چهارشنبه , ۲۵ تیر, ۱۴۰۴
نقد- تئاتر | صفحه 39
نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات

نقد نمایش «زندانی در دانمارک»: برخاستن شبح هملت از تابوت تاریکی در خوانش محمد مساوات

نمایش «زندانی در دانمارک» به کارگردانی محمد مساوات، خوانشی جسورانه و پست‌دراماتیک از «هملت» شکسپیر است که به جای وفاداری به متن اصلی، بر واسازی رویداد اجرایی تمرکز دارد. در این اثر، شبح هملت از تابوت تاریکی برمی‌خیزد تا در جهانی از فساد و تباهی، مخاطب را به رویارویی با «امر واقعی» دعوت کند و با دستکاری لذت تئاتری سنتی، تجربه‌ای متفاوت رقم بزند.

نقدي بر نمايش شهر تنهايي من/بازيگران مانده در كمركش كوه درام ايبسني شنبه 25 آبان 1392 00:00

نقدي بر نمايش شهر تنهايي من/بازيگران مانده در كمركش كوه درام ايبسني

شهر تنهايي من عنوان نمايشي است كه اين روزها در فرهنگسراي نياوران روي صحنه مي‌رود. علي هاشمي سال‌ها در عرصه تئاتر فعاليت كرده. او پيش از آنكه كارگرداني را به طور جدي دنبال كند دستيار كارگردان و برنامه‌ريز حرفه‌يي در تئاتر، سينما و تلويزيون بوده است اما از آنجايي كه علاقه بسياري به كارگرداني داشته اين حرفه را به‌طور جدي دنبال مي‌كند و چندين نمايش را روي صحنه ‌برده. آخرين نمايشي كه علي هاشمي اجرا كرده، «با جاني‌دپ در فتو‌شاپ» بود كه در كافه ترياي تئاترشهر به صحنه رفت

کافه و موسیقی و سرگرمی در روایت ناتمام یک فصل معلق چهارشنبه 8 آبان 1392 00:00
نگاهی به روایت ناتمام یک فصل معلق

کافه و موسیقی و سرگرمی در روایت ناتمام یک فصل معلق

نمایشنامه اثر قصه‌ای ساده را با چاشنی کمی تعلیق که بیشتر مدیون چیدمان صحنه‌هاست روایت می‌کند و شاید تنها نقطه‌قوتش در دیالوگ‌های خوب و روانش باشد که مخاطب را به‌دنبال خود کشانده و سرگرمش می‌کند و غیر از این خلاقیت و ویژگی قابل ذکر دیگری ندارد. البته همین دیالوگ‌نویسی نیز در صحنه مربوط به میز برادر اعدامی و دوستش بسیار تکراری و کلیشه‌ای است.

نگاهي به نمايش عامدانه، عاشقانه، قاتلانه شنبه 4 آبان 1392 00:00
قتل هاي آشنا در يك نمايش نو‌آر

نگاهي به نمايش عامدانه، عاشقانه، قاتلانه

عامدانه، عاشقانه، قاتلانه يكي از معدود نمايش‌هاي يكي‌دو سال اخير است كه برخلاف جريان غالب و رايج در تئاتر ما – كه انباشته از متن‌هاي انتزاعي و بي‌معني و چرم‌شيري است – متني باسروته دارد كه معلوم است از چه مي‌گويد و چه مي‌گويد.

ترسیمِ وضعیتی هولناک، یک اصل در نمایش‌های کمدی است جمعه 26 مهر 1392 00:00
یک اصل در کمدی؛ترسیمِ وضعیتی هولناک

ترسیمِ وضعیتی هولناک، یک اصل در نمایش‌های کمدی است

نخست یک کمدی وضعیت و موقعیت شکل می‌گیرد که در آن آدم‌ها ساحت‌های گوناگون و نوینی را از خویش بروز می‌دهند. این ساحت‌ها به فراخورِ شرایط و لحظات،‌گاه - و نه همیشه - با گذشتهٔ آدم‌ها همسان نیستند و یا جهت دیگری دارند؛ زیرا موقعیتِ جدید آن‌ها را واداشته است تا خود را به گونه‌ای دیگر تبیین کنند. ساحتِ دوم با برخی از شوخی‌های شخصی و فردی شکل می‌گیرد.

نگاهی به نمایش «آقای اشمیت کیه؟» جمعه 15 شهریور 1392 00:00
.

نگاهی به نمایش «آقای اشمیت کیه؟»

پنج شنبه 14 شهریور ماه، ساعت 20 : 15 ، گروه جلفا اولین اجرای خود از نمایش "آقای اشمیت کیه!" را به روی صحنه برد. این نمایش را اسماعیل موحدی بر اساس متنی با همین نام، از "سباستین تیری" آماده کرده و شهاب غزالی، بهناز نادری، حامداحمدجو، فریدالدین سلیمانی، امین فرخزاد ، به همراه اسماعیل موحدی در آن بازی می کنند.

از نقد تئاتر چه انتظاری داریم؟ یکشنبه 6 مرداد 1392 00:00

از نقد تئاتر چه انتظاری داریم؟

ما از نقد تئاتر چه انتظاری داریم؟ این سئوالی است که در طی یک ماه، منتقدان نیویورک تایمز به صورت آن‌لاین به بررسی آن پرداختند و خیلی زود به سئوال تازه‌ای رسیدند: منظور از «ما» کیست؟

نقدی بر نمایش «قصه ات را خودت تمام كن» به کارگردانی اکرم ابوالمعالی/ نمایشی که نباید اینگونه تمام می‌شد پنجشنبه 3 مرداد 1392 00:00

نقدی بر نمایش «قصه ات را خودت تمام كن» به کارگردانی اکرم ابوالمعالی/ نمایشی که نباید اینگونه تمام می‌شد

نمايش اخير وي اما بيشتر يك اثر كلاسيك است كه قرار است قصه خود را بدون لكنت بيان كند. مسلما اين عيب نيست، اما زماني كه كارگردان سعي مي‌كند در مواردي در ميانه فضاي كاملا كلاسيك نمايش خود، ناخنكي هم به عناصر مربوط به آثار پست مدرن بزند، نمايش به ملغمه‌اي بي‌ربط تبديل مي‌شود.