جمعه , ۹ خرداد, ۱۴۰۴
نقد- تئاتر | صفحه 1
نگاهی به نمایش «سه خواهر» به کارگردانی نگین ضیایی/ تهاجم به متن چخوف

نگاهی به نمایش «سه خواهر» به کارگردانی نگین ضیایی/ تهاجم به متن چخوف

نمایش «سه خواهر»، به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی نگین ضیایی که اثری اقتباسی از «سه خواهر» چخوف محسوب می‌گردد، در پی چاره‌جویی این مسئله است که به آن‌چه بی‌واسطه مشاهده و دیده می‌شود تا چه اندازه می‌توان اعتماد و آن را تفسیر به رأی داشت.

نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات جمعه 9 خرداد 1404 20:00

نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات

نمایش «زندانی در دانمارک» به کارگردانی محمد مساوات، خوانشی جسورانه و پست‌دراماتیک از «هملت» شکسپیر است که به جای وفاداری به متن اصلی، بر واسازی رویداد اجرایی تمرکز دارد. در این اثر، شبح هملت از تابوت تاریکی برمی‌خیزد تا در جهانی از فساد و تباهی، مخاطب را به رویارویی با «امر واقعی» دعوت کند و با دستکاری لذت تئاتری سنتی، تجربه‌ای متفاوت رقم بزند.

نقد نمایش «در انتظار گودو» به کارگردانی امیرحسین جوانی: ابزوردی که تا ثریا می‌رود؟ جمعه 9 خرداد 1404 19:40

نقد نمایش «در انتظار گودو» به کارگردانی امیرحسین جوانی: ابزوردی که تا ثریا می‌رود؟

نمایش «در انتظار گودو» به کارگردانی امیرحسین جوانی، این روزها در تئاتر لبخند روی صحنه است و با رویکردی متفاوت نسبت به جنبه‌های فلسفی و جدی متن ساموئل بکت، سعی در جذب مخاطب عام دارد. این اجرا که مورد استقبال گسترده نیز قرار گرفته، از کمدی موقعیت و فضای اسلپ‌استیک بهره می‌برد تا از ملال مخاطب جلوگیری کند، اما این رویکرد پرسش‌هایی را درباره وفاداری به عمق اندیشه‌های بکت و تأثیر آن بر ذائقه تماشاگران جدید تئاتر مطرح می‌کند.

نقد نمایش «نکراسف» به کارگردانی مصطفی کوشکی: کمدی موقعیت با طعم جفنگ سیاسی پنجشنبه 8 خرداد 1404 14:53

نقد نمایش «نکراسف» به کارگردانی مصطفی کوشکی: کمدی موقعیت با طعم جفنگ سیاسی

در روزهای پررونق تئاتر بهاری، مصطفی کوشکی پس از مدت‌ها دوری از صحنه، با خوانشی تازه از «نکراسف» ژان پل سارتر به تئاتر ایرانشهر بازگشته است. این نمایش که با همکاری مهدی کوشکی دراماتورژی شده، با تکیه بر کمدی موقعیت و بهره‌گیری از فضای جفنگ سیاسی، توانسته نگاهی نو به این اثر کلاسیک ارائه دهد و نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

درباره نمایش «رام کردن اسب چوبی» به کارگردانی سینا رازانی؛ «جلافت تمام‌عیار» فاقد شناخت ژانر چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 01:33

درباره نمایش «رام کردن اسب چوبی» به کارگردانی سینا رازانی؛ «جلافت تمام‌عیار» فاقد شناخت ژانر

نمایش «رام کردن اسب چوبی» به کارگردانی سینا رازانی، از سوی همایون علی‌آبادی، منتقد تئاتر، به عنوان یک «لودگی تمام‌عیار» مورد نقد جدی قرار گرفته است. علی‌آبادی معتقد است که علیرغم تلاش بازیگران و کارگردان، عدم شناخت کافی از ژانر فارس، کار را به یک «کمدی-تراژدی کم‌رمق» تبدیل کرده است.

