جمعه , ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳
  • زنانی که در کن رئیس شدند

    زنانی که در کن رئیس شدند

    در طول بیش از هفت دهه برگزاری جشنواره فیلم کن، تاکنون ۹ سینماگر زن توانسته‌اند در راس هیات داوران بخش مسابقه اصلی این رویداد سینمایی قرار بگیرند.

  • اولین هنرپیشه زن سینمای ایران و یک سرگذشت تلخ پرتکرار

    اولین هنرپیشه زن سینمای ایران و یک سرگذشت تلخ پرتکرار

    دهم اردیبهشت‌ماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته می‌شود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران می‌دانند.

  • سهم سازمان «اوج» و «سراج» در لایحه بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟

    سهم سازمان «اوج» و «سراج» در لایحه بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟

    روزنامه اعتماد از تعیین بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای سازمان اوج و سراج خبر داده است.

  • پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند/او برای برگشت از سفر،چندین قرار کاری گذاشته بود و قول داده بود برای دیدن خواهرش به زاهدان برود

    پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند/او برای برگشت از سفر،چندین قرار کاری گذاشته بود و قول داده بود برای دیدن خواهرش به زاهدان برود

    دختر کیومرث پوراحمد در مورد روز حادثه می‌گوید: «پدرم اکثرا هر چند وقت یک بار از شخصی که در شمال می‌شناخت ویلا اجاره می‌کرد و به شمال می‌رفت، چون می‌خواست بنویسد و خلوت کند. معمولا هم تنها به آنجا می‌رفت؛ یعنی اولین‌بار نبود که تنها به شمال رفته بود. قرار بود به تهران برگردد، چون قرارهای مختلف داشت، اما ناگهان آن اتفاق افتاد؛ روز حادثه صاحب ویلا به آنجا رفت و با آن صحنه روبه‌رو شد و به پلیس اطلاع داد. همه خانواده هر کدام به نوع خودمان بر این موضوع تاکید داریم که پدرمان شمال نرفت که خودش را بکشد.»

  • آقای سهیلی چرا« گشت ارشاد۴» را نمی‌سازی؟ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

    آقای سهیلی چرا« گشت ارشاد۴» را نمی‌سازی؟

    هر چند هنوز از ساخت گشت ارشاد 3، پنج سال نمی‌گذرد و سعید سهیلی نشان داده هر پنج سال یك‌بار سراغ گشت ارشاد می‌رود، به گمانم بد نباشد دوباره شخصیت‌های ثابت فیلم‌هاش را وارد داستانی جدید كند .

    زور سرمایه به هنر نمی‌رسد ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

    گفت‌وگو با «همایون اسعدیان» درباره حواشی اخیر شبکه نمایش خانگی و گیشه سینمازور سرمایه به هنر نمی‌رسد

    انتظار همه ما این است، افرادی که در این سطح مدیریتی قرار می‌گیرند و در هیئت‌مدیره یک پلتفرم عظیم هستند، کافی بود اشاره کنند که بعضی از تهیه‌کنندگان یا بازیگران به تعهدشان یا اخلاقیات پایبند نیستند. در این صورت نه‌تنها کسی ایرادی نمی‌گرفت، بلکه تأیید هم می‌کرد.

    از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم

    گفت‌وگو با محمدمهدی عسگرپور، رییس هیات‌مدیره خانه سینما درباره تبلیغ فیلم‌های سینمای ایران در ماهواره از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم

    فروش بالای فیلم‌های سینمایی دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

    مهرداد فرید مطرح کرد: فروش بالای فیلم‌های سینمایی دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

    هنرمند به مصادره سرمایه و سیاست درنمی‌آید

    بررسی وظیفه هنر در زمانه عسرت در گفت‌وگوی کیوان کثیریان با محمدرضا اصلانی و نوید پورمحمدرضا هنرمند به مصادره سرمایه و سیاست درنمی‌آید

    فرزاد موتمن: سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟

    فرزاد موتمن فرزاد موتمن: سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟

    درباره «فین جین» به کارگردانی محمود موسوی/ نمایشی از قتل امیرکبیر به روایت جمعی از جنیان و آدمیان ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

    درباره «فین جین» به کارگردانی محمود موسوی/ نمایشی از قتل امیرکبیر به روایت جمعی از جنیان و آدمیان

    تقابل آدمیان و جنیان در موزه‌ای که به زندگی امیرکبیر در حمام فین کاشان می‌پردازد به واقع تماشایی است و در ادامه به همکاری مابین آنان بدل شده و این امکان را فراهم می‌کند که به میانجی هنر نمایش، وقایع تاریخی حمام فین کاشان از نو روایت شده و از تلخی‌اش تا اندازه‌ای کاسته شود. نکته مهم نمایشنامه «فین جین» تلفیق درام مدرن اروپایی با شیوه نمایش ایرانی است.

    بررسی کتاب« افسون پرده نقره‌ای:سینمای ایران » نوشته بهمن مقصودلو چهره‌نگاری پُرکششِ سینمای ایران ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

    بررسی کتاب« افسون پرده نقره‌ای:سینمای ایران » نوشته بهمن مقصودلو چهره‌نگاری پُرکششِ سینمای ایران

    در این کتاب که بعد از نخستین کتاب از این مجموعه یعنی «افسون پرده نقره‌ای: سینمای جهان» این‌ بار با محوریت سینمای ایران برای استفاده دانشجویان رشته‌های سینمایی و دیگر سینما دوستان ارائه شده است، با مجموعه متنوعی از یادداشت‌ها و گفت‌وگوها و مرور خاطرات مولف کتاب و دیگر همراهان ایشان روبه‌رو می‌شویم که هریک به نوبه خود دانستنی‌های تازه‌ای را به خوانندگان کتاب ارائه می‌دهند.

    قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

    قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید

    قطب‌الدین صادقی با بیان اینکه اصفهان در تئاتر، صاحب یکی از سنت‌های بسیار درخشان است، گفت: برای احیای تئاترِ اصفهان به خلاقیت نیاز دارید، باید کار کنید، پژوهشگر می‌خواهید، به کُننده نیاز دارید و بدانید که بالاتر از حمایت نهادها، ارادۀ فردیِ آدم‌ها و روشن‌بینی هنرمندان است که اهمیت دارد.