جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 16
به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

به مناسبت حضور اینفلوئنسرها بر صحنه تئاتر؛ در غیاب تئاتر تجربی و تاثیرگذار

حضور این افراد هنگامی بحث‌برانگیز می‌شود که بسیاری از اهالی تئاتر حذف و کنار گذاشته شده‌اند، همچنین بسیاری از دانشجویان و مشتاقان بازیگری با اینکه دوره‌های لازم را برای بودن در صحنه گذرانده‌اند، بنا به دلایل غیرتئاتری مجبورند به شغلی دیگر روی بیاورند.

یادداشتی برای نمایش «سس توت‌ فرنگی»/ خرده خیانت‌های زن و شوهری در لواسان پنجشنبه 25 مرداد 1397 16:17
به کارگردانی مهدی پاشایی

یادداشتی برای نمایش «سس توت‌ فرنگی»/ خرده خیانت‌های زن و شوهری در لواسان

هیچ‌چیز مثل مرگ تازه نیست، گوارای وجودت؛ زنده‌یاد حمید سمندریان. شهر پر از زمزمه و همهمه و دویدن و سرعت و هجوم وحشت، مملو از آسیب‌ها و دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی و نبودن روزنه‌ای برای بروز، مدام حرکت و تشنج؛ تنها سبک ثابت زیستن که در میان شهرنشینان قابل تصور است.

به بهانه اجراي گروه «ياس تمام» در ژاپن / تا يك بشماريد جهاني شده‌ايم سه شنبه 16 مرداد 1397 03:03

به بهانه اجراي گروه «ياس تمام» در ژاپن / تا يك بشماريد جهاني شده‌ايم

زهرا صبري، سرپرست گروه تئاتر «ياس تمام» اعلام كرد كه اين گروه در جديدترين تجربه جهاني خود نمايش «تا يك بشمار» را در فستيوال عروسكي «ئيدا» در كشور ژاپن روي صحنه مي‌برد.

به بهانه اجرای نمایش «شپش» نوشته و کار کورش نریمانی/ یک اتفاق برای نمایش کمدی فردا یکشنبه 14 مرداد 1397 21:30

به بهانه اجرای نمایش «شپش» نوشته و کار کورش نریمانی/ یک اتفاق برای نمایش کمدی فردا

«شپش می‌تواند بنا بر دلیلی کاملا متفاوت و فرامتنی، اتفاق تازه‌ای در روال کاری کورش نریمانی محسوب شود و بنا بر همین دلیل متفاوت، بیش و پیش از آنکه برای تماشاگران عام و خاص دیدنی باشد، برای مدیران تئاتر، اهالی تئاتر، استادان و فعالان و برگزارکنندگان کارگاه‌های آموزش تئاتر و بازیگری، دیدنی و درس‌آموز است.

آیا امیدی به پایان کابوس‌ها و آشفتگی‌ها در خانه‌ی تئاتر وجود دارد؟ شنبه 13 مرداد 1397 14:40

آیا امیدی به پایان کابوس‌ها و آشفتگی‌ها در خانه‌ی تئاتر وجود دارد؟

مجید گیاه‌چی: دوستان ما در خانه تئاتر ۱۸ سال است به حرکت‌های حلزونی خو گرفته‌اند و نمی‌توانند ترک عادت کنند. تکرار مکررات بی‌حاصل و غیر روشمند به‌شدت رایج است.

چه کسی بذر دستمزدهای نامتعارف در تئاتر را کاشت؟ جمعه 12 مرداد 1397 18:22

چه کسی بذر دستمزدهای نامتعارف در تئاتر را کاشت؟

صنف تهیه‌کنندگان سینمای ایران تصمیم گرفته است با دستمزدهای نامتعارف بازیگران سینما مقابله کند؛ اما آیا گروهی برای مقابله با دستمزد نامتعارف بازیگران تئاتر هم اقدام می‌کند؟

منتظر تئاتر زندان باشيم؟ سه شنبه 2 مرداد 1397 17:36
برسد به دست نماينده شوراي شهر

منتظر تئاتر زندان باشيم؟

اجراي تئاتر در زندان اتفاق تازه‌اي نيست. براي نمونه سابقه اين شكل از ارايه و اجراي نمايش در ايتاليا به دهه‌هاي ٧٠ و ٨٠ بازمي‌گردد و نتايج اين شيوه تا امروز موفق به جلب نظر نهادهاي دولتي و غيردولتي شده است‌. تئاتر در زندان در حال حاضر به عنوان يكي از ابزارهاي مرسوم «بازگرداندن فرد به اجتماع» شناخته مي‌شود. براي نمونه مي‌توان به فعاليت‌هاي گروه «فورتتزا» كه آرماندو پونتزو٭، در سال ١٩٨٨ و در زندان «ولترا» بنيان گذاشت، اشاره كرد. اما مساله اين يادداشت پرداختن به تئاتر زندان و ضرورت توجه مسوولان حوزه‌هاي شهري، سازمان زندان‌ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي به موضوع نيست.

