پنجشنبه , ۲۷ دی, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 40
انتشارات نمایش و یک دهه انتقاد با گفتاری از نصرالله قادری چهارشنبه 22 اسفند 1397 00:00

انتشارات نمایش و یک دهه انتقاد با گفتاری از نصرالله قادری

انتقادها از دوره کاری نصرالله قادری در انتشارات نمایش بسیار است؛ اما او معتقد است بدون بودجه مکفی نمی‌شود انتظارها را برآورده کرد.

گفت‌وگو با سياوش اسعدی کارگردان فيلم سينمايی «درخونگاه»/ آدم بدبينی نيستم دوشنبه 15 بهمن 1397 00:00

گفت‌وگو با سياوش اسعدی کارگردان فيلم سينمايی «درخونگاه»/ آدم بدبينی نيستم

کارنامه سياوش اسعدي در طول سال‌ها فعاليتش براي اهالي سينما و منتقدان بحث‌برانگيز بوده است؛ آثاري مبتني‌بر تجربه‌گرايي که مورد توجه انجمن منتقدان نيز قرار گرفت. سياوش اسعدي بعد از ساخت «جيب‌بر خيابان جنوبي» سرگرم ساخت فيلمي به نام «سال‌تحويل» شد که به دلايل زیادی، از جمله نبود بودجه کافي نيمه‌کاره رها شد و بعد از آن نگارش فيلم‌نامه «درخونگاه» آغاز شد؛ تجربه‌اي مشترک به قلم سياوش اسعدي و نيما نادري که اقتباسی از نمايش‌نامه «يوبيتسومه» است که نيما نادري سال‌ها پيش نوشت و به صحنه برد. سال گذشته «درخونگاه» به دليل ادامه‌دارشدن فيلم‌برداري و تکميل‌نبودن مراحل فني فيلم به جشنواره فيلم فجر نرسيد و امسال در فهرست نهايي هيئت انتخاب جشنواره سي‌وهفتم فيلم فجر قرار گرفت.

مدیران تلویزیون از یک دوره‌ای بچه‌ها را دیگر رها کردند/ جناب‌خان و کلاه‌قرمزی برای کودک نیست چهارشنبه 7 شهریور 1397 00:28
به بچه‌هایمان یاد ندادیم مملکت‌شان را دوست داشته باشند

مدیران تلویزیون از یک دوره‌ای بچه‌ها را دیگر رها کردند/ جناب‌خان و کلاه‌قرمزی برای کودک نیست

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی معتقد است مدیران کنونی تلویزیون از جنس فرهنگ نیستند. آنها برای کودکان برنامه‌ای ندارند. او می‌گوید جشنواره عروسکی به سبب ویژگی‌های منحصربه‌فردش می‌تواند تبدیل به یک همدلی ملی شود.

تهمینه میلانی: نگذاشتند درباره‌ی «ایدز» فیلم بسازم سه شنبه 6 شهریور 1397 15:59

تهمینه میلانی: نگذاشتند درباره‌ی «ایدز» فیلم بسازم

تهمینه میلانی گفت: درباره ایدز ۶ فیلمنامه نوشتم که مانع از ساخت آن شدند. توجیه‌شان هم این بود که آبروی ما در دنیا می‌رود و قبح آن می‌ریزد.

اصغر خلیلی: اغلب هنرمندان خطوط سانسور را می شناسند دوشنبه 5 شهریور 1397 22:32

اصغر خلیلی: اغلب هنرمندان خطوط سانسور را می شناسند

خلیلی با استفاده از تئاتر کمدی سیاسی «داریو فو»، کمدی رفتاری «کمدیا دل‌آرته» و کمدی کلامی نمایش ایرنی «روحوضی» و شیوه‌های دیگر کمدی تلاش می‌کند به موضوعات سیاسی بپردازد که دستمایه اصلی او هم دوران دیکتاتوری آدولف هیتلر است. به همین مناسبت پای صحبت‌های اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان این نمایش نشسته‌ایم که در چند سال اخیر تئاتر سیاسی را دنبال کرده است.

