شنبه , ۲۹ آذر, ۱۴۰۴
نقد فیلم های خارجی | صفحه 9
نقد فیلم آواتار: آتش و خاکستر؛ اکشن خیره‌کننده در روایتی قابل قبول

نقد فیلم آواتار: آتش و خاکستر؛ اکشن خیره‌کننده در روایتی قابل قبول

نقد فیلم آواتار: آتش و خاکستر نشان می‌دهد سومین قسمت از مجموعه جیمز کامرون، اگرچه از نظر داستانی قابل قبول و از نظر اکشن چشمگیر است، اما دیگر آن حس شگفتی بصری بی‌همتای قسمت اول را تکرار نمی‌کند.

نقد فیلم «Love Me Tender» | پرتره‌ای درخشان و جسورانه از مادری که با هویت زنانه‌اش در ستیز است سه شنبه 6 خرداد 1404 00:36

نقد فیلم «Love Me Tender» | پرتره‌ای درخشان و جسورانه از مادری که با هویت زنانه‌اش در ستیز است

فیلم «Love Me Tender» به کارگردانی آنا کازناو کامبه و با بازی درخشان ویکی کریپس، روایتی عمیق و تأثیرگذار از مادری است که در تلاش برای حفظ هویت فردی‌اش، با ساختارهای خشک و محافظه‌کار جامعه روبرو می‌شود. این اثر فرانسوی بر اساس رمان نیمه‌زندگینامه‌ای کنستانس دُبره ساخته شده و تصویری صادقانه و گاه دردناک از تقابل مادر بودن با زن بودن ارائه می‌دهد.

نقد فیلم «الینور کبیر» | اولین تجربه کارگردانی اسکارلت جوهانسون، تلاشی احساسی اما ناپخته دوشنبه 5 خرداد 1404 01:11
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «الینور کبیر» | اولین تجربه کارگردانی اسکارلت جوهانسون، تلاشی احساسی اما ناپخته

فیلم «الینور کبیر» به کارگردانی اسکارلت جوهانسون، اولین تجربه کارگردانی این بازیگر مطرح هالیوود، با حضور درخشان اما بحث‌برانگیز جون اسکوئیب، بازیگر ۹۵ ساله، تلاش می‌کند ترکیبی از طنز، غم و هویت فرهنگی را ارائه دهد. اما آیا این اثر در رسیدن به هدف خود موفق بوده است؟

نقد فیلم «Fear Street: Prom Queen» / بازگشتی کم‌رمق به دنیای وحشت نوجوانانه نتفلیکس یکشنبه 4 خرداد 1404 11:33

نقد فیلم «Fear Street: Prom Queen» / بازگشتی کم‌رمق به دنیای وحشت نوجوانانه نتفلیکس

فیلم «خیابان ترس: ملکه پرام» (Fear Street: Prom Queen) به عنوان جدیدترین اثر مستقل از مجموعه ترسناک نوجوانانه R.L. Stine، در حالی توسط نتفلیکس منتشر شده که نه تنها از فضای سه‌گانه‌ی اولیه فاصله گرفته، بلکه با تکرار کلیشه‌های قدیمی و روایت سطحی، عملاً به یک اسلشر فراموش‌شدنی تبدیل شده است.

نقد فیلم «مادران جوان»؛ بازگشت برادران داردن با انسانی‌ترین فیلمشان در بیش از یک دهه یکشنبه 4 خرداد 1404 11:21
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «مادران جوان»؛ بازگشت برادران داردن با انسانی‌ترین فیلمشان در بیش از یک دهه

فیلم جدید برادران داردن با عنوان «مادران جوان» در جشنواره‌های بین‌المللی با تحسین منتقدان مواجه شده است. این فیلم که با محوریت بارداری نوجوانان و زندگی در خانه‌های حمایت اجتماعی ساخته شده، روایتی تلخ و در عین حال سرشار از امید از واقعیت‌های جامعه معاصر بلژیک ارائه می‌دهد.

