چهارشنبه , ۲۶ دی, ۱۴۰۳
سینمای ایران | صفحه 105
اعضای شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی منصوب شدند

اعضای شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی منصوب شدند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه اعضای شورای بازبینی فیلم های سینمایی را منصوب کرد.

نقد فیلم «قلب رقه»؛ کلیشه‌ای لاغر برای رفع تکلیف یکشنبه 22 بهمن 1402 17:31
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «قلب رقه»؛ کلیشه‌ای لاغر برای رفع تکلیف

«قلب رقه» یک سرمایه‌سوزی آشکار است که توان مقابله با تفکرات مخاطبان امروزی سینما را ندارد. یک قصه کلیشه‌ای لاغر که استراتژی مشخصی نداشته و انگار که فقط برای رفع تکلیف ساخته شده است.

درباره فیلم «آپاراتچی»؛ ساده و تلویزیونی است نه سینمایی! یکشنبه 22 بهمن 1402 17:25
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «آپاراتچی»؛ ساده و تلویزیونی است نه سینمایی!

فیلمنامه خوش طرحی نگاشته بود، دغدغه مند بود، پیرنگ داشت اما خرده پیرنگ هایش کم بود، دیالوگ هایش بمباران اطلاعاتی می کرد، گل درشت بود، گزاف بود ولی طنزهای شیرینی‌ داشت که لا به لای کشمکش هایش کشش ایجاد می کرد، قهرمان و ضد قهرمان خوبی داشت، از ضد ارزشی که ارزش شود بهره می برد.

نقد فیلم «تابستان همان سال»؛ محصور در پس دنیای شخصی یکشنبه 22 بهمن 1402 17:23
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «تابستان همان سال»؛ محصور در پس دنیای شخصی

«تابستان همان سال» در همان مرحله شخصی و درونی فیلمساز باقی مانده و با تمام تلاشی که صورت گرفته، نتوانسته با ساختن کاراکترهایی جذاب و ایجاد ارتباط ساختارمند و تزریق یک احساس فراگیر در بطن آنها، از پس میله‌های سلول شخصی آزاد شده و به مرحله عمومیت دادن و انتقال حس درونی به مخاطب برسد.

درباره فیلم «آغوش باز»، شکست‌خورده در ساختار انتقال مفهوم یکشنبه 22 بهمن 1402 17:19
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «آغوش باز»، شکست‌خورده در ساختار انتقال مفهوم

«آغوش باز» با وجود ردیابی دغدغه‌های انسانی در بطن آن، در چگونگی انتقال مفهوم شکست‌خورده است و در این بین دستورالعمل بصری آن از فیلمبرداری، رنگ و نور، چیدمان صحنه و ... نیز فاقد ارزش می‌شود.

نقد فیلم «پروین»، نقد مردسالاری در جشنواره‌ای که فقط یک فیلمساز زن دارد! یکشنبه 22 بهمن 1402 17:16
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «پروین»، نقد مردسالاری در جشنواره‌ای که فقط یک فیلمساز زن دارد!

این نقض غرض است که برای نقد یک موضوعی که معاصران ما هنوز با آن دست به گریبان هستند، به گذشته برویم و چهره‌ای ادبی را دستمایه قرار دهیم تا یک دوره تاریخی در گذشته را سیاه کرده و به نقد بکشیم،

نقد فیلم «آسمان غرب»؛ شعاری در فیلمنامه و درخشان در تصویر یکشنبه 22 بهمن 1402 17:12
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «آسمان غرب»؛ شعاری در فیلمنامه و درخشان در تصویر

«آسمان غرب» در میان آثار دسته‌بندی شده در سینمای جنگ که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارند، با فاصله کم‌نقص‌ترین اثری است که تا امروز به نمایش درآمده است.

اهمیت فیلم «نوروز» در چیست؟ یکشنبه 22 بهمن 1402 17:08
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

اهمیت فیلم «نوروز» در چیست؟

فیلمنامه اش دارای ضعف بود، ایده خوبی داشت اما پیرنگش خوب در نیامده، محتوای شجاعانه ای داشت اما با تعلیق هایی ضعیف، خیلی خوب وارد دنیای جادویی می شد.

نقد فیلم «باغ کیانوش»؛ اقتباسی موفق و خوش رنگ و لعاب یکشنبه 22 بهمن 1402 16:42
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «باغ کیانوش»؛ اقتباسی موفق و خوش رنگ و لعاب

«باغ کیانوش» از معدود فیلم‌های قابل اعتنا و البته بی‌ادعای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است که بدون حواشی و سر و صدا، راه خود را رفته و بی‌شک در صورت یک زمان‌بندی و اکران مناسب، به نتیجه مطلوبی در اکران نیز خواهد رسید.

نگاهی به انیمیشن سینمایی ببعی قهرمان؛ یک انیمیشن استاندارد! یکشنبه 22 بهمن 1402 16:21
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به انیمیشن سینمایی ببعی قهرمان؛ یک انیمیشن استاندارد!

