پنجشنبه , ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۴
نقد فیلم های خارجی | صفحه 13
درباره فیلم «ژان دیلمان» / فرمالیستی و آوانگارد یا فمینیستی و ایدئولوژیک؟

درباره فیلم «ژان دیلمان» / فرمالیستی و آوانگارد یا فمینیستی و ایدئولوژیک؟

انتخاب «ژان دیلمان» از سوی نشریه سایت اند ساوند در سال 2022 به عنوان بهترین فیلم منتقدان، بدون شک یکی از پرچالش‌ترین و بحث‌برانگیزترین گزینش‌هایی بود که از سوی منتقدان سینما در یک دهه اخیر اتفاق افتاده و همچنان و بعد از گذشته دو سال از این انتخاب، همچنان اما و اگرها و بحث و نظرها درباره این انتخاب جمعی ادامه دارد.

نقد فیلم «وزارت جنگ ناجوانمردانه»؛ تارانتینوی درون گای ریچی شنبه 29 اردیبهشت 1403 02:32

نقد فیلم «وزارت جنگ ناجوانمردانه»؛ تارانتینوی درون گای ریچی

گای ریچی که به ریتم اهمیت زیادی می‌دهد و علاقه‌ دارد قصه‌اش را سریع پیش ببرد، اینجا هم همه‌چیز را بازیگران سپرده است تا شخصیت خود را دوست‌داشتنی عرضه کنند. با این حال، وقتی به پایان فیلم می‌رسیم، ما همچنان شناخت درستی از این آدم‌ها نداریم و فقط می‌دانیم که برای هدف والاتر، حاضرند خودشان را فدا کنند.

نقدها و نمرات فیلم «پرده دوم»؛ یک کمدی آشفته اما سرگرم‌کننده شنبه 29 اردیبهشت 1403 02:27
جشنواره فیلم کن

نقدها و نمرات فیلم «پرده دوم»؛ یک کمدی آشفته اما سرگرم‌کننده

هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن روز گذشته ۱۴ می ۲۰۲۴ با فیلم «پرده دوم» (The Second Act) ساخته‌ی کوئنتین دوپیو رسما آغاز شد. این فیلم کمدی سورئال با بازی لئا سیدو در نقدها و نمرات اولیه متوسط ظاهر شد و منتقدان نقش‌آفرینی بازیگران و کارگردانی دوپیو را از نقاط قوت فیلم عنوان عنوان کردند.

نقدها و نمرات فیلم Furiosa: A Mad Max Saga جمعه 28 اردیبهشت 1403 00:00

نقدها و نمرات فیلم Furiosa: A Mad Max Saga

با اکران فیلم Furiosa: A Mad Max Saga در جشنواره فیلم کن، نقدها و نمرات آن نیز منتشر شدند.

نقد فیلم «The taste Of Things»/ طعم عشق چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 02:45

نقد فیلم «The taste Of Things»/ طعم عشق

فیلمساز‌ بدون ردوبدل‌شدن هیچ دیالوگی، شخصیت‌هایش را تاحدود قابل‌توجهی پردازش می‌کند. آن‌ها گویا مشغول به‌جاآوردن مناسکی مقدس هستند. اصلا غذاخوردن در این فیلم مناسکی مقدس است.

نقد فیلم Abigail (ابیگیل) / دختر دراکولا دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 20:59

نقد فیلم Abigail (ابیگیل) / دختر دراکولا

ابیگیل سعی می‌کند به عنوان یک فیلم ژانری چندین چیز باشد؛ این یعنی سازندگان هم به دنبال فیلمی هیولایی با چاشنی یک دختر خون‌آشام بوده‌اند، و هم سعی در ایجاد اثری تنش‌ آفرین با چاشنی یک معمای هیجان‌انگیز داشته‌اند.

نقد فیلم The Ministry of Ungentlemanly Warfare/ کماندوهای مجنون دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 01:20

نقد فیلم The Ministry of Ungentlemanly Warfare/ کماندوهای مجنون

این فیلم بر اساس کتاب «وزارت جنگ ناجوانمردانه: چگونه جنگجویان مخفی چرچیل اروپا را به آتش کشیدند و عملیات سیاه مدرن را به دنیا آوردند» نوشته دیمین لوئیس تولید شده است. در واقع داستان این اثر سینمایی بر اساس پرونده‌های اخیراً از طبقه‌بندی خارج شده وزارت جنگ بریتانیا و با الهام از وقایع تاریخی نوشته شده است.

