پنجشنبه , ۲۷ دی, ۱۴۰۳
نقد- تئاتر | صفحه 20
درباره نمایش «شهربازی» به کارگردانی نوید محمدزاده؛ پناه بردن به فانتزی رهایی‌بخش

درباره نمایش «شهربازی» به کارگردانی نوید محمدزاده؛ پناه بردن به فانتزی رهایی‌بخش

نوید محمدزاده در پروژه کارگردانی خویش، مسیر دشواری را پیش گرفته که به نظر می‌آید در بعضی صحنه‌ها، بیش از اندازه معطوف به حضور او شده و به گنگی اجرا دامن زده است. به دیگر سخن، نمایش شهربازی سیاست اجرایی پر ابهامی را در پیش گرفته و مخاطبان پرشمارش را گرفتار سرگشتگی نالازمی کرده است.

«کات‌داگ»/ وقتی همه چیز در هم قاطی می‌شود چهارشنبه 6 شهریور 1398 00:00

«کات‌داگ»/ وقتی همه چیز در هم قاطی می‌شود

کات‌داگ یک بازی پست‌مدرن است برای ساختن جهانی که هیچ قطعیتی ندارد. همه چیز درهم و برهم می‌شود و در نهایت خالقش از جهان برساخته‌اش اخراج می‌شود. در این بازی دیگر نظم محلی از اعراب ندارد و همه چیز یک تضاد فراگیر است.

مرگ بنیامین بر بال‌های ملودرام سه شنبه 5 شهریور 1398 00:00
نگاهی اجمالی به تئاتر «فرشته تاریخ» به کارگردانی و نویسندگی محمد رضایی‌راد

مرگ بنیامین بر بال‌های ملودرام

تئاتر رسانه‌ای پرفورماتیو است. حرف‌زدن از یک اجرا بدون دیدن توانایی‌ها و امکانات اجرائی آن کاری ناقص است. می‌شود به بهانه یک اجرا، به مضمون‌های فلسفی یا جامعه‌شناختی یا ادبی یا ... پرداخت، اما صرف این رویکرد ما را با یک پرسش اساسی روبه‌رو می‌کند. چرا همه این بحث‌ها را جدای از این اجرا به زبان نیاوریم؟ مگر اینکه بتوانیم ایده‌ای را که یک اجرا بر ایده پیشین افزوده است، برملا کنیم.

به بهانه اجرای نمایش‌های «چهار دقیقه»و «همان چهار دقیقه»/ بر فراز پل گالاتا سه شنبه 5 شهریور 1398 00:00

به بهانه اجرای نمایش‌های «چهار دقیقه»و «همان چهار دقیقه»/ بر فراز پل گالاتا

هر دو اجرا، بر بحرانی‌کردن زمان و یادآوری گذشته و امکان رهایی و رستگاری اکنون و آینده تأکید دارند. انتخاب استانبول به مثابه کلان‌شهری تاریخی، هوشمندانه است. یک جغرافیای دوپاره میان شرق و غرب عالم، که میان گذشته و آینده در نوسان است؛ جایی مانند پل گالاتا که اتصال و انفصال بدن‌ مهاجران، پناه‌جویان و ستم‌دیدگان است با تاریخ خشونت‌بار معاصر. همان استانبول غیرتوریستی پاموک که شکوه تمدنی‌اش، به قول اصحاب مکتب فرانکفورت نشانی است از توحش.

درباره نمایش «بیماری خانواده میم» به کارگردانی الهام شکیب / نابهنگامی یک خانواده معمولی سه شنبه 5 شهریور 1398 00:00

درباره نمایش «بیماری خانواده میم» به کارگردانی الهام شکیب / نابهنگامی یک خانواده معمولی

خانواده میم گرفتار بیماری است. شخصیت‌های فروبسته، درخودمانده و ناتوان از ارتباط با دیگری که در نهایت فرجام آنان به فاجعه و فراق می‌کشد. یکی از انبوه خانواده‌هایی که این‌روزها در گوشه و کنار جهان، در مواجهه با نظام سرمایه‌داری و اتمیزه‌شدن انسان‌ها، در حال فروپاشی و تلاشی‌ است.

یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»/ «اینسرت» یک فریب شیک شنبه 2 شهریور 1398 00:00

یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»/ «اینسرت» یک فریب شیک

موگویی به عنوان یک کارگردان زن، در دنیای مردانه ی سینمای ایران می خواهد، حرفش را در قالبی جذاب و امروزی بزند، او اینکار را با یک روایت شیک و جذاب انجام می دهد و برای این کار تلاش می کند لحنش کمدی یا فانتزی نباشد، او تماشاگران این فیلم سرگرم کننده را هرچند دست خالی اما راضی از سالن بدرقه می کند.

نقد نمایش «مرگ دیوانه» به کارگردانی کمال عبدی / روایتی از زبان آدم‌های خاص یک نمایش شنبه 2 شهریور 1398 00:00

نقد نمایش «مرگ دیوانه» به کارگردانی کمال عبدی / روایتی از زبان آدم‌های خاص یک نمایش

ما تئاتر کار نمی‌کنیم که صرفا تئاتر کار کرده باشیم چرا که نتیجه این تفکر یعنی به هر قیمتی و در هر مکانی اجرا رفتن. باید نشست در تنهایی و تکلیف خود را روشن کرد. آیا همیشه تئاتر کار کردن یعنی در چهارچوب‌های ساخته شده قرار گرفتن و روز به روز کوچک و کوچک شدن؟!

درباره نمايش «كوريولانوس» به كارگردانی مصطفی كوشكی/ فلسفه نبرد سلبريتی‌ها و فرودستان دوشنبه 28 مرداد 1398 00:00

درباره نمايش «كوريولانوس» به كارگردانی مصطفی كوشكی/ فلسفه نبرد سلبريتی‌ها و فرودستان

كوشكي در كارگرداني خود به مردم مي‌تازد و آنان را توده‌اي خيانتكار، تن‌آسا، در حال خواب و خوردن و باري به هر جهت مي‌بيند و قهرمانان هم مانند سلبريتي‌هاي امروز هستند. او رسانه‌هاي جمعي و پرچم‌هاي كشورهاي مختلف را هم نمايش مي‌دهد حتي موسيقي اخبار شبكه بي‌بي‌سي را هم مدام پخش مي‌كند.

نقد و بررسی نمایش «حسن بدری برنده خوشبخت یک عدد مزدا۳»/  تکاپو میان رویا و واقعیت شنبه 26 مرداد 1398 00:00

نقد و بررسی نمایش «حسن بدری برنده خوشبخت یک عدد مزدا۳»/ تکاپو میان رویا و واقعیت

اساسا حسن بدری را باید با ناخودآگاهش معرفی کرد چرا که تاثیرات عدم رضایت‌مندی او از شرایطی که در آن قرار گرفته، در این فضای هولناک قابل لمس و مشاهده است. حسن به طور همزمان در چند فضا و مکان مختلف قرار دارد. اول در تلویزیون به عنوان برنده مزدا۳، دوم در روستا و زادگاهش، سوم فضایی که همواره مایه‌ی آرامش و خوشبختی او بوده است.

نقد دو نمایش اجرا شده در جشنواره آیینی و سنتی سه شنبه 22 مرداد 1398 00:00

نقد دو نمایش اجرا شده در جشنواره آیینی و سنتی

در نخستین روز نوزدهمین جشنواره‌ی تئاترآئینی_سنتی درتهران،  دو اجرای کابوس‌های مرد مشکوک به کارگردانی ملیکا رضی از تهران و  آبگوشت زهرماری حسین اسدی کاری از گروهی بوشهری در سالن سایه و چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به اجرا درآمد.

نگاهی به نمايش «چشم به‌راه ميرغضب»/ نقد دروغ و مردم؛ اصلا هر كی! به ما چه؟! دوشنبه 21 مرداد 1398 00:00

نگاهی به نمايش «چشم به‌راه ميرغضب»/ نقد دروغ و مردم؛ اصلا هر كی! به ما چه؟!

«چشم براه ميرغضب» نقدي است از عادت تاريخي رياكاري ايرانيان و آن را با زباني صريح و روشن به چالش مي‌كشد، به گونه‌اي كه هيچ جزيي از نمايش او در اين بستر از اين تيغ تيز در امان نيستند؛ حتي «سياه». اگر حاتمي در هزاردستان با قراردادن ديالوگ «جماعت خواب، اجتماع خواب‌زده، جامعه چرتي» مردم را به نقدي تند و تيز مي‌كشاند، كياني شكلي ديگر از اين ديالوگ را در نمايشش به كار مي‌گيرد.

واگویه‌های تنهایی یک بازیگر تنها/ «این یک اعتراف است» دوشنبه 21 مرداد 1398 00:00

واگویه‌های تنهایی یک بازیگر تنها/ «این یک اعتراف است»

نمایش این یک اعتراف است به کارگردانی شادی اسدپور و با بازی فرزین محدث این شب‌ها در تماشاخانه نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.

درباره نمایش «مثل هیچ‌کس» / رها در آسمان بی‌نیازی دوشنبه 21 مرداد 1398 00:00

درباره نمایش «مثل هیچ‌کس» / رها در آسمان بی‌نیازی

نمایش، تقابلی گزینشی بین جسم و روح یک انسان است. انتخابی است بین جسم و شخصیت معشوق مینا، بین وحید یا فرید. مینا در گیجی بین انتخاب وحید یا فرید، در فضایی شانزده ساله از توهمات خود، رفت و برگشت می‌کند. آنچه مینا را به این درجه از بدگمانی رسانده است آن است که او در ناخودآگاه خود، سال‌ها این تردید را پرورانده‌است که جسد مدفون در زیر خاک، به راستی وحید بوده‌است یا فرید؟

نقد و بررسی نمایش «اَتینا» به کارگردانی حسین دیردار / ابتذال عوام‌زدگی در سایه‌ی تئاتر نکبتی شنبه 19 مرداد 1398 00:00

نقد و بررسی نمایش «اَتینا» به کارگردانی حسین دیردار / ابتذال عوام‌زدگی در سایه‌ی تئاتر نکبتی

تکلیف نمایش آن جایی حتمی و مشخص می‌شود که در ترا‌ژیک‌ترین لحظاتش نیز مخاطب دست از خنده برنداشته و گویی عوامل و بازیگران را به سخره می‌گیرد. البته که دوستان متخصص در امر خنده گرفتن از مخاطب به خود غرّه نشوند چرا که اساسا تکلیف این مخاطبان مثل روز روشن است. در فضایی که مردمانش هیچ ارتباطی بین خود و مساله شادی و نشاط حس نمی‌کنند.

به بهانه اجرای نمايش B5-6 در سالن هامون/ اقتصاد سياسی مرگ و انتحار چهارشنبه 16 مرداد 1398 00:00

به بهانه اجرای نمايش B5-6 در سالن هامون/ اقتصاد سياسی مرگ و انتحار

اين سرخوشي پسامدرنيستي، آن‌ هم در شكل بازتوليد، بعد از اجراي سال نود و چهار در سالن اصلي مولوي، آيا قدمي به پيش است يا پس‌نشستني ناگزير. هر چه هست، به صراحت مي‌توان گفت كه نظام زيباشناسي اين روزهاي تئاتر، حال و هواي
ديگري را مي‌طلبد. ‌

مگس/ غروب سرگرد در جنگل‌های کاج مجارستان چهارشنبه 16 مرداد 1398 00:00

مگس/ غروب سرگرد در جنگل‌های کاج مجارستان

توحید معصومی با تکیه بر قدرت کمیک بازیگرانش، نمایش خوش‌ریتمی از متن نویسنده مجاری پدید می‌آورد؛ اما در این میان برخی مناسبات سیاسی و اجتماعی زمانه ایشتوان اِرکنی از میان می‌رود.