درباره نمایش «زندانی در دانمارک»؛ هملت محمد مساوات و طغیان شاعرانه علیه تاریکی زمانه چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 01:13

درباره نمایش «زندانی در دانمارک»؛ هملت محمد مساوات و طغیان شاعرانه علیه تاریکی زمانه

نمایش «زندانی در دانمارک» به کارگردانی محمد مساوات، روایتی آوانگارد و زبان‌بنیاد از هملت است که با ساختاری اپیزودیک و زبانی آرکاییک، از دل تاریکی برمی‌خیزد تا شکواییه‌ای علیه بی‌عدالتی و انحطاط اخلاقی سر دهد. این اجرا با تلفیق زبان دراماتیک شکسپیری و «شعر اجرایی» معاصر، تجربه‌ای نو از تئاتر شاعرانه را به ارمغان می‌آورد.

 درباره نمایش «شک»، «آشپزخانه و متعلقات» و «کتابخانه نیمه‌شب»/ نمایش‌هایی برای خستگان، شکاکان و انتحارکنندگان شنبه 27 اردیبهشت 1404 15:43

درباره نمایش «شک»، «آشپزخانه و متعلقات» و «کتابخانه نیمه‌شب»/ نمایش‌هایی برای خستگان، شکاکان و انتحارکنندگان

در حالی که گرمای بی‌سابقه اردیبهشت و نگرانی‌های ناترازی انرژی بر زندگی تهرانی‌ها سایه افکنده، سالن‌های تئاتر پایتخت با اجرای آثاری چون «شک» به کارگردانی کورش سلیمانی، «آشپزخانه و متعلقات» به کارگردانی شهره سلطانی و «کتابخانه نیمه‌شب» به کارگردانی محمد ملک‌شاهی، همچنان پذیرای مخاطبان هستند. مروری بر این اجراها و تاثیر چالش‌های اقتصادی و اجتماعی بر هنر نمایش.

درباره نمایش «امشب به صرف بورش و خون به روایت نازنین»: روایتی زنانه از داستایوفسکی با کارگردانی صابر ابر و بازی الهام کردا شنبه 27 اردیبهشت 1404 15:30

درباره نمایش «امشب به صرف بورش و خون به روایت نازنین»: روایتی زنانه از داستایوفسکی با کارگردانی صابر ابر و بازی الهام کردا

اجرای بحث‌برانگیز تئاتر «امشب به صرف بورش و خون به روایت نازنین» به کارگردانی صابر ابر و نویسندگی مهدی یزدانی‌خرم در باغ کتاب تهران، روایتی زنانه و متفاوت از داستان بلند «نازنین» داستایوفسکی را به صحنه می‌آورد. این نمایش تک‌گویی، با بازی الهام کردا در نقش نازنین، به واکاوی سرنوشت تراژیک و عاملیت زنانه در جهانی مردسالار می‌پردازد.

«شب‌نشینی با مولیر»: از نقد ریاکاری در «تارتوف» تا سانسور «تخت‌وخنجر» شنبه 27 اردیبهشت 1404 13:03

«شب‌نشینی با مولیر»: از نقد ریاکاری در «تارتوف» تا سانسور «تخت‌وخنجر»

داوود فتحعلی‌بیگی، استاد پیشکسوت نمایش‌های ایرانی، در نمایشنامه جدید خود با عنوان «شب‌نشینی با مولیر»، به پیوند میان نقد ریاکاری در اثر مشهور مولیر، «تارتوف»، و تجربه شخصی خود در مواجهه با سانسور نمایشنامه «تخت‌وخنجر» می‌پردازد. این اثر، با حضور مولیر، میرزا فتحعلی آخوندزاده و سعدی افشار بر صحنه، اشکال گوناگون ریاکاری و تبعات آن را به تصویر می‌کشد.

درباره نمایش «مِلت‌بلون» به کارگردانی مهرداد قیومی/ تئاتر پساکرونایی با ژست پیشاکرونایی در لبخند سه شنبه 23 اردیبهشت 1404 12:39

درباره نمایش «مِلت‌بلون» به کارگردانی مهرداد قیومی/ تئاتر پساکرونایی با ژست پیشاکرونایی در لبخند

نمایش «ملت‌بلون» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد قیومی که این شب‌ها در سالن دو مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه است، تلاش دارد تا به بازنمایی انسان پساکرونایی بپردازد، اما به نظر می‌رسد در فرم و اجرا بیشتر وامدار تئاترهای پیش از پاندمی است و درگیر هراس‌های ذهنی و اکسپرسیونیستی یک استاد دانشگاه می‌شود.

