سازندگان فیلم «اتاقک گلی» با اشاره به اینکه در حین ساخت فیلم در برخی مناطق به دلایل امنیتی با محدودیت‌هایی روبرو بودند بیان کردند که برخی ایرادهای فیلم بخاطر شرایط خاص و همزمانی با التهابات اخیر کشور بود بنابراین موارد غلوآمیز فیلم اصلاح خواهد شد.

چارسو پرس: در سانس دوم هشتمین روز جشنواره فیلم فجر، ۱۹ بهمن‌ماه در سینمای رسانه فیلم دفاع مقدسی «اتاقک گلی» به کارگردانی محمدعلی عسگری به نمایش درآمد و نشست مطبوعاتی آن هم با حضور کارگردان و نیز داود صبوری تهیه‌کننده، پدرام کریمی نویسنده، حسن نجفی مدیر جلوه‌های ویژه بصری، محسن خدابخشی طراح صحنه و فاطمه صفری طراح لباس برگزار شد.

در این نشست، محسن خدابخشی طراح صحنه با اشاره به ساخت یک روستا و بازسازی روستای دیگر بیان کرد: در این فیلم ادوات زیادی استفاده کردیم که به نوعی در پروژه های دفاع مقدس رکوردشکن بود و حدود چهار ماه بازسازی فضاها طول کشید. من خودم ۹ ماه دل پروژه بودم ولی در مقطعی به لحاظ امنیتی نمی‌شد تیراندازی کنیم و به لحاظ لجیستیکی مجبور شدیم از جلوه‌های ویژه استفاده کنیم.

عسگری، کارگردان هم درباره حضور بازیگرانی که چهره‌ نبودند، با اشاره به بازی تورج الوند که پیش تر او را در فیلم «نگهبان شب»‌ رضا میرکریمی معرفی کرده بود گفت: اعتقاد دارم فیلم خوب را مجموعه‌ای از عوامل تشکیل می‌دهند. ترجیح دادم از بازیگرانی استفاده کنم که چهره شناخته شده‌ای در سینما نباشند. علی رغم اینکه که الوند قبلا کار کرده و حتی آناهیتا افشار هم همینطور بود. برخی از بازیگران هم به دلیل شباهت به برخی شهدا از میان بازیگران تئاتر انتخاب شدند.

او در جواب به انتقادی درباره نمایش صحنه‌های خشن در فیلم عنوان کرد: مگر می‌شود خشونت را در جنگ نشان نداد؟ اگر این اتفاق نیفتد، خشونت جنگ درنمی‌آید. فکر می‌کنم اگر خشونت به میزان کافی نباشد، اصلا فیلم باورپذیر نمی‌شود.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برخی ایرادهای فیلم توضیح داد: ما در برهه‌‍ای از التهابات کشور قرار گرفتیم که محدودیت‌هایی برای تولید فیلم داشتیم و برخی از ایرادها مثل شلیک گلوله را خودمان می‌دانستیم. اگر جایی غلوآمیز بوده، اصلاح می‌کنم.

پدرام کریمی در بخشی از نشست درباره اینکه چقدر فیلمنامه با واقعیت عملیات مرصاد نزدیک بوده است، گفت: سعی کردیم به واقعیت عملیات مرصاد وفادار باشیم. سعید غلامعلی رجبی همان ابتدای ماجرا در واقعیت شهید می‌شوند ولی ما دوست داشتیم به ایشان بیشتر بپردازیم.

او همچنین با بیان اینکه علاوه بر فعالیت در حوزه اجرا، در فیلمنامه‌نویسی نیز فعالیت دارد با لحنی همراه با شوخی بیان کرد: کار اصلی من فیلمنامه‌نویسی است که البته براساس رشته‌ام باید نمایشنامه‌نویس باشم اما چون پول ندارد سمت سینما آمده‌ام وگرنه حوزه اصلی‌تر کاری من اجراست.

به گزارش ستاد خبری جشنواره، تهیه‌کننده فیلم در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سهم مشارکت نهادها در فیلم گفت: یک فیلم اجتماعی در حداقلی‌ترین شرایط با یک تک بازیگر کمتر از ۱۵ میلیارد تومان تمام نمی‌شود. من یک قرارداد ناهار و شام با ۴۵ هزار تومان بستم اما ظرف سه ماه ۹۵ هزار تومان شد. در فیلم‌های دفاع مقدسی به دلیل فضای معنوی نیاز داردکه هزینه‌ها به درستی صورت گیرد. من تمام تلاشم را کردم که از ظرفیت استان کرمانشاه بهره بگیرم. به جرات می‌توانم بگویم این پروداکشن، در نقطه مرزی کشور، با حدود ۷۵ دستگاه ادوات جنگی در تاریخ دفاع مقدس بی‌سابقه است. همچنین این ارزان ترین فیلمی بوده است که من ساخته‌ام. من این کار را با لطف موزه دفاع مقدس که زیرمجموعه بنیاد حفظ آثار است، شروع کردم. بعد دوستان گفتند که باید مشارکت بیاورم. بنیاد روایت فتح ادوات مختلفی را در اختیار ما گذاشت و من هم از آن‌ها خواهش کردم که از ما پول نگیرند.

صبوری درباره تابلویی که در نشست خبری به نمایش گذاشته شد، هم بیان کرد: من با این تابلو به نهادها می‌رفتم و با تصویری که به نوعی از واقعیت در آن وجود دارد، سعی داشتم برای ساخت فیلم کمک بگیرم. با این تابلو چهار ماه در نهادها چرخیدم.

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر