شنبه , ۲۲ دی, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 15
اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

آنچه این روزها درباره ساعدی خبرساز شده، نه یک واقعه بلکه محصول یک روند استبدادی مبتذل است.

اجرای سراسری «افسانه ببر» بدون اجازه مترجم چهارشنبه 10 مرداد 1397 12:28
گفت‌وگو با صدرالدین زاهد به مناسبت تور اجراهای شهرستانش

اجرای سراسری «افسانه ببر» بدون اجازه مترجم

صدرالدین زاهد یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های تئاتر دهه 50 شمسی است. اما در سال‌های اخیر هم او بی‌کار نبوده و نمایش‌هایی را در معتبرترین جشنواره‌های فرانسه و ایتالیا روی صحنه برده است. او زمانی که در ایران بود، با دعوت پیتر بروک به گروه بازیگران نمایش «اورگاست» پیوست؛ همچنین در تبدیل یکی از انبارهای تئاترشهر به سالن نمایش و تأسیس سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر نقش داشت. زاهد به‌اتفاق بیژن مفید، آربی اوانسیان، سوسن تسلیمی، فردوس کاویانی، حسین محب‌اهری، فرحناز منافی‌ظاهر، آتیلا پسیانی، فاطمه نقوی و... شماری از تأثیرگذارترین نمایش‌های آن دوره همچون «جان‌نثار» و «اژدها» را روی صحنه برد. او پس از 30 سال به ایران آمد و نمایش «افسانه ببر» را که اقتباسی از اثر داریو فو، نمایش‌نامه‌نویس ایتالیایی است، در تهران به‌صورت محدود روی صحنه برد، اما این‌روزها او در تدارک کاری دیگر است. قرار است «افسانه ببر» در شهرهای مختلف استان کرمان روی صحنه برود و در کنار این اتفاق، ورک‌شاپ‌هایی هم در این استان برگزار شود. این تور 29 تیر در سیرجان آغاز می‌شود و 16 مرداد در شهر کرمان خاتمه می‌یابد. به بهانه این برنامه، با صدرالدین زاهد، مترجم، کارگردان، طراح و بازیگر «افسانه ببر» و حاشیه‌هایی که چندی پیش در جریان اجرای نمایش از سوی دیگر کارگردان‌ها به‌وقوع پیوست، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

دنياي داستان‌هاي ابوتراب خسروي را دوست دارم دوشنبه 8 مرداد 1397 19:09
گفت‌وگو با مهدي نصيري، نويسنده و كارگردان نمايش «اين قصه را با من بخوان»

دنياي داستان‌هاي ابوتراب خسروي را دوست دارم

مهدي نصيري، منتقد، نمايش‌نامه‌نويس، کارگردان و مدرس تئاتر است. او دکتراي ادبيات نمايشي دارد و درحال‌حاضر علاوه‌بر اينکه رئيس کانون ملي منتقدان تئاتر ايران است، نمايش‌نامه مي‌نويسد و کارگرداني مي‌کند. «اين قصه را با من بخوان» تازه‌ترين نمايش اوست که اين روزها در تالار مهر حوزه هنري روي صحنه است. نمايش‌نامه‌اي که از يک داستان کوتاه در مجموعه «کتاب ويران» ابوتراب خسروي اقتباس شده است.

ريا ريشه جامعه را مي‌خشكاند دوشنبه 8 مرداد 1397 18:59
گفت‌و‌گو با كوروش نريماني به بهانه كارگرداني تئاتر بعد از٣ سال

ريا ريشه جامعه را مي‌خشكاند

كوروش نريماني در زمينه تئاتر كمدي هنرمند شناخته شده‌اي است. نمايشنامه‌نويس و كارگردان خوش‌ذوق و خلاقي كه با اجراي نمايش‌هايي مثل «شب‌هاي آوينيون» ١٣٨٧، «والس مرده‌شوران» ١٣٧٩ و «جنگير» ١٣٨٨ با خود پيشنهادهايي قابل تامل از جمله در زمينه ايده‌پردازي، كارگرداني و معرفي بازيگر ‌به همراه آورد اما مجموعه‌‌ عواملي موجب شد اين هنرمند چند سالي عطاي نوشتن و كارگرداني را به لقايش ببخشد. نريماني براي ٣ سال كنار نشست و حالا بعد از ماه‌ها تمرين با هنرجويان جوان در «كارگاه كمدي خلاق» به صحنه بازگشت؛ هنرجوياني كه بعضي از آنها شايد پيش از اين نه‌ فقط رنگ صحنه كه اصلا نمايش نديده بودند. نام نمايش؟ «شپش»! شك ندارم لبخند زديد.

سیندرلا با موقعیت غیررئالیستی داستانی واقعی را روایت می‌کند شنبه 6 مرداد 1397 17:09
سعید داخ:

سیندرلا با موقعیت غیررئالیستی داستانی واقعی را روایت می‌کند

کارگردان نمایش سیندرلا گفت: این نمایش روایتی مدرن از داستان سیندرلا است که با موقعیت‌های غیرواقع‌گرایانه، قصه رئالیستی را مطرح می‌کند.

مرضیه برومند: کمربندهایمان را محکم بسته‌ایم شنبه 6 مرداد 1397 15:08
با دعوت از مردم برای شرکت در «شادپیمایی»

مرضیه برومند: کمربندهایمان را محکم بسته‌ایم

دبیر هفدهمین جشنواره تئاترعروسکی با اعلام اینکه مراسم «شادپیمایی» این دوره در بوستان «آب و آتش» برگزار می‌شود، از تاثیر گرانی ارز و تحریم‌ها و تخصیص کم اعتبارات بر عرصه هنر گفت.

گفت‌وگو با ، محمد رحمانیانلیرضا افکاری و بازیگران «لیلا و چند مسافر»: جمعه 5 مرداد 1397 14:21

گفت‌وگو با ، محمد رحمانیانلیرضا افکاری و بازیگران «لیلا و چند مسافر»:

محمد رحمانیان می‌گوید کتمان نمی‌کنم در «لیلا و چند مسافر» برخلاف سایر آثار مذهبی‌اش به روایت مرسوم از دین نزدیک شده چراکه این نمایش مذهبی برخی از نشانه‌هایش را از اتفاقاتی بیرون از چهارچوب ذهنی روشنفکران می‌گیرد

وعده پارسایی برای برخورد با انصراف‌دهندگان از اجرا در ایرانشهر و حضور یک تهیه‌کننده خاص/تئاتر مدیریت قاطع و کوبنده را برنمی‌تابد سه شنبه 2 مرداد 1397 17:59

وعده پارسایی برای برخورد با انصراف‌دهندگان از اجرا در ایرانشهر و حضور یک تهیه‌کننده خاص/تئاتر مدیریت قاطع و کوبنده را برنمی‌تابد

حسین پارسایی با اشاره به انتقادهای مطرح شده درباره عملکرد شورا گفت: من اخلاقی و حرفه‌ای کار کردم و با کسی زد و بند نکردم اما اگر خروجی اشکال داشته می‌پذیرم. معتقدم تئاتر مدیریت قاطع و کوبنده را برنمی‌تابد. باید ملاحظه روابط و آدم‌ها را کرد او همچنین وعده داد سه مساله را از خروجی این نشست با خبرنگاران به شورای سیاست‌گذاری ایرانشهر منتقل کند که شامل دریافت تضمین اجرا از گروه‌های اجرایی، بررسی تعداد پیشنهاداتی که ربط پیدا می‌کند به یک تهیه‌کننده خاص و برخورد با انصراف‌دهندگان می‌شود.

«اولویت شهرداری به جای تئاتر، تبلیغ شامپو است!» سه شنبه 2 مرداد 1397 17:41
شهرام عبدلی در واکنش به مشکلات تبلیغاتی شهری:

«اولویت شهرداری به جای تئاتر، تبلیغ شامپو است!»

شهرام عبدلی که این روزها در تماشاخانه شهرزاد نمایش «دلاک‌ها» را روی صحنه برده است معتقد است تیم تازه شهرداری تهران شرایط را برای تبلیغات شهری تئاتر سخت کرده است.

این تئاتر ادعای صد ساله دارد اما... یکشنبه 31 تیر 1397 12:57
گفت‌وگو با داوود کیانیان

این تئاتر ادعای صد ساله دارد اما...

«ما نسبت به خیلی از کشورهای دیگر که ادعای سابقه در تئاتر کودک و نوجوان دارند، وضعیت بهتری داریم. اما وقتی در جشنواره‌های بین المللی شرکت می‌کنیم از ما سوال می‌کنند که مگر شما تئاتر کودک و نوجوان هم دارید؟»

دو سال انتظار و ۱۸ اجرا شنبه 30 تیر 1397 16:13
علی افضل از «هملت» و شرایط نامساعد اجرای تئاتر در تهران می‌گوید؛

دو سال انتظار و ۱۸ اجرا

سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان میزبان نمایشی با نام «هملت» است که هر روز ساعت۱۹ و به‌مدت ۷۰دقیقه روی صحنه می‌رود.

