«ایوب آقاخانی» کارگردان و نویسنده ایرانی، در خصوص تماشاخانه های خصوصی فعلی گفت: این فضاها تنها توانستند در آمار افزایش سالن های نمایش و اجرای بیشتر تئاتر تغییر ایجاد کنند، اما در بهبود این حوزه تاثیری نداشته اند.

 

پایگاه خبری تئاتر: آقاخانی با بیان اینکه تماشاخانه های خصوصی با توسعه سخت افزاری در تئاتر همراه بودند، تصریح کرد: این موضوع امتیاز برای حوزه هنر محسوب می شود تا نمایش های بیشتری برای عموم اجرا شود.

وی افزود: این تماشاخانه ها امکان اجرای نمایش تنها به معنای سالن برای اجرا و تمرین، فضای حضور تماشاگر و وسائل مورد نیاز یک تئاتر را فراهم کردند و توانستند در آمار اجرا تاثیر بگذارند.

نویسنده نمایش "تکه های سنگین سرب" تاکید کرد: تماشاخانه های خصوصی فعلی سطح استاندارد و توقع مخاطبین و کارگردانان را پایین آورده اند زیرا این فضاها شایستگی تماشاخانه شدن را ندارند.

وی با اشاره به اینکه با توسعه ای سخت افزاری ولی بدون کیفیت مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: من با این وضعیت برای تئاتر مخالفم چون این تماشاخانه ها جز تغییر در آمار سالن ها نتوانستند اتفاق دیگری را مدیریت کنند.

نویسنده و کارگردان نمایش "کسوف" با بیان اینکه برای اجرای یک تئاتر خوب، استاندارد فضای نمایش باید در کنار کیفیت بالای آن قرار بگیرد تاکید کرد: سالن های فعلی با روحیه دلال مسلکانه، کیفیت را قربانی مقبولیت کرده اند.

وی افزود: این کاربری از تماشاخانه های خصوصی موجب شده تا نیازمندی برای تامین هزینه ها وجود داشته باشد که به شکل اصلی تئاتر آسیب می زند و نمایش هایی اجازه اجراهای چندباره در این سالن ها را می گیرند که کیفیت ندارند، اما از طرق مختلف تماشاگر را به سالن جذب می کنند.

نویسنده و کارگردان نمایش "هفت عصر هفتم پاییز" با بیان اینکه هنر تئاتر زیر این حجمه ها و کمبود شایستگی ها کمر خم کرده است، گفت: در تماشاخانه های خصوصی فعلی نمایش هایی به صحنه می روند که معیار تئاتر در آن لحاظ نشده اما معیار موفقیت در گیشه آن به توان رسیده است که در طولانی مدت نه تنها نفعی برای تئاتر ندارد که این هنر را متضرر نیز می کند.

وی افزود: افزایش تماشاخانه های خصوصی به شکل امروزی برای کسانی که در نگاهی وسیع تر می توانند به اوضاع آن نگاه کنند، اتفاق خوبی نیست و معدل نمره تئاتر را پایین می آورد.

کارگردان نمایش "پزشک نازنین" با بیان اینکه خصوصی سازی تئاتر کار اشتباهی نیست، خاطرنشان کرد: اوضاع فعلی قابلیت اصلاح را دارد اما به دلیل ازدیاد کنترل آن سخت شده است که اگر با همین روال امروزی راه خود را پیش ببرد آینده خوبی برای آن پیش بینی نمی شود.









صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater