اکران فیلم "پیر پسر" به صحنه نبردی بر سر "فرهنگ و سیاست" تبدیل شده است. تشکلهای سینمایی ایران با انتشار بیانیهای تند، به "حجم حیرتآور" اعتراضات غیرمتعارف علیه این فیلم واکنش نشان دادند. آنها زیر سوال بردن مجوزهای قانونی حوزه فرهنگ را "تضعیف نهادهای قانونی" دانسته و پشت پرده این "نفرتپراکنی" را "تضعیف دولت مستقر و باجخواهیهای سیاسی" میدانند. این بیانیه، هشدار جدی به "گردانندگان تسویه حسابهای سیاسی" میدهد که سینما را قربانی اغراض خود نکنند و خواستار برخورد قانونی با این "سرکشیها" شده است.
فهرست کامل اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۵ منتشر شد. الکساندر پین بهعنوان رئیس داوران بخش مسابقه اصلی در کنار چهرههایی همچون محمد رسولاف، فرنندا تورس، و کریستیان مونجیو داوری آثار این دوره را بر عهده خواهند داشت.
در شرایط جنگی، وقتی اضطراب و ناامنی بر زندگی روزمره سایه میافکند، هنر میتواند نقشی حیاتی در بازگرداندن حس امید و همبستگی ایفا کند. در جنگ اخیر، تعطیلی سالنهای تئاتر و کنسرت، نشان داد که مردم درگیر جنگ، بیش از هر چیز به فکر بقا هستند، اما در این میان، اجراهای خیابانی موسیقی، توانستند برای لحظاتی ریتم جنگ را بشکنند و حالوهوای تازهای به مردم بدهند. این امر، این پرسش را مطرح میکند که آیا تئاتر در دوران جنگ از یاد میرود یا شکلی از آن، مثل پرفورمنسهای خیابانی، میتواند مؤثرتر باشد؟ این مطلب به بررسی نقش تئاتر در زمان جنگ، از محاصره سارایوو تا جنگ جهانی و تحولات تئاتر جنگ در ایران، میپردازد.
فیلم اسلواکیایی «Better Go Mad in the Wild» به کارگردانی میرو رمو، برنده جایزه بزرگ جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری 2025، مرزهای مستند، درام و افسانه را درهم میشکند. این فیلم نگاهی شاعرانه، عجیب و گاه تراژیک به زندگی دو برادر دوقلوی منزوی دارد که در دل طبیعت زندگی میکنند و شعر را نه با کلمات، بلکه با زیستن معنا میکنند – آنهم با روایت یک گاو سخنگو!
سینماهای ایران نفس تازه کردند! «پیرپسر»، فیلم اجتماعی جنجالی اکتای براهنی، پس از عبور از بحرانهای جنگ ۱۲ روزه و تعطیلات محرم، گیشه را در دست گرفت و حتی از کمدیها پیشی گرفت. فرشته فکری، مدیر پردیس پرده طلایی، از بازگشت شور و نشاط به سالنها خبر میدهد و بر اهمیت پردیسهای سینمایی و نیاز به رشتههای دانشگاهی برای مدیریت حرفهای سینما تاکید میکند.
نمایش «قابیل»، روایتگر نخستین همسخنی هابیل و قابیل، از ۳۱ تیر در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه میرود. این اثر به کارگردانی و دراماتورژی مریم عبدلی، با متنی از فردریش کوفکا و صداپیشگی میکائیل شهرستانی در نقش آدم، نگاهی تازه به داستانی کهن دارد. پیشفروش بلیتها با تخفیف ویژه آغاز شده است.
یک صحنهی گردان بیپایان، فیگورهای بینام در سفر زمان، و تقابل خدایان سومر با بت یوتیوب؛ "بر زمین میزَنَدَش" علی شمس، نمایشی پستدراماتیک که تابستان ۱۴۰۴ در تئاترشهر تهران اجرا شد، به واسازی درام سنتی میپردازد. این اثر با تأکید بر "رویدادبودگی" و "لحظهی پرفورماتیو"، چالشهای مدرن درک واقعیت را به تصویر میکشد و با تلفیق ارجاعات برشتی، شکسپیری و بودلر، تجربهای متفاوت و ماندگار را برای مخاطب ایرانی رقم میزند.
