مصطفی کیایی، پس از هفت سال دوری از کارگردانی در سینما، با فیلمنامه «شغل شریف» پروانه ساخت گرفت و به زودی این کمدی اجتماعی را جلوی دوربین خواهد برد. او در گفتوگویی از دلایل این وقفه، تهیهکنندگی فیلم «بازی را بکش» و وضعیت اکران آثار جدی در سینما سخن گفت.
جمشید هاشمپور، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، شب گذشته به تماشای نمایش «رامکردن اسب چوبی» به کارگردانی سینا رازانی نشست و پس از اجرا، ضمن تحسین این اثر، از گروه اجرایی آن قدردانی کرد.
ظهر شنبه و در شلوغترین ساعات برگزاری جشنواره کن، سقوط ناگهانی یک درخت در بلوار کروآزت منجر به مصدومیت یک نفر و بسته شدن پیادهرو شد؛ حادثهای که در مقابل یکی از مکانهای اصلی رویدادهای جشنواره رخ داد.
گروه بینالمللی تئاتر «چایکا» به کارگردانی اسماعیل شفیعی با نمایش چند ملیتی «هیس» در سی و یکمین فستیوال بینالمللی تئاتر عروسکی و تلفیقی «کوک آرت» سنت پترزبورگ روسیه شرکت میکند؛ نمایشی که پیش از این نیز جوایز بینالمللی کسب کرده است.
سازمان جهانی یونیمای، قدیمیترین نهاد بینالمللی نمایشگران عروسکی، نود و ششمین سالگرد تاسیس خود را با نمایش مستند «لعبتباز» به کارگردانی پوریا نوری و گفتوگو با سیاوش ستاری، رئیس یونیما مبارک ایران، گرامی میدارد؛ رویدادی جهانی برای پاسداشت هنر عروسکی و میراث خیمهشببازی ایران.
اولیور لاکس در جدیدترین اثر خود «Sirât» با عبور از تمامی قراردادهای روایی و ژانری، مخاطب را به سفری پرتنش، عجیب و غیرقابل پیشبینی در دل صحرای مراکش میبرد؛ جایی که مرز میان واقعیت، کابوس، و رستگاری به نازکی یک مو پل زده شده است.
ویکاند در «عجله کن فردا» با همکاری کارگردان ترِی ادوارد شولتز، تجربه تلخ لغو ناگهانی یک کنسرت پرحاشیهاش را به شکل داستانی و شخصی به تصویر میکشد. فیلمی که تلاش میکند از پشت پرده فشارهای حرفهای و روانی یک ستاره پاپ پرده بردارد، اما بیشتر به خودستایی میماند تا توبه واقعی.
فیلم «کلمات جنگ» با بازی مکسین پیک به زندگی آنا پولیتکوفسکایا، روزنامهنگار منتقد و قربانی ترور در روسیه، میپردازد؛ اثری که هرچند پیام مهمی درباره آزادی مطبوعات دارد، اما در روایت و ساختار، اثری محافظهکارانه و فاقد نوآوری به شمار میرود.
جرمی آیرونز، بازیگر سرشناس و برنده جایزه اسکار، بهعنوان راوی صدای اقیانوس در مستند بلند «مردمان آب: داستان ما» انتخاب شد. این مستند به کارگردانی مایا دی آلمیدا آراوجو، به زودی در جشنواره کن معرفی میشود و زندگی شش شخصیت را که رابطهای عمیق و نمادین با آب دارند، به تصویر میکشد.
کریستوفر نولان، کارگردان نامآشنای آثار حماسی، در حال ساخت فیلمی تازه با عنوان «ادیسه» است که برای اولینبار در تاریخ سینما، بهطور کامل با دوربینهای IMAX فیلمبرداری میشود. این پروژه عظیم، اقتباسی مدرن از شاهکار حماسی هومر است و با حضور بازیگران مطرحی چون مت دیمون، تام هالند، زندایا و آن هاتاوی همراه خواهد بود.
تیلدا سوینتن، بازیگر شناختهشده بریتانیایی، در فیلم جدید دیوید لاوری با عنوان Death in Her Hands، اقتباسی سینمایی از رمان اتسا موشفق، در نقش اصلی ظاهر میشود. این پروژه توسط کمپانی برنده اسکار See-Saw Films تولید خواهد شد و با توصیفهایی چون «معمایی آنارشیستی» و «تریلری روانشناختی و فراواقعی» در بازار فیلم کن به دنبال جذب سرمایه است.
فیلم «Bring Her Back»، دومین اثر بلند دنی و مایکل فیلیپو پس از موفقیت «Talk to Me»، تریلری روانپریشانه و ترسناک است که با بازی درخشان و نگرانکنندهی سالی هاوکینز در نقش یک مادرخواندهی مرموز، به کابوسی خانگی در دل حومهی استرالیا جان میبخشد. این فیلم با فضایی وهمآلود و خشونتی زیرپوستی، یکی از دلهرهآورترین تجربههای سینمایی سال است.
فیلم «سرزمین نیها» به کارگردانی سون برسر، اثری نفسگیر و تأثیرگذار از سینمای نوپای هلند است که با بهرهگیری از طبیعت مرموز نیزارهای شمال این کشور، داستانی تاریک و درونی از فروپاشی اخلاقی یک جامعه روستایی را روایت میکند. این فیلم در هفته منتقدان جشنواره کن خوش درخشید و نوید ظهور یک استعداد تازه را در سینمای اروپا داد.
«خواهر کوچک» (The Little Sister) ساختهی حفسیه هرزی، یکی از آثار کمادعای جشنواره کن امسال است که با نگاهی انسانی و بیپیرایه، داستان دختری فرانسوی-الجزایری را روایت میکند که میان ایمان، خانواده، و هویت جنسیاش گرفتار است. بازی درخشان نادیا ملیتی در نقش فاطیما، این روایت شخصی و درونی را به یکی از تجربههای متفاوت سینمای اجتماعی اروپا تبدیل کرده است.
شرایط پذیرش آثار نمایشنامهخوانی برای اجرای عمومی در تماشاخانه صحنه آبی اعلام شد.
در حالی که گرمای بیسابقه اردیبهشت و نگرانیهای ناترازی انرژی بر زندگی تهرانیها سایه افکنده، سالنهای تئاتر پایتخت با اجرای آثاری چون «شک» به کارگردانی کورش سلیمانی، «آشپزخانه و متعلقات» به کارگردانی شهره سلطانی و «کتابخانه نیمهشب» به کارگردانی محمد ملکشاهی، همچنان پذیرای مخاطبان هستند. مروری بر این اجراها و تاثیر چالشهای اقتصادی و اجتماعی بر هنر نمایش.
اجرای بحثبرانگیز تئاتر «امشب به صرف بورش و خون به روایت نازنین» به کارگردانی صابر ابر و نویسندگی مهدی یزدانیخرم در باغ کتاب تهران، روایتی زنانه و متفاوت از داستان بلند «نازنین» داستایوفسکی را به صحنه میآورد. این نمایش تکگویی، با بازی الهام کردا در نقش نازنین، به واکاوی سرنوشت تراژیک و عاملیت زنانه در جهانی مردسالار میپردازد.
نمایش «شبنشینی با مولیر» به کارگردانی داوود فتحعلیبیگی در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت.
داوود فتحعلیبیگی، استاد پیشکسوت نمایشهای ایرانی، در نمایشنامه جدید خود با عنوان «شبنشینی با مولیر»، به پیوند میان نقد ریاکاری در اثر مشهور مولیر، «تارتوف»، و تجربه شخصی خود در مواجهه با سانسور نمایشنامه «تختوخنجر» میپردازد. این اثر، با حضور مولیر، میرزا فتحعلی آخوندزاده و سعدی افشار بر صحنه، اشکال گوناگون ریاکاری و تبعات آن را به تصویر میکشد.
فیلم «زیبا صدایم کن» ساخته رسول صدرعاملی، با نگاهی جامعهشناختی، شکاف عمیق میان فرد و جامعه در جهان مدرن را به تصویر میکشد؛ جایی که انسانها در ساختارهای بیروح و نقشهای تحمیلی، معنا و هویت خود را از دست دادهاند. تلاش یک پدر برای برقراری ارتباط با دخترش، بارقهای از امید برای بازیابی انسانیت در دل جامعهای فراموشکار را روایت میکند.