فیلمنامه، دیالوگ‌پردازی قوی داشت، کشمکش هایش پرکشش بود، حول پیرنگ خوبش دوران داشت و خوش تراش بود، عناصرش را رعایت کرده بود، عطف بندی، قهرمان و ضدقهرمان قوی داشت و درخشان بود.

جشنواره فیلم فجر نه اعتباری برای سینمای ایران باقی گذاشته، نه افراد معتبر را در این صنف، ماندگار می کند یکشنبه 22 بهمن 1402 16:01
جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر نه اعتباری برای سینمای ایران باقی گذاشته، نه افراد معتبر را در این صنف، ماندگار می کند

آنچه در سال‌های اخیر شاهد هستیم چیزی جز افول رو به فزون سینما و فیلم‌های حاضر در جشنواره نیست.

نقد فیلم «احمد»، خرده‌پیرنگ‌های خنثی و ساده‌انگارانه یکشنبه 22 بهمن 1402 15:51
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «احمد»، خرده‌پیرنگ‌های خنثی و ساده‌انگارانه

فیلمنامه «احمد» با فقر خرده پیرنگ‌های درگیرکننده روبرو است. موقعیت‌های نیم‌بندی که از منظر فضاسازی احساسی و خروجیِ مفهومی بسیار ساده‌انگارانه پرداخت شده و نمی‌تواند به قهرمان فیلم و در مجموع به کلیت اثر کمک کند.

«صبح اعدام »دفاع بود یا تخریب؟ یکشنبه 22 بهمن 1402 15:44
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«صبح اعدام »دفاع بود یا تخریب؟

فیلم می خواست سبک اوپنهایمر پیدا کند یا آن سکانس های بسته و پر دیالوگش که سعی می کرد بهره مند از ۱۲ مرد خشمگین باشد اما به شدت افتضاح بود.

فیلم جدید سروش صحت کپی از کار درآمد؟! یکشنبه 22 بهمن 1402 00:25
جشنواره فیلم فجر

فیلم جدید سروش صحت کپی از کار درآمد؟!

نظر یکی از روزنامه نگاران درباره فیلم سروش صحت را بخوانید.

درباره فیلم نبودنت؛ زنی که بار نبودن را به دوش می‌کشد یکشنبه 22 بهمن 1402 00:09
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم نبودنت؛ زنی که بار نبودن را به دوش می‌کشد

آنچه فیلم «نبودنت» را قوام می‌بخشد؛ نوع نگاه فیلم‌نامه‌نویسان این کار به دو جنس زن و مرد است. نگاهی که برخلاف دیدگاهی است که در جامعه رواج دارد. اصولا در پیرامونمان وقتی زنی به هر دلیل تنها می‌شود.

«تمساح خونی» رکوردار سانس فوق‌العاده شد یکشنبه 22 بهمن 1402 00:01
جشنواره فیلم فجر

«تمساح خونی» رکوردار سانس فوق‌العاده شد

فیلم سینمایی «تمساح خونی» با بالاترین سانس فوق‌العاده رکورددار پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره فیلم فجر شد.

رکوردداران نامزدی سیمرغ؛ از غیبت سروش صحت تا پیشتازی متفاوت جواد عزتی و بهروز افخمی شنبه 21 بهمن 1402 23:39
جشنواره فیلم فجر

رکوردداران نامزدی سیمرغ؛ از غیبت سروش صحت تا پیشتازی متفاوت جواد عزتی و بهروز افخمی

فیلم «مجنون»، «تابستان همان سال» و «پرویزخان» رکوردداران نامزدی در جشنواره فیلم فجر امسال شدند.

نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر معرفی شدند شنبه 21 بهمن 1402 23:30
جشنواره فیلم فجر

نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

نامزدهای بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شدند.

درباره فیلم دست ناپیدا؛ سوژه نابی که شهید شد شنبه 21 بهمن 1402 17:17
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم دست ناپیدا؛ سوژه نابی که شهید شد

فیلم «دست ناپیدا» آخرین ساخته انسیه شاه حسینی تنها زن فیلمساز این دوره جشنواره فجر پس از سالها دوری از سینماست. سوژه فیلم تازه است اما کارگردان در عمل آنچنان که باید از این سوژه ناب استفاده نمی‌کند.

نگاهی به فیلم آبی روشن؛ بازگشتی به سینمای قصه‌گو شنبه 21 بهمن 1402 17:13
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم آبی روشن؛ بازگشتی به سینمای قصه‌گو

«آبی روشن» جنس دیگری از سینما است، بابک خواجه پاشا در دومین فیلمش وجوه دیگری از توانایی‌هایش در عرصه کارگردانی را به رخ می‌کشد و بازگشتی به سینمای قصه‌گو داشته است.

نقد فیلم «باغ کیانوش»؛ ثمرات یک طراحی درست شنبه 21 بهمن 1402 17:00
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «باغ کیانوش»؛ ثمرات یک طراحی درست

باغ کیانوش» توانست به مدد یک طراحی درست، به روند داستانی مهیجی برسد که جذابیت‌های بسیاری را برای طیف‌های مختلف مخاطب دارد.