نگاهی به نمایش «خرگوش» به کارگردانی مهدی نصیری / جدال‌های بی‌صدا و روایتی گیرا بر صحنه سه شنبه 23 اردیبهشت 1404 01:26

نگاهی به نمایش «خرگوش» به کارگردانی مهدی نصیری / جدال‌های بی‌صدا و روایتی گیرا بر صحنه

نمایش "کار خرگوش" به کارگردانی مهدی نصیری، اجرایی متفاوت از دیالکتیک روابط انسانی را به نمایش گذاشت و با استقبال تماشاگران روبرو شد. این اثر، با تمرکز بر صداقت بازیگران و پویایی متن، شبی به یادماندنی را برای حاضران رقم زد.

درباره نمایش «جگر هندی» به نویسندگی و کارگردانی رحمت امینی؛ تئاتر بر مدار اعتدال و میانه‌روی جمعه 12 اردیبهشت 1404 13:08

درباره نمایش «جگر هندی» به نویسندگی و کارگردانی رحمت امینی؛ تئاتر بر مدار اعتدال و میانه‌روی

می‌توان از تماشای اجرای جگر هندی لذت برد و صد البته چندان شگفت‌زده نشد. این نکته مهمی است که همچنان کارگردانی چون رحمت امینی در استفاده از فرم‌های اجرایی، دست به عصا حرکت می‌کند و بیش‌وکم بر امر متعارف تکیه دارد. شوخی‌ها و ساختارشکنی‌های نمایش‌هایش بر مدار امر آشنا می‌چرخد و به قولی نه سرد است و نه گرم چراکه ولرم بودن برازنده‌ترین خصلتی است که می‌توان به اجراهای رحمت امینی داد و به هنگام تماشا کردن‌شان، به دشواری و مخاطره نیفتاد.

بلاتکلیفی تئاتر در دوران تعلیق: از نمایش‌های تجربی تا جست‌وجوی هویت در شرایط بی‌ثباتی یکشنبه 7 اردیبهشت 1404 19:51

بلاتکلیفی تئاتر در دوران تعلیق: از نمایش‌های تجربی تا جست‌وجوی هویت در شرایط بی‌ثباتی

تئاتر ایران در این روزهای پرابهام و بلاتکلیفی، با چالش‌هایی همچون کمبود تماشاگر و دستاوردهای کم‌ثمر مواجه است. دو نمایش "بازی آنتیگون من" و "بازخند" به عنوان نمونه‌هایی از آثار تجربی در شرایط فعلی، از تلاش‌های تازه برای جلب توجه مخاطبان سخن می‌گویند، اما سوال اصلی اینجاست که آیا این آثار توانسته‌اند تغییری در وضعیت کنونی تئاتر ایجاد کنند؟

نگاهی به نمایش «جایی که گوزنها آواز می‌خوانند»/ پیوند بحرانی منودرام و نوستالژی سه شنبه 2 اردیبهشت 1404 17:36
نوشته مهدی غلام حیدری به کارگردانی نادر فلاح

نگاهی به نمایش «جایی که گوزنها آواز می‌خوانند»/ پیوند بحرانی منودرام و نوستالژی

در اینجا با تمرکز بر منودرامِ «جایی که گوزنها آواز می‌خوانند» نوشته مهدی غلام حیدری به کارگردانی و با اجرای نادر فلاح که از بهمن ماه در سالن شیشه‌ای عمارت هما روی صحنه است، سعی بر آن است که با ارجاع به یک نمونه اجرایی با تمرکز بر سوالات مذکور، این منودرام را از منظر ژانر و نسبت آن با مخاطب خود مورد ارزیابی قرار دهیم.

درباره نمایش «کالیگولا» به کارگردانی مهرداد مصطفوی؛  شاعری جبّار که دنبال «مطلق» دوید و نرسید یکشنبه 31 فروردین 1404 09:22

درباره نمایش «کالیگولا» به کارگردانی مهرداد مصطفوی؛ شاعری جبّار که دنبال «مطلق» دوید و نرسید

هر چند کالیگولای مهرداد مصطفوی به لحاظ روایت، غنای نمایشنامه کامو را ندارد، اما به لحاظ اجرایی، توانسته حال و هوای تئاتری‌تری خلق کند و تماشایی باشد.

نگاهی به نمایش «ذرات آشوب» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی؛ پرسش‌های ترزپولوس و تئاتر زمانه ما پنجشنبه 21 فروردین 1404 12:28

نگاهی به نمایش «ذرات آشوب» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی؛ پرسش‌های ترزپولوس و تئاتر زمانه ما

پشت‌کوهی با تمرکز بر این بخش کمرنگ تاریخ کشورمان، سعی دارد به‌واسطه اجرای خود تلنگری به شهروندان این مرز و بوم زند: که تاریخ همواره قابل تکرار است. نکته حائز اهمیت دیگر که پشت‌کوهی در این اجرا بر اساس حوادث سال‌های گذشته کشور با هوشیاری بر آن تاکید دارد، زنان و کنشگری آنها بر علیه استعمار و تجاوز است.

درباره نمایش‌های «درد» و «اشتراکی» ملاحظاتی در باب شیوه بازنمایی رنج فرودستان شنبه 9 فروردین 1404 13:27

درباره نمایش‌های «درد» و «اشتراکی» ملاحظاتی در باب شیوه بازنمایی رنج فرودستان

در این مطلب به دو اجرایی می‌پردازیم که بعد از جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفتند و با لحن‌های متفاوت، تلاش کردند به انسان معاصر و درد و رنجی که می‌برد بپردازند. این دو نمونه می‌تواند برای فهم کیفیت بازنمایی وضعیت‌های فرودستی و تحت ستم‌بودگی انسان‌ها در زمانه حال به میانجی تئاتر مفید باشد.

نقد نمایش «تارتف» به کارگردانی مهرداد کورش‌نیا/ یک نمایش تاریخی و زنانه شنبه 9 فروردین 1404 12:57

نقد نمایش «تارتف» به کارگردانی مهرداد کورش‌نیا/ یک نمایش تاریخی و زنانه

نمایش «تارتف» مهرداد کورش‌نیا به شکلی خلاقانه و موجز، مدرنیزاسیون ناموزون پهلوی اول را دستمایه روایت قرار داده است.

درباره نمایش «مده‌آ اجرا نمی‌شود» به کارگردانی مرجان آقانوری/ متکثر بر احوال امروز تئاتر شنبه 9 فروردین 1404 01:26

درباره نمایش «مده‌آ اجرا نمی‌شود» به کارگردانی مرجان آقانوری/ متکثر بر احوال امروز تئاتر

تاکنون بیش از ده‌ها بار این نمایش یا اقتباس‌هایی از آن اجرا شده است ولی این‌بار مرجان آقانوری توانسته است با خوانشی زنانه و اجرایی دگرگونه، نمایشی را روی صحنه بیاورد که از بینش عمیق او نسبت به موضوعات پیرامون و شناخت دقیقش از نمایشنامه نشأت می‌گیرد.

درباره کنسرت نمایش ژن زامبی/ «قضیه» بی‌معنایی جمعه 8 فروردین 1404 23:27

درباره کنسرت نمایش ژن زامبی/ «قضیه» بی‌معنایی

ژن زامبی با برخورداری از متن مناسب و فضای کمیک خود، همچنین با بهره بردن از بازی خوب بازیگرانِ یک‌دست و پرتوانش آنچه را که از قول بکت آمد، تحقق بخشیده است.

«بی‌پدر»؛ روایتی ضد پیرنگ از زیست انسان معاصر شنبه 25 اسفند 1403 10:07

«بی‌پدر»؛ روایتی ضد پیرنگ از زیست انسان معاصر

نمایش «بی‌پدر» به کارگردانی محمد مساوات، با روایتی ضد پیرنگ و فضایی ماکابر، تلاش می‌کند زیست انسان معاصر را به چالش بکشد.