نمایش «هملتِ قاتل» به کارگردانی مسعود طیبی و کاری از آکادمی هنرهای نمایشی «میزانسن»، پس از اجرای موفق در تئاتر شهر، به هفدهمین دوره جشنواره «ETHOS» آنکارا راه یافت تا اولین حضور بینالمللی خود را تجربه کند. این جشنواره از ۱۶ تا ۲۶ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۴ مهر تا ۴ آبان) با محور محتوایی «تئاتر و شهر» برگزار میشود.
فیلم مستند بلند «بالهای آوازخوان» ساخته هیمن خالدی، در بخش رقابتی «Wide Angle» بیست و پنجمین جشنواره فیلم بوسان، موفق به کسب جایزه معتبر «Mecenat Award» شد. این مستند که محصول مشترک ایران، گرجستان و بلژیک است، روایتگر مواجهه سه زوج در روستای درهتفی مریوان با مسئله مهاجرت و همزیستی کمنظیر انسانها و لکلکها است.
داریوش خنجی، مدیر فیلمبرداری برجسته ایرانی-فرانسوی که بهخاطر همکاری با طیف گستردهای از کارگردانان سرشناس از جمله دیوید فینچر، وودی آلن، ژان پیر ژونه و وونگ کار وای شناخته میشود، در جشنواره بینالمللی فیلمبرداران «برادران ماناکی» مورد توجه قرار گرفت. خنجی که برای فیلم «اویتا» (۱۹۹۶) نامزد جایزه اسکار شده است، در سالهای اخیر فیلمبرداری آثاری چون «باردو» و «میکی ۱۷» را نیز بر عهده داشته است.
فیلم سینمایی «حراج پایان فصل» به کارگردانی کاوه دهقانپور و تهیهکنندگی علیرضا کریمزاده در مرحله پیشتولید قرار دارد. آناهیتا درگاهی، بازیگر فیلمهای «جوجه تیغی» و «مرد بازنده»، برای ایفای نقش اصلی این فیلم انتخاب شده است. فیلم «حراج پایان فصل» داستانی درباره فرار از گذشته را روایت میکند.
نمایش «لمس» به کارگردانی شهاب مهربان و تهیهکنندگی علیرضا توسلیزاده، از ۱۴ مهرماه ۱۴۰۴ در سالن استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت. این نمایش که توسط شهاب مهربان و وهاب مهربان نوشته شده است، داستانی را پس از مرگ مشکوک ناهید و تأثیر آن بر زندگی چند نفر روایت میکند.
فیلم کوتاه «خلیل» به نویسندگی و کارگردانی سید پیام حسینی، در ادامه حضور موفق جهانی خود، به دو رویداد سینمایی معتبر در آلمان راه یافت. این فیلم در بخش رقابتی چهلمین دوره جشنواره فیلم اسنابروک و سیامین دوره جشنواره بینالمللی فیلم اشلینگل، که از بزرگترین پلتفرمهای فیلم کودکونوجوان اروپا است، حضور خواهد داشت.
حماسههای تاریخی از نخستین روزهای سینما بخشی جدانشدنی از هالیوود بودهاند. حتی در دورههایی که این ژانر کمفروغ شده، تقریباً هر سال شاهد یک یا چند اثر حماسی تاریخی بودهایم. قرن بیست و یکم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تاکنون بیش از دو دوجین فیلم حماسی تاریخی روی پرده سینما رفته است.
پل توماس اندرسون، فیلمساز صاحبنام آمریکایی، اینبار با فیلم «نبردی پس از دیگری» وارد مسیری متفاوت شده است. اثری پرخرج و پرستاره که نهتنها بزرگترین پروژه او تا امروز محسوب میشود، بلکه میتواند جایگاه تازهای برایش در گیشه و میان تماشاگران جهانی رقم بزند.
پل توماس اندرسون در کارنامه سینمایی غیرقابلپیشبینی خود، که از دهه ۹۰ آغاز شده و به تاریخچه مردمی و وحشی آمریکا در قرن بیستم تبدیل میشود، همواره بر روی شخصیتهای «معیوب»، «شکسته» و وسواسی تمرکز کرده است. با نزدیک شدن به زمان اکران فیلم جدیدش، «یکی پس از دیگری»، نگاهی عمیق به تمام آثار او میاندازیم تا ببینیم چه چیزهایی در سبک این فیلمساز تحول یافته و چه چیزی ثابت باقی مانده است.
«بیگانگان: فصل دوم» دنبالهای از سهگانه ترسناک رنی هارلین است که مادلین پتچ را دوباره در نقش مایا، قربانی قاتلان نقابدار، نشان میدهد. فیلم اگرچه ایدههای تازه چندانی ارائه نمیکند، اما تعلیق، صحنههای تعقیب و لحظات ترسناک را با استادی به تصویر میکشد و بیننده را درگیر میکند.
با نزدیک شدن به مهلت نهایی ارسال آثار در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۵، استودیوهای هالیوودی درگیر یک «بازی استراتژیک» پرهزینه هستند تا بهترین دستهبندی (اصلی/فرعی، کمدی/درام) را برای فیلمها و بازیگران خود در جوایز اسکار و گلدن گلوب انتخاب کنند. فیلمهایی مانند «یک نبرد پس از دیگری» پل توماس اندرسون و «سلاحها» زاک کرگر از جمله آثاری هستند که تصمیمگیری درباره دستهبندی نقش بازیگران زن یا ژانرشان، میتواند شانس پیروزیشان را تعیین کند.
در «حصار» کلر دنیس، حصاری نه چندان بلند و ساده، نمادی از فاصله و تضاد بین جهان غرب و جوامع محلی آفریقای غربی است. فیلم با بازی مت دیلون و ایساک د بانکوله، روایت تقابل انسانی، اخلاقی و اجتماعی میان دو جهان ناهمگون را به تصویر میکشد.
شصت و سومین دوره جشنواره فیلم نیویورک با نمایش فیلم جنجالی «پس از شکار» به کارگردانی لوکا گوادانیو، که نگاهی به سیاستهای دانشگاهی دوران #MeToo دارد، آغاز میشود. دنیس لیم، مدیر هنری جشنواره، تأکید کرد که هدف این دوره ارائه تصویری کامل از «دمای سینمای ۲۰۲۵» است و بسیاری از فیلمهای امسال بهطور غیرمستقیم به شرایط سیاسی و دغدغههای خانواده میپردازند.
بیست و پنجمین دوره جشنواره «ترایبکا» به مناسبت ۲۵ سالگی تأسیس، از ۳ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۲۶ در نیویورک برگزار میشود. رابرت دنیرو و جین روزنتال، همبنیانگذاران جشنواره، هدف این دوره را گرامیداشت میراث حمایت از فیلمسازان مستقل پس از حملات ۱۱ سپتامبر و همزمان نگاه جسورانه به آینده صنعت سرگرمی عنوان کردند.
ساویر اسپیلبرگ، فرزند استیون اسپیلبرگ و کیت کپشا، با نخستین نقش اصلی خود در فیلم «Once Upon a Time in Hell’s Kitchen» به کارگردانی کالین برادریک، وارد دنیای درامهای جنایی میشود؛ فیلمی پرتنش درباره بوکس، وفاداری و جنگهای خونین خیابانی در نیویورک دهه ۱۹۷۰.
استودیو 20th Century اولین تریلر از فیلم مورد انتظار «Avatar: Fire and Ash» سومین بخش از مجموعه جیمز کامرون را منتشر کرد. در این قسمت، جیک سالی (سم ورتینگتون) و خانوادهاش با قبیلهای ناشناخته و جنگطلب از نژاد ناوی روبهرو میشوند. این فیلم از ۱۹ دسامبر روی پرده سینماها میرود.
شش دانشجوی جوان دانشگاه معتبر پومپئو فابرا بارسلونا با تشکیل گروه «Col·lectiu Vigília» موفق شدند در کمتر از یک سال، پروژه فارغالتحصیلیشان را به فیلمی موفق و تحسینشده تبدیل کنند. «The Imminent Age» اکنون در بخش Made in Spain جشنواره فیلم سنسباستین به نمایش درآمده و جوایز مهمی همچون بهترین فیلمنامه اسپانیایی در جشنواره خیخون و نامزدی بهترین کارگردان تازهوارد در جوایز گائودی را در کارنامه دارد.
کالین فارل در نشست خبری فیلم جدید خود، «Ballad of a Small Player» به کارگردانی ادوارد برگر در جشنواره فیلم سنسباستین، درباره تجربه بازی در نقش یک قمارباز معتاد به نام لرد دویل صحبت کرد. فارل با اشاره به سابقه اعتیاد خود، تأکید کرد که قمار، اعتیادی است که هرگز او را درگیر نکرده و جاذبه آن تنها یک «طلای فریبنده» است که مانع جستجوی شادی واقعی در معنا و ارتباط میشود.
فیلم ترسناک «دیمک» که در گیشه پاکستان به موفقیتی بیسابقه دست یافته، از ماه آینده اکران جهانی خود را آغاز خواهد کرد. این اثر ماورایی ساخته رافای رشدی، با حضور ستارگان مطرح سینمای پاکستان، در کشورهای انگلیس، آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس روی پرده میرود.
هنری جگلوم، فیلمساز مستقل آمریکایی و کارگردان فیلمهایی چون «همیشه»، «روز سال نو»، «تابستان گذشته در همپتون» و «دژاوو» در سن ۸۷ سالگی درگذشت. او که همواره به دلیل سبک شخصی و بداههپردازانهاش مورد ستایش و در عین حال انتقاد قرار میگرفت، یکی از چهرههای جنجالی سینمای مستقل آمریکا بود.