در این گزارش شاخصترین فیلمهای علمی - تخیلی که بهبود روابط انسانی را زمینه اصلی خود قرار دادهاند، معرفی میکنیم.
فیلم «قتل عمد» مراحل فنی خود را طی میکند و تدوین آن اواخر این ماه به پایان میرسد.
حاشیههای قاچاق فیلمهای سینمایی و انتشار آن در فضای مجازی، به شکایت از یک تهیهکننده و کارگردان رسید.
12 نمایش هفته جاری در تالارهای نمایشی پایتخت اجرای خود را آغاز کردند.
فرزند فریدون جیرانی میگوید:دست چپ و تکلم پدرش مشکل خاصی ندارد و با کمی درمان بهبود پیدا میکند.
در پنجمین برنامه اکران فیلم «سوینا» در پردیس سینمایی چارسو، نسخه توضیحدار قسمت اول مجموعه «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری برای نابینایان نمایش داده شد.
بازیگر سرشناس سینمای بریتانیا آماده میشود تا در نقش فاگین در فیلم جدیدی از «اولیور توییست» بازی کند.
آکادمی اسکار در حالی درخواست ۳۲ انیمیشن بلند را برای حضور در رقابت اسکار نود و دوم پذیرفته است که فیلم «شیر شاه» که به صورت لایو اکشن ساخته شده در این میان جایی نداشته است.
۱۵ اثر برگزیده بخش مسابقه صحنهای نخستین جشنواره مونولوگ دانشجویی آکادمی هنرهای اجرایی افرا به دبیری داود نامور معرفی شدند.
نمایش «کامالوکا» به نویسندگی احمد سیاه رستمی و کارگردانی محسن موسویخواه در تماشاخانه مهرگان اجرا میشود.
فيلم برشي كوتاه از زندگي علي هاشمي است و همه زندگي او را در برنميگيرد. ما فقط فصل كوتاهي از زندگي اين شهيد را به مخاطب نشان ميدهيم و همين. بنابراين فيلم بيوگرافي علي هاشمي نيست مفهومي از علي هاشمي ميگيرد. نشان دادن علي هاشمي در دو قاب است. يكي قاب جنگ يكي هم قاب زندگي امروز مردم هورالعظيم. هدف من اين بود كه در مورد آدمي صحبت كنم كه ضمن اينكه فرمانده بزرگ در جنگ ايران و عراق بود فراتر از آن هم پيش ميرود و تبديل به اسطوره مردم ميشود.
فيلم مسخرهباز از طريق پيوند روياهاي يك هنرمند به وضعيت بغرنجي از تاريخ ايران ادامه پيدا ميكند كه قسمتهايي از پيرنگ فيلم اشارههايي به وضعيت سياسي دوراني از تاريخ معاصر ايران دارد كه وضعيت اسفبار و حوادث تلخ آن دوران در برخي ديالوگها كاملا مشهود است.
جذابيت و اهميت اين فيلم در آن است كه از خلال تقابل فرهنگها و رويارويي آدمهايي با تجربههاي زيستهاي متفاوت، نه فقط فريده به عنوان زني با هويتي دوپاره و آزرده، به جستوجوي نيمه گمشده خود بر ميآيد، بلكه ما تماشاگران طبقه متوسط ايراني نيز كه مخاطب عمده اين دست آثار (فيلمهاي هنر و تجربه) هستيم، به گوشه و كنار زواياي مغفول وجود جمعي خودمان سرك ميكشيم و با زيستجهانهايي خيلي دور و خيلي نزديك به جهان زندگي خودمان آشتي ميكنيم.
ساموئل بكت و هارولد پينتر از سال 1960 تا 1988 براي همديگر نامه مينوشتند. اين نامهها گواه دوستي پايدار و صميمي ميان اين دو نويسنده بزرگ است. در يكي از اين نامهها بكت نمايشنامه «بازگشت به خانه» پينتر را تحسين كرده و نوشته بود: «به نظرم بهترين اثري است كه از زمان «سرايدار» نوشتهاي و شايد بهترين اثرت باشد.»
