پیتر هانتکه نمایشنامه‌نویس مشهور اتریشی، به عنوان برنده جایزه بین‌المللی ایبسن که مهمترین جایزه هنری در حوزه تئاتر است، در سال 2014 انتخاب شد.

پایگاه خبری تئاتر: جایزه ایبسن به افراد حقیقی یا موسسه های فعال در حوزه تئاتر تعلق می‌گیرد و برای تاثیر و مشارکت معنادار در توسعه دستاوردهای تئاتری یا شکل هنری تئاتر، به برنده آن اهدا می‌شود. برنده این جایزه که دوسالانه برگزار می‌شود، مبلغ 300 هزار یورو دریافت می‌کند.

این جایزه در سال 2007 از سوی دولت نروژ تاسیس شد و پیش از این به چهره های برجسته ای چون پیتر بروک، آریان منوشکین، جون فوسه و هاینر گوبلس اهدا شده است.

این جایزه دو سال اول به صورت سالانه اهدا شد و پس از آن از سال 2010 در قالب جایزه‌ای دوسالانه به کار خود ادامه داد.

به گفته گروه داوران این رقابت، جایزه سال 2014 به پیتر هانتکه برای «مجموعه آثار خلق شده توسط او که همراه با زیبایی ظاهری و تاثیری درخشان بر هنر تئاتر بوده» تعلق می‌گیرد. آنها در تشریح دلایل انتخاب خود اظهار داشته‌اند: اگر ایبسن خود نمونه نمایشنامه نویسی طبقه متوسط جامعه بود، پیتر هانتکه بی شک والاترین شاعر اسطوره‌ای تئاتر است.

پیتر هانتکه نیز در پی این انتخاب با انتشار پیامی ویدیویی از خانه‌اش در پاریس از انتخابش به عنوان برنده این جایزه معتبر تشکر کرد.

پیتر هانتکه ششم دسامبر سال 1942 در جنوب اتریش به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم دبیرستان در گراتس  به تحصیل در رشته حقوق پرداخت. در سال 1966 در جلسه رسمی گروه 47، اعضای سرشناس آن را به عدم درک درست ادبیات متهم کرد و پس از آن نیز درمقاله‌ای با عنوان « ادبیات رمانتیک» نظریه‌ سارتر را در مورد تعهد در ادبیات رد کرد. نخستین رمان او با عنوان «زنبور سرخ» سال 1966 منتشر شد و اولین نمایشنامه خود را با نام «اهانت به تماشاگر» منتشر کرد.

هانتکه نویسنده‌ای نوگرا است و این نوگرایی را در مضمون و شیوه بیانی او ‌می‌توان دید. وی تاکنون برای فعالیت ‌های ادبی و هنری خود جوایز متعددی دریافت کرده که جایزه ادبی کافکا در سال 2009 از جمله آنهاست.

جایزه ایبسن به یاد هنریک ایبسن شاعر، نمایشنامه‌نویس و درام نویس نروژی تاسیس شده است. وی که در سال 1828 متولد شد و سال 1906 درگذشت، از بزرگترین چهره‌های هنر تئاتر است  او که همسنگ سوفوکل و شکسپیر به حساب می‌آید و خالق آثار متعددی بود که «خانه عروسک» و «دشمن مردم» از مهمترین آنها هستند.

گفته می‌شود هر هفته حداقل یک نمایشنامه از ایبسن در یک گوشه از دنیا به روی صحنه تئاتر می‌رود. سال 2006 به مناسبت صدمین سال درگذشت وی سال ایبسن نام گرفته بود.