پایگاه خبری تئاتر: رامین حیدری فاروقی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی تهیه کنندگان مستند و عضو هیئت انتخاب بخش فیلمهای مستند سی و هشتمین جشنواره فجر اظهار کرد: تولید انبوه آثار و فرصت دادن به انواعشان برای این که به تدریج بتوانند خود را به اثبات برسانند، مطمئنترین کار است اما از این لحاظ که بشر برای این که بتواند زندگی را معنادار کند و بتواند تشویق کند، آئین جشن را برپا کرده، در این قالب مجبور است به انتخاب دست بزند. او گفت: در یک جشنواره معمولا 10درصد اثر شاخص در تمام ادوار وجود دارد و باقی آن به فیلمهای استانداردی بازمیگردد که تراز و معیار دارند و مفید و تأثیرگذارند اما به عنوان فیلم متمایز بروز نمیکنند. باید بگویم من در 10درصد امسال نسبت به یکی دو سال پیش تغییر حیرتانگیزی نمیبینم. حیدریفاروقی درباره فیلمهایی که در سی و هشتمین جشنواره فجر در بخش مستند انتخاب شدهاند، تصریح کرد: امسال تعدادی از فیلمها هستند که شخصیترند. تعدادی از فیلمها اجتماعیتر هستند. بعضی از آثار شخصیتمحور هستند و در گونههای مختلف سینمای مستند ، فیلمهایی داریم و تعدادی از آنها فیلمهای خیلی خوب و کاملا تاثیرگذار و نافذ هستند. حیدری فاروقی افزود: ما امسال چند فیلم مستند داریم که میتوانند در ارتباط با مخاطب موفق باشند و کمکم مسیر رفتن سینمای مستند به سمت تنوع برای عرضه (به غیر از سازوکار سنتی تلویزیون) هموار میشود. عضو هیأت انتخاب فیلمهای مستند بلند سی و هشتمین جشنواره فجر، ادامه داد: فیلمسازان مستند به سمت سینمایی رفتهاند که اصطلاحا میتوان به آن مستند اجتماعی گفت. زمانی که درباره این سینما صحبت میشود، به نظر میآید که فقط منظور آدمهایی است که در تنگنای شدید تنهایی هستند و عواملی که این تنهایی را به وجود آوردهاند. اما حتماً باید این را ذکر کرد که جامعه ترکیب پیچیدهای از انواع رخدادها و مسائل مختلف که حتما اقتصاد، سیاست، تنگنای معاش در طبقه متوسط و جریان فکری مربوط به طبقات تحصیل کرده جامعه و موارد دیگر هم جزو این ماجراست.اگر سینمای مستند ما میخواهد به ظرفیتهای خودش نزدیک شود، باید این اجازه را داشته باشد که به لایههای مختلف زندگی آدمها سرک بکشد چرا که ویژگی سینما از اول این بوده که بتواند از مرزهایی که انسانها به سادگی به آنها دسترسی ندارد، عبور کند. او با اشاره به ویژگی بزرگ جشنواره فیلم فجر گفت: ما جشنوارههای متعدد تخصصی در حوزه سینما داریم اما یکی از ویژگیهایی که جشنواره فجر به عنوان جشن ملی سینمای ایران دارد، معاشرت سینما با مخاطبانش است و سینمای مستند طی سالهای اخیر در این زمینه به موفقیت رسیده و توانسته در موقعیتهای جدید هم با مخاطبان بیشتر مواجه باشد. فجر بزرگترین جشن ملی و فرهنگی ماست و این به واسطه مجموع عملکردی که سینما داشته، حق سینماست. این که سینمای مستند حضور خوبی در جشنواره فجر داشته باشد، بتواند در موقعیت خوبی عرضه شود، مخاطبان به مستند دسترسی داشته باشند و بتوانند مستندها را روی پرده ببینند، اتفاقات خوبی است که باید بهتدریج رخ بدهد، چرا که سابقه ذهنی عموم جامعه از فجر، رفتن و دیدن فیلمهای پراز خبر در حوزه داستانی است. یکی از چیزهایی که در این حوزه لازم است این است که ما در کنار فراهم کردن شرایط برای مستندسازها، باید شرایط اطلاعرسانی، خبر و گردش هیجانانگیز رخداد مستند را در حوزه رسانه هم تدارک ببینیم. اگر این اطلاعات همپای فیلمهای دیگر بیاید و اگر در سینمای مستند و در شکلهای مختلف آن، آدمهای شناختهشدهای داشته باشیم که آثارشان کنجگاویبرانگیز باشد، این سینما حتما مخاطبان بیشتری هم خواهد داشت.