پس از انتخاب «علت مرگ: نامعلوم» به عنوان نماینده ایران برای اسکار ۲۰۲۶، حامد بهداد، بازیگر فیلم سینمایی «پیرپسر»، به شدت از این تصمیم انتقاد کرد. او با انتشار پیامی در اینستاگرام، خطاب به هیاتانتخاب نوشت که آنها «چه خوب سر «پیرپسر» را بریدند!» و این فیلم را که با مشقتهای فراوان ساخته و اکران شده بود، نادیده گرفتند.
فراخوان ثبتنام در بخش «دارالفنون»، مدرسه استعدادیابی سینمای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر، منتشر شد. این دوره از دارالفنون با تمرکز ویژه بر سینمای شاعرانه، به دنبال کشف و پرورش استعدادهای جوان است و کارگاههای آموزشی آن از ۶ تا ۱۱ آذر برگزار خواهد شد.
اسامی فیلمهای پذیرفته شده در بخش پویانمایی مسابقه ملی چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد. این رویداد سینمایی با رویکرد «خِردمحوری و اندیشهورزی» و به دبیری بهروز شعیبی، از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال برگزار خواهد شد.
فیلم کوتاه «مثل یک راز» به نویسندگی و کارگردانی سعید زمانیان و تهیهکنندگی حسن محمدی، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه درام در سیامین دوره جشنواره Portobello Film Festival ۲۰۲۵ لندن شد. این فیلم که نخستین تجربه الناز شاکردوست در یک فیلم کوتاه محسوب میشود، با حضور سپیده دستینه و ترنم آهنگر به روی پرده رفت.
فیلم سینمایی «گوزنهای اتوبان»، تازهترین ساخته ابوالفضل صفاری، از چهارشنبه ۲۶ شهریور در سینماهای کشور اکران شد. این فیلم با محوریت تأثیرات فضای مجازی و اینستاگرام بر زندگی انسانها، داستانی اجتماعی را روایت میکند که در آن، یک راننده پیک موتوری (با بازی نوید پورفرج) به دنبال یک بلاگر معروف میافتد و ماجرا به سرعت در فضای مجازی وایرال میشود.
مرکز تئاتر مولوی از ابتدای مهرماه میزبان سه نمایش جدید است. در ادامه اجراهای نمایشهای دانشگاهی، دو اثر «نسل سکوت» و «فروید» در سالن اصلی و نمایش «درباره لیلا» در سالن کوچک این مجموعه به روی صحنه خواهند رفت.
در ادامه معرفی بازیگران فیلم سینمایی «استخر»، جدیدترین اثر سروش صحت، علیرضا خمسه به عنوان تازهترین بازیگر این پروژه معرفی شد. این فیلم که توسط محمد شایسته تهیه میشود، پیش از این با حضور ستارههایی چون امین حیایی، مهران مدیری و سحر دولتشاهی خبرساز شده بود.
فیلم سینمایی «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی و تهیهکنندگی سید مازیار هاشمی، نخستین نمایش بینالمللی خود را در بخش «آنیموس: سینما و ارزشها» در چهل و یکمین جشنواره فیلم ورشو تجربه میکند. این فیلم که با نگاهی آزاد به رمانی به همین نام ساخته شده، به موضوع مهم شکاف میان نسلها میپردازد و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را نیز از آن خود کرده است.
کوروش سلیمانی سکان هدایت تئاتر شهر را در شرایطی به دست گرفته که این مجموعه با چالشهای بزرگی روبروست. از وضعیت نامناسب حریم و ایمنی گرفته تا کاهش کیفیت آثار و مشکلات اقتصادی، همه موانعی هستند که احیای این نماد فرهنگی را دشوار کردهاند. در ادامه، نگاهی به مهمترین پیشنهادها برای بازگرداندن رونق به تئاتر شهر خواهیم داشت.
عباس غفاری پس از شش سال دوری از تئاتر شهر، نمایش «روال عادی» نوشته ژان کلود کریر و ترجمه اصغر نوری را در سالن قشقایی به روی صحنه میبرد. این اثر، که به زودی اجرا خواهد شد، روایتی عمیق از انسان مدرن است که در یک حکومت ایدئولوژیک، برای خود هویتی مستقل و فراتر از سیستم میسازد.