اهميت و كيفيت «داستان اسباببازي ٤» فقط به پيشرفتهاي چشمگير و روزآمد تكنولوژي cgi محدود و خلاصه نميشود كه ميتوان آن را در بسياري از پرداخت جزييات اعم از دقت بر بافتها و رنگهاي صحنهها، طراحي شخصيتها و لوكيشنها، ظرافت در نورپردازي يا كوچكترين اشياء و خردريزها نيز مشاهده كرد. چهارمين قسمت از مجموعه «داستان اسباببازي» شايد بيش و پيش از هر چيز ارايه تصويري خيالانگيز و سرشار از فراز و نشيب است.
ترس از سطحي شدن در مورد افراد كمالگرا يك مقاومت و نگراني به وجود ميآورد. هنرمند در چنين موقعيتي خيلي با شور سراغ موضوع نميرود بلكه اجازه ميدهد كمي زمان بگذرد تا با رويكرد منطقي وجوه زيباييشناسانه خودش دست به بازنمايي و واكنش بزند.
از تمام فيلمسازاني كه اين روزها در تكاپو هستند تا فيلمشان را به جشنواره فجر برسانند حرف به ميان آمد اما يكسري فيلمسازان هم هستند كه به نظر ميرسد جزو غايبين جشنواره حتي در سالهاي آينده هم خواهند بود كه مهمترين آنها ناصر تقوايي است كه به غير از او اما فيلمسازان ديگري هم هستند كه چند سالي است نامي از آنها در جشنواره فجر به ميان نميآيد. رخشان بنياعتماد، احمدرضا درويش، خسرو سينايي، محمدمهدي عسگرپور، واروژ كريممسيحي، اصغر فرهادي و بهرام بيضايي فيلمسازاني هستند كه چند سالي ميشود نام آنها با جشنواره فيلم فجر گره نخورده است
شخصيتهاي فيلم همگي به نوعي دچار بيهويتي و بحران هويتند. در مورد خانواده كيوو، زماني كه سنگ ظاهرا شانس وارد زندگي آنها ميشود اين بحران خودش را به وضوح نشان ميدهد . يعني نپذيرفتن هويت خود و سعي در جايگزيني يك هويت جعلي براي رسيدن به مقاصد كه در اواسط فيلم، كيوو توسط همين سنگ مورد اصابت قرار گرفته و تا دم مرگ ميرود.
فيلم «مردي بدون سايه» به كارگرداني عليرضا رييسيان كه اين روزها روي پرده سينماها است در لايههاي آشكار و بيرونياش، فيلمي فمينيستي و عليه نظام مردسالار جامعه ايراني است. ساختار نامنسجم و دوپاره فيلم با موضوعات و خردهپيرنگهاي متعدد همراه است؛ موضوعاتي كه نهتنها كمكي براي پيشبرد مساله اصلي فيلم كه سوءظن است تلقي نميشوند؛ بلكه همچون اشياي باقيمانده از مسافران كشتي غرق شدهاي، روي سطح آب باقي ميمانند و در عمق درياي فيلمنامه نفوذ نميكنند.
چندي پيش تنها برنامه تئاتري سيما تعدادي مديران سالنهاي خصوصي را به استوديو دعوت كرد، نتيجه اظهارات بعضي از اين افراد به قدري نگرانكننده بود كه به نگارش و ثبت گزارش پيشرو شامل صحبتهاي اين افراد ضرورت بخشيد چراكه ثبت اينها امكاني به دست ميدهد تا متوجه شويم در پس ذهن افرادي كه صرفا به واسطه دوست و آشنا و پول پا به عرصه ميگذارند چه ميگذرد. قطعا در اين ميان نميتوان همه افراد را در يك گروه جاي داد اما كليت آنچه در ادامه ميخوانيد به نظر بايد زنگ هشدار را براي مسوولان به صدا درآورد. اگر...