افشین هاشمی: آرزو دارم فیلمی کاملا موزیکال بسازم دوشنبه 5 شهریور 1397 18:46

افشین هاشمی: آرزو دارم فیلمی کاملا موزیکال بسازم

هاشمی: «گاهی پیش می‌آید که معضلات زندگی مردم از معضلات مطرح شده در فیلمی اجتماعی یا روشنفکری جدی‌تر می‌شود؛ فیلم‌های کمدی در این شرایط خودشان را بیشتر به رخ می‌کشند». فیلم «خاله قورباغه» علاوه بر داستانی سرگرم‌کننده، تلاش می‌کند روایتی آموزشی درباره درک انسان‌های دیگر را هم در خود جای بدهد.

افسانه زمانی: در عدم پرورش تخیل، پدر و مادرها متهم ردیف اول هستند دوشنبه 5 شهریور 1397 01:26

افسانه زمانی: در عدم پرورش تخیل، پدر و مادرها متهم ردیف اول هستند

این روزها اگر به سالن تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله سر بزنید، شاهد اجرای تازه‌ترین نمایش افسانه زمانی با عنوان «ترنج» خواهید بود؛ نمایشی باز هم مثل آثار پیشین او در حال و هوای نمایش‌های ایرانی، آیینی و البته این‌بار با چاشنی موسیقایی بیشتر. زمانی که پس از کارگردانی نمایش‌هایی مانند «دختران باغ‌های قالی»،«سه بچه‌خوک» و «حکایت مرد کوهستان» چند سالی بود سراغ اجرای نمایش برای کودکان و نوجوانان نرفته بود، اکنون با نمایشنامه‌ای با نویسندگی مشترک خود و نسرین خنجری به همان حال و هوا برگشته و باز هم نمایشی دیدنی و جذاب را رقم زده است.

روی گردونه بی‌رحم زمان چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 16:51
با مصطفی کوشکی و هستی حسینی به مناسبت کارگردانی «رومولیت»

روی گردونه بی‌رحم زمان

در حقیقت نمایش‌های ما این شکلی شروع می‌شوند؛ یعنی یک شیوه اجرائی خلاقانه. خلاقانه منظور این نیست که ما خوبیم، یک شیوه اجرائی بکر، دست‌نخورده، تازه، دغدغه ما می‌شود و براساس آن، شیوه اجرائی، خودش نمایش‌نامه خودش را یا موضوع خودش را انتخاب می‌کند و بعد نویسنده می‌آید براساس نمایش‌نامه‌ای که انتخاب شده، نمایش‌نامه را دوباره‌نویسی می‌کند.

با پری صابری از دیروز تا امروز به بهانه اجرای نمایش «کوروش»؛ دلبسته این خاکم چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 14:48

با پری صابری از دیروز تا امروز به بهانه اجرای نمایش «کوروش»؛ دلبسته این خاکم

در گذشته بعضی کتاب‌های خارجی درباره کوروش کبیر را خوانده بودم ولی از اطلاعات آنها برای نوشتن نمایشنامه استفاده نکردم. نمایشنامه بیشتر بر پایه اطلاعات کتاب‌هایی شکل گرفت که به فارسی ترجمه شده‌اند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در جریان شکل‌گیری متن و کارگردانی نمایش به حس درونی و شخصی خودم نسبت به این شخصیت نیز توجه داشتم. مهربانی و گذشت او نسبت به اقوام و مردمی که در جنگ شکست‌شان می‌داد نکته بسیار مهمی است. کوروش از این نظر شخصیتی بسیار استثنایی است.

