پنجشنبه , ۲۱ فروردین, ۱۴۰۴
  • رحمت امینی: بعضی از آثار توی بورس نبوده‌اند

    رحمت امینی: بعضی از آثار توی بورس نبوده‌اند

    رحمت امینی که این روزها نمایش «جگر هندی» را روی صحنه می‌برد، با تاکید بر ضرورت توجه به ادبیات کلاسیک در تئاتر گفت: بعضی از آثار ادبی مانند شاهنامه مورد اقبال بوده‌اند ولی برخی دیگر مانند گلستان سعدی، کمتر مورد توجه بوده‌اند و در اصطلاح، توی بورس نبوده‌اند.

  • کیومرث پوراحمد؛ فیلمسازی که هوای کودکی را ورق می‌زد

    کیومرث پوراحمد؛ فیلمسازی که هوای کودکی را ورق می‌زد

    اولین کار پوراحمد بعد از انقلاب، نویسندگی فیلمنامه «قصه خیابان دراز» به کارگردانی محسن تقوایی بود. این خیلی مهم است که اولین تجربه یک فیلمساز در جهان سینمایی چه باشد، چراکه ممکن است او جهان سینمایی خودش را بر مبنای همان تجربه بنا کند و تداوم ببخشد. وقتی کارنامه پوراحمد را مرور می‌کنیم، رد ادبیات در آن پررنگ است و این شاید بی‌تأثیر از همکاری او با نادر ابراهیمی به‌عنوان یک نویسنده و شیوه ورود این فیلمساز به سینما نباشد.

  • ستاره‌ای نداشتند اما برای مردم جذاب بودند

    ستاره‌ای نداشتند اما برای مردم جذاب بودند

    در میان آثاری که سال گذشته روی صحنه رفتند، سه نمایش به طور ویژه مورد توجه تماشاگران قرار گرفتند؛ نمایش‌هایی که ستاره یا چهره مشهوری نداشتند اما برای مخاطبان تئاتر جذابیت داشتند. به طوری که اجرای هر سه نمایش چندین بار تمدید شد و هر یک از این آثار با در نظر گرفتن ظرفیت سالن و قیمت بلیت خود به فروشی قابل توجه نیز دست یافتند.

  • آلفونسو کوارون روی صندلی کارگردانی جیمز باند می‌نشیند؟

    آلفونسو کوارون روی صندلی کارگردانی جیمز باند می‌نشیند؟

    آلفونسو کوارون در ظاهر تایید کرده که کارگردانی فیلم بعدی جیمز باند را بر عهده دارد.

  • رحمت امینی: بعضی از آثار توی بورس نبوده‌اند

    رحمت امینی: بعضی از آثار توی بورس نبوده‌اند

    رحمت امینی که این روزها نمایش «جگر هندی» را روی صحنه می‌برد، با تاکید بر ضرورت توجه به ادبیات کلاسیک در تئاتر گفت: بعضی از آثار ادبی مانند شاهنامه مورد اقبال بوده‌اند ولی برخی دیگر مانند گلستان سعدی، کمتر مورد توجه بوده‌اند و در اصطلاح، توی بورس نبوده‌اند.

  • کیومرث پوراحمد؛ فیلمسازی که هوای کودکی را ورق می‌زد

    کیومرث پوراحمد؛ فیلمسازی که هوای کودکی را ورق می‌زد

    اولین کار پوراحمد بعد از انقلاب، نویسندگی فیلمنامه «قصه خیابان دراز» به کارگردانی محسن تقوایی بود. این خیلی مهم است که اولین تجربه یک فیلمساز در جهان سینمایی چه باشد، چراکه ممکن است او جهان سینمایی خودش را بر مبنای همان تجربه بنا کند و تداوم ببخشد. وقتی کارنامه پوراحمد را مرور می‌کنیم، رد ادبیات در آن پررنگ است و این شاید بی‌تأثیر از همکاری او با نادر ابراهیمی به‌عنوان یک نویسنده و شیوه ورود این فیلمساز به سینما نباشد.

  • ستاره‌ای نداشتند اما برای مردم جذاب بودند

    ستاره‌ای نداشتند اما برای مردم جذاب بودند

    در میان آثاری که سال گذشته روی صحنه رفتند، سه نمایش به طور ویژه مورد توجه تماشاگران قرار گرفتند؛ نمایش‌هایی که ستاره یا چهره مشهوری نداشتند اما برای مخاطبان تئاتر جذابیت داشتند. به طوری که اجرای هر سه نمایش چندین بار تمدید شد و هر یک از این آثار با در نظر گرفتن ظرفیت سالن و قیمت بلیت خود به فروشی قابل توجه نیز دست یافتند.

