيلم «جاندار»/ يك تولد خونين

فيلمِ جاندار پتانسيل قدرتمندي براي پيشبرد يك روايت پيچيده دارد اما خواسته يا ناخواسته براي سازندگان فيلم جاندار بيشتر از آنكه روايت پيچيدگي زياد تعليق‌ها، كنش‌ها و واكنش برخي شخصيت‌ها اهميت داشته باشد چيدن يك پيرنگ عمده‌ ساده و بي‌پيرايه مهم‌تر است كه در آن همگي بار ننگين اشتباهات همديگر را به دوش مي‌كشند اما راه گريزي را بر همديگر نيز دوچندان مشكل‌تر كرده‌اند.

مستند در سینمای ایران چه جایگاهی دارد؟ پنجشنبه 5 دی 1398 00:00

مستند در سینمای ایران چه جایگاهی دارد؟

هر جا امکان حضور چهره‌های نزدیک به نهادهای دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هست، قطعا این رویداد ناچار به تغییر استراتژی و سیاست‌گذاری‌ها‌یی ا‌ست که شاید بتوان با توجه به حضور پررنگ نهادهای نزدیک به دستگاه قدرت که تهیه‌کنندگانِ بخش عمده‌ای از فیلم‌ها بودند و صرف هزینه‌های زیاد برای ساختن برخی از فیلم‌ها، به پاسخی برای آن دست یافت.

كوتاه درباره خسرو سينایی و «يادگاری» اش كلام، تصوير، موسيقی چهارشنبه 4 دی 1398 00:00

كوتاه درباره خسرو سينایی و «يادگاری» اش كلام، تصوير، موسيقی

اغلب‌ما خسرو سينايي را به عنوان فيلمسازي مي‌شناسيم كه هم درزمينه سينماي مستند و هم درزمينه گرايش‌هاي ديگر تبحر دارد. سينايي كه منتقدان ازاو به عنوان شاعر سينما ياد مي‌كنند البته درسرودن شعر هم تخصص‌دارد كه شاهد مثالش مجموعه‌هايي چون«ترانه‌هاي شاپرك‌سفيد» و «اتاق صورتي» و «تاول‌هاي لجن» است.

نگاهی به فیلم «جان‌دار» / دست فیلمساز برای پایان بسته، بسته است چهارشنبه 4 دی 1398 17:02
نخستین تجربه کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام امیری؛

نگاهی به فیلم «جان‌دار» / دست فیلمساز برای پایان بسته، بسته است

فیلم «جان‌دار» که به تازگی نمایش خود را در سینماهای کشور آغاز کرده، داستان خانواده‌ای‌ست که درگیر پدیده قصاص می‌شود؛ اما این معضل همه داستان نیست چرا که نوع مواجهه آدم‌های قصه در این فیلم مساله است، آدم‌هایی که حالا دیگر نقش بازی نمی‌کنند و خود واقعیشان را به تصویر می‌کشند.

«عادل» را دوست ندارید، نداشته باشید، چرا تاریخ را تحریف می‌کنید!؟ چهارشنبه 4 دی 1398 00:00

«عادل» را دوست ندارید، نداشته باشید، چرا تاریخ را تحریف می‌کنید!؟

باورتان می‌شود مدیران این شبکه که فردوسی‌پور را دوست ندارند در عصر ارتباطات که دنیا به اندازه‌ی که موبایل کوچک است، دست به سانسور و حذف نام یک برنامه در تکرار یک سریال می‌زنند.

نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»/ زندگی به روایت یک زن مُرده چهارشنبه 4 دی 1398 16:24

نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»/ زندگی به روایت یک زن مُرده

روایت این فیلم از زبان مهناز، زن درگذشته، بیان می‌شود که در طول فیلم با جمیله، شخصیت بهبودیافته، آشنا می‌شود و این آشنایی منجر به تغییر نگاه او به بیماری می‌شود و از پس آن به نسبت مرگ و زندگی تعمیم می‌یابد. کارگردان تلاش کرده این تجربه ویژه را از زبان مهناز، زنی که به دلیل سرطان پستان مرده است، بازنمایی کند. این بازنمایی البته چند لایه دارد.

