آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا در تازهترین فهرست دعوتشدگان خود برای عضویت در اسکار، نام چهار سینماگر ایرانی را نیز قرار داده است. سعید روستایی، پیمان معادی، شیرین سوهانی و حسین ملایمی در میان ۵۳۴ چهره جهانی هستند که به این نهاد معتبر سینمایی دعوت شدهاند؛ موجی که از آن به عنوان بزرگترین فراخوان عضویت از سال ۲۰۲۰ یاد میشود.
جدیدترین فیلم پائولو سورنتینو، کارگردان برنده اسکار، با عنوان «لا گراتسیا» (La Grazia) یا «رحمت»، که هفتمین همکاری او با بازیگر برجسته تونی سرویلو محسوب میشود، به عنوان فیلم افتتاحیه هشتاد و دومین جشنواره بینالمللی فیلم ونیز در سال ۲۰۲۵ انتخاب شد. این فیلم یک داستان عاشقانه است و در بخش رقابتی جشنواره نیز حضور خواهد داشت.
مایکل مدسن، بازیگر سرشناس آمریکایی که با نقشآفرینیهایش در آثار کوئنتین تارانتینو به شهرت رسید، در سن ۶۷ سالگی به دلیل ایست قلبی در خانهاش در لسآنجلس از دنیا رفت.
پس از موفقیت خیرهکننده «سگهای انباری» و «پالپ فیکشن»، سیلی از فیلمهایی به سینما آمدند که سعی داشتند از سبک منحصربهفرد کوئنتین تارانتینو تقلید کنند؛ اما بیشتر آنها به نسخهای کمرمق و سطحی از آثار او تبدیل شدند. در این مطلب، ۱۰ فیلمی را مرور میکنیم که بدترین تقلیدها از آثار تارانتینو به شمار میآیند.
نیویورکتایمز با انتشار فهرستی از «۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱» بار دیگر بحثهای سینمایی را داغ کرده است. غیبت برخی آثار تحسینشده مانند «در بروژ»، «تلماسه ۲» و «خرچنگ» باعث انتقادهایی از رویکرد محافظهکارانه این انتخابها شده است.
نخستین تیزر فیلم پرهزینه «اودیسه» به کارگردانی کریستوفر نولان، پیش از پخش رسمی در سینماها بهصورت غیرقانونی در شبکههای اجتماعی منتشر شد و سپس حذف گردید. این فیلم حماسی با بازی تام هالند و رابرت پتینسون، اولین اثر تاریخ سینماست که تمام آن با دوربین آیمکس فیلمبرداری شده است.
از طعنههای تلخ کوبریک تا سکوت مرگبار «عهد»، از فریاد هشدار «موضوعات» تا نگاه درونکاوانه نولان؛ سینما در طول دههها بارها با کابوس بمب اتم روبهرو شده است. در این گزارش، پنج فیلم مهم درباره جنگ هستهای را مرور میکنیم؛ آثاری که تنها روایتگر فاجعه نیستند، بلکه هشدارهایی برای فردا هستند.
در جهانی که جنگ و خشونت همچنان بر سرنوشت انسانها سایه انداخته، فیلمهای ضدجنگ بهعنوان پژواک صدای صلحطلبی، مخاطبان را به تفکر و همدلی فرا میخوانند. در این گزارش، ۱۲ اثر شاخص ضدجنگ از تاریخ سینما را مرور کردهایم؛ فیلمهایی که نهتنها تحسین منتقدان را برانگیختهاند بلکه در دل تماشاگران نیز جای گرفتهاند.
اولین تیزر فیلم سینمایی «لاکپشت و حلزون» به نویسندگی محسن رضایی و کارگردانی رضا حماسی منتشر شد. این فیلم که نخستین تولید گروه سینمایی اپیک به شمار میرود، پس از چهار سال و با دریافت پروانه نمایش در ردهبندی سنی ۱۵+، از ۲۱ خرداد در گروه هنر و تجربه اکران شده است.
روزنامه نیویورک تایمز با نظرسنجی از جمعی از فیلمسازان، بازیگران و چهرههای برجسته هالیوود، فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرن بیستویکم را منتشر کرد. در این فهرست، فیلم «انگل» ساخته بونگ جون هو در صدر قرار دارد و «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در رتبه ۳۳ قرار گرفته است.
در تاریخ سینما، برخی فیلمها نهتنها روایتگر داستانی منحصربهفردند، بلکه ساختار زمان، حافظه، هویت و حتی فرم فیلم را از نو تعریف میکنند. از آشپزی در ژاپن تا عشقی خاموش در هنگکنگ، از راه رفتن در کویرهای آمریکا تا قدمزدن در کوچههای بروکسل، این فیلمها به جای آنکه مخاطب را با اکشن یا تعلیق نگه دارند، او را به تأمل، تماشای دقیق و تجربهی سینمایی عمیق دعوت میکنند.
