شنیده های خبرنگار بانی فیلم حکایت از آن دارد مذاکره با روح‌اله حجازی و فرزاد موتمن تقریباً به نتیجه رسیده

پایگاه خبری تئاتر: درحالی که ۱۰ روز تا آغاز برگزاری سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده، هنوز مدیریت این جشنواره دولتی اعضای هیات داوران را معرفی نکرده است.
ظاهراً دشواری معرفی از یک سو و نگرانی از نپذیرفتن توسط سینماگران از سوی دیگر، عرصه را بر دبیر جشنواره تنگ کرده است.
این دوره از جشنواره نه از نظر تاخیر در معرفی و سردرگمی در جلب نظر سینماگران برای حضور، بلکه از وجوه دیگر نیز می‌تواند یک دوره منحصر‌ به فرد در کارنامه برگزارکنندگانش باشد!
بحث داوری و یافتن سینماگرانی که در شرایط فعلی، دعوت دبیر جشنواره و پادرمیانی سایر مدیران دولتی سینما را بپذیرند، تا حدودی مشکل‌آفرین شده است. از آنجا که تیم رسانه‌ای در این اوضاع و احوال، همچنان در حال هماهنگی با رسانه‌های همسو برای مشروعیت بخشیدن به موارد حاشیه‌ای از جمله یادداشت شهاب حسینی در ترغیب حضور انصراف‌دهندگان به شرکت در جشنواره و حذف و کنار گذاشتن منتقدان است، اما مشکل اساسی‌تر، نه فضاسازی غیرواقعی در رسانه‌های همسو برای این دوره فستیوال، بلکه ناتوانی دست‌اندرکاران این رویداد سینمایی در ایجاد شرایطی برای همدلی و وفاق میان کسانی‌ است که سینمای ایران برایشان اولویت‌ و اهمیت دارد!
می‌دانیم که اعتبار هر جشنواره‌ای ابتدا با آثار شرکت کننده در آن رویداد و همینطور به اعتبار حرفه‌ای اعضای هیات داوران، ارتباطی معنادار و اصولی دارد.
اشتباه دیگری که به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران جشنواره با هماهنگی تیم رسانه‌ای‌ و روابط عمومی این رویداد در حال انجام است، ارائه فهرست‌های جعلی از داوران در برخی از سایت‌هاست؛ این سیاست رسانه‌ای که کارکردی کوتاه مدت دارد، تنها برای سردرگم کردن اهالی رسانه‌ از مشکلات دبیر جشنواره و همکارانش برای انتخاب هیات داوری است.
آوردن اسم اشخاصی مانند محمد خزایی. محمدرضا عباسیان، محمود گبرلو و… به عنوان کاندیداهای داوری، بیشتر به یک شوخی می‌ماند! مسلماً طیف سیاسی این افراد با علقه‌های مسئولان فعلی جشنواره فجر و هیات سیاستگذاران این فستیوال، فاصله‌ای بعید دارد که همین ایراد می‌تواند، غیرواقعی و طنزآمیز بودن فهرست ارائه شده را نمایان سازد!
در همین باره و بر اساس اطلاعاتی که از جلسات و مذاکره با اهالی سینما به خبرنگار بانی‌فیلم رسیده، علاوه بر کمال تبریزی و فریدون جیرانی، مذاکره با روح‌اله حجازی و فرزاد موتمن تقریباً به نتیجه رسیده و به احتمال فراوان این دو فیلمساز به عنوان داور در جشنواره امسال حاضر خواهند بود.
اما از دیگر داوران چه خبر؟!
گویا در روزهای اخیر با تورج منصوری از مدیران برجسته فیلمبرداری کشورمان صحبت و به او پیشنهاد داده شده که علاوه بر برگزاری بزرگداشت این هنرمند تاثیرگذار در جشنواره، از او در هیات داوری هم استفاده شود. منصوری هنوز به پیشنهادها پاسخی نداده است.
از سوی دیگر و از قرار معلوم از میان پرویز پرستویی و مریلا زارعی، یکی‌شان در جمع داوران فجر۳۸ خواهد بود.
اما تیم برگزارکننده گویا سهم منتقدان همسو با مدیران فعلی جشنواره را هم در نظر گرفته‌اند!
در همین ارتباط قرارشده از میان مسعود فراستی و مجید اسلامی که اولی منتقد مورد وثوق‌ صداوسیماست و در مراسم قرعه‌کشی فیلم‌ها نیز حاضر شده و دومی یادداشتی در ذمّ انصرافی‌های جشنواره نوشته، یک نفرشان روی صندلی هیات داوران بنشیند.
اما از سوی دیگر برخی از خبرها از امتناع تعدادی از سینماگران معتبر از حضور در میان داوران جشنواره دارد؛ فیلمسازانی که حضورشان می‌توانست جایگاه داوری جشنواره فجر۳۸ را ارتقا دهد.
بنابر خبرهایی که از جلسات تصمیم‌گیران جشنواره به بیرون درز کرده، هنوز مسئولان به دنبال جلب توجه فیلمسازان مطرح هستند تا اعتبار جشنواره را افزایش دهند.
در همین حال و بر اساس اطلاعات موثق خبرنگار بانی‌فیلم، به جز سه-چهار نفر، هنوز ترکیب قطعی هیات داوران نامشخص است.
از بحث داوری این‌ دوره از جشنواره که بگذریم، در میان انبوهی از خبرهای شگفت‌انگیز فجر۳۸ یکی هم حرف‌های همایون اسعدیان در یک برنامه اینترنتی‌ است که تعجب بسیاری از دست‌اندرکاران سینما را رقم زد؛ اظهارات این عضو هیات انتخاب جشنواره، یکی از عجیب‌ترین مواردی است که به شکل مخاطره‌آمیزی می‌تواند جایگاه و اعتبار رویداد فجر را تنزل دهد و پایه‌گذار بدعتی خطرناک در جشنواره فیلم فجر باشد.
اسعدیان در اظهارنظری عجیب در مورد برخی از فیلم‌ها که به نمایش درنیامده‌اند و برخی بازیگران حرف زده و گفته که این فیلم‌ها و بازیگرانش استحقاق دریافت جایزه سیمرغ را دارند!
همایون اسعدیان با سابقه‌ای قابل تامل در فعالیت‌‌های صنفی خانه سینما که امسال عضو هیات انتخاب فیلم جشنواره هم بود، در یک برنامه اینترنتی که از قضا مجری‌اش هم یکی از تقدیرشوندگان جشنواره امسال است-فریدون جیرانی- (!) در اظهاراتی در باره فیلمهای بخش مسابقه که هنوز به نمایش درنیامده‌اند سخن گفت و عنوان کرد بازیگران این فیلم‌ها می‌توانند در جشنواره ۳۸ جایزه بگیرند!
در این نوشتار نمی‌خواهیم به صلاحیت و سلیقه‌های اسعدیان در مورد انتخاب فیلم‌ها و سایر موارد اشاره کنیم، اما آنچه که می‌تواند به عنوان یک بدعت نادرست، جایگاه داوری جشنواره را زیر پرسش ببرد، پیش‌داوری و اظهار نظر کردن در مورد چند فیلم بخصوص و بازیگرانی‌ است که قرار است‌ هیات داوری در روزهای برگزاری جشنواره در موردشان نظر دهند!
حرف‌های اسعدیان در مورد بازی پریناز ایزدیار و پیمان معادی را البته باید تا حدودی به انصراف پیمان معادی مربوط دانست که هفته گذشته انصرافش را از حضور در فستیوال فجر اعلام کرده بود!
برگزیدن سیاست ترغیب برای بازیگر انصرافی جشنواره توسط همایون اسعدیان مسلماً با هماهنگی و همراهی سیاستگذاران و برگزارکنندگان جشنواره صورت گرفته، اما آنچه که در اظهارات این کارگردان، مخاطب حرفه‌ای سینما را دچار آزردگی می‌کند، اصرار و تلاش او و همفکرانش برای مصادره کردن همه حوزه‌های تصمیم‌گیری در سینماست!
نگاهی به فهرست مشاغل مختلف سینمایی از جمله شوراها و هیات‌های مشورتی که همایون اسعدیان و همفکرانش در آنها عضویت و فعالیت دارند، گواهی برای این مدعاست و می‌توان تلاش او و همفکرانش را در این دوره از جشنواره را در همین چارچوب بررسی و تبیین کرد.


منبع: بانی‌فیلم