چهارشنبه , ۲۶ دی, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 64
نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

رویکرد فیلمساز، نگاه سرد و بی رحمانه ای است که زندگی را در سخت ترین و ناامیدترین شکل ممکن تصویر می کند.

نگاهی به فیلم «ایده اصلی» / بهران رادان شبیه گرگ وال استریت شد چهارشنبه 17 بهمن 1397 01:03

نگاهی به فیلم «ایده اصلی» / بهران رادان شبیه گرگ وال استریت شد

در مورد فیلم بحث‌های زیادی وجود دارد اما تم سوداگری اقتصادی، در این قواره در سینمای مطرح می‌شود و از این حیث ایده بکری را در سینمای ایران مطرح می‌کند که نسبت به کلیشه‌های رایج فیلم متفاوت‌تری است.

یادداشتی بر فیلم یلدا به کارگردانی مسعود بخشی / باز هم قصه قصاص دوشنبه 15 بهمن 1397 21:15

یادداشتی بر فیلم یلدا به کارگردانی مسعود بخشی / باز هم قصه قصاص

یلدا با پی رنگ نخ نمای قصاص وبخشش دورنمای کلیشه وتکراری دارد.کیفر(حسن فتحی)،دهلیز(بهروز شعیبی) و…خیلی دور که نرویم همین مجموعه ماه عسل با حال وهوای ماه رمضان نمونه های قابلی در انتخاب همین موضوع وپی رنگ بوده اند.اتفاقا بستر روایتی یلدا هم یک شوی تلویزیونی انتخاب شده وقرار است مخاطب موضوع را در قالب یک برنامه تلویزیونی پُرمخاطب دنبال کند

من صدرعاملی دیگر پانزده سال ندارم دوشنبه 15 بهمن 1397 21:06

من صدرعاملی دیگر پانزده سال ندارم

فیلم یک ایده مرکزی خوب داشته ولی تا پایان در همان ایده مرکزی باقی می­ماند و یک سانتیمتر جلوتر هم نمی­رود و اجرای فاجعه بار صدرعاملی برای این قصه ناقص، ضعیف­ترین کار او را در کارنامه پر و پیمانش ثبت می­کند.

نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»/ فاصله از فیلمهای آپارتمانی و ورود به میدان سینما دوشنبه 15 بهمن 1397 18:47

نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»/ فاصله از فیلمهای آپارتمانی و ورود به میدان سینما

سالهاست بخش عمده‌ای از سینما درگیر فیلمهای آپارتمانی است که داعیه سینمای اجتماعی و انسانی دارند اما «شبی که ماه کامل شد» سالها از این شکل فاصله گرفته و پا به عرصه واقعی سینما گذاشته است

نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»/ روشنفکران؛ ذلیل، بی‌خاصیت و عقده‌ای هستند؟ دوشنبه 15 بهمن 1397 18:30

نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»/ روشنفکران؛ ذلیل، بی‌خاصیت و عقده‌ای هستند؟

اگر طبقه متوسط تیپیکال روشنفکر آنچنان که در ناگهان درخت می‌بینیم بچه ننه و ننر هستند،‌ ادعاهای بعدی روشنفکران برای چیست؟

تغییر در ساختار مدیریتی سینمای ایران حق چه کسی است؟ دوشنبه 15 بهمن 1397 16:54

تغییر در ساختار مدیریتی سینمای ایران حق چه کسی است؟

یک کارگردان فیلم کوتاه و رئیس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران معتقد است تصمیماتی که سینمای جوان را تبدیل به یک اداره‌ لحظه‌ای برای انجام کار ارباب رجوع کند، از اساس اشتباه است.

پالتو شتری یا لباس جدید پادشاه عریان دوشنبه 15 بهمن 1397 15:32

پالتو شتری یا لباس جدید پادشاه عریان

پالتو شتری پیکان انتقادش را به سمت طبقه متوسط شبه روشنفکر گرفته است، طبقه ای که در طول چند دهه گذشته جایگاه خاصی را در رخداد‌های فرهنگی و سیاسی جامعه به خود اختصاص داده است.

نگاهی به سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر/ خوب، بد، زشت دوشنبه 15 بهمن 1397 15:28

نگاهی به سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر/ خوب، بد، زشت

سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر مانند سالاد فصلی است که تا این روزهای جشنواره همه‌نوع فیلمی در آن می‌توان دید، بدون اینکه ارزش‌های هنری همسانی داشته باشند؛ مجموعه‌ای از فیلم بد، خوب و زشت.

وقتی کلید اسرار در چاه خلا می افتد دوشنبه 15 بهمن 1397 03:03

وقتی کلید اسرار در چاه خلا می افتد

ژانر فیلم هم مانند فیلمنامه­ اش چند پاره است. حمال طلا با یک مقدمه اکشن شروع می­شود، با کمدی گروتسک ادامه پیدا کرده و در پایان با یک ملودرام آبکی نیمه­ کاره رها می­ شود.

ردخون: دنباله ای نسبتا قابل دفاع برای یک فیلم عالی دوشنبه 15 بهمن 1397 02:52

ردخون: دنباله ای نسبتا قابل دفاع برای یک فیلم عالی

د خون در مقایسه با ماجرای نیمروز، اثری قابل قبول است و نقاط قوت آن به نقاط ضعفش می چربد. رد خون از بسیاری جهات نتوانسته از ماجرای نیمروز سبقت بگیرد، ولی با این حال از بسیاری از فیلم‌های جشنواره به مراتب جلوتر است.