با گذشت یک دهه از محبوبیت اتاقهای فرار، این بازیهای پرهیجان همچنان در فرهنگ عامه و بهویژه در سینما حضوری پررنگ دارند. اگر به دنبال فیلمهایی ترسناک و هیجانی هستید که در آنها شخصیتها برای نجات جان خود باید معما حل کنند و از تلههای مرگبار بگریزند، این پنج فیلم را حتماً در لیست تماشای خود قرار دهید.
با بیش از ۵۰ سال فعالیت و بیش از ۳۰ فیلم در ژانرهای مختلف، استیون اسپیلبرگ هنوز یک آرزوی سینمایی محققنشده دارد: ساخت فیلمی در ژانر وسترن. کارگردانی که با «آروارهها» و «فهرست شیندلر» سینما را متحول کرد، اکنون از علاقهاش به این ژانر کلاسیک پرده برداشته است.
در حالی که جیمز باند سالهاست زیر سایهی تکرار و کنترل محتاطانهی تهیهکنندگان سنتی، جذابیت پیشین خود را از دست داده، حالا با ورود کارگردانی چون دنی ویلنوو ، سازندهی شاهکارهایی چون Prisoners و Dune — پنجرهای تازه به روی افسانهی باند باز شده است؛ پنجرهای که شاید بار دیگر طعم خطر، کاریزما و پیچیدگی روانی را به این شخصیت فراموششده بازگرداند.
ژانر جنایی، بستر شکلگیری برخی از ماندگارترین و عمیقترین فیلمهای تاریخ سینما بوده است. در این مطلب، ۱۵ فیلم جنایی برجسته را معرفی میکنیم که هرکدام نهتنها داستانی پرتنش و جذاب دارند، بلکه تصویری پیچیده از روان انسان، فساد، عدالت و سرنوشت ترسیم میکنند.
لالو شیفرین، آهنگساز برجسته آرژانتینی و خالق تم ماندگار «ماموریت غیرممکن» که با ترکیب موسیقی جَز و راک سبک تازهای در موسیقی فیلم پدید آورد، در ۹۳ سالگی درگذشت.
فیلم «Rent Free» یا «بدون اجاره»، دومین ساخته فرناندو آندرس، با نگاهی طنزآلود و گاهاً آزاردهنده به بحران هویتی، روابط انسانی و فشارهای اقتصادی نسل جوان در آمریکای امروز میپردازد. این کمدی مستقل که از جشنواره تریبکا به پلتفرمهای دیجیتال رسیده، تصویری ملموس از دوستی در دوران ناامنی مالی ترسیم میکند.
استیون اسپیلبرگ، کارگردان افسانهای سینما، در مراسم ویژه افتتاح سالن جدید یونیورسال که به نام او نامگذاری شده، با نمایش اولین تصاویر از فیلم جدید خود ثابت کرد که هرگز قصد بازنشستگی ندارد. این سالن پیشرفته میزبان نسل آینده فیلمسازان خواهد بود و نشاندهنده میراث ماندگار اسپیلبرگ در صنعت سینماست.
اما استون در مراسم افتتاحیه فیلم جدیدش «ادینگتون» در وست هالیوود از تجربه تمرین کردن با واکین فینیکس گفت و درباره ویدیوی جنجالی از حضور یک زنبور که پدرو پاسکال و آستین باتلر در جشنواره کن برایش تلاش کردند آن را دور کنند، شوخی کرد.
فیلم ترسناک «۲۸ سال بعد» ساخته دنی بویل، نهتنها با معرفی زامبیهای آلفا مخاطبان را میخکوب میکند، بلکه با سکانسی دلهرهآور در یک گذرگاه آبی مصنوعی، استاندارد جدیدی در فیلمبرداری ژانر وحشت رقم میزند. فیلمبردار مشهور آنتونی داد منتل در گفتوگویی جزئیاتی از پشت صحنه این تعقیب نفسگیر را فاش کرده است؛ صحنهای که حتی تیم تولید را هم به وحشت انداخت.
چهارم تیرماه، زادروز سیدنی لومت است؛ فیلمسازی که با آثاری چون «دوازده مرد خشمگین»، «شبکه» و «بعدازظهر سگی» تلویزیون، عدالت و وجدان جمعی را در آینهای بیپرده بازتاب داد. نگاهی داریم به سه اثر شاخص او در سالروز تولدش.