چهارشنبه , ۲۶ دی, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 63
نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

رویکرد فیلمساز، نگاه سرد و بی رحمانه ای است که زندگی را در سخت ترین و ناامیدترین شکل ممکن تصویر می کند.

تاملی بر فيلم «سوءتفاهم»/ درهم‌آميختگي سينما و فلسفه جمعه 10 اسفند 1397 19:32

تاملی بر فيلم «سوءتفاهم»/ درهم‌آميختگي سينما و فلسفه

«سوءتفاهم» فيلمي درخور انديشيدن است و فيلم انديشه‌اي است كه مي‌شود در حوزه ارتباطات و به‌خصوص در حوزه گفت‌وگو آن را مورد تامل قرار داد.

فیلم کوتاه و تماشاگر عجول امروز چهارشنبه 1 اسفند 1397 20:53

فیلم کوتاه و تماشاگر عجول امروز

درجهان کنونى با گسترش رسانه هاى گوناگون براى ارائه اطلاعات و مفاهیم فرهنگی، هنرى وسیاسى باید زبان ایجاز راجستجو کنیم.

پول کثیف یا حق‌السکوت؟!/ ماجرای پول‌های کثیف در سینما از منظری دیگر سه شنبه 30 بهمن 1397 00:00

پول کثیف یا حق‌السکوت؟!/ ماجرای پول‌های کثیف در سینما از منظری دیگر

پول کثیف یا حق‌السکوت؟! عمق فاجعه پولشویی در سینما یعنی اینکه هنرمند و عرصه رسانه را به این واسطه از پرداختن و نقد و اعتراض به فساد و رانت و اختلاس بازداشتن و با آلوده‌کردن هنرمند و سینما به پولهای کثیف، قفل سکوت بر لبان هنرمند زدن.

نقد فیلم را سیاسی نکنیم یکشنبه 28 بهمن 1397 16:02

نقد فیلم را سیاسی نکنیم

یکی از مباحث مهم و سرنوشت ساز برای سینما و جنبه های رسانه ای و تئوریک آن، مربوط به سیاسی شدن «نقد فیلم» به عنوان یکی از شیوه های تبیین و تفسیر فیلم محسوب می شود که در سال های اخیر در بخش نویسندگان سینمایی باب شده است و در این دوره از جشنواره فجر نیز نمودِ آشکاری داشت.

سینما به توانِ تئاتر یکشنبه 28 بهمن 1397 00:00

سینما به توانِ تئاتر

انگار بار دیگر سینماگرها به خاطر آوردند که بسیاری از استعدادهای جوان را باید از دل پلاتوهای مرکز شهر تهران، کشف و به سینما معرفی کرد.

آقای پولاد کیمیایی همه در اتاق شیشه‌ای هستیم لطفاً سنگ نیندازید! چهارشنبه 24 بهمن 1397 13:47

آقای پولاد کیمیایی همه در اتاق شیشه‌ای هستیم لطفاً سنگ نیندازید!

اشکال آنجاست که برای خودت به واسطه آن نسبت فامیلی حق قائل باشی و بگویی: " ببینید چه رفتاری با قدیمی‌های این سینما می‌کنند. بعد یک سری آدم را دارند در برابر آن قدیمی‌ها بولد می‌کنند که یعنی واقعاً هیچ نقدی به فیلم‌های‌شان نیست؟ آنها همه فیلم‌های خیلی خوبی می‌سازند و ما فیلم بد می‌سازیم؟ "

نگاهی به فیلم سینمایی «مردی بدون سایه»/ اثری متوسط در جشنواره و کارنامه کارگردانش جمعه 19 بهمن 1397 18:49

نگاهی به فیلم سینمایی «مردی بدون سایه»/ اثری متوسط در جشنواره و کارنامه کارگردانش

درباره فیلم سینمایی «یلدا»؛ متوقف مانده در سینمای مستند جمعه 19 بهمن 1397 18:46

درباره فیلم سینمایی «یلدا»؛ متوقف مانده در سینمای مستند

مسعود بخشی کارگردانی که سابقه مستندسازی بسیاری دارد حالا در تازه‌ترین ساخته بلند داستانی خود یعنی «یلدا» موضوعی مستند مانند را به تصویر کشیده است.

«سمفونی نهم» قطعه ناکوک یا کوک مرگ جمعه 19 بهمن 1397 18:39

«سمفونی نهم» قطعه ناکوک یا کوک مرگ

«سمفونی نهم» آخرین ساخته سینمایی محمدرضا هنرمند کارگردان مطرح سینما و تلویزیون که حالا در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده، سعی دارد روایت جدیدی از مرگ را ارائه کند. روایتی که در خلال داستان چند لایه و پر مضمون آن بعضا به کنایه تبدیل می شود.

نگاهی به فیلم «جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی؛ سرگردان بین جذب مخاطب خاص و عام جمعه 19 بهمن 1397 18:29

نگاهی به فیلم «جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی؛ سرگردان بین جذب مخاطب خاص و عام

فیلم سینمایی «جمشیدیه» با نگاهی به ماجرای قصاص، زندگی امیر و ترانه را روایت می‌کند، فیلمی که به نظر می‌رسد در نوع روایت خود برای جذب مخاطب خاص و عام دچار نوعی سردرگمی است.

نگاهی کوتاه به فیلم «سرخپوست» ؛ وقتی همه چیز خوب است جمعه 19 بهمن 1397 18:24

نگاهی کوتاه به فیلم «سرخپوست» ؛ وقتی همه چیز خوب است

سرخپوست فیلم کارگردان است، هوشمندانه و از روی تعقل پیش رفته، شخصیت پردازی کرده و با ظرافت تمام کاراکتری خلق کرده است.