آناتومی یک طلاق عاطفی/ نگاهی به فیلم «آناتومی یک سقوط» یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 18:15

آناتومی یک طلاق عاطفی/ نگاهی به فیلم «آناتومی یک سقوط»

با نگاه فرمالیستی، آناتومی یک سقوط در ژانر درام دادگاهی ساخته شده و بر همین اساس، بیش‌تر صحنه‌های فیلم در دادگاه و کشمکش بین دادستان، متهم و وکیل مدافع، بر سر گناه‌کاری یا بی‌گناهی متهم سپری می‌شود. اما در محتوا، آناتومی یک سقوط به بررسی جزئیات اضمحلال یک رابطه عاشقانه و گسست زندگی زناشویی می‌پردازد.

نقد و بررسی فیلم «ناکس می‌رود» / مایکل کیتون کارگردان یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 17:18

نقد و بررسی فیلم «ناکس می‌رود» / مایکل کیتون کارگردان

مایکل کیتون، بازیگر مشهور هالیوود، در دومین تجربه کارگردانی خود فیلم «ناکس کنار می‌رود» را ساخته است. در این فیلم آل پاچینو هم به ایفای نقش پرداخته است.

نقد فیلم «از نفس افتاده» ژان لوک گدار/ موفق‌ترین تلاش موج نو فرانسه شنبه 22 اردیبهشت 1403 20:45

نقد فیلم «از نفس افتاده» ژان لوک گدار/ موفق‌ترین تلاش موج نو فرانسه

پیش از شروع نقد فیلم، باید به حال‌ و هوای پرهیجان سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۲ موج نوی سینمای فرانسه گریزی زد. کشور آمریکا پیروز جنگ جهانی دوم و اقتصادش قدرتمندتر از اروپا شده است. اروپا تحت تأثیر همین جنگ وارد رکود و ورشکستگی‌ و در چنین شرایطی بدیهی‌ است که سینمای آمریکا -هالیوود- هم بخواهد قلدرمآبانه هنر دنیا را قبضه کند.

نقد فیلم «کافه کنار جاده»؛ پیچشی مدرن به فیلم‌های کلاسیک مشت‌زنی جمعه 21 اردیبهشت 1403 13:40

نقد فیلم «کافه کنار جاده»؛ پیچشی مدرن به فیلم‌های کلاسیک مشت‌زنی

«کافه کنار جاده» تنها عنوان بازسازی را به دوش نمی‌کشد تا بخواهد با تکیه بر عنصر نوستالژی به زور عده‌ای از طرفداران فیلم سابق را پای خود بنشاند؛ بلکه یک فیلم کاملا تازه، با خطوط داستانی و حتی شخصیت‌پردازی تازه است و حضور داگ لیمان و جیلنهال هم با آن کارنامه‌ی درخشانشان فیلم را چند پله بالاتر از اثر هرینتگون قرار می‌دهد.

نقد فیلم «شهر آسفالت» / فرشته بودن سخت است جمعه 21 اردیبهشت 1403 01:03

نقد فیلم «شهر آسفالت» / فرشته بودن سخت است

یک اثر مهیج و تاریک درباره کار دشوار امدادگران؛ یک فیلم پر جنب و جوش، اما نه بدون تنش معمولی این ژانر.

نقد فیلم «سگ‌های خفته» / فیلمنامه عقب‌تر از ایده پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 00:37

نقد فیلم «سگ‌های خفته» / فیلمنامه عقب‌تر از ایده

اشکال اصلی فیلم سگ‌های خفته به شیوه روایت و رسیدن به پاسخ نهایی و حل معمای قتل دکتر ویدر بازمی‌گردد. فیلمنامه با آنکه شروع خوبی دارد و می‌تواند حال و گذشته را به وسیله پل‌های ارتباطی که خود طراحی کرده به یکدیگر پیوند زده تا مخاطب رفته رفته دست به کشف اتفاقات بزند، در پایان‌بندی از مسیر خود خارج شده و شباهتی به شروع خود ندارد.

نقد فیلم «شکارچیان روح: امپراتوری یخ‌زده»؛ باز هم تکرار نوستالژی‌های ۱۹۸۴ چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 01:16

نقد فیلم «شکارچیان روح: امپراتوری یخ‌زده»؛ باز هم تکرار نوستالژی‌های ۱۹۸۴

«امپراتوری یخ‌زده» از طریق برخی شخصیت‌های جدید و سرگرم‌کننده خود، لحن کارگردان و صحنه‌های رضایت‌بخشی که گاه بین شخصیت‌ها به وجود می‌آید، نشان می‌دهد که هنوز کمی زندگی در این دنیا (فرنچایز) وجود دارد، اما تنها زمانی این زندگی رشد می‌کند که گذشته رها شود.

نقد انیمیشن «پاندای کونگ‌فو کار ۴»؛ وقتی کوه موش زایید! چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 01:03

نقد انیمیشن «پاندای کونگ‌فو کار ۴»؛ وقتی کوه موش زایید!