نقد فیلم «ناپدید شدن یوزف منگله» | بررسی یک پرتره ناقص از فرشته مرگ نازی‌ها چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 14:16

نقد فیلم «ناپدید شدن یوزف منگله» | بررسی یک پرتره ناقص از فرشته مرگ نازی‌ها

فیلم «ناپدید شدن یوزف منگله» به کارگردانی کیریل سربرنیکوف، تلاش دارد تا چهره‌ی فرشته مرگ اردوگاه‌های نازی را در تبعید بازسازی کند؛ اما با وجود بازی درخشان آگوست دیل، درگیر ساختاری پراکنده و روایتی سردرگم می‌شود که مانع شکل‌گیری یک پرتره انسانی و روان‌شناسانه می‌گردد.

نقد فیلم «عقاب‌های جمهوری» | روایتی پرکشش اما آشفته از تقابل سینما و دیکتاتوری چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 13:36
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «عقاب‌های جمهوری» | روایتی پرکشش اما آشفته از تقابل سینما و دیکتاتوری

فیلم «عقاب‌های جمهوری» (Eagles of the Republic) به کارگردانی طارق صالح، روایتی هوشمندانه و در عین حال ناهماهنگ از زندگی یک ستاره‌ی سینما در دل نظامی استبدادی است. اثری که هم جذاب است و هم ناامیدکننده، و بیش از هر زمان دیگری به‌خصوص برای مخاطب جهانی، آشنا و ملموس به نظر می‌رسد.

نقد فیلم «چشم‌اندازی کم‌رنگ از تپه‌ها» | اقتباسی مه‌آلود و ناتمام از جهان ادبی کازوئو ایشی‌گورو چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 13:25
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «چشم‌اندازی کم‌رنگ از تپه‌ها» | اقتباسی مه‌آلود و ناتمام از جهان ادبی کازوئو ایشی‌گورو

در نخستین اقتباس سینمایی از رمان کازوئو ایشی‌گورو، کارگردان ژاپنی کِی ایشیکاوا می‌کوشد تا مرزهای بین حافظه، غم و هویت را به تصویر بکشد. اما «چشم‌اندازی کم‌رنگ از تپه‌ها»، با وجود جاه‌طلبی بصری و وفاداری ظاهری به متن، از درک لطافت و ابهام ادبی اثر اصلی بازمی‌ماند.

نقد فیلم «تاریخچه آب»: درخشش کریستن استوارت در اولین تجربه کارگردانی با درامی شاعرانه از رنج و رهایی چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 02:17

نقد فیلم «تاریخچه آب»: درخشش کریستن استوارت در اولین تجربه کارگردانی با درامی شاعرانه از رنج و رهایی

«تاریخچه آب» ساخته اول کریستن استوارت، با بازی خیره‌کننده ایمون پوتس، داستانی تأثیرگذار و صادقانه از مبارزه یک زن با زخم‌های کودکی و جست‌وجوی رهایی را به تصویر می‌کشد.

نقد فیلم «آمروم» فاتح آکین؛ بلوغی انسانی در آخرین نفس‌های جنگ چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 02:04

نقد فیلم «آمروم» فاتح آکین؛ بلوغی انسانی در آخرین نفس‌های جنگ

فیلم درام تازه «آمروم» به کارگردانی فاتح آکین، که در جشنواره کن به نمایش درآمد، داستانی لطیف و تأمل‌برانگیز از بلوغی انسانی را در واپسین روزهای جنگ جهانی دوم روایت می‌کند. این اثر با نگاهی عمیق و پرظرافت، به بررسی مرزهای دشوار اخلاقی و امکان نیکی در دل تاریکی می‌پردازد.

نقد فیلم «Slauson Rec»؛ مستندی تکان‌دهنده از سقوط شایا لابوف پشت نقاب یک کارگاه تئاتر خیریه دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 23:06
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «Slauson Rec»؛ مستندی تکان‌دهنده از سقوط شایا لابوف پشت نقاب یک کارگاه تئاتر خیریه

«Slauson Rec» مستندی جسور و نگران‌کننده از پشت‌پرده‌ی کارگاه بازیگری شایا لابوف است؛ روایتی از امید و اعتماد که در لبه‌ی فروپاشی روانی و سوءاستفاده عاطفی فرو می‌ریزد.

نقد فیلم «Urchin»: اولین تجربه کارگردانی هریس دیکینسون، پیوندی موفق میان رئالیسم اجتماعی و سوررئالیسم دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 21:26
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «Urchin»: اولین تجربه کارگردانی هریس دیکینسون، پیوندی موفق میان رئالیسم اجتماعی و سوررئالیسم

هریس دیکینسون، بازیگر تحسین‌شده‌ی فیلم‌های مستقل، در نخستین تجربه کارگردانی‌اش با فیلم «Urchin»، تصویری تلخ، انسانی و درعین‌حال شاعرانه از بحران بی‌خانمانی در لندن ارائه می‌دهد. این درام اجتماعی که در بخش «نگاه نو» جشنواره کن به نمایش درآمده، با بازی چشمگیر فرانک دیلان، تماشاگر را به دلِ چرخه‌ی خشونت، اعتیاد و طردشدگی می‌برد؛ بی‌آن‌که وعده رستگاری بدهد یا پایان‌بندی خوشی تحمیل کند.

نقد فیلم Peak Everything: وقتی آدم خوب قصه زیر بار خوبی دنیا له می‌شود دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 13:27
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم Peak Everything: وقتی آدم خوب قصه زیر بار خوبی دنیا له می‌شود

فیلم جدید آن ای‌موند، با محوریت مردی مهربان و مضطرب که بار نگرانی‌های محیط‌زیستی جهان را به تنهایی به دوش می‌کشد، در ابتدا با لحنی شاعرانه و حس‌برانگیز مخاطب را مجذوب می‌کند، اما خیلی زود در پیچ‌و‌خم روایی و ترکیب بی‌ثمر ژانرها، راه خود را گم می‌کند.

نقد فیلم «Sirât»: جاده‌ای در دوزخ، مسیری میان جنون، معنویت و فروپاشی یکشنبه 28 اردیبهشت 1404 01:37
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «Sirât»: جاده‌ای در دوزخ، مسیری میان جنون، معنویت و فروپاشی

اولیور لاکس در جدیدترین اثر خود «Sirât» با عبور از تمامی قراردادهای روایی و ژانری، مخاطب را به سفری پرتنش، عجیب و غیرقابل پیش‌بینی در دل صحرای مراکش می‌برد؛ جایی که مرز میان واقعیت، کابوس، و رستگاری به نازکی یک مو پل زده شده است.

نقد فیلم «عجله کن فردا»: بازسازی تلخ شکست کنسرت Weeknd در قاب سینما یکشنبه 28 اردیبهشت 1404 01:30

نقد فیلم «عجله کن فردا»: بازسازی تلخ شکست کنسرت Weeknd در قاب سینما

ویک‌اند در «عجله کن فردا» با همکاری کارگردان ترِی ادوارد شولتز، تجربه تلخ لغو ناگهانی یک کنسرت پرحاشیه‌اش را به شکل داستانی و شخصی به تصویر می‌کشد. فیلمی که تلاش می‌کند از پشت پرده فشارهای حرفه‌ای و روانی یک ستاره پاپ پرده بردارد، اما بیشتر به خودستایی می‌ماند تا توبه واقعی.

نقد فیلم «کلمات جنگ»؛ روایتی محافظه‌کارانه از زندگی روزنامه‌نگار شجاع روسیه یکشنبه 28 اردیبهشت 1404 01:22
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «کلمات جنگ»؛ روایتی محافظه‌کارانه از زندگی روزنامه‌نگار شجاع روسیه

فیلم «کلمات جنگ» با بازی مکسین پیک به زندگی آنا پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار منتقد و قربانی ترور در روسیه، می‌پردازد؛ اثری که هرچند پیام مهمی درباره آزادی مطبوعات دارد، اما در روایت و ساختار، اثری محافظه‌کارانه و فاقد نوآوری به شمار می‌رود.

نقد فیلم «Bring Her Back»: کابوسی خانگی با طعم ترس ناب یکشنبه 28 اردیبهشت 1404 00:39
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «Bring Her Back»: کابوسی خانگی با طعم ترس ناب

فیلم «Bring Her Back»، دومین اثر بلند دنی و مایکل فیلیپو پس از موفقیت «Talk to Me»، تریلری روان‌پریشانه و ترسناک است که با بازی درخشان و نگران‌کننده‌ی سالی هاوکینز در نقش یک مادرخوانده‌ی مرموز، به کابوسی خانگی در دل حومه‌ی استرالیا جان می‌بخشد. این فیلم با فضایی وهم‌آلود و خشونتی زیرپوستی، یکی از دلهره‌آورترین تجربه‌های سینمایی سال است.

نقد فیلم «سرزمین نی‌ها»؛ آغاز قدرتمند یک کارگردان تازه‌نفس هلندی با روایتی تلخ از جنایت و سکوت یکشنبه 28 اردیبهشت 1404 00:26
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «سرزمین نی‌ها»؛ آغاز قدرتمند یک کارگردان تازه‌نفس هلندی با روایتی تلخ از جنایت و سکوت

فیلم «سرزمین نی‌ها» به کارگردانی سون برسر، اثری نفس‌گیر و تأثیرگذار از سینمای نوپای هلند است که با بهره‌گیری از طبیعت مرموز نیزارهای شمال این کشور، داستانی تاریک و درونی از فروپاشی اخلاقی یک جامعه روستایی را روایت می‌کند. این فیلم در هفته منتقدان جشنواره کن خوش درخشید و نوید ظهور یک استعداد تازه را در سینمای اروپا داد.

نقد فیلم «خواهر کوچک»؛ کشمکش هویت جنسی در دل خانواده‌ای مسلمان در فرانسه یکشنبه 28 اردیبهشت 1404 00:15
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «خواهر کوچک»؛ کشمکش هویت جنسی در دل خانواده‌ای مسلمان در فرانسه

«خواهر کوچک» (The Little Sister) ساخته‌ی حفسیه هرزی، یکی از آثار کم‌ادعای جشنواره کن امسال است که با نگاهی انسانی و بی‌پیرایه، داستان دختری فرانسوی-الجزایری را روایت می‌کند که میان ایمان، خانواده، و هویت جنسی‌اش گرفتار است. بازی درخشان نادیا ملیتی در نقش فاطیما، این روایت شخصی و درونی را به یکی از تجربه‌های متفاوت سینمای اجتماعی اروپا تبدیل کرده است.

«نقد فیلم «ایدینگتون»: تریلری وسترن درباره آشفتگی و بحران هویت آمریکا در دوران کرونا» شنبه 27 اردیبهشت 1404 01:13
جشنواره فیلم کن 2025

«نقد فیلم «ایدینگتون»: تریلری وسترن درباره آشفتگی و بحران هویت آمریکا در دوران کرونا»

آری آستر در فیلم «ایدینگتون» با نگاهی جسورانه و متفاوت، تصویر جامعه آمریکا را در دوران همه‌گیری کرونا و اعتراضات اجتماعی بازسازی می‌کند. فیلمی که بحران‌های فرهنگی، سیاسی و روانی را در دل یک شهر کوچک به نمایش می‌گذارد و مخاطب را به تامل درباره واقعیت‌های معاصر دعوت می‌کند.

نقد فیلم «دو دادستان» Two Prosecutors/ سفر تلخ و سوررئال به حکومت استالین با نگاهی مستندگونه از سرگئی لوزنیتسا جمعه 26 اردیبهشت 1404 14:27
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «دو دادستان» Two Prosecutors/ سفر تلخ و سوررئال به حکومت استالین با نگاهی مستندگونه از سرگئی لوزنیتسا

درامی تاریک، بی‌رحم و پر از طعنه‌های تاریخی؛ سرگئی لوزنیتسا، مستندساز برجسته اوکراینی، در «دو دادستان» مخاطب را به سفری بی‌امان در دل نظام توتالیتر شوروی در سال ۱۹۳۷ می‌برد؛ سالی که «ترور بزرگ استالینی» در اوج خود بود. این فیلم داستان یک وکیل جوان دولتی را روایت می‌کند که در تلاش برای یافتن حقیقت و احقاق عدالت، با دیوارهای سرد بوروکراسی، فساد و وحشت ایدئولوژیک روبه‌رو می‌شود.