حسین پاکدل با نمایش تازهاش، «امر ملوکانه»، تماشاگر را به سفری عاشقانه در دل تاریخ ایران میبرد؛ از دربار قاجار تا کودتای رضاشاهی، از استبداد و طاعون تا زنانی که صدای اعتراضشان را در دل سنت فریاد میزنند. گفتوگویی صمیمی در عصری بهاری با کارگردانی که تاریخ را از نگاه عشق و اخلاق بازمینویسد.
فیلم «Madly» جدیدترین اثر پائولو جنووزه، خالق فیلم پرفروش «غریبههای تمامعیار»، تلاش میکند با فرمولی پرزرقوبرق اما آشنا، روان و احساسات درونی شخصیتها را به تصویر بکشد. اثری که گرچه پتانسیل بالایی برای بازسازی در فرهنگهای مختلف دارد، اما در نسخه اصلی بیش از آنکه عاشقانه باشد، عصبی و پرحرف از کار درآمده است.
جنگ در آثار نمایشی، همواره بستری برای واکاوی روان انسان، قدرت تخیل و پیامدهای مخرب خشونت جمعی بوده است. در این یادداشت، دو روایت نمایشی از دو سوی جهان – «رقصی چنین» نوشته محمد رضاییراد و «در منطقه جنگی» از یوجین اونیل – مرور میشوند؛ دو اثر با نگاهی انسانی و نمادین به جنگ، تنهایی، فقدان و ایستادن در مرز خیال و واقعیت.
فیلم کوتاه "تنبیه" ساخته پویا مفید درخشش بینالمللی خود را آغاز کرد. این اثر تاثیرگذار نه تنها به جشنواره معتبر داکوفست کوزوو راه یافت، بلکه در جشنواره نینگبو چین نامزد بهترین فیلمنامه شد. "تنبیه" داستان تلخ یک دانشآموز سیاهپوست است که پس از تنبیه شدید معلم دچار لکنت زبان میشود و خانوادهاش به دنبال اجرای عدالت هستند. با این موفقیتها، پویا مفید خود را برای ساخت اولین فیلم سینماییاش آماده میکند.
مرتضی پایهشناس، مستندساز و رئیس هیاتمدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران، در نامهای سرگشاده و صریح به رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، از بیتوجهی، عدم پاسخگویی و تداوم سیاستهای تکصدایی در مدیریت سینما به شدت انتقاد کرده است.
تجربی و پویانمایی، دو انیمیشن کوتاه «آتل» ساخته مهدی صدیقی و «جیرفت» به کارگردانی مرجان کشانی به بخش مسابقه چهلویکمین دوره جشنواره بینالمللی «کارتون کلاب» ایتالیا راه یافتند؛ رویدادی معتبر در حوزه انیمیشن، کمیک و بازی که از ۲۱ تا ۲۷ تیر در شهر ریمینی برگزار میشود.
آلن برگمن، یکی از تأثیرگذارترین ترانهسرایان قرن بیستم که همراه با همسرش «مرلین برگمن» دههها موسیقی سینما و تلویزیون را متحول کرد، در سن ۹۹ سالگی در لسآنجلس درگذشت.
احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.
حیدر رضایی، نویسنده، کارگردان و بازیگر باسابقه تئاتر ایلام که سالها با دغدغه و صداقت در عرصه هنرهای نمایشی فعالیت داشت، چشم از جهان فرو بست. سعید خیرالهی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان ایلام، در پیامی این ضایعه را به جامعه هنری کشور تسلیت گفت و از تأثیر ماندگار رضایی بر فرهنگ نمایشی منطقه یاد کرد. مراسم تشییع پیکر این هنرمند فقید صبح فردا، ۵ تیر ۱۴۰۴، در زادگاهش شهرستان دهلران برگزار میشود.