پس از دههها بیتوجهی، آکادمی اسکار سرانجام طراحی بدلکاری را به رسمیت شناخت. اکنون فرصتی است تا نگاهی به آثاری بیندازیم که پیش از این سزاوار دریافت چنین افتخاری بودند. از بدلکاریهای نفسگیر تا طراحی مبارزات بینظیر، این فیلمها استانداردهایی تعیین کردند که هنوز هم در سینما بیرقیباند.
فیلم جدید آن ایموند، با محوریت مردی مهربان و مضطرب که بار نگرانیهای محیطزیستی جهان را به تنهایی به دوش میکشد، در ابتدا با لحنی شاعرانه و حسبرانگیز مخاطب را مجذوب میکند، اما خیلی زود در پیچوخم روایی و ترکیب بیثمر ژانرها، راه خود را گم میکند.
در تازهترین اثر از کارگردان سبکگرای سینمای معاصر، وس اندرسن با ظرافتی طنزآلود به سراغ مفهوم سرمایهداری، پدران غایب و میراثهای مشکوک میرود؛ بنسیو دل تورو در نقش یک سرمایهدار پیر و زخمی، قلب اثر را در دست دارد.
در حالیکه مجموعه «ماموریت غیرممکن» به نقطه پایان نزدیک میشود، تام کروز افق تازهای از پروژههای سینماییاش را ترسیم کرده است، از بازگشت به کابین خلبانی «ماوریک» تا پیست مسابقه «کول تریکل».
مستند «Slauson Rec» به کارگردانی لئو لوئیس اونیل، از آثار غافلگیرکننده جشنواره کن امسال بود که تصویری عریان و پرتنش از شایا لباف در قامت مربی تئاتر ارائه میدهد — مردی که خود را ناجی جوانان لسآنجلس میپنداشت، اما در نهایت به کابوسی برای آنان بدل شد.
در ادامهی تور جهانی تام کروز برای معرفی قسمت پایانی مجموعه «ماموریت غیرممکن»، او در نیویورک حضوری پرشور داشت. این فیلم که به عنوان نقطه اوج سه دهه ماجراجویی شخصیت ایتن هانت ساخته شده، با تشویق ایستادهی تماشاگران و ستایش بازیگر و کارگردان روبهرو شد.
هیفا المنصور، نخستین کارگردان زن سعودی، از روزهایی میگوید که مجبور بود پشت فرمان یک ون پنهان شود تا بتواند فیلم بسازد. امروز، او از خیابانهای عربستان به عنوان لوکیشنهایی در اختیارش یاد میکند و از شکوفایی هنری در سرزمینی میگوید که حالا به یکی از قطبهای نوظهور فیلمسازی بدل شده است.
کوین اسپیسی، بازیگر برنده اسکار که پس از اتهامات سوءرفتار جنسی نزدیک به یک دهه از انظار دور بوده، برای دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری از سوی بنیاد «جهانی بهتر» به جشنواره فیلم کن بازمیگردد؛ حضوری که در کنار معرفی فیلم جدیدش «بیداری»، احتمالاً با واکنشهای گستردهای همراه خواهد بود.
هالیوود در نظر دارد پیشدرآمدی بر سری فیلمهای «رمبو» با عنوان «جان رمبو» بسازد که داستان اصلی این شخصیت را در طول جنگ ویتنام به تصویر میکشد؛ فیلمی که سیلوستر استالونه در آن حضور نخواهد داشت و کارگردانی آن بر عهده سازنده «سیسو» است.
ظهر شنبه و در شلوغترین ساعات برگزاری جشنواره کن، سقوط ناگهانی یک درخت در بلوار کروآزت منجر به مصدومیت یک نفر و بسته شدن پیادهرو شد؛ حادثهای که در مقابل یکی از مکانهای اصلی رویدادهای جشنواره رخ داد.
اولیور لاکس در جدیدترین اثر خود «Sirât» با عبور از تمامی قراردادهای روایی و ژانری، مخاطب را به سفری پرتنش، عجیب و غیرقابل پیشبینی در دل صحرای مراکش میبرد؛ جایی که مرز میان واقعیت، کابوس، و رستگاری به نازکی یک مو پل زده شده است.
