جمعه , ۱۳ تیر, ۱۴۰۴
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 14
چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

نمایش‌نامه‌ی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استره‌لر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایش‌نامه را به‌صحنه برده‌اند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمه‌ی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداخته‌اند. ترجمه‌ی این مطلب را در ادامه می‌خوانید.

خطابه اجرا: بازگرداندن تئاتر به آنچه از آن گریخته بود جمعه 3 آبان 1398 00:00

خطابه اجرا: بازگرداندن تئاتر به آنچه از آن گریخته بود

خطابه اجرا خدمتگزار علم و تاریخ نیست، بلکه از پژوهش و خطابه کمک می‌گیرد تا به شیوه‌ای هنرمندانه علیه وضعیت موجود اعتراض کند. به همین جهت خطابه اجرا می‌تواند مدیومی به‌شدت سیاسی باشد. اما بااین‌همه خطابه اجرا نمی‌خواهد یک نمایش باشد؛ تئاتر تازه‌ای است که نخواسته – و برای این نخواستن تلاش کرده- تئاتر باشد، چون نمایش را به امر واقع تبدیل می‌کند.

«مجوز اجرا» در گرو معرفی «ضامن»/ آقای وزیر از «تئاتر» خبر دارید؟ دوشنبه 29 مهر 1398 00:00

«مجوز اجرا» در گرو معرفی «ضامن»/ آقای وزیر از «تئاتر» خبر دارید؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی دولتی تئاتر قوانین جدیدی تصویب کرده که براساس آن فرآیند دریافت مجوز برای اجرای تئاتر، شبیه دریافت وام بانکی به ارائه ۳ ضامن رسمی نیازمند است!

تحدید تئاتری‌ها با آیین‌نامه‌ای بیگانه با قانون اساسی یکشنبه 28 مهر 1398 00:00

تحدید تئاتری‌ها با آیین‌نامه‌ای بیگانه با قانون اساسی

دولت آیین‌نامه‌ای در حوزه مجوزهای تئاتری ارائه داده است که بیش از آنکه یاری‌رسان تئاتری‌ها باشد، بیشتر مانع هنرمند است و با اصول قانون اساسی همخوانی ندارد.

تئاتری‌ها دست به دامان اینستاگرامی‌ها/ تراژدی در حال تکمیل است! سه شنبه 16 مهر 1398 00:00

تئاتری‌ها دست به دامان اینستاگرامی‌ها/ تراژدی در حال تکمیل است!

این روزها بحث حضور یک چهره اینستاگرامی و همچنین یکی از برندگان «عصر جدید» بر صحنه تئاتر، زنگ خطر جدیدی را برای تئاتر ایران به صدا درآورده؛ خطری که پیش‌تر نیز نشانه‌هایش مشهود بود.

آنکه می‌داند/ آنکه نمی‌داند پنجشنبه 11 دی 1348 03:29

آنکه می‌داند/ آنکه نمی‌داند

وضعیت تئاتر نسل جوان به نحوی است که می‌توان دریافت بخش مهمی از کارگردانان جوان اشرافی به ساختار و داشته‌های پیش از خود ندارند و آنان بر اساس احساسات خود آفرینش می‌کنند؛ در این بین محمد صائبی و نمایش «تصعید» او یک استثنا به حساب می‌آید.

درباره اوضاع اين روزهای بازيگری در تئاتر/ سودای سود و صحنه چهارشنبه 16 مرداد 1398 00:00

درباره اوضاع اين روزهای بازيگری در تئاتر/ سودای سود و صحنه

وضعيت آموزش بازيگري زماني جذاب‌تر مي‌شود كه بيشتر اساتيد دانشگاهي اقدام به آموزش خارج از دانشگاه مي‌كنند. آنان فضاي بيرون از دانشگاه را مشتاقانه‌تر مي‌بينند و در فضايي محدودتر، تعداد بيشتري بازيگر را وارد چرخه تئاتر مي‌كنند. بازيگراني كه بيش از آنكه بخواهند در تئاتر باشند، به فكر مديوم‌هاي اشتهارآورتر هستند.

یادداشتی از هادی مرزبان برای سالمرگ محمود استاد محمد/ نوشته‌هایش سرشار از بوی کاهگل بود شنبه 5 مرداد 1398 00:00

یادداشتی از هادی مرزبان برای سالمرگ محمود استاد محمد/ نوشته‌هایش سرشار از بوی کاهگل بود

سوم مرداد همزمان است با سالمرگ محمود استاد محمد، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر ایران؛ هنرمند باسابقه‌ای که شش سال پیش بعد از مدت‌ها بیماری چشم از جهان فروبست و تئاتر ایران را با خاطره و آثارش تنها گذاشت.

خنده بر درد دردمندان دواست چهارشنبه 2 مرداد 1398 00:00
نوشته ای بر نمایش مولن روژ

خنده بر درد دردمندان دواست

مولن روژ ادامه روند مخرب تئاتری‌ست که پیش‌ترها با اعتراض و پیش‌آگهی به ادامه‌اش، بارها گفته شد و حالا امروز این رسمی متداول، برای اغلب گروه‌های نمایشی‌ست که به بهانه‌ی تورم اقتصادی، با موضوعیتِ متناقض، تئاتر بورژوازی تولید کنند که برای ترسیم دانشجوی بی‌پولی که پیزرن پولدار را می‌کشد، ویا سگ دزدانی که حتی از کرم لجن‌بودنِ خود ابایی ندارند، با ترفند دکوری پرهزینه، چند برابر بهای تعریف شده‌ی یک تئاتر را، دریافت کنند.

در باب مديريت تئاتر شهر / مديريت ايده‌آليستی، مديريت رئاليستی دوشنبه 31 تیر 1398 00:00

در باب مديريت تئاتر شهر / مديريت ايده‌آليستی، مديريت رئاليستی

سعيد اسدي ساختار مديريتي تئاتر شهر را يك سال پس از دريافت حكمش تغيير مي‌دهد و براي آن يك آيين‌نامه داخلي مدون مي‌كند. آيين‌نامه توسط رسانه‌ها منتشر مي‌شود و البته مورد انتقادهايي قرار مي‌گيرد. انتقادهايي كه سعيد اسدي چندان نمي‌پذيرد و پيش‌تر نيز در نشست خبري خود آن را نوعي نقشه راه براي رسيدن به استقلال مالي تئاتر شهر برمي‌شمرد؛ نقطه‌اي كه مي‌توان گفت محل آشوب‌هاي فيزيكي و محتوايي تئاتر شهر است.

تئاتری‌ها در شب «فردوس كاويانی» كجا بودند؟ چهارشنبه 26 تیر 1398 00:00
باز هم برگزاری گراميداشت يك تئاتری توسط «خانه سينما»

تئاتری‌ها در شب «فردوس كاويانی» كجا بودند؟

گويي فردوس كاوياني در ايران تئاتر كار نكرده، زماني هم كه در آلمان مشغول به تحصيل بوده لابد سينما مي‌خوانده نه تئاتر. اين نقطه جايي است كه آقايان خانه تئاتر بايد به خودشان بيايند و دست از مشغوليت‌هاي شخصي بكشند -لازم شد به تك‌تك موارد مثل معرفي به بنياد ملي نخبگان اشاره ‌كنم- اينجا ديگر پاي پنهان ماندن يك عمر تلاش و عرق ريختن هنرمند روي صحنه در ميان است. اگر از كنار اين جزييات به سادگي عبور كنيد، تاريخ كليت شما را انكار خواهد كرد.

تئاتر تهران در محاصره تئاتر اَکابری سه شنبه 18 تیر 1398 13:10

تئاتر تهران در محاصره تئاتر اَکابری

تئاتر تهران این روزها ارزش دیدن ندارد. بی‌سوادی در اجرا موج می‌زند و متأسفانه شخصیت‌هایی که می‌توانند به اثر هنری مشروعیت ببخشند، خود را در دام این بی‌سوادی انداخته و به آن مشروعیت می‌دهند.

سرطانی به نام بلیت مهمان سه شنبه 11 تیر 1398 17:09

سرطانی به نام بلیت مهمان

این روزها آمار و ارقام فروش نمایش‌های نشان می‌دهد فاجعه‌ای به نام بلیت میهمان وجود دارد، فاجعه‌ای که نشان می‌دهد فقدان کیفیت آثار نمی‌تواند گیشه یک نمایش را تضمین کند.

نگاهی به اوضاع اين روزهای هنرهای نمايشی كه بی‌شباهت به ميدان سيداسماعيل نيست /آرزوهای بر باد رفته سه شنبه 4 تیر 1398 00:00

نگاهی به اوضاع اين روزهای هنرهای نمايشی كه بی‌شباهت به ميدان سيداسماعيل نيست /آرزوهای بر باد رفته

اين «صندلي» اين «ميدان» بايد كه نشيمنگاه و ميدان هنرمندي جهان ديده و سرد و گرم چشيده‌اي باشد، صادق، صميمي، هنرشناس، انسان‌شناس، گرانسنگ و سينه‌سوخته و زحمت كشيده و زبان بي‌زبانان زمانه. يا حداقل شخصيتي با اين توان هنرمندانه كه لااقل سه، چهار كار ماندگار؛ كتاب، مقاله، نظر، نقد و تحليل هنرمندانه و قابل قبول صاحب نظران هنرشناس امروز خود را به دنياي هنر عرضه كرده و ماندگار به يادگار گذاشته باشد.

درد و حرف زمانه خود را از عمق جان شناخته باشد.

درباره وضعيت اين روزهای خانه تئاتر/ ساكنان سياره‌ ديگر دوشنبه 3 تیر 1398 00:00

درباره وضعيت اين روزهای خانه تئاتر/ ساكنان سياره‌ ديگر

در اثبات وضعيت خنثي، بي‌خاصيت يا منفي عملكرد يك نهاد همين بس كه نه تنها وقتي هيات‌مديره يكي از كانون‌هايش كه حتي اگر تمام اعضاي هيات‌مديره اصلي‌اش هم استعفا دهند، ذره‌اي خلل در هيچ امري ايجاد نمي‌شود، هنرمندان تئاتر و گروه‌هاي تئاتري در جهان ديگر مشغول كارند و اعضاي خانه تئاتر با ساختمان خوش‌آب‌ورنگ نو نوارشان در سياره‌اي ديگر.

عروس مردگان / از موزیکال‌های که داشتیم تا موزیکال‌هایی که داریم دوشنبه 3 تیر 1398 00:00

عروس مردگان / از موزیکال‌های که داشتیم تا موزیکال‌هایی که داریم

تئاتر صد ساله ایران چندان با موزیکال‌بودگی غریب نیست. روزگاری سیاست حاکمیت وقت ساخت اپرت‌های ملی‌گرایانه می‌شود و روزی دیگر تمایل به ساختن موزیکال‌های پرزرق‌وبرق سرگرمی‌ساز؛ اما مسأله این است که چرا در این میانه تاریخ تئاتر فراموش می‌شود.

نقش «ترجمه» بر صحنه تئاتر یکشنبه 2 تیر 1398 14:09

نقش «ترجمه» بر صحنه تئاتر

با افزایش حجم تعداد آثار ترجمه شده در دهه اخیر، سیاست‌هایی هم برای آن تعریف شد و تاحدودی خط‌ومشی پیدا کرد. مثلا برخی مترجمان مصمم شدند سراغ آثار و نویسندگان توانایی بروند که بنا به دلالیل جغرافیایی‌شان یا سیاسی‌ و اجتماعی‌شان هنوز شهره نشده‌اند. به‌عنوان نمونه نشر «نِی» در مجموعه «دورتادور دنیا» سیاستش را بر این گذاشت که توجه ویژه‌ای بر این گونه متون داشته باشد. همچنین نشر «بیدگل» مجموعه آثاری را از این قبیل به دست انتشار گرفت.

مروری بر ردپای محکم یک درام‌نویس فرانسوی در تئاتر ایران / به دنبال فلوریان زلر سه شنبه 28 خرداد 1398 00:00

مروری بر ردپای محکم یک درام‌نویس فرانسوی در تئاتر ایران / به دنبال فلوریان زلر

متن‌های زلر همگی ضمن داشتن ساختارهای قابل پذیرش و حتی بکر و تازه اما همچنان تأکیدشان بر محتوایی است که در آن شناخت قابل تعمیمی از انسان معاصر را پیش‌روی مخاطبانش قرار می‌دهد و در آن به ضرورت و اقتضای زمان و مشکلاتش به‌گونه‌ای دارد پاسخ می‌دهد و فرقی هم نمی‌کند که تراژدی یا کمدی‌های زلر اجرا شوند. زلر یک شخصیت جهانی دارد؛ هم به دلیل نشر رمان‌ها و هم نمایش‌نامه‌هایش امروز چهره ادبی و هنری شناخته‌شده‌ای در کل جهان است و شاید این روزها خبر ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش به این شهرت و فراگیرشدن نامش کمک بیشتری کرده باشد.

بايد به حال «تئاتر آزاد» يا کمدی معاصر ايران گريست سه شنبه 28 خرداد 1398 00:00

بايد به حال «تئاتر آزاد» يا کمدی معاصر ايران گريست

من که پس از سال‌ها دوري از فضاي کمدي‌هاي عاميانه اين روزگار و با اميد تجربه دوباره حداقل يک کمدي بومي و احتمالا نزديک به معيارها و شعارهاي اخلاقي رايج اين روزگار ميهنم، به تماشاي اين نمايش رضايت داده بودم، با شروع صحنه اول، با چنان وضعيت هولناکي مواجه شدم که قبول تماشا و تحمل آن، تا به انتها جز به پشتوانه کنجکاوي پژوهشي‌ام براي فهم شرايط و درک ابعاد فاجعه فرهنگي در حال وقوع در کشورم، آن‌هم در پوشش تئاتر و نمايش، برايم مقدور نبود.

یادداشتی از محمدرضا الوند/ دو مبارزنمای مشروطه‌چی قاجار در مسلخ سه شنبه 28 خرداد 1398 00:00

یادداشتی از محمدرضا الوند/ دو مبارزنمای مشروطه‌چی قاجار در مسلخ

محمدرضا الوند «چشم به راه میرغضب» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسین کیانی را یک نقیضه‌نگاری تازه از نمایشنامه «در انتظار گودو» خوانده و می‌گوید: کیانی در این نمایش دو مبارزنمای مشروطه‌چی دوران قاجار را به مسلخ کشیده که منتظر آمدن جلاد و بریدن سرهاشان، زمان می‌گذرانند.

دنیایی آمیخته به پنهان‌کاری / نگاهی تحلیلی به دو نمایشنامه «آن سوی آینه» و «دروغ» فلوریان زلر سه شنبه 28 خرداد 1398 00:00

دنیایی آمیخته به پنهان‌کاری / نگاهی تحلیلی به دو نمایشنامه «آن سوی آینه» و «دروغ» فلوریان زلر

فلوریان زلر در دو نمایشنامه‌ آن سوی آینه و دروغ درونمایه‌ها، شخصیت‌ها، دغدغه‌ها، حتی فضا و پیرنگی یکسان را انتخاب کرده است و با تکنیک‌های متفاوتی به سراغ آن‌ها رفته است.