امیر قادری گفت: اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر باید فقط بر اساس ارزش‌های سینمایی، آثار را انتخاب کنند.

پایگاه خبری تئاتر: امیر قادری منتقد سینما گفت: اینکه علاقه‌مندان سینما از جشنواره‌های داخلی و حتی خارجی سینما، انتظار یک جشنواره تمام‌عیار و خالص سینمایی داشته باشند، در واقع یک انتظار بیهوده و بی‌ثمر است و سال‌های سال است مخاطبان سینما در سراسر دنیا چشم انتظار یک جشنواره صد در صد سینمایی هستند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهد که جشنواره‌های دنیا به یک جشنواره سینمایی خالص تبدیل نشوند، اما مهم‌ترین علت این است که معیار‌های ورود برخی آثار به جشنواره‌ها از مسیر سینمایی‌اش خارج شده و این مسئله موجب می‌شود برخی آثار برای ورود به راحتی مورد پذیرش قرار گیرند، اما برخی دیگر راهی برای ورود به جشنواره‌ها پیدا نکنند که این موارد با توجه به سیاستگذاری‌های متفاوت جشنواره‌های مختلف، امری اجتناب ناپذیر شده است. قادری با اشاره به اینکه این موضوع در ارتباط با جشنواره فیلم فجر نیز به وقوع می‌پیوندد، اظهار کرد: این مسائلی که پیش از این به آن‌ها اشاره کردم، اغلب جشنواره‌های سینمایی دنیا را شامل می‌شود، چه برسد به جشنواره فیلم فجر که بطور کامل از یک اقتصاد مرکزی تغذیه می‌شود و ناخودآگاه معیار‌های غیرسینمایی تاثیرش را بر روند برپایی جشنواره فیلم فجر خواهد گذاشت و متاسفانه برخی مواقع اتفاقات خارج از عرف سینما هم برای فیلم‌های جشنواره‌های سینمایی دنیا رخ می‌دهد. وی در ادامه افرود: با این همه جشنواره فیلم فجر، رویدادی مثبت تلقی می‌شود که مردم طی سال‌های متمادی ارتباط مستقیمی با آثارش برقرار کرده اند و نقطه نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان و کارشناسان درباره فیلم‌های جشنواره نیز به داغ شدن تنور جشنواره کمک می‌کند که همه این عوامل دست به دست هم می‌دهد که جشنواره فیلم فجر به رویدادی مردمی تبدیل شده است. این منتقد سینما درخصوص ارائه چند اثر توسط یک تهیه کننده و سرمایه‌گذار به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و نحوه انتخاب آثار نهایی گفت: به نظرم وقتی پای چند اثر از سوی یک تهیه کننده، نهاد فرهنگی و یا سرمایه‌گذار در جشنواره فیلم فجر به میان می‌آید، اعضای هیات انتخاب نباید به این مسئله توجه کنند که سرمایه گذار و تهیه کننده فیلم چه شخصی یا نهادی است بلکه باید فقط بر اساس ارزش‌های سینمایی دست به انتخاب آثار بزنند. فارغ از این مسئله که چند فیلم از سوی چه تهیه کنندگانی و یا سرمایه گذارانی به جشنواره راه پیدا می‌کند و در نتیجه باید شاهد باشیم که سبد نهایی آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر به لحاظ کیفی مقبولیت لازم را داشته باشد.