نوشته‌ای بر اژدهای طلایی / تهوع بقا در کاسه‌ی سوپ دوشنبه 14 مرداد 1398 00:00

نوشته‌ای بر اژدهای طلایی / تهوع بقا در کاسه‌ی سوپ

اجرای اژدهای طلایی ایرانشهر با وجود بهرهمندی از بازیگران حرفه‌ای تئاتر ، توانسته کارکترها را بفهمد و بازآفرینی کند و وجه طنز را حفظ نماید. اگرچه به هماهنگی و پیوند منسجم‌تری نیازست که نقش‌ها به پختگی بیشتر با فاصله گرفتن از انقطاع‌هایی که موجب از ریتم افتادن اجرا می‌شود، دست یابند.

نگاهی به درون‌مایه نمایش «مارلون براندو» ماجرای مارلون، ماریا و مرلین سه شنبه 8 مرداد 1398 00:00

نگاهی به درون‌مایه نمایش «مارلون براندو» ماجرای مارلون، ماریا و مرلین

مهران رنجبر در نمایش «مارلون براندو» این سوال اساسی را مطرح کرده است که ما چقدر مارلون براندو واقعی را می شناسیم؟ وقتی از مارلون براندو حرف می زنیم از چه کسی حرف می زنیم؟ نحوه روبرو شدن ما با زندگی و زمانه مارلون از چه نظرگاهی رقم می خورد؟ مخاطب در قبال چهره ها و رخدادها چه میزان دایره آزادی برای قضاوت و تحلیل دارد؟ چه میزان دست و پا بسته باید با این موقعیت روبرو شود؟ و …

بانوی آوازه‌ خوان| زوال و مرگ را نمی‌توان از روبه‌رو دید سه شنبه 8 مرداد 1398 00:00

بانوی آوازه‌ خوان| زوال و مرگ را نمی‌توان از روبه‌رو دید

علیرضا کوشک‌جلالی در نمایش جدیدش سقوط کرده است. نمایشی که یک سرهم‌بندی بیش نیست و خوانشی دم‌دستی از یک واقعه تاریخی مهم است.

نگاهی به نمايش لانچر پنج/ ذبح استعاره‌گویی دوشنبه 7 مرداد 1398 00:00

نگاهی به نمايش لانچر پنج/ ذبح استعاره‌گویی

«لانچر 5» نمايش سادگي است. همه‌چيز از يك خودكشي و دو قتل در يك پادگان آغاز مي‌شود. افسر واحد بازرسي مجبور به كشف معماي سه مرگ ناگهاني است. سر نخش شكاكيت به يكي از افسرهاست و انتهاي اين نخ تسبيح پرده برداشتن از يك فاجعه انساني است. بدون هيچ ديالوگ شاعرانه‌اي، بدون هيچ مونولوگ احمقانه‌اي. همه‌چيز در خدمت داستاني است كه پويا سعيدي و مسعود صرامي روايتش مي‌كنند. دو ساعت ميخكوب‌وار براي مخاطب محصول سادگي است و البته اين سادگي نتيجه‌اش نوعي پيچيدگي است.

به بهانه نمايش «مگس» كاری از توحيد معصومی/ از ملال و بطالت دوشنبه 7 مرداد 1398 00:00

به بهانه نمايش «مگس» كاری از توحيد معصومی/ از ملال و بطالت

دراماتورژي و بازنويسي ايوب آقاخاني و توحيد معصومي از نمايشنامه ايشتوان اركني، به اجرايي قابل اعتنا و تماشاگرپسند منجر شده، اما مناسبات تاريخي مردمان مجارستان در جنگ جهاني دوم را به نوعي به محاق برده. حذف شخصيت‌هايي چون پستچي، تومايي كشيش و سيپرياني پروفسور و... به همراه تقليل دادن تمام مكان‌ها به فضاي اندروني خانواده تُت، به اجرايي ميدان داده كه بازنمايي‌كننده يك مجارستان تاريخ‌زدايي ‌شده است.