درباره «متری شیش و نیم»/ پختگی در کارگردانی توقف در فیلمنامه نویسی جمعه 19 بهمن 1397 18:15

درباره «متری شیش و نیم»/ پختگی در کارگردانی توقف در فیلمنامه نویسی

سرگرد صمد مجیدی که مشکلاتی را در زندگی زناشویی خود دارد در پی یافتن ناصر خاکزاد یکی از سرکردگان توزیع مواد مخدر است. کشمکش سرگرد با همکارانش و رویارویی او با ناصر پس از دستگیری ماجراهای متفاوتی را رقم می زند.

موضوع «بیست و سه نفر» هیچوقت کهنه نمی‌شود جمعه 19 بهمن 1397 18:04

موضوع «بیست و سه نفر» هیچوقت کهنه نمی‌شود

«بیست و سه نفر» وام‌دار یک موضوع مستند و واقعی است که از قصه آن فیلم مستند هم ساخته شده و حالا این قصه که در ورژن مستند قرار گرفته و در قالب یک فیلم سینمایی ثبت شده از اهمیت بسیاری برخوردار است.

قصر شیرینی که میرکریمی بنا کرد/ پدر علیه پدر جمعه 19 بهمن 1397 17:39

قصر شیرینی که میرکریمی بنا کرد/ پدر علیه پدر

آخرین ساخته رضا میرکریمی فیلمی در تکریم خانواده است، خانواده‌ای که حتا داس مرگ هم نباید اعضا آن را از هم جدا کند.

تختی قهرمانی که باز هم ناشناخته باقی ماند پنجشنبه 18 بهمن 1397 12:36

تختی قهرمانی که باز هم ناشناخته باقی ماند

بهرام توکلی هم مانند محمدحسین مهدویان در فضاسازی و روایت کردن قصه در لانگشات، کارگردان چیره دستی است ولی وقتی قرار است به یک کاراکتر نزدیک شود و روابط انسانی و دراماتیک را به شکلی تاثیر گذار به تصویر بکشد از تعریف کردن قصه خود درمیماند.

یادداشت‌های کوتاهی درباره ۳ فیلم «۲۳ نفر»، «حمال طلا» و «طلا» چهارشنبه 17 بهمن 1397 17:40

یادداشت‌های کوتاهی درباره ۳ فیلم «۲۳ نفر»، «حمال طلا» و «طلا»

“طلا” فیلم تازه پرویز شهبازی گرچه خوش‌ساخت است و اجرای نسبتا قابل قبولی دارد، ولی با سطح کیفی نفس عمیق، عیار ۱۴ و حتی دربند فاصله دارد و توقع از شهبازی را برآورده نمی‌کند. یک قصه معمولی که به نظر شتابزده نوشته شده و باگ‌های منطقی در فیلمنامه کم ندارد.

نگاهی به فیلم «طلا» / گره های متعدد اما سست چهارشنبه 17 بهمن 1397 17:27

نگاهی به فیلم «طلا» / گره های متعدد اما سست

اگر «مالاریا» را یکی از ضعیف ترین فیلم های کارنامه پرویز شهبازی به شمار آوریم، «طلا» می تواند بازگشت نسبتاً قابل قبول این کارگردان به فیلم های بهترش تلقی شود اما به باور من فیلمنامه ی این اثر در قیاس با کارهای شاخص و درخشان شهبازی چون «نفس عمیق»، «عیار ۱۴» و حتی «دربند» سر و گردنی پایین تر قرار می گیرد.

نگاهی به کارنامه علی نصیریان به بهانه بازی اش در «مسخره باز» چهارشنبه 17 بهمن 1397 16:56

نگاهی به کارنامه علی نصیریان به بهانه بازی اش در «مسخره باز»

من هنوز متأسفانه فیلم «مسخره باز» واپسین بازی به نمایش درآمده استاد علی نصیریان را ندیده‌ام ولی از آنها که دیده‌اند، شنیده‌ام که بازی غیرمتعارفی از وی در این فیلم نقش بسته است و مگر جز این باید انتظار داشت؟ علی نصیریان است و کوهی از تجربه. هم روی صحنه و هم جلوی دوربین؛ یکی از استوانه‌های قرص و محکم تئاتر کلاسیک و سینمای ایران. در واقع آنها چندنفر بودند؛ نصیریان، انتظامی، مشایخی، فنی‌زاده و... که با ورودشان به سینما، در اواخر دهه 1340 با فیلم «گاو»، معیار‌های بازیگری سینمای ایران را تغییر دادند و برای نخستین بار که نه، به‌عنوان نخستین تجربه موفق، تماشاگر را با نوعی دیگر از بازیگری آشنا کردند.

عزرائیل و مسخره بازی در یک روز نارنجی! چهارشنبه 17 بهمن 1397 03:30

عزرائیل و مسخره بازی در یک روز نارنجی!

پنجمین روز جشنواره، نمایش فیلم‌هایی با موضوع خشونت خانگی، قتل ناموسی، عذاب وجدان، قصاص و بخشش یا اعدام بود:

«دیدن این فیلم جرم است»/ نسخه ی ضعیف تر آژانس شیشه ای چهارشنبه 17 بهمن 1397 01:08

«دیدن این فیلم جرم است»/ نسخه ی ضعیف تر آژانس شیشه ای

دیدن این فیلم جرم است برای اکثر تماشاچی های حرفه ای سینما، یک بازسازی ضعیف از آژانس شیشه ای ابراهیم حاتمی کیا است که برای مخاطب دهه ۹۰ ساخته شده است.