خطر جوانمرگی فیلم‌کوتاه/ توقعات را به سیمرغ و سانسور تقلیل ندهید! چهارشنبه 4 دی 1398 00:00

خطر جوانمرگی فیلم‌کوتاه/ توقعات را به سیمرغ و سانسور تقلیل ندهید!

پویا نبی منتقد و کارگردان سینمای کوتاه ضمن انتقاد از شرایط مالی حاکم بر فضای تولید فیلم کوتاه، نسبت به جوانمرگی سینمای کوتاه ایران در آینده نزدیک هشدار داد.

کسی یادش هست؟!/به احترام ۴۰ سال خانه نشینی نصرت کریمی چهارشنبه 4 دی 1398 00:00

کسی یادش هست؟!/به احترام ۴۰ سال خانه نشینی نصرت کریمی

نبود نصرت در این سال‌ها چنان بر خاطره همه کسانی که می‌شناختندش سایه افکنده بود که کمتر از کارهایی که در این سال‌های فطرت انجام داده گفته می‌شود. صورتک‌هایش را که احتمالا وصفش را شنیده‌اید. کاش موزه اش کنند و مردم را در نبودش با او همدم کنند.

نگاهی به تازه‌ترین اثر جیرانی/«آشفتگی» در فرم، سرگردانی در محتوا سه شنبه 3 دی 1398 16:05

نگاهی به تازه‌ترین اثر جیرانی/«آشفتگی» در فرم، سرگردانی در محتوا

فیلم‌های اخیر جیرانی نشان می‌دهد که وی بعد از عمری فعالیت حرفه‌ای در سینما دچار آشفتگی در کار خود شده است.

ایده تکراری با پرداختی جذاب/ نگاهی به فیلم «جان‌دار» دوشنبه 2 دی 1398 00:00

ایده تکراری با پرداختی جذاب/ نگاهی به فیلم «جان‌دار»

اولین ساخته مشترک حسین امیری دوماری وپدرام امیری درامی است اجتماعی که به بررسی مهمترین آسیبهای جامعه پرداخته است. دو کارگردان جوان این فیلم با انتخاب سوژه ای جنجالی که بارها در سینما و تلویزیون روایت شده با استفاده از فاکتورهایی سعی در جذب مخاطب داشته اند که مهمترین آنها انتخاب بازیگران کاربلد و محبوب مخاطبان سینماست. در مرحله بعد، از فیلمنامه ای استفاده کرده اند که پیچیدگی روایی دارد و این ایده باعث شده از همان ابتدای قصه مخاطب را درگیر و به دنبال خود تا انتها بکشاند.

مشرق: مقلدان معکوس مسعود ده‌ نمکی در سینما چه کسانی هستند؟! شنبه 30 آذر 1398 00:00

مشرق: مقلدان معکوس مسعود ده‌ نمکی در سینما چه کسانی هستند؟!

مشرق درباره فیلم مطرب یادداشتی را از احمد میراحسان منتشر ساخت. مشرق نوشت: ظاهراً مطرب بنا به جریان دفاع از سینمای عامه پسند که زمانی موسوم به فیلم فارسی بود، ساخته شده است.

جایی برای فرشته‌ها نیست شنبه 30 آذر 1398 00:00

جایی برای فرشته‌ها نیست

جدیدترین ساخته سام کلانتری «جایی برای فرشته‌ها نیست» مستندی درباره تیم ملی هاکی زنان است که به تشکیل این گروه می‌پردازد و برخی از مشکلاتی که این تیم با آن مواجه است (مشکلات مالی، عدم توجه به این نوع بازی و..) را برجسته می‌سازد.

نگاهی به فيلم «سرخ‌ پوست» به بهانه توزيع در شبكه نمايش خانگی/  رستگاری در زندان جمعه 29 آذر 1398 00:00

نگاهی به فيلم «سرخ‌ پوست» به بهانه توزيع در شبكه نمايش خانگی/ رستگاری در زندان

سرخ‌پوست در واقع خود حقيقت است. حقي است كه ناديده گرفته شده. مظلومي است كه حقش ضايع شده و براي احقاق حقش بر ظالم شوريده و حالا بايد تاوان پس بدهد. از اين روست كه تصويري از او ديده نمي‌شود. تنها لانگ‌شاتي است در اواخر فيلم كه قابل شناسايي نيست و مي‌تواند هر مظلوم ديگري باشد.