نمایشی آیینی سنتی با نگاهی مدرن چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 14:37
گفت و گو با شهاب الدین حسین پور، کارگردان نمایش «سرآشپز پیشنهاد می‌کند»

نمایشی آیینی سنتی با نگاهی مدرن

این نکته برای محمد امیریاراحمدی بسیار مهم است که در قصه‌اش گره‌های کور وجود نداشته باشد. در مورد «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» چون متن اولیه توسط کس دیگری نوشته شده بود، ضرورت حضور یاراحمدی باز کردن گره‌های کوری بود که پیش‌تر در متن شکل گرفته بودند و او از ابتدا تا انتهای متن را بازنویسی و ربط‌های منطقی را که گم شده بودند به آن اضافه کرد.

 بهروز غریب‌پور؛ «اُپرای عشق» بر عشق بی‌پیرایه شیخ صنعان تأکید دارد چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 13:20
۱۰۰ عروسک در دست ساخت است

بهروز غریب‌پور؛ «اُپرای عشق» بر عشق بی‌پیرایه شیخ صنعان تأکید دارد

بهروز غریب پور کارگردان و سرپرست گروه تئاتر عروسکی آران گفت: ما برای هر اُپرایی عروسک‌های خاص خودش را می‌سازیم و برای «اُپرای عشق» هم بیش از ۱۰۰ عروسک در دست ساخت قرار دارد.

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 10:16
گفت‌وگو با هوشمند هنرکار و شهرام زرگر به مناسبت اجرای «زندانی خیابان نواب»

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است

مقوله بازنویسی، مقوله‌ای جدید نیست. قدمت بازنویسی، شاید، به قدمت نمایش‌نامه‌های کلاسیک یونان و رم باستان باشد؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان به «مده‌آ»‌های مختلف اشاره کرد. البته شاید کسانی بگویند که آن بازنویسی نیست، ولی فراموش نکنیم که پلات ثابت است و نویسندگان مختلف، جنبه‌های مختلفی از این پلات را برجسته کرده‌اند.

امیر دژاکام: کارگر درد مشترک مردم است اما نمایش از آن دور افتاده سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 10:00
کارگر برای چه باید به تماشای تئاتر بیاید وقتی وجه مشترکی بین او و تئاتر نیست

امیر دژاکام: کارگر درد مشترک مردم است اما نمایش از آن دور افتاده

امیر دژاکام با بیان اینکه «موضوع کار و کارگر درد مشترک مردم است اما متاسفانه هنرهای نمایشی از آن دور افتاده» می‌گوید: کارگر برای چه باید به تماشای تئاتر بیاید؟ چه وجه مشترکی بین او و تئاتر وجود دارد؟

قطب‌الدین صادقی: اگر تئاتری به طبقه کارگر بپردازد اداره سانسور به او گیر می‌دهد پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 18:03

قطب‌الدین صادقی: اگر تئاتری به طبقه کارگر بپردازد اداره سانسور به او گیر می‌دهد

قطب‌الدین صادقی می‌گوید: طبقه کارگر جایی در تئاتر امروز ما ندارد چون هم هنرمند و هم قشر مرفه نوکیسه‌ای که امروز مخاطب اصلی تئاتر ما شده؛ دنبال تفنن و سرگرمی است نه تماشای مسائل اجتماعی. او این مساله را امری جهانی دانسته و ادامه می‌دهد: آرمان‌گرایی ایدئولوژیک از جهان رخت بر بسته است. در کشورهای دیگر هم خبری از حضور طبقه کارگر در تئاتر نیست برای اینکه همه به طرف بورژوازی می‌روند و این دوره پایان عصر ایدئولوژی است.

علاقه‌مند بي‌استعداد ماندگار نمي‌شود دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 19:19
كارگردان نمايش «مرثيه‌اي براي يك دختر»:

علاقه‌مند بي‌استعداد ماندگار نمي‌شود

من بيشتر از محتوا به فرم علاقه‌مندم اما از اين تجربه نتيجه گرفتم كه ذهن تماشاگر ما چندان براي سهيم شدن در فضاي سوررئال آماده نيست. به نظرم مخاطب اين روزها تا حد زيادي حس شاعرانگي‌اش را از دست داده و همه‌چيز را به صورت رئال مي‌خواهد.

سایه ترس باید از روی تئاتر برداشته شود/کارنامه سانسور در ایران فاجعه است چهارشنبه 29 فروردین 1397 13:09
حسین کیانی: هیچ‌کسی به اندازه خود تئاتری‌ها بدِ تئاتر را نمی‌خواهد

سایه ترس باید از روی تئاتر برداشته شود/کارنامه سانسور در ایران فاجعه است

کیانی با اشاره به تاریخ سانسور تئاتر و با بیان اینکه «دو پدیده فرهنگی تئاتر و امر سیاسی همواره با یکدیگر درگیری داشته‌اند» می‌گوید: تئاتر، قضایا را ریشه‌یابی می‌کند و این باید به دانش مدیریتی تئاتر اضافه شود که ذهنیت بیمارگونه پاک کردن صورت مساله را کنار بگذارد.

باپیری: خانه تئاتر علاقه‌ای ندارد نسل‌های جوان‌تر اضافه شوند چهارشنبه 29 فروردین 1397 12:58

باپیری: خانه تئاتر علاقه‌ای ندارد نسل‌های جوان‌تر اضافه شوند

یوسف باپیری معتقد است وضعیت خانه تئاتر در شرایط کنونی متناقض است. او می‌گوید خانه تئاتر در حالتی رویه اپوزیسیونی نسبت به دولت دارد که خواهان حمایت اقتصادی دولت است. او می‌گوید خانه تئاتر علاقه‌ای به جذب هنرمندان جوان ندارد.

بودجه تئاتر در سال 97 خوب است/ تئاتر هنری نیست که بدون حمایت دولت‌ها موثر باشد چهارشنبه 8 فروردین 1397 12:51

بودجه تئاتر در سال 97 خوب است/ تئاتر هنری نیست که بدون حمایت دولت‌ها موثر باشد

مدیرکل جدید هنرهای نمایشی معتقد است که تئاتر به حمایت جدی دولتی نیاز دارد و این حمایت در سراسر دنیا هم وجود دارد؛ چون تئاتر، هنری نیست که بدون حمایت دولتی بتواند نقش موثر خود را تکمیل کند.

تبدیل به آدم‌های اجاره‌ای شده‌ایم سه شنبه 29 اسفند 1396 04:35
گفت‌وگو با اشکان خیل‌نژاد؛ کارگردانی که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هت‌تریک کرد

تبدیل به آدم‌های اجاره‌ای شده‌ایم

من «پسران تاریخ» را با التزام به اینکه با بچه‌های خودمان کار کنم، شروع کردم و دیدم اکثر بازیگرانم در آن مدت سر کارهای دیگری هستند. کم‌کم مجبور شدم جایگزین کنم؛ تا‌جایی‌که ٧٠ درصد بازیگران از گروه قبلی بازیگرانم متفاوت شدند؛ یعنی باز هم من ناگزیرم وقتی متنی دستم می‌گیرم، با همان بازیگرهای قبلی‌ام وارد مذاکره شوم؛ اما آن بازیگرها در آن لحظه درگیر کارهای دیگری هستند.

نويسنده مرده است چهارشنبه 23 اسفند 1396 17:33
گفت‌وگو با سمانه زندي‌نژاد و شيما ميرحميدي به بهانه اجراي نمايش «اگه بميري... »

نويسنده مرده است

وقتي به چشم تجربه به ماجرا نگاه مي‌كنم قضيه متفاوت مي‌شود. اما از آنجا كه متاسفانه با افزايش سن دز محافظه‌كاري هم بيشتر مي‌شود، فكر كردم اگر امروز اين تجربه‌ها را پشت سر نگذارم شايد بعدا چنين فرصت يا جراتي پيش نيايد. مثلا شايد هيچ‌وقت پيش نيايد نمايشنامه‌اي مثل «كلاغ» انتخاب كنم كه ايستايي زيادي داشت و كل ماجرا فقط با دو بازيگر پيش مي‌رفت.