«سکوت سفید» در قلمرو پیشنهادی استوپارد حرکت میکند و واجد تخطی و حاشیهروی نمیشود. اجرائی کمینهگرایانه که حتی در طراحی صحنه هم تلاش دارد با نوعی کنار هم قراردادن مکانهایی مثل دفتر بیمارستان و اتاق خصوصی جان براون، سکوت و فاصله صحنهها را به حداقل رسانده و ریتم مناسبی را بهکار بندد.
من از سينماي پدر ياد گرفتم. شايد بيش از هرچيز پايبندبودن به مفاهيم و نمادهايي که در نگاه اول از نظر مخاطب پنهان ميماند و گاهي مفهوم سومي از آن استنباط ميشود. مثلا در فيلم «خط قرمز» پدر اين شمايل را به خوبي ميبينيم. به نظرم ما نسلي هستيم که گاهي رفتارمان همراه با يک خشم است و در عين حال همه ما در يک حس عجيب و نوستالژيک با گذشتهمان پيوند خوردهايم.
قرارگرفتن زنان در رأس حوادث واقعي فيلم که در دربار سلطنتي قرن هجدهم ميگذرد، قدم بزرگي در اقتدار زنانگي در دوران مورد بحث محسوب ميشود؛ موضوعي که به شکلي معکوس در خوانشي مخالف، در خدمت سينماي «پدرسالار» قرار ميگيرد. سينمايي که زنان در آن به شکل سوژه/ابژههايي روسپي نمايانده ميشوند، شيوهاي است که همواره سينماي پدرسالار در بازنمایي تصوير زنان در پيش ميگيرد.
نمایش سعی دارد که قدرت عشق را نشان دهد اما سرآخر آن را به اسارت میگیرد. در صحنهای از نمایش سوگل خلیق با پارچهای دراز و سفید به پدرجوان متصل است. او به آرامی از خطوط قرمز کلیسا فاصله گرفته و در آوانسن رو به تماشاگران ترانه میخواند. در نهایت پارچه سفید را به دور خود پیچیده و این بار کتوبال بسته به داخل محوطه و در کنار پدرجوان کشیده میشود. نمایشی که باید راوی نجات ژان (پدرجوان) از چنگال خرافه باشد، مدلی دیگر از اسارت را به نمایش میگذارد که در شرایط فعلی نه امیدبخش است و نه فرهنگساز.
نمایش «ته بلیط» به کارگردانی علیرضا حمیدین این روزها در تماشاخانه ملک روی صحنه است. این نمایش از افسون سینما می گوید و ما را در داستان هایی غرق می کند که خیلی از آنها برآمده از نوستالژی های سینمایی است.
در ادامه بازسازی بنا و ارتقای امکانات فنی تماشاخانه سنگلج، سیستم صوتی تماشاخانه سنگلج به جدیدترین امکانات روز مجهز گردید.
در نمایش محمودی نه پینوکیویی هست و نه انسانهایی چوبی اما مؤلفههای آن روایت در اثرش کارساز شده اند.
مسعود ردایی درباره حضور کم رنگ فیلمهای کمدی در جشنواره فیلم فجر صحبت کرد.
نمایش «دریاچه قو» این روزها در تماشاخانه ایرانشهر با مشکلات عدیده و سختی زیاد اجرا میرود.
فیلمبرداری فیلم سینمایی «خروج» با اضافه شدن کامبیز دیرباز در روزهای پایانی به کار خود پایان داد.
جشنواره فیلم نوستالژیا که در شهر میلانِ ایتالیا، ویژه فیلمهای ایرانی برگزار میشود، برگزیدگان خود را معرفی کرد. جایزه بهترین فیلم بلند این جشنواره به «در جستجوی فریده» اهدا شد.
با رفتن هوتن شکیبا مقابل دوربین «عامهپسند»، نخستین عکس او در این فیلم تازه سهیل بیرقی هم منتشر شد.
کارگردان فیلم خرس گفت: دوست دارم که فیلم را در شرایط سخت بسازم، زیرا نشان دادن شرایط سخت تنها از این طریق ممکن است، اگر من بخواهم در حالتی عادی و راحت یک زندگی سخت را فیلمبرداری کنم آن اتفاق چندان باورپذیر نخواهد بود.
اسامی فیلمهای منتخب بخش «مسابقه ملی» مستندهای بلند (بیش از 70 دقیقه) سیزدهمین دورهی جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» اعلام شد.
سازندگان پروژه فنلاندی «کویر امروز» با بازی شهاب حسینی تصمیم دارند فیلم را برای ارائه به جشنواره کن ۲۰۲۰ آماده کنند.
مدیر مدرسه عالی سینمایی لودز در لهستان به دفاع از سینماگر بزرگ، رومن پولانسکی پرداخت .
سینمای ما که همواره با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کرده اکنون در شرایط سخت تری قرار گرفته و بعد از این باید شاهد پیامدهای افزایش بنزین بر اقتصاد و صنعت سینما بود و اضافه شدن واژه جدید «سینمای بنزینی» به ادبیات سینمایی کشور!
درمورد اینکه بازیگران و کارگردانان در سینما، نمایش خانگی و تئاتر با وسواس بیشتری از تلویزیون کار می کنند یا خیر، با تهیه کنندگان گفت و گو کردیم که در ادامه نظر آنها را می خوانید.
جشنواره فیلم فجر امسال درحالی برگزار میشود که کارگردانان صاحب نامی چون مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمیکیا، مجید مجیدی و... در آن حضور دارند اما خبری که هفته اخیر تعجب همه را برانگیخت غیبت داریوش مهرجویی در جشنواره فجر بود.
اجراهای نمایش «پروفسور جیلیبیلی» به کارگردانی مجید علم بیگی از روز پنجشنبه ۷ آذر در تالار هنر آغاز شد.