رقابت برای کسب جایزه بهترین کارگردان در اسکار ۲۰۲۶ به یکی از جذابترین نبردهای سال تبدیل شده است. در یک سو، کلویی ژائو و کاترین بیگلو، دو زن برنده پیشین اسکار، برای دومین بار به دنبال این جایزه هستند. در سوی دیگر، نامهای بزرگی چون پل توماس اندرسن که تاکنون بینصیب از اسکار بوده، و رایان کوگلر که میتواند تاریخساز شود، حضور دارند.
فیلم تازه جعفر پناهی با عنوان «یک تصادف ساده» (It Was Just an Accident) که امسال نخل طلای جشنواره کن را به دست آورد، بهعنوان نماینده رسمی فرانسه در بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ معرفی شد. این نخستین حضور پناهی در رقابت اسکار است.
رابرت ردفورد، بازیگر خوشچهره و محبوب هالیوود که با فیلمهایی چون Butch Cassidy and the Sundance Kid و All the President’s Men به شهرت جهانی رسید و بعدها با تأسیس جشنواره و مؤسسه ساندنس به پدرخوانده سینمای مستقل تبدیل شد، در ۸۹ سالگی درگذشت.
هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی، با صدور پروانه نمایش برای فیلمهای«کج پیله» به کارگردانی هاتف علیمردانی و «های کپی» به کارگردانی علیاکبر ثقفی و فیلم «طهران ۵۷» به کارگردانی ایمان آقامحمد موافقت کرد.
مهلت ثبتنام و ارسال آثار در تمامی بخشهای هفتمین جشنواره تئاتر «شهر»، با توجه به استقبال هنرمندان، تا روز جمعه، ۲۵ مهرماه ۱۴۰۴ تمدید شد. این جشنواره که پس از هشت سال وقفه برگزار میشود، بر هویت فرهنگی و اجتماعی تهران تمرکز دارد و در پنج بخش اصلی رقابتی خواهد بود.
در روزگاری که بخش بزرگی از سینمای ایران گرفتار مدهای مقطعی و سطحی شده است، محمود کلاری با فیلم «آدمفروش» به یادمان میآورد که سینما هنوز میتواند آرام، انسانی و قصهگو باشد. این فیلم در ظاهر ساده و جمعوجور است، اما در عمق خود بیانیهای علیه بیقراری و آشوبی است که در سالهای اخیر به بخشی از عادتهای سینمای ایران بدل شده.
در گفتوگویی آناهیتا تیموریان طراح صحنه فیلم موفق «پیرپسر» درباره اولین تجربهاش در این جایگاه حرفهای و تأثیر پیشزمینه هنریاش بر کار سینمایی توضیح داد. او که پیش از این در زمینههای معماری، نقاشی، تصویرسازی و نویسندگی فعالیت داشته، همکاری با اکتای براهنی را تجربهای ارزشمند توصیف کرد.
«Heat» محصول ۱۹۹۵، یکی از مشهورترین آثار مایکل مان، همواره بهعنوان یک فیلم جنایی کلاسیک شناخته میشود که بازیگران بزرگی چون آل پاچینو، رابرت دنیرو و وال کیلمر را گرد هم آورده است. مان در نخستین سفر خود به کره جنوبی برای شرکت در جشنواره فیلم بوسان، به بررسی جزئیات ساخت این اثر، فلسفه کارگردانی و تعهدش به روایتهای واقعی پرداخت و دیدگاههای تازهای درباره اهمیت کار گروهی در فیلم ارائه کرد.
نمایش «اتاق زبان» به کارگردانی حسن معینی، خوانشی متفاوت از نمایشنامه «در انتهای گلو» اثر یوسف الگیندی است. معینی در این اقتباس، با تغییراتی جسورانه، روایتی از خشونت و مقاومت مهاجران عرب را در بستری آمریکایی بازتاب میدهد و تلاش میکند تا به جای انفعال، عاملیت و شورش را به شخصیت اصلی خود (خالد) ببخشد.
فیلم کوتاه «ویر» به نویسندگی و کارگردانی جواد گنجی، برای نمایش در بخش مسابقه سیوهفتمین جشنواره فیلم Superfest Disability در آمریکا پذیرفته شد. این جشنواره که یکی از رویدادهای مورد تأیید بفتا است، از ۲۴ تا ۲۷ مهرماه در سانفرانسیسکو برگزار خواهد شد.
مستند اقتباسی «دستگیری پرستار قاتل»، محصول ۲۰۲۲ انگلستان، یکشنبه ۳۰ شهریور در قالب صد و نهمین برنامه «مستنداتِ یکشنبه» در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید. پس از اکران، زهرا مشتاق، منتقد سینما، درباره این فیلم صحبت خواهد کرد.
انیمیشن کوتاه «چاوک» به کارگردانی هژیر اسعدی، موفق به کسب جایزه بهترین انیمیشن دانشجویی بخش بینالملل از هشتمین دوره جشنواره بینالمللی انیما فیلم باکو در کشور آذربایجان شد. این انیمیشن در ادامه حضور موفق خود، به سه جشنواره جهانی دیگر نیز راه یافته است.
با هجوم گسترده «سوئیفتیها» برای خرید بلیت رویداد «Taylor Swift: The Official Release Party of a Showgirl»، اپلیکیشن و وبسایت سینماهای AMC با ترافیک بیسابقهای روبرو شد. این رویداد ۸۹ دقیقهای که به مناسبت انتشار آلبوم جدید «تیلور سوئیفت» برگزار میشود، به حدی مورد استقبال قرار گرفت که کاربران برای خرید بلیت، در صفهای انتظار مجازی قرار گرفتند.
احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.
آیمحمد آیمحمدی، هنرمند پیشکسوت و یکی از بنیانگذاران تئاتر گنبدکاووس، در سن ۷۸ سالگی درگذشت. او که در طول زندگی خود علاوه بر تدریس، در عرصه نویسندگی، بازیگری و کارگردانی تئاتر و سینما فعالیت داشت، با آثاری چون نمایشنامههای «اورال» و «قرهچویون» تحولی در ادبیات و نمایش ترکمنصحرا ایجاد کرد.