با تکیه بر آثاری مانند «افرا»ی بهرام بیضایی می‌توانیم بسوی اصالت تئاتر برگردیم شنبه 30 تیر 1397 14:15
کارگردان نمایش «افرا یا روز می‌گذرد»:

با تکیه بر آثاری مانند «افرا»ی بهرام بیضایی می‌توانیم بسوی اصالت تئاتر برگردیم

سهیل ساعی گفت: با بیان اینکه «فکر می‌کنم علیرغم شرایط سخت اجتماعی‌مان، اینجور متن‌ها می‌تواند در زندگی ما و جامعه تئاتری‌مان تاثیر بگذارد» ادامه داد: این روزها که تئاتر ما به سمت کارهای گیشه و کارهای کمدی می‌رود با تکیه بر آثاری مانند «افرا»ی آقای بیضایی می‌توانیم به سوی اصالت تئاتری که می‌شناختیم و پرداختن به هنر به خاطر هنر نه چیزهای دیگر، برگردیم.

عکاس تئاتر سرباز خاموش نمایش است / به عنوان عکاس وظیفه ثبت لحظات ماندگار تئاتر را دارم چهارشنبه 27 تیر 1397 14:13
روایت اختر تاجیک از عکاسی تئاتر

عکاس تئاتر سرباز خاموش نمایش است / به عنوان عکاس وظیفه ثبت لحظات ماندگار تئاتر را دارم

اختر تاجیک معتقد است برخی عکاسان تئاتر چندان حرفه‌ای نیستند چرا که بیشتر به دنبال هیاهو بوده و به ثبت عکسی می‌اندیشند که بیش از هر چیز دیگری در عرصه رسانه غوغا و هیاهو به راه بیندازد.

دبیر هنری تنها مصوبات هیئت مدیره را اجرا می‌کند/افزایش قیمت ارز روی جشنواره تئاترفجر اثر می‌گذارد شنبه 23 تیر 1397 19:14
شهرام کرمی به انتقادهای مطرح شده درباره آئین‌نامه جشنواره پاسخ داد:

دبیر هنری تنها مصوبات هیئت مدیره را اجرا می‌کند/افزایش قیمت ارز روی جشنواره تئاترفجر اثر می‌گذارد

شهرام کرمی درباره استقلال عمل و گستره فعالیت دبیر هنری در آئین‌نامه جشنواره تئاتر فجر می‌گوید: اختیارات دبیر هنری، به مدیرعاملی می‌ماند که قرار است مصوبات هیئت مدیره را اعمال کند ولی خودش مستقل است، تصمیم می‌گیرد و وارد جزئیات می‌شود اما نهایتا مصوبات کلی را هیئت مدیره تبیین و تائید می‌کند.

اعتراض به تئاتر موزه‌ای چهارشنبه 20 تیر 1397 10:11
گفت و گو با مژگان خالقی، کارگردان نمایش «تو مشغول مردنت بودی»

اعتراض به تئاتر موزه‌ای

«تو مشغول مردنت بودی» عنوان نمایشی است که این روزها در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. اثری تجربی و متفاوت با جریان اصلی حاکم بر تئاتر. متن نمایش که توسط کامران شهلایی نوشته شده برنده جایزه بهترین نمایشنامه از سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر است و مژگان خالقی که به‌عنوان بازیگر تجربه همکاری با کارگردان‌های مطرحی چون ناصر حسینی مهر، محمد یعقوبی، داود دانشور، پیام لاریان و علی اکبر علیزاد را داشته کارگردان این نمایش است. او پیش از این نمایش، کارگردانی نمایش‌هایی چون بازی استریندبرگ، کلاغ و واگویه‌های گاه و بیگاه مردی را که به‌خاطر نمی‌آوردم در کارنامه دارد. خالقی این نمایش را بر اساس آموزه‌های اجرایی کارگردان مطرح جهان، تادئوش کانتور خلق کرده است و به تازگی کتابی را نیز با عنوان «از کانتور تا کانتور» منتشر کرده که در آن علاوه بر شرح اندیشه‌های کانتور، مراحل تمرین و آماده شدن نمایش«تو مشغول مردنت بودی» را شرح داده است. درواقع این کتاب نوعی تمرین نگاری از نمایش «تو‌مشغول مردنت بودی» است.