«پاندای کونگ‌فو کار ۴» (Kung Fu Panda 4) جدیدترین قسمت از این مجموعه انیمیشنی محبوب، با وجود انتظارات فراوان، رضایت‌بخش نیست. در این نسخه نه اثری از خلاقیت دیده می‌شود، نه طنز و نه حتی عشق به کونگ‌فو! نقد انیمیشن «پاندای کونگ‌فو کار ۴» را در این مطلب می‌خوانید.

نقد فیلم «آرکادیا» / نیکلاس کیج در مقابل هیولاها چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 00:45

نقد فیلم «آرکادیا» / نیکلاس کیج در مقابل هیولاها

فیلم Arcadian مسیر پیموده شده فیلم‌های ترسناک محبوب درباره بقا در دوران پسا آخرالزمان را دنبال می‌کند. مسیری آسان، کلیشه‌ای و بدون تازگی که منجر به گفتن این واقعیت می‌شود که فقط هیولاهای درون این اثر از کل تصویر به یاد می‌آیند. شاید این نگته برای یک فیلم هیولایی، وقتی به آن فکر می‌کنید، آنقدرها هم بد نباشد. اما متأسفانه، بعید است که یک اثر سینمایی تنها بر اساس ظاهر به یاد ماندنی هیولاها ساخته شود.

نقد فیلم «آرکادیا»؛ نیکلاس کیج تمام‌شدنی نیست دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 14:24

نقد فیلم «آرکادیا»؛ نیکلاس کیج تمام‌شدنی نیست

«آرکادیا» یک اثر ترسناک است که ارزش جدی گرفته شدن از جانب مخاطبان را دارد. در ظاهر «آرکادیا» نیکلاس کیج را در حال مبارزه با شیاطین آخرالزمانی نشان می‌دهد، که به خودی خود معرکه است. اما کل فیلم حول یک داستان محکم و منسجم ساخته شده که هرگز با خودنمایی کیج تضعیف نمی‌شود.

نقد فیلم «گودزیلا منهای یک»؛ مجموع همه ترس‌ها دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 02:01

نقد فیلم «گودزیلا منهای یک»؛ مجموع همه ترس‌ها

«گودزیلا منهای یک» از همین ابتدا مشخص می‌کند که در کنار سرگرمی، حرف‌های مهمی هم برای گفتن دارد. برخلاف آثار بلاک‌باستری هالیوودی که علاقه‌ای به سیاست و تاریخ نشان نمی‌دهند، تاکاشی یامازاکی نه تنها ابعاد سیاسی-اجتماعی قصه‌ی اصلی گودزیلا را به شکلی مدرن بازآفرینی و سیاست‌های غلط کشورش را نقد می‌کند بلکه یک قهرمان کلاسیک را هم در کانون توجه قرار می‌دهد.

نقد فیلم Late Night with the Devil | سینمای وحشت یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 18:10

نقد فیلم Late Night with the Devil | سینمای وحشت

نویسنده‌ی این متن نیز با استیون کینگ هم‌نظر است و توافق دارد که با فیلمی بسیار خوش‌ساخت روبرو شده که توانسته از پتانسیل‌های ژانر Found Footage به خوبی بهره ببرد. مضامینی چون عمقِ روح انسان، طمع و معامله با شیطان برای صرفاً رسیدن به هدف، نیز کاری کرده‌اند که Late Night with the Devil به خوبی در ذهن بیننده خودش را جا کند.

نقد فیلم Wicked Little Letters یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 17:47

نقد فیلم Wicked Little Letters

فیلم Wicked Little Letters اثری معمایی و کمدی البته در جنس سیاهش می‌باشد که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است و قصه‌ای درباره چند نامه شرورانه را روایت می‌کند.

نقد فیلم Monkey Man / انتقام‌جوی زاغه نشین شنبه 15 اردیبهشت 1403 21:51

نقد فیلم Monkey Man / انتقام‌جوی زاغه نشین

مرد میمونی شاید نتواند از نظر فیلمنامه یا بازی‌های تیم بازیگری شما را غافلگیر کند، اما با تماشای آن می‌توانید به راحتی تمام جاه طلبی‌های کارگردانی تازه کار را تشخیص دهید. این فیلم به‌عنوان یک اکشنِ درام انتقامی به خوبی عمل می‌کند، وارد زوایا و پلان‌های اصلی می‌شود، با صحنه‌سازی و تدوین گاهی شما را غافلگیر می‌کند و گوش‌ مخاطبش را عاشق موسیقی متنش می‌کند. این یعنی اکشن با ترکیب فرم کلاسیک و مدرن.