پدر تئاتر ایران یک جان به گالیله بدهکار ماند جمعه 22 تیر 1397 14:39
به مناسبت ششمین سالگرد درگذشت سمندریان؛

پدر تئاتر ایران یک جان به گالیله بدهکار ماند

شش سال گذشت از روزهای نبودن «حمید سمندریان» هنرمندی که صحنه تئاتر را در ایران جلا بخشید، امروز این هنر با باقی مانده دانشجویانش سرپامانده است.

ای‌کاش جشنواره تئاتر فجر همچنان آیین‌نامه نداشت! جمعه 15 تیر 1397 15:02

ای‌کاش جشنواره تئاتر فجر همچنان آیین‌نامه نداشت!

ای‌کاش شهرام کرمی تلاشی برای تصویب و انتشار این آیین‌نامه نمی‌کرد؛ ای‌کاش جشنواره همچنان هیچ دستور‌العملی نداشت. انتشار این آیین‌نامه صرفاً تلاش برای قانونی‌کردن همه رفتارهای فاقد قانون و گاه حتی فاقد منطق برگزارکنندگان جشنواره به‌نظر می‌رسد.

همه چیز درباره آقای چهارشنبه 13 تیر 1397 18:41

همه چیز درباره آقای "ع"

آرش عباسی در نمایش تازه خود عقب‌گرد می‌کند. او لذت دیدن دیالوگ‌های جذاب را به یک مونولوگ کم‌تحرک و یک احمد مهرانفر سقوط کرده را از مخاطبش می‌گیرد. «همه چیز درباره آقای ف» یک عقب‌گرد برای نویسنده جوانی چون عباسی است.

قفل سكوت را بشكن چهارشنبه 13 تیر 1397 03:04
تغيير مديريت در تئاترشهر و ادامه يك ماجرا

قفل سكوت را بشكن

مراسم توديع و معارفه مديران سابق و جديد مجموعه تئاتر شهر پشت درهاي بسته، دور از چشم خبرنگاران به‌صورت خصوصي برگزار شد اما روابط عمومي اداره كل هنرهاي نمايشي با ارسال گزارش كامل اين جلسه امكاني به دست داد تا يك بار ديگر با مساله‌اي مهم در تئاتر شهر مواجه شويم. به اين دليل كه معمولا سابقه نداشته پيمان شريعتي گلايه‌هاي خود را در طول دوران مسووليت رسانه‌اي كند اما در آخرين روز حضور به عنوان مدير تئاترشهر سرانجام قفل سكوت شكست.

هرز‌رفتن‌های دل‌انگیز سه شنبه 12 تیر 1397 17:04
یادداشت برای نمایش پرتی

هرز‌رفتن‌های دل‌انگیز

«پرتی» از آن دست اجراهایی است که انگار غایتی برای خود متصور نیستند. تکه‌ای از زندگی روزمره را رَج زده‌اند و مدام از فرط ملال یا رهایی از آن، تکرارش می‌کنند. حال اگر روایتی باشد از زیست و زمانه دخترانی که در یک خوابگاه دانشجویی، به اجبار روزگار می‌گذرانند و عادی‌ترین لحظات را به پرشورترین مباحثات تبدیل می‌کنند.

تئاتر خصوصی دکانی شده که دلال‌بازی‌ها آنجا اتفاق می‌افتد سه شنبه 12 تیر 1397 11:36

تئاتر خصوصی دکانی شده که دلال‌بازی‌ها آنجا اتفاق می‌افتد

رضا بهرامی با انتقاد از وضعیت کنونی خصوصی‌سازی در تئاتر می‌گوید: امروز تئاتر خصوصی دکانی است که دلال‌بازی‌های پشت صحنه تئاتر در آنجا اتفاق می‌افتد. با آوردن چهره‌های سینمایی مردم را فریب داده به تئاتر می‌کشانند و در نتیجه فکر کردن به نمایش اولویت آخر گروه‌های نمایشی شده است.

خواهران و مادران روایت عشق و حرمان و حسادت جمعه 8 تیر 1397 15:05

خواهران و مادران روایت عشق و حرمان و حسادت

تو مشغول مردنت بودی یکی از اخلاقی‌ترین مواجهه‌ها با روایت رنج زنانه است. صحنه‌آرایی انتزاعی همراه با استفاده از نور موضعی، با مداخلات گاه‌و‌بی‌گاه کارگردان، فضاسازی هراسناکی را تدارک دیده که تماشاگران را دچار بهت و وجدان معذب می‌کند. انگار به تماشا نشستن این دادخواهی با آشنازدایی از تمام مناسبات مرسوم، هر نوع نظربازی و چشم‌چرانی را به حسی دلهره‌آور تبدیل می‌کند.

ما همه خوابیم در چهارراه هزارویکم یکشنبه 3 تیر 1397 11:25

ما همه خوابیم در چهارراه هزارویکم

بهرام بیضایی در مملکتم نیست. او دورتر، بسیار دورتر از اینجا، در آمریکا و در دانشگاه استنفورد در ایالت کالیفرنیای آمریکا روزگار می‌گذراند تا ما تنها نظاره کنیم سپیدی موهایش را پسِ پشتِ صفحه‌ای نیمه‌روشن، وقتی همه تمنایمان دیدار اوست در صحنه‌ای که از حال، خالی است.

اعتراض عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان به جشنواره تئاتر دانشگاهی یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 12:59
جشنواره ای «بین المللی» با ساز و کاری کاملاً «وطنی»

اعتراض عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان به جشنواره تئاتر دانشگاهی

علی ثابتی پور، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه کاشان در اعتراض به حذف بخش مدرسان، بیست و یکمین جشنواره ی بین المللی تئاتر دانشگاهی، طی یادداشتی به این موضوع پرداخت.

وزارت علوم نخبگان خود را نمي‌شناسد چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 16:25
چرا جشنواره تئاتر دانشگاهي روند نزولي طي مي‌كند؟

وزارت علوم نخبگان خود را نمي‌شناسد

برگزاري جشنواره تئاتر دانشگاهي حالا به بيست و يكمين سال برگزاري گام گذاشته است. رويدادي كه بحق در كنار جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر از معتبرترين جشنواره‌هاي تئاتري ايران به حساب مي‌آيد و در تمام سال‌هاي برگزاري استعدادهاي متعددي را به جريان تئاتر ايران معرفي كرده است. اما روند سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد اين جشنواره ديگر رونق سابق را ندارد و از جنبه‌هايي سير نزولي در پيش گرفته است.

وقتی از جشن بازیگر حرف می زنیم از چه حرف می زنیم؟! سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 17:18
.

وقتی از جشن بازیگر حرف می زنیم از چه حرف می زنیم؟!

داوران جشن بازیگر ۱۶۵ نمایش را دیده و داوری کرده اند که به نظر می رسد مبنای این تعداد آثار، سلیقه بوده و‌ نه عدالت!

پيام صندلي‌هاي خالي جشن بازيگر به «خانه تئاتر» دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 10:42
.

پيام صندلي‌هاي خالي جشن بازيگر به «خانه تئاتر»

برگزاري پانزدهمين جشن بازيگر توسط انجمن بازيگران خانه تئاتر از هر نظر _ نحوه داوري تا برگزاري مراسم در تالار وحدت- پيام‌هايي به همراه داشت كه اشاره به آنها ضروري به نظر مي‌رسد؛ گو اينكه اين نهيب هم مثل تمام سال‌ها و ادوار پشت سر مورد توجه قرار نگيرد يا اصلا شايد كار به جايي رسيده باشد كه چنين اشاره‌هايي دردي از دردهاي امروز تشكيلات تئاتري دوا نكند.

هفت‌خان انتخابات خانه تئاتر یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 11:04
.

هفت‌خان انتخابات خانه تئاتر

در آستانه برگزاری انتخابات هیئت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر، در روز شنبه، 22 اردیبهشت 1397، اخیرا یکی از اعضای محترم این هیئت‌مدیره، با اشاره به پرسش‌ها، اعتراضات و توقعات در حال گسترش مطرح‌شده از سوی جامعه تئاتر، از جمله اعتراض‌نامه‌ای با چندصد امضا از سوی هنرمندان تئاتر، در جایی گفته‌اند: «گر تو بهتر می‌زنی، بستان بزن!» غرض از نگارش این متن، بررسی این موضوع است که آیا در شرایط فعلی، متأثر از عملکرد 18 ساله این خانه و حتی قانونا، امکان و فرصتی برابر، برای مبارزه انتخاباتی در خانه تئاتر، به‌عنوان نخستین و بدیهی‌ترین شرط برگزاری هر انتخاباتی، وجود دارد یا نه؟

حذف مدرسان و بازگشت به تئاتر دانشجویی جمعه 14 اردیبهشت 1397 14:06
در آستانه‌ی برگزاری بیست و یکمین دوره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران

حذف مدرسان و بازگشت به تئاتر دانشجویی

بخش مدرسانِ جشنواره تئاتر دانشگاهیان حذف شد تا برای دومین بار پس از بیست سال هویت تنها جشنواره فرامرزی تئاتر دانشگاهی ایران را در هاله‌ای از ابهام فرو ببرد.