هر ساله، دنیای سینما شاهد ظهور نسلهای تازهای از فیلمسازان، نویسندگان و هنرمندان پشتصحنه است. بسیاری از این استعدادها، مسیر حرفهای خود را از مدارس و آکادمیهای تخصصی فیلم آغاز میکنند؛ مراکزی که نهتنها به آموزش مهارتهای فنی و خلاقانه میپردازند، بلکه با ایجاد ارتباط مستقیم با صنعت سینما، سکوی پرتابی برای حضور در جشنوارههای سینمایی فراهم میآورند. این گزارش به معرفی بهترین مدارس بینالمللی فیلمسازی در سال ۲۰۲۵ پرداخته است
مراسم هشتاد و دومین دوره جوایز سینمایی گلدن گلوب، روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۶ (۲۲ دی ماه) برگزار خواهد شد. امسال، در مجموع ۳۸۷ نفر از سراسر دنیا به عنوان عضو رأیدهنده در این جوایز حضور دارند که این رقم، نشاندهنده افزایش چشمگیر تعداد و تنوع رأیدهندگان در مقایسه با سالهای گذشته است. از نکات قابل توجه، حضور هشت عضو ایرانی و ایرانیتبار در فهرست رأیدهندگان امسال است.
فیلم بحثبرانگیز «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری که سالها با چالش توقیف و محدودیت در اکران و پخش مواجه بود، سرانجام در پلتفرم «فیلمنت» در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این فیلم که داستان یک خانواده سنتی و دیدگاه آنها به «لکه ننگ» را روایت میکند، پس از حواشی فراوان به دلیل یک صحنه خشونتآمیز در ابتدای فیلم، اکنون فرصت یافته تا به طور گسترده دیده شود.
بهمن فرمانآرا، کارگردان و تهیهکننده پیشکسوت سینما، از توقف فیلمبرداری جدیدترین اثر خود، «چشمهایش» (اقتباسی از رمان بزرگ علوی)، خبر داد. وی دلیل این توقف را عدم تخصیص کامل بودجه از سوی بنیاد سینمایی فارابی، سرمایهگذار اصلی، عنوان کرد و گفت که با وجود قول تأمین بودجه ۵۲ میلیارد تومانی، تنها ۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده و فارابی نیز اعلام کرده که دیگر پولی برای ادامه کار ندارد. این اتفاق، سرنوشت یکی از پروههای مهم سینمای ایران را در هالهای از ابهام فرو برده است.
آرمان زرینکوب، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق»، با انتقاد شدید از نحوه اکران فیلم خود، گفت که با سانسهای بسیار محدود، عملاً «فیلمسوزی» در مورد این اثر رخ داده است. او در گفتوگویی، تاکید کرد که اگر فضای خاص پس از «جنگ تحمیلی اخیر» نبود، این فیلم هیچوقت فرصت اکران پیدا نمیکرد.
نمایشنامه «خداحافظ آقا»، نوشته پوریا عبدی، به تازگی توسط انتشارات مهراندیش منتشر و روانه بازار کتاب شد. این نمایشنامه که در قالب سه پرده نوشته شده، روایتی تراژیک از زندگی و بیداری گروهی از بردهها در یکی از ایالتهای جنوبی آمریکا در دهه ۱۸۶۰ میلادی را به تصویر میکشد.
در پی اظهارات اخیر فتحالله توسلی، نماینده کبودرآهنگ و بهار، در صحن علنی مجلس که سینمای ایران و فیلم «پیرپسر» را عامل رواج طلاق و فساد در جامعه معرفی کرد، این مطلب به نقد و بررسی این ادعاها میپردازد. با استناد به پژوهشهای علمی، هیچ ارتباط مستقیمی بین تماشای فیلمها و طلاق یافت نشده است. همچنین، صرف نمایش ناهنجاریها در آثار هنری لزوماً به معنای ترویج آنها نیست، بلکه میتواند با هدف نقد و آگاهیبخشی صورت گیرد.