نمایش «اتاق زبان» به کارگردانی حسن معینی، خوانشی متفاوت از نمایشنامه «در انتهای گلو» اثر یوسف الگیندی است. معینی در این اقتباس، با تغییراتی جسورانه، روایتی از خشونت و مقاومت مهاجران عرب را در بستری آمریکایی بازتاب میدهد و تلاش میکند تا به جای انفعال، عاملیت و شورش را به شخصیت اصلی خود (خالد) ببخشد.
فیلم کوتاه «تنها کنار هم» به کارگردانی امید میرزایی و تهیهکنندگی سعید خانی، توانست در پنجمین دوره فستیوال بینالمللی «اِمد غاسن» در الجزایر، دو جایزه مهم بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند. این فیلم در رقابت با ۵۳ فیلم از ۲۷ کشور جهان، این افتخارات را به دست آورد.
پس از سالها انتقاد از وضعیت نامناسب تئاتر شهر و نبود ثبات مدیریتی، حالا سکان هدایت این مجموعه به کوروش سلیمانی، هنرمندی که «تئاتر شهر را خانه پدری خود میداند»، سپرده شده است. سلیمانی در شرایطی این مسئولیت را پذیرفته که این مجموعه با چالشهای جدی از جمله ساختار نامناسب انتخاب آثار، فرسودگی بنا و نبود بودجه کافی روبرو است.
فیلمتئاتر «داییوانیا»، به کارگردانی راس مکگیبن و یان ریکسن، چهارشنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید. این اثر که اقتباسی مدرن از نمایشنامه مشهور آنتون چخوف است، در قالب سلسله جلسات نمایش فیلمتئاترهای شاخص، برای علاقهمندان به تئاتر و سینما به نمایش گذاشته میشود.
نمایش کمدی موزیکال «شاپرک خانوم»، به کارگردانی عبدالرضا اکبری، برای گروه سنی کودک در تالار هنر روی صحنه رفت. این نمایش که چهارمین اثر اکبری در حوزه تئاتر کودک است، داستان شاپرکی بازیگوش را روایت میکند که با یک تصمیم مهم، به جای فریب دادن دیگران، مسیر نجات خود و دوستانش را انتخاب میکند.
کوراز، هنرمند و فعال سینمایی، درباره فیلمهای «To Gaza with Love» که با هدف همبستگی با غزه ساخته شدهاند، سخن گفته است. او این آثار را نه تنها یک اقدام هنری، بلکه عملی قوی از همبستگی میداند که به کودکان و هنرمندان غزه، حس دیده شدن و امید میبخشد.
کوروش سلیمانی، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، طی مراسمی رسمی، به عنوان سرپرست جدید مجموعه تئاتر شهر منصوب و جایگزین حسن جودکی شد. او در سخنرانی خود، تئاتر شهر را «خانه پدری» خود خواند و با اشاره به فرسودگی و چالشهای این مجموعه، بر لزوم همکاری همه هنرمندان برای بهبود شرایط تأکید کرد.
جعفر پناهی که در جشنواره فیلم بوسان جایزه «فیلمساز سال آسیا» را دریافت کرد، در سخنانی بیسابقه، از قوانین آکادمی اسکار برای انتخاب فیلمهای بینالمللی انتقاد کرد. او تأکید کرد که وابستگی فیلمسازان به مجوزهای دولتی، مانعی بزرگ برای سینمای مستقل است و از آکادمی خواست تا راهی برای حضور فیلمهای مستقل بدون دخالت دولتها پیدا کند.
فیلم «نبردی پس از دیگری» (One Battle After Another) ساخته پل توماس اندرسون، تصویری دلهرهآور و انسانی از آمریکای آینده را به نمایش میگذارد؛ کشوری که در چنگال دولت پلیسی و ملیگرایی مسیحی گرفتار شده و انقلاب، خانواده و سرنوشت یک پدر و دختر را به هم گره میزند. حضور لئوناردو دیکاپریو و شان پن در نقشهای اصلی، این اثر را به یکی از مهمترین فیلمهای سال بدل کرده است.
پارک چان-ووک، فیلمساز مطرح کرهای، در نشست خبری افتتاحیه جشنواره بینالمللی فیلم بوسان ۲۰۲۵ با فیلم «هیچ انتخاب دیگری نیست» (No Other Choice) نسبت به تهدید هوش مصنوعی و بحران سالنهای سینما هشدار داد. او این درام تازه را نهتنها اقتباسی جسورانه از رمان «تبر» دونالد ای. وستلیک، بلکه استعارهای از وضعیت امروز سینما دانست.