ویکاند در «عجله کن فردا» با همکاری کارگردان ترِی ادوارد شولتز، تجربه تلخ لغو ناگهانی یک کنسرت پرحاشیهاش را به شکل داستانی و شخصی به تصویر میکشد. فیلمی که تلاش میکند از پشت پرده فشارهای حرفهای و روانی یک ستاره پاپ پرده بردارد، اما بیشتر به خودستایی میماند تا توبه واقعی.
فیلم «کلمات جنگ» با بازی مکسین پیک به زندگی آنا پولیتکوفسکایا، روزنامهنگار منتقد و قربانی ترور در روسیه، میپردازد؛ اثری که هرچند پیام مهمی درباره آزادی مطبوعات دارد، اما در روایت و ساختار، اثری محافظهکارانه و فاقد نوآوری به شمار میرود.
جرمی آیرونز، بازیگر سرشناس و برنده جایزه اسکار، بهعنوان راوی صدای اقیانوس در مستند بلند «مردمان آب: داستان ما» انتخاب شد. این مستند به کارگردانی مایا دی آلمیدا آراوجو، به زودی در جشنواره کن معرفی میشود و زندگی شش شخصیت را که رابطهای عمیق و نمادین با آب دارند، به تصویر میکشد.
تیلدا سوینتن، بازیگر شناختهشده بریتانیایی، در فیلم جدید دیوید لاوری با عنوان Death in Her Hands، اقتباسی سینمایی از رمان اتسا موشفق، در نقش اصلی ظاهر میشود. این پروژه توسط کمپانی برنده اسکار See-Saw Films تولید خواهد شد و با توصیفهایی چون «معمایی آنارشیستی» و «تریلری روانشناختی و فراواقعی» در بازار فیلم کن به دنبال جذب سرمایه است.
فیلم «Bring Her Back»، دومین اثر بلند دنی و مایکل فیلیپو پس از موفقیت «Talk to Me»، تریلری روانپریشانه و ترسناک است که با بازی درخشان و نگرانکنندهی سالی هاوکینز در نقش یک مادرخواندهی مرموز، به کابوسی خانگی در دل حومهی استرالیا جان میبخشد. این فیلم با فضایی وهمآلود و خشونتی زیرپوستی، یکی از دلهرهآورترین تجربههای سینمایی سال است.
فیلم «سرزمین نیها» به کارگردانی سون برسر، اثری نفسگیر و تأثیرگذار از سینمای نوپای هلند است که با بهرهگیری از طبیعت مرموز نیزارهای شمال این کشور، داستانی تاریک و درونی از فروپاشی اخلاقی یک جامعه روستایی را روایت میکند. این فیلم در هفته منتقدان جشنواره کن خوش درخشید و نوید ظهور یک استعداد تازه را در سینمای اروپا داد.
«خواهر کوچک» (The Little Sister) ساختهی حفسیه هرزی، یکی از آثار کمادعای جشنواره کن امسال است که با نگاهی انسانی و بیپیرایه، داستان دختری فرانسوی-الجزایری را روایت میکند که میان ایمان، خانواده، و هویت جنسیاش گرفتار است. بازی درخشان نادیا ملیتی در نقش فاطیما، این روایت شخصی و درونی را به یکی از تجربههای متفاوت سینمای اجتماعی اروپا تبدیل کرده است.
تام هالندر، بازیگر «وایت لوتوس»، به جمع بازیگران فیلم اکشن-هیجانانگیز «بتلر» به کارگردانی تام ادموندز پیوست. ژان رنو در نقش فرمانده سابق جنگ جهانی اول که اکنون خدمتکار است بازی میکند. فیلمبرداری این پروژه تابستان امسال در ایرلند آغاز میشود و پیشفروش بینالمللی آن در چند کشور انجام شده است.
تقریباً ۳۰ سال پس از اکران نسخه اول «جادوی عملی»، بازیگران اصلی این فیلم محبوب یعنی نیکول کیدمن و ساندرا بولاک، بازگشت خود را برای دنبالهای هیجانانگیز تأیید کردند. این دنباله که قرار است در سپتامبر ۲۰۲۶ اکران شود، بار دیگر داستان خواهران جادوگر را روایت خواهد کرد.
نیروهای جلوههای ویژه (VFX) پروژههایی مانند «آواتار»، «مارول» و «دیزنی» برای نخستینبار موفق به تصویب قراردادهای صنفی با اتحادیه IATSE شدند؛ گامی مهم در مسیر بهبود شرایط کاری این حوزه حیاتی از صنعت سینما.