شبه‌روشنفکران به مخاطب بی‌توجه‌اند چهارشنبه 20 تیر 1397 00:19
کم‌و‌کیف اقتباس در تئاتر ایران با بهرام جلالی‌پور

شبه‌روشنفکران به مخاطب بی‌توجه‌اند

الگو گرفتن از یک متن، طرح و ایده اتفاقی است که در فضاهای مختلفی وجود دارد، این موضوع در ادبیات و نگارش داستان‌ها، فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌ها نیز به شکل دیگری کاربرد دارد. شیوه‌ای که آن را با عنوان آثار اقتباسی می‌شناسیم و قالبی که توانسته مخاطبان و طرفداران خود را در رشته‌های گوناگون پیدا کند.

يك عده دلال در تئاتر تعيين تكليف مي‌كنند سه شنبه 19 تیر 1397 17:28
انتقاد جدي قطب‌الدين صادقي از اوضاع آشفته توليد و اجراي نمايش

يك عده دلال در تئاتر تعيين تكليف مي‌كنند

يك سال از تاسيس سالن نمايش «شانو» با مديريت قطب‌الدين صادقي گذشته است. اين هنرمند (البته مشابه بسياري ديگر) در مدت اخير دشواري‌هاي زيادي متحمل شده تا چراغ اين مجموعه فرهنگي روشن بماند. ولي اينطور به نظر مي‌رسد كه حفظ حيات مجموعه‌اي هنري آن‌هم تئاتري به ويژه در شرايط امروز، كاري بس دشوار است. به ويژه اگر قصد نداشته باشيد به مناسبات و معادلات جاري توليد، حول محور چهره‌ها و تبليغات بازار پسند تن دهيد. اظهارات صادقي درباره تجربه يك سال گذشته و اوضاع فعلي تئاتر را در ادامه مي‌خوانيد.

شیرین کامی ‌های روزهای تلخ شنبه 16 تیر 1397 21:59
ساناز زمانی کارگردان نمایش «شبیه رهایی ورای یک نفس» از دلیل انتخاب موضوع اهدای عضو می گوید

شیرین کامی ‌های روزهای تلخ

این روزها نمایش «شبیه رهایی ورای یک نفس» به نویسندگی سروناز زمانی و کارگردانی ساناز زمانی و بازی مهدی بوسلیک، جواد پولادی، سارا شاهرودیان، شهاب عباسیان، مریم نقیبی و صدای الهام شعبانی در «تئاتر باران» روی صحنه رفته است. چهارشنبه هفته گذشته به دیدن این نمایش نشستیم که یک درام رئالیستی اجتماعی است و به موضوع اهدای عضو می‌پردازد. نمایش «شبیه رهایی ورای یک نفس» پیش از این در جشنواره تئاتر شهر نیز برگزیده نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی شده بود. برای شناخت بیشتر این نمایش سراغ ساناز زمانی رفته‌ و با او گفت‌وگو کرده‌ایم.

با تغییر دولت در سال ۸۴ به اصل تئاتر شلیک شد شنبه 16 تیر 1397 20:13
روزبه حسینی:

با تغییر دولت در سال ۸۴ به اصل تئاتر شلیک شد

روزبه حسینی که سال 81 نمایش «عکس خانوادگی» محمود استادمحمد را در تئاتر پارس لاله‌زار روی صحنه برده، می‌گوید برای دیدن این تئاتر از همه هنرمندان دعوت کرد اما جز عده معدودی کسی نیامد چون هنرمندان حس می‌کردند «لاله‌زار جای بدی است و تئاتر پارس رفتن دور از شان ماست و نکند الان لباس‌مان به این در و دیوار بخورد چروک شود!»

وضعیت شبکه های اجتماعی به گروتسک بدل شده است پنجشنبه 14 تیر 1397 17:10

وضعیت شبکه های اجتماعی به گروتسک بدل شده است

ورژن قدیمی‌تر این نمایش را در جشنواره تئاتر تک‌نفره نیاوران، در سال 85 اجرا کردم. همچنین در سال 87 در جشنواره تئاتر فجر اجرا داشتم و پس از آن سال 88 اجرای عموم داشتیم.

خودآرتیست پنداری اعتماد مردم را از بین‌ برده/خالتورها خود را هنرمند فرض می‌کنند چهارشنبه 13 تیر 1397 13:06

خودآرتیست پنداری اعتماد مردم را از بین‌ برده/خالتورها خود را هنرمند فرض می‌کنند

چقدر سریال در تلویزیون ساخته می‌شود که هرکدام برای سه ماه پخش می‌شود اما با ریزش مخاطب مواجه است چون مخاطب فکر می‌کند این ترکیب‌بندی، قصه دم‌دستی و کارگردانی و شکل اثر، به شعور او توهین می‌کند.