آرش فلاحت پیشه بازیگر تئاتر گفت: امروز هنرجویان نوپا خیلی سهل و آسان با یک اجرا سر صحنه میروند و ۸ میلیون هم دستمزد میگیرند.
علی براتی کارگردان «ماهی و برکه» ضمن انصراف از جشنواره فیلم کودک به عملکرد مسئولان آن اعتراض کرد.
اين سرخوشي پسامدرنيستي، آن هم در شكل بازتوليد، بعد از اجراي سال نود و چهار در سالن اصلي مولوي، آيا قدمي به پيش است يا پسنشستني ناگزير. هر چه هست، به صراحت ميتوان گفت كه نظام زيباشناسي اين روزهاي تئاتر، حال و هواي
ديگري را ميطلبد.
وضعيت آموزش بازيگري زماني جذابتر ميشود كه بيشتر اساتيد دانشگاهي اقدام به آموزش خارج از دانشگاه ميكنند. آنان فضاي بيرون از دانشگاه را مشتاقانهتر ميبينند و در فضايي محدودتر، تعداد بيشتري بازيگر را وارد چرخه تئاتر ميكنند. بازيگراني كه بيش از آنكه بخواهند در تئاتر باشند، به فكر مديومهاي اشتهارآورتر هستند.
ه نظر ميرسد كه تئاتر ايران به سوي عوامگرايي رفته است. شايد گسترش سالنهاي خصوصي باعث سريدوزيها و نمايشهاي بريده و منقطع شده است. جالب است برخي تحت عنوان چهره و لاكچري وارد عرصه تئاتر شدند. اين اتفاق لطمات جدي به بدنه تئاتر زده است. آثار اين اجراهاي فستفودي و تند و تند را آرام آرام شاهد هستيم. سالنداري نيازمند دانش و شناخت است. بايد مخاطب را بشناسيد و برنامهريزي داشته باشيد. از طرف ديگر، سالنهاي پرمايهتر هم به جايگاه تئاتريان و تاريخ تئاتر توجه نكردند. آنان به گيشه و تجارت فكر كردند.
وقتي سراغ چنين سوژهاي ميرويم همه ميدانيم با چه محدوديتهايي قرار است داستان را روايت كنيم. خانوادهاي كه به خاطر مسائل سياسي بنيانش مورد هدف قرار گرفته و نزاعهاي سياسي شكاف در خانواده به وجود آورده است. در جامعه ما از اين نكته حرف زدن آسان نيست. اگر دستم بازتر بود قطعا بعضي ايهامها كه ممكن است در اثر وجود داشته باشد، وجود نميداشت. ساخت اين فيلم در چنين شرايطي بسيار سخت بود به همين دليل به اين روايت تن داديم.
حامد بهداد برای بازی در نقش این شخصیت باید از آن دیوانگی خاص و عصبی بودن بیشتر نقشهایش، کاملا دور میشده و این اتفاق دقیقا در فیلم افتاده است. او در طول داستان بنا به موقعیت قصه، هرکدام از ویژگیهای شخصیتیاش مانند خشم و جدیت را به جای داد و فریاد یا واکنشهای اغراق شده، در حالتهای چهره، طرز نگاه و لحن صحبت کردن خود نشان میدهد و موفق میشود برای تماشاگر کاملا باورپذیر باشد.
یک تصور اشتباه در سینمای ایران وجود دارد که فیلمسازی را مولف خطاب کنیم که فیلمنامه اثرش را خودش نوشته باشد. درحالیکه از نظر من فیلمساز مولف فردی است که دارای جهانبینی و ایدئولوژی پیشرویی بوده و بر اساس آن، موضوعی چه بسا تکراری را از فیلتر جهانبینی خود رد کند و آن را موثر و عمیق روایت کند. به نظر من نمیشود نگاه یک کارگردان در سینمای مولف به تمام سکانسها به گونهای یکسان و تکنسینوار باشد.
وحید گلستان به عنوان دبیر چهل و نهمین جشنواره بین الملل فیلم «رشد» معرفی شد.
بابک حمیدیان اولین بازیگر فیلم سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی شد.
کارگردان فیلم سینمایی «کوچه بینام»، گفت: مشکل اصلی ورود پول مشکوک به سینما ما فیلمسازها هستیم تا صاحبان سرمایه. چون میخواهیم به هر قیمتی فیلم بسازیم و یاد نگرفتهایم از چرخه سالم ارتزاق کنیم.
در مجموع 346 ایده و 189 فیلم در سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ثبتنام کردند.
نخستین نشست سهشنبههای پژوهشی تئاتر با بحث و جدل میان آرش دادگر و محمد چرمشیر بر سر تقابل کارگردان و نویسنده گذشت.
نمایشگاه آثار نقاشی اسماعیل خلج هنرمند پیشکسوت تئاتر و تلویزیون کشور در خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید.
حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نسبت به نامزدی خود در چهره سال سینما واکنش نشان داد.
توحید معصومی با تکیه بر قدرت کمیک بازیگرانش، نمایش خوشریتمی از متن نویسنده مجاری پدید میآورد؛ اما در این میان برخی مناسبات سیاسی و اجتماعی زمانه ایشتوان اِرکنی از میان میرود.
چند فیلم داستانی بلند و یک انیمیشن صاحب پروانه نمایش شدند.
جیرانی معتقد است که از دوره اصلاحات، گفتمان جدیدی وارد سینمای اجتماعی ایران میشود که مبتنی بر لیبرالیسم است و در آن دیگر نگاههای فردی، شخصی و جمعی مطرح نیست.
مایک مو، بازیگر نقش بروس لی در فیلم روزی روزگاری هالیود، به انتقادات دختر بروس لی در تصویرسازی از پدرش واکنش نشان داد.
لئوناردو دی کاپریو به علاقمندان به ورود به دنیای بازیگری توصیه کرد که قبل از ورود به سینما، فیلم تماشا کنند.