غافلگیرکننده و جذاب/ نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد» یکشنبه 14 بهمن 1397 19:12

غافلگیرکننده و جذاب/ نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»

داستانی که به یک عاشقانه ناآرام می ماند. ابتدا همه چیز خوب و خوش و در ادامه به تدریج همه چیز رنگ می بازد و با موج شدیدی از خشونت، ترس، اضطراب و وحشت همراه خواهیم شد که شکل پرداخت سینمایی آن، فیلم را به کامل ترین فیلم نرگس آبیار تبدیل کرده است.

«مسخره باز»؛ خلاقانه و وامدار تئاتر ابزورد یکشنبه 14 بهمن 1397 18:59

«مسخره باز»؛ خلاقانه و وامدار تئاتر ابزورد

“مسخره‌باز” یک فیلم تجربی متفاوت است که به پشتوانه سابقه تئاتری کارگردانش، از حیث محدودیت لوکیشن کاملا به یک نمایش شباهت دارد که مدیوم سینما و تقطیع نماها به آن وارد شده‌است.

«بنفشه آفریقایی»؛ در ستایش عشق و اخلاق و خانواده یکشنبه 14 بهمن 1397 18:55

«بنفشه آفریقایی»؛ در ستایش عشق و اخلاق و خانواده

بنفشه افریقایی، یک فیلم انسانی است، آرام، لطیف و با حالِ خوش‌. بدون داد و فریاد و عصبیت. فیلم بر پایه یک موقعیت انسانی کمیاب، دشوار و پیچیده بنا شده که کاراکترها به آن دچار می‌شوند.

نگاهی به فیلم «قصر شیرین» / اینجا چراغی روشن است یکشنبه 14 بهمن 1397 18:51

نگاهی به فیلم «قصر شیرین» / اینجا چراغی روشن است

(قصر شیرین) بازگشتی مقتدر از رضا میرکریمی به سینمای داستانگو است با اجزای هنرمندانه و ظریف ، از فیلمنامه ای به شدت استاندارد تا بازی های کنترل شده و در راس آن بازی های اعجاب انگیز دو کودک فیلم .

نگاهی به فیلم «ناگهان درخت» / ترنم موزون حزن یکشنبه 14 بهمن 1397 18:45

نگاهی به فیلم «ناگهان درخت» / ترنم موزون حزن

دنیای ناگهان درخت دنیایی درهم آمیزی شده با یاس و امیدواری است. جهانی پیرامون رفتن و ماندن و بینابین نیستی و زندگی است. دنیایی آکنده از عشقها، انتظارها، دلواپسی ها، نومیدی ها و دلتنگی ها.

درباره قصر شیرین / مردی که بازنده است یکشنبه 14 بهمن 1397 18:42

درباره قصر شیرین / مردی که بازنده است

بعد از فیلم های اخیر میرکریمی قصر شیرین یک تجربه ی امیدوارانه است. یک فیلم جاده ای خوش ریتم و چشم نواز که می رود تا خاطره ی خوب “خیلی دور خیلی نزدیک” را تا حدی دوباره زنده کند.

نگاهی به فیلم «قصر شیرین»/ قصر شیرینی که میرکریمی از خود به یادگار گذاشت یکشنبه 14 بهمن 1397 18:36

نگاهی به فیلم «قصر شیرین»/ قصر شیرینی که میرکریمی از خود به یادگار گذاشت

قصر شیرینی که میرکریمی امسال بنا کرده یک سر و گردان بالاتر از کارهای پیشین اوست و حتی یک سکانس یا دیالوگ اضافی در فیلم دیده نمی‌شود.

نگاهی به فیلم «مسخره‌ باز»/ ماکتی از تئاتر که روی پرده سینما می‌رود یکشنبه 14 بهمن 1397 18:30

نگاهی به فیلم «مسخره‌ باز»/ ماکتی از تئاتر که روی پرده سینما می‌رود

«مسخره‌باز» همایون غنی‌زاده ماکتی است از مختصات یک تئاتر که روی پرده سینما می‌رود اما فیلم نیست.

«جان دار»؛ جاندار و بی‌پایان یکشنبه 14 بهمن 1397 00:30

«جان دار»؛ جاندار و بی‌پایان

“جان‌دار” موضوع تازه‌ای ندارد؛ قتل و قصاص. فیلم‌های زیادی از گدشته تا امروز در سینمای ایران یادمان هست که با این موضوع ساخته شده‌اند. تفاوتشان اما در زاویه نگاهشان به ماجرا، پرداخت قصه و موقعیت‌های متفاوتی است که کاراکترهای را در آن قرار می‌دهند.

شبی که ماه کامل شد؛ یک عاشقانه ناآرام یکشنبه 14 بهمن 1397 00:26

شبی که ماه کامل شد؛ یک عاشقانه ناآرام

فیلم تازه نرگس آبیار-شبی که ماه کامل شد- یک عاشقانه است در دل خشونت افراطی. یک داستان پرتنش از یک ماجرای ملتهب معاصر. آبیار قصه‌اش را روان روایت می‌کند و توانسته به لحنی متناسب با ماهیت قصه دست یابد. فیلم پر از جزئیات مفید است، غافلگیری‌ها و تعلیق‌های حساب شده دارد، اطلاعات را سرصبر و به موقع منتقل می‌کند و با وجود زمان طولانی، ریتم مناسبی دارد و خسته‌کننده نیست.