حسین پاکدل با نمایش تازهاش، «امر ملوکانه»، تماشاگر را به سفری عاشقانه در دل تاریخ ایران میبرد؛ از دربار قاجار تا کودتای رضاشاهی، از استبداد و طاعون تا زنانی که صدای اعتراضشان را در دل سنت فریاد میزنند. گفتوگویی صمیمی در عصری بهاری با کارگردانی که تاریخ را از نگاه عشق و اخلاق بازمینویسد.
با نزدیک شدن به پایان قرارداد آکادمی علوم و هنرهای سینمایی با شبکه ABC، گمانهزنیها درباره آینده پخش مراسم اسکار شدت گرفته است. با توجه به برنامهریزی دیزنی برای ادغام پلتفرمهای نمایش آنلاین «هولو» در «دیزنی+» تا سال ۲۰۲۶، این شرکت فرصتی بیسابقه برای دسترسی جهانی به مراسم اسکار پیدا کرده است. منابع آگاه به نشریه ورایتی گفتهاند که مذاکرات میان دیزنی و آکادمی در حال پیشرفت است.
جنگ در آثار نمایشی، همواره بستری برای واکاوی روان انسان، قدرت تخیل و پیامدهای مخرب خشونت جمعی بوده است. در این یادداشت، دو روایت نمایشی از دو سوی جهان – «رقصی چنین» نوشته محمد رضاییراد و «در منطقه جنگی» از یوجین اونیل – مرور میشوند؛ دو اثر با نگاهی انسانی و نمادین به جنگ، تنهایی، فقدان و ایستادن در مرز خیال و واقعیت.
شصت و سومین جشنواره فیلم نیویورک، میزبان نمایش فیلم کوتاه «گلهایِ شب دریا» ساخته مریم تفکری خواهد بود. این فیلم، محصول مشترک ایران، انگلستان و فرانسه، در بخش «جریانها» (Currents) این جشنواره در کنار آثار دیگری از ۲۸ کشور جهان به نمایش گذاشته میشود.
مستند «دیدن و بودن» به کارگردانی علی شیلاندری، با محوریت زندگی و فعالیتهای مریم زندی، عکاس شناختهشده ایرانی، روز یکشنبه ۱۹ مرداد ماه ساعت ۱۶ در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران اکران خواهد شد. ورود برای عموم علاقهمندان آزاد و رایگان است.
مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، روز دوشنبه ۱۳ مردادماه میزبان نمایش سه انیمیشن کوتاه با نامهای «آتل»، «باگ» و «روز امتحان» خواهد بود. این آثار که تولید همین مرکز هستند، از ساعت ۱۴ در سالن نمایش مرکز به صورت رایگان برای علاقهمندان به نمایش درمیآیند.
امروز بیش از یک قرن از زادروز جواد معروفی، خالق «خوابهای طلایی» میگذرد. او هنرمندی بود که موسیقی را با لمس کلیدهای پیانو به زیباترین شکل ممکن معنا کرد. به گزارش ایسنا، معروفی از نخستین چهرههایی بود که پیانو را نه فقط یک ساز غربی، بلکه چنان که سازی ایرانی باشد، در فرهنگ موسیقایی ایران تثبیت کرد. رمز موفقیت او نهفته در تأثیر پررنگ ادبیات و نقاشی بر نگاهش به موسیقی بود.
احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.
نصرالله عبادی، از چهرههای ماندگار و پیشکسوت تئاتر همدان، شامگاه جمعه ۱۷ مرداد در سن ۹۲ سالگی در بیمارستان بهشتی این شهر درگذشت. استاد عبادی که متولد سال ۱۳۱۲ بود، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۲۵ آغاز کرد و بیش از هفت دهه در عرصه بازیگری، کارگردانی و نویسندگی، نقشی مهم در تئاتر همدان ایفا کرد.