  • آلفونسو کوارون روی صندلی کارگردانی جیمز باند می‌نشیند؟

    آلفونسو کوارون روی صندلی کارگردانی جیمز باند می‌نشیند؟

    آلفونسو کوارون در ظاهر تایید کرده که کارگردانی فیلم بعدی جیمز باند را بر عهده دارد.

  • اندوه هفت نمایشنامه‌نویس ۲۱ فروردین ۱۴۰۴

    درباره «رونوشت معکوس: شش نمایشنامه‌نویس، هفتمی را به خاک می‌سپارند»اندوه هفت نمایشنامه‌نویس

    کوشنر در قصه نمایشی کوتاهی که به خاکسپاری نمادین و به حزن‌آکنده یک نویسنده رنج‌دیده اختصاص دارد، از رنج فراگیری پرده برمی‌دارد که هر نویسنده‌ای، مخصوصا آن‌گاه که نمایشنامه‌ای خلق می‌کند، با آن دست در گریبان است: «شکل زنده‌ای از عذاب» تا پیام‌های اندوه و اعتراض اجتماعی و سیاسی‌ات را در قالب خلاقانه نمایشنامه به گوش دنیا برسانی.

    نقد انیمیشن «در سایه سرو»؛ برنده‌ی چهارمین جایزه‌ی اسکار برای ایران ۱۶ فروردین ۱۴۰۴

    نقد انیمیشن «در سایه سرو»؛ برنده‌ی چهارمین جایزه‌ی اسکار برای ایران

    انیمیشن شروع طوفانی دارد. شیشه‌های شکسته‌ی چسب خورده برای ما یادآور جنگ است اما جلوتر متوجه می‌شویم که دشمن این‌بار بیرونی نیست. این شکستگی‌ها نتیجه‌ی حمله‌ی یک دشمن بیرونی در گذشته است که به نبردی درونی تبدیل شده.

    تلاش برای تغییر ریل گذاری سینما / این فیلم سیاسی نیست ۱۰ فروردین ۱۴۰۴

    گفت‌وگو با سازندگان فیلم «رها»تلاش برای تغییر ریل گذاری سینما / این فیلم سیاسی نیست

    کارگردان فیلم «رها» که در آینده‌ای نه چندان دور فیلم دومش را کلید خواهد زد، تاکید دارد که در «رها» به دنبال ارجاع‌های سیاسی نبوده تا مردم فیلمی باورپذیر و ملموس تماشا کنند.

    درباره نمایش‌های «درد» و «اشتراکی» ملاحظاتی در باب شیوه بازنمایی رنج فرودستان ۹ فروردین ۱۴۰۴

    درباره نمایش‌های «درد» و «اشتراکی» ملاحظاتی در باب شیوه بازنمایی رنج فرودستان

    در این مطلب به دو اجرایی می‌پردازیم که بعد از جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفتند و با لحن‌های متفاوت، تلاش کردند به انسان معاصر و درد و رنجی که می‌برد بپردازند. این دو نمونه می‌تواند برای فهم کیفیت بازنمایی وضعیت‌های فرودستی و تحت ستم‌بودگی انسان‌ها در زمانه حال به میانجی تئاتر مفید باشد.

    فیلم کوتاه «آناهیتا» در جشنواره لاکنو هند رقابت می‌کند ۲۱ فروردین ۱۴۰۴

    فیلم کوتاه «آناهیتا» در جشنواره لاکنو هند رقابت می‌کند

    فیلم کوتاه «آناهیتا» به نویسندگی و کارگردانی داود نجف زاده و از تولیدات انجمن سینمای جوانان مشهد به چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان CMS Lucknow در کشور هند راه یافت.

    در سالن‌های کنسرت‌ سال جدید چه می‌گذرد؟ ۱۷ فروردین ۱۴۰۴

    در سالن‌های کنسرت‌ سال جدید چه می‌گذرد؟

    تعدادی از گروه‌ها و هنرمندان فعال گونه‌های مختلف حوزه موسیقی طی روزهای پیش رو و بعد از اتمام تعطیلات عید نوروز، خود را برای برگزاری کنسرت در تهران و شهرهای